2010.02.26.
A létbizonytalanságot nem
lehet megszokni
Kurucz
Sándor operatőr
1944-ben született a felvidéki Lekéren. 1974-ben a budapesti Színház
és Filmművészeti Főiskola operatőr szakán végzett. 1976-tól,
annak megszűnéséig a Mafilm operatőreként dolgozott. Számtalan
dokumentumfilmet, tévéfilmet és játékfilmet készített pályája
során. Játékfilmek operatőreként dolgozott az Eszterlánc (r.
: Péterffy András), a Tüske a köröm alatt (r. : Sára Sándor),
az Orfeusz és Euridiké (r. : Gál István), az Én, Rippl-Rónai
József (r. : Kroó András), a Szép halál volt (r. : Jeli
Ferenc), Az ember, aki nappal alszik (r. : Szabó László), a Sínjárók
(r. : Jeli Ferenc és Puszt Tibor) filmekben.
Az
alábbi tévéfilmek operatőre volt: A kárókatonák nem térnek
vissza (r. : András Ferenc), Golyó a szívben (r.: Gát György),
Eszmélet 1-5. (r. : Madaras József), Sivatagi nemzedék (r.:
Halmi György), István, a szent király (r. : Péterffy András),
Estére mindig leszáll a köd (r.: Szőnyi G. Sándor), Magyar
emlékek az Adrián 1-12.rész (r. : Jeli Ferenc). Rendezője volt
az A csitári hegyek alatt, az Őrző és a Pozsony anno c. rövid
dokumentumfilmeknek. Számos dokumentumfilmet készített Sára Sándor,
Péterffy András, Tölgyessy Ágnes, Bokor Péter, Kroó András,
Halmi György és Jeli Ferenc rendezésében. Munkásságát Szkíta
Aranyszarvas-díjjal jutalmazták 2009. decemberében.
–A felvidéki Lekéren született. Mit kell tudni erről a
településről?
–Lekér egy kis
falu, Esztergomtól északra 24 km-re, a Nyitrai kerület Újvári
járásában, a Garam folyó bal partján fekszik. Az én korosztályom
már rendesen megtanult szlovákul is. Édesanyám ősei lekériek
voltak. Amikor megszülettem, akkor pont a Garamnál állt a
front. A keleti parton voltak az oroszok, a másik oldalon a németek.
Egy földbe ásott bunkerben húzódtunk meg édesanyámmal, s még
néhány falubeli családdal. Onnan sikerült minket az akkor
katonaként harcoló édesapámnak kimenekíteni. Apám sikeresen
megszervezte, hogy Lekérről, éjszaka átkerüljek szülőfalujába,
a Komáromtól nem messzi Izsára. Izsával szemben fekszik Almásfüzítő,
aminek olajfinomítóit éppen akkor kezdték bombázni az
amerikaiak. Erre mondják: cseberből vederbe. Izsa lakói többségében
magyarok. Igaz, a lakosságcsere idején érkeztek ide Békés
megyéből szlovákok is, de ők főleg magyarul beszéltek. Szlovákul
alig tudtak.
–Szülei mivel keresték kenyerüket?
–Édesanyám földműves
családból származott és háztartásbeli volt. Édesapám szintén
földműves család sarja, de ő már „feljebb lépett a létrán”,
mert kitanulta a hentesmesterséget, iparos lett. Ezt a mesterséget
nem űzhette sokáig, mert az ’50-es években államosították
a boltját. Utána majd’ nyolc éven át kubikos volt, majd
bekerült a komáromi vágóhídra, s ott dolgozott nyugdíjazásáig.
–Érte önöket bármilyen hátrány
magyarságukért?
–Erről nagyon
nehéz beszélni nekem azoknak, akik nem éltek a Duna másik
partján, kisebbségben az akkori Csehszlovákiában. Apámtól azért
vették el az üzletet, mert nem volt hajlandó belépni a
kommunista pártba. Azt mondta: ezek közé nem akar tartozni. Előtte
sem volt egyetlen egy politikai mozgalomnak az elkötelezettje. Párttagként
egy ideig megtarthatta volna a boltját. A hentesbolt helyére
orvosi rendelő került. Gyermekként nem éreztem hátrányát
annak, hogy magyarnak születtem. Együtt játszottam a szlovák
gyerekekkel, ők is tudtak magyarul. Magyar nyelvű általános
iskolába és gimnáziumba jártam. Az utóbbit Rév-Komáromban végeztem
el. Ezt követően Prágába vitt az utam.
–Oda járt egyetemre?
– Előfelvételit nyertem a prágai műszaki egyetem
elektromérnöki karára. Így a gimnázium után egy évig
lakatos-bádogosként a hajógyárban dolgoztam. Azért választottam
Prágát és nem Pozsonyt, mert a cseheknél nem érdekelte a felvételiztetőket
az, hogy ki milyen nemzetiségű.
–Tehát elektromérnök lett?
–Csak nyolc szemesztert végeztem el, s utána otthagytam
az egyetemet. Nem bántam meg ezt a döntést. Gimnazistaként még
nem tudhattam, hogy ez a pálya nem nekem való. Nem voltak rossz
jegyeim, de tudtam, hogy középszerű mérnök lenne belőlem, s
az pedig nem akartam lenni.
–Szülei hogyan fogadták döntését?
–Szerintem egyetlen egy szülő sem örül annak, ha
gyermeke négy évet eltölt az egyetemen, s aztán hirtelen
otthagyja. Amikor mindezt elhatároztam, már több éve fotografáltam.
Már gimnáziumban is fotóztam. Tizennyolc évesen különböző
felvételikkel kapcsolatos brosúrákban olvastam, hogy a prágai
művészeti akadémián fotóművészetet is tanítottak. Ellentétben
Budapesttel, ahol a mai napig nincs ilyen felsőfokú képzés. Ám
az volt a feltétele a jelentkezésnek, hogy előtte el kell menni
katonának, ami két évet vett volna el az életemből. A műszaki
egyetemen viszont a negyedik évfolyamtól volt ún. film-és
televíziós szakember képzés. Erről, amikor még gimnazisták
voltunk, nem tudtunk sokat. Annyit igen, hogyha gyöngeáramú
elektromérnökire jelentkezünk, akkor idővel szakosodhatunk
majd a film felé. Így kerültem a műszaki egyetemre. Az csak később
derült ki számomra, hogy műszaki és nem művészi képzésről
van szó. A filmes-tévés osztályba azok kerültek, akiknek vagy
előszerződésük volt a filmgyárba, vagy olyan jó tanulók
voltak, hogy el tudtak helyezkedni. Én egyik csoportba sem
tartoztam. Az egyetem után jelentkeztem a művészeti akadémia
fotós szakára, de az utolsó felvételi vizsgán elbuktattak.
–Egy kis rövid kitérő.
Tudtommal már igen fiatalon egy mozgalomban voltak Duray Miklóssal.
–Arról kevesen
tudnak, hogy az 1960-as években jött létre csehszlovákiai
magyar ifjúsági klubmozgalom. Nyaranta pedig ifjúsági táborokat
szerveztünk. Ezek egy hetes szabadegyetemként működtek. Olyan
neves személyiségek tartottak előadásokat, mint Németh László,
Czine Mihály, vagy Fábri Zoltán. Duray Miklós a pozsonyi József
Attila Klubnak volt a meghatározó személyisége. 1957-ben Prágában
megalakult Ady Endre Diákkör, amely az ott tanuló magyar
egyetemisták klubja volt. Ennek én lettem a tagja. Az, hogy a József
Attila Klub megalakulása előtt már hét évvel létrejött a prágai,
sajátságos helyzet eredménye volt. A Prágába szakadt magyar
egyetemisták távol voltak otthonuktól, a magyar közösségektől,
s így korábban jelentkezett náluk a nemzeti alapon szervezett
klub iránti igény, amely eleinte inkább az otthon melegét volt
hivatva pótolni, s csak később, a hatvanas években vált a
csehszlovákiai magyar klubmozgalom egyik oszlopává.
–Huszonnégy éves volt a prágai
tavasz idején. Hogyan emlékszik vissza arra az időszakra?
– 1968. januárjában a prágai Sztrahovon, ahol
egyetemisták laktak, tönkrementek a kazánok, így villannyal
kellett fűtenünk. Próbáltunk egyeztetni az egyetem vezetőségével,
de nem jártunk sikerrel. Elhatároztuk, hogy lemegyünk a városba
és ott fogjunk kiállni igazunk mellett. A város közepén már
rendőrök vártak ránk. Akinek szerencséje volt, azt csak
visszazavarták, akinek nem, azt elkapták a rendőrök. Ez volt
az előszele a prágai tavasznak. 1968 –ban a sajtószabadságot
tartottam a legnagyobb vívmánynak. Fiatal fejjel olyan sok
reformot megélni rendkívül felemelő érzés volt. Ez a
viszonylagos szabadság nem tartott sokáig, mert aztán augusztus
20-án szovjet csapatok léptek be Csehszlovákiába, kísérték
őket lengyel, magyar és bolgár csapatok is. Mikor Budapesten
tanultam a főiskolán, az egész eseményről tanáraim, évfolyamtársai
nem is érdeklődtek a prágai eseményeket illetően, egyedül Máriássy
Félix volt az, aki séta közben beszélgetett velem erről. Az
1956-os szabadságharc viszont többször napirenden volt, és
halkan megvitattuk az akkori eseményeket. Gimnazistaként csak
annyit láttam, hogy a Duna másik oldalán vonulnak be a városba
a szovjet tankok, és a lövegek fényei is kivehetők voltak.
Fura módon Petrovics Emillel beszélgettünk a legtöbbet a
magyar forradalomról.
–S mikor volt az a pillanat, mikor rájött,
hogy a pillanatok megörökítését nem hobbi, hanem profi
szinten szeretné művelni?
–Mielőtt a
budapesti Színház és Filmművészeti Főiskolára felvételiztem
volna, már néhány nemzetközi fotókiállításokra elküldtem
a képeimet. Járt nekem egy svájci fotós magazin, abban megnéztem,
hol rendeznek kiállításokat, s én pedig küldtem a fotóimat.
1970-ben vettek fel a pesti főiskolára, s valószínűleg nem azért
a kisfilmért, amit készítettem, hanem a fotóim miatt. Operatőrnek
tanultam, mert ugyanúgy vonzott az álló, mint a mozgó kép.
Vizsgafilmem alapja
Nagy László
Vasárnap gyönyöre c. verse, melyet Jeles Andrással készítettem
el. Egy „filmvers” –ről van szó. 1974-ben, miután
lediplomáztam, visszamentem Csehszlovákiába, egy évig voltam a
seregben, majd 1976-ban már újra Magyarországon voltam.
–Csehszlovákiában nem is filmezett?
–Ugyan! Nem volt erre módom. Magyarországon külföldi
ösztöndíjasként tanultam, s miután végeztem, jelentkeztem a
pozsonyi minisztériumban, hogy megjöttem. Naívan arra
gondoltam, hátha találok valamilyen munkát. Akkor még a szlovákok
is gyártottak filmeket. A minisztériumban azt sem tudták, hogy
létezem. Így aztán visszamentem Budapestre. Hová mehettem
volna máshová? 1968-ban lett volna lehetőségem Nyugat-Németországba
költözni, de nem akartam kimenni.
–1976-ban már a Mafilm operatőrje
volt.
–Abban az évben
felkerestem tanáraimat azzal, hogy szeretnék Magyarországon
dolgozni. Ők segítettek abban, hogy a Mafilm Könyves Kálmán körúti
II. telepére kerülhessek. Ott főleg népszerű-tudományos és
katonai rövidfilmeket készítettek. Akkor lettem igazából
filmes.
–Valamit nem értek: több évtizede
dolgozik Magyarországon, de mégsem magyar állampolgár.
–Néha felvetődött bennem az állampolgárság kérése,
de az ominózus december 4-ei népszavazás után úgy döntöttem,
hogy ezek után ilyen feltételek mellett, már nem szeretnék
ennek az országnak az állampolgára lenni. Konok ember vagyok, s
lehet itt bármilyen szerecsenmosdatás, mégis azt látom, hogy
Magyarország cserbenhagyta a határon túl élőket. Ez egy olyan
dolog, mintha valaki megszakítana minden köteleket a testvérével,
vérrokonaival. El sem tudnám képzelni, hogy ilyen fontos
esetben ne mennék el szavazni. Az is elképzelhetetlen, hogy
nemmel voksolnék, mert bedőlnék annak a hazugságnak, hogy jönnek
a romának, s elveszik tőlem a pénzkeresési lehetőségeket. Az
fájt, hogy nemre buzdítottak a kormányhivatalnokok. Pedig nekem
könnyebb volt az életem azoknál, akik a határ másik oldalán
éltek/élnek. Arra nagyon jól emlékszem, hogy mit jelent annak
az anyaország fogalma, aki Felvidéken él. Anyaország= egy
biztos, meleg, szeretettel teljes támaszték. Ezt sikerült néhány
éve lerombolni. Ezzel nem a magyarságomat akarom megtagadni.
–Gyakran jár Lekérre?
–Természetesen. Ahogy jobbá fordul az időjárás, már
megyek is. Dédnagyapám – aki kézműves paraszt ember volt –
építette 1907-ben saját kezűleg lekéri házunkat. 1969-től
kezdve jártam le oda, mert miután bejöttek az oroszok két nyáron
keresztül Lekéren találkoztak a már említett klubmozgalom
tagjai. Az volt a klub lényege: lássák a fiatalok, még
Csehszlovákián belül is lehet magyar létére bármi az emberből,
ha van kellő akarata, s nem adja fel a küzdelmet.
–A mostani
Magyarországon, ha valaki nagyon akarja, s nem adja fel, elérheti
a célját?
–Nem igazán. Lassan ott tartunk, mint anno mi odaát.
–A magyarság északi szomszédunknál
kisebbségben él. Azt akarja mondani, hogy a magyarok Magyarországon
is kisebbségben élnek?
–Ezt én így nem mondom. Nem akarom védeni a szocialista
rendszert, de még abban is volt tehetséggondozás. Akkoriban egy
tehetséges fiatalnak könnyebb volt érvényesülni, mint
jelenleg. Az is óriási probléma, hogy nem kiszámítható a jövő.
Úgy érzem: most jóval nehezebb a fiataloknak, mert nem mindenki
indul neki az életnek egyforma eséllyel.
–Térjünk rá a kulturális életre.
Azt mondják, amerikanizálódik a magyar film. Egyetért ezzel a
megállapítással?
–Túl egyszerű
ez a jellemzés. Inkább a könnyebben befogadható alkotások iránt
van nagyobb kereslet. Ez nem csak a filmre, hanem a színházra és
a könyvekre is igaz.
–Leszoktatják az embereket a gondolkodásról.
–Így van, de ez a folyamat nem most kezdődött. Az, hogy
valaki önálló, erős, kevésbé befolyásolható ember legyen,
nem mindenkinek adatik meg. A hangsúly a nevelésen és az oktatáson
van. Szerencsés ember vagyok, mert Rév-Komáromban kiváló
magyar és történelem tanárom volt. Amikor átjöttem
Magyarországra, ismertem a magyar történelmet is. Gáspár
Tibornak hívták a tanáromat, ő félrerakta a tankönyvet és
diktálta a magyarok históriáját. Ezért mondom, hogy az iskola
határozza meg az identitását, a hovatartozását és a magyarságtudatát
az embereknek. Nem lehet mindegyik szülőtől elvárni, hogy így
vértezze fel gyermekét. Én sem értelmiségi családból származom.
–Tehát szlovák történelmet is
tanult?
–Hogyne. Érdekes, hogy mind a szlovákok, mind a románok
nemzeti alapú történelmet tanítottak még a kommunizmus idején
is. Mi akkor is kilógtunk a sorból. Igaz, a szlovák történelem
egy összerakott, kitalált valami –van nekik Frantisek
Rakocijuk is - , de akkor is érződik az, hogy nemzetben
gondolkodó szlovákokat akarnak nevelni. Azt gondolom, nagy baj
van azzal az országgal, akinek nincs barátja. Lépjünk délebbre:
nem kell különösebben magyarkodni, de ha valaki Magyarországon
születik, akkor legyen arra büszke, hogy magyar. A mi népünk
emelt fővel járhatna, ha ismerné a történelmét. Nem sírnunk
kéne, és a csodára várni. A Kádár-rendszer pedig rászoktatta
az embereket arra, hogy felülről intézzék el összes problémájukat.
Elvették a magyar népnek a büszkeségét, tartását. Ehhez
viszont az is kell, hogy az emberek feladják identitásukat.
–Több filmnek volt az operatőre, s
neves magyar rendezőkkel dolgozott. Amikor elolvas egy forgatókönyvet,
hogyan kezd el fölépülni önben a film látványvilága?
–Miután
elolvasom a forgatókönyvet, a továbbiakat megbeszéljük a
rendezővel, a díszlettervezővel, vagy látványtervezővel.
Miután megtaláltuk a helyszíneket, elfogadtuk, ezután látom
magam előtt azt, hogy egyes jeleneteket miként lenne jó megvalósítani.
De ez még kevés, mert nem is beszéltünk a hangulati elemekről.
Azért nagyon kevés esetben dönt teljes mértékben, egyedül a
film látványáról az operatőr.
–A digitális film egyre inkább felváltotta
a hagyományos filmet. Hogyan élte meg ezt az óriási fejlődést,
melynek során az újabb és újabb vívmányok teljesen szétfeszítették
a korábbi technika korlátait?
–Azért még ne beszéljünk múlt időben, mert mindez a
jelenre és a jövőre vonatkozik. Egy biztos, hogy a hagyományos
film, a hagyományos nyersanyagra való forgatással jóval drágább,
mint a digitális. Míg a régi módszerrel addig kell ismételni
egy jelenetet, míg a színészek tökéletesen el nem játsszák
az elejétől a végéig, itt a rendező sokkal nagyobb szabadságot
kap: ha az egyik felvételben valami rossz, attól még a
merevlemezre elmentett jó részeket bármikor fel lehet használni.
A Sínjárók c. filmet mi digitális technikával készítettük,
a végtermék pedig vetíthető mozifilm lett. Akkor is láttam,
hogy ha tetszik, ha nem, a digitális technikáé a jövő.
–Ha már a rendezést említette. Ha jól
tudom volt alkalom, amikor rendezőként is dolgozott.
–Ez azért túlzás. Apró kis dokumentumfilmekről van
csupán szó. Ettől én nem érzem rendezőnek magamat. Egy
dokumentumfilm esetében ráadásul még az esetlegességek is irányítják
a végső változatot.
–Úgy látom, hogy nagy közönségfilmeknek
még nem volt az operatőre.
–Nem volt ezekhez szerencsém. De nem panaszkodhatom, mert
nagyon jó rendezőkkel dolgozhattam együtt, s nagyon örültem
mindegyik filmemnek. A Sára Sándorral készített Tüske a köröm
alatt viszont a történet miatt nagyon sikeres volt. A Sínjárókkal
pedig kissé „elvesztünk” a többi 1956-os film mellett. Ráadásul
a filmszemlén nem is vetítettük le a filmet. Azért, mert a zsűri
úgy döntött, hogy a Sínjárók nem éri el a magyar filmek színvonalát.
Aki látta a filmet, tudja, hogy ez a kijelentés nem állja meg a
helyét.
–Klikkesedett a magyar filmes élet?
–Sosem volt homogén. Mindig is voltak önös érdekek. Régebben
generációs problémák voltak. Ma nem is klikkekről, hanem szekértáborokról
van szó. A hazai filmes élet a rendszerváltás előtt azért jóval
egységesebb volt. Mostanra atomizálódott, ami nagyon szomorú
egy ilyen piciny országban.
–Még nem kérték fel, hogy tanítson?
–Több mint tíz évvel ezelőtt – egy rövid ideig –
az ELTE bölcsészkarán Péterffy András rendező barátommal
együtt oktattunk ún. video-kommunikációs posztgraduális képzésben.
Jómagam a gyakorlati részt oktattam.
–Most dolgozik valamilyen munkán? A közeljövőben
milyen filmen fog dolgozni?
–Sajnos semmi konkrétumot nem tudok mondani. Vannak lehetőségek,
jó forgatókönyvek, viszont hiányzik egy lényeges összetevő,
a pénz. Még a legolcsóbb filmhez is 100 millió forint szükséges.
Egy lámpa helyfoglalási díjától kezdve a színészig minden pénzbe
kerül.
–Meg lehet szokni így
a létet? Van egy film, elkészül, megkapja a szerződésben
foglalt összeget, aztán egy évig nincs munkája.
–Nem, a létbizonytalanságot
nem lehet megszokni. Régebben sokkal több film készült, s
nagyobb biztonságban éltek az emberek, még akkor is, ha nem
kerestek nagyobb összegeket.
Medveczky Attila
|