vissza a főoldalra

 

 

 2010.02.26. 

Sergi Belbel: Mobil (Comedia negra digital)

(Neptun Brigád)

Sergi Belbel i Coslado 1963-ban született a Spanyolországhoz tartozó, de függetlenségéért, sőt elszakadásáért szakadatlanul küzdő Katalónia autonóm tartomány Terrassa városában. Ő klasszikus értelemben vett színházi ember: 2005 óta igazgatója Barcelonában a Teatre Nacional de Catalunya-nak, a katalán Nemzeti Színháznak, 1994 és 98 között három tanulmánykötetet tett közzé, amiben összefoglalja az európai színjátszás és drámaírás történetét, 1986-tól közel 20 színdarabját játszották idáig a vén kontinens világot jelentő deszkáin. Dániában, Koppenhágában a Plan-B színháznak szinte házi szerzője. Magyarországon először 2004-ben mutattak be Belbel-drámát, az Eső után-t, amit a Budapesti Kamaraszínház Shure Stúdiójában láthatott a közönség. A Vér című tragikomédiáját 2008-ban első ízben Kaposvárott, a Csiky Gergely Színház, majd decemberben Budán a MU Színház tűzte műsorára, 2009 decemberében pedig a Toszkána című komédiáját szintén a MU Színházban nézhette meg a publikum. Belbel darabjainak hazai népszerűsítésében a Neptun Brigád jár élen. Ez az állandó társulattal és játszóhellyel nem rendelkező együttes Baksa Béla színész-rendező köré szerveződik, nevüket – egyik ott-tartózkodásukra emlékezve – a balatonföldvári Neptun szállóról vették. Belbel Mobiljának ősbemutatója Koppenhágában 2006. január 26-án volt a fent említett Plan-B független színházban. Nálunk a Mobilt első alkalommal 2008 szeptemberében a Gödör Klubban adta elő a Neptun Brigád, majd 2009 januárjában a valamikori Szindbád mozi, a mai KINO előcsarnokában, majd március elején az Edu Caféban, és legutóbb ez év február 13-án a Kossuth Klubban.

A Mobil cselekményideje napjainkra tehető, mindössze 24 órába sűrűsödik, eseményei Európában, valamelyik mediterrán nagyvárosban zajlanak. A története olyan, mintha Mikszáth Kálmán-regény lenne, 4 különböző szálon fut, amik a dráma végére összeérnek és egymásba fonódnak. Ez az oka, hogy 26 jelenetének kétharmada monológ, vagy fél párbeszéd. Szereplőinek száma is négy: két, az ötvenes éveinek elejét taposó anya és egy-egy, bő húsz éves gyereke. Az egyik anya elfoglalt „bizniszvumen”, elegáns, jól tartja magát, a másik unatkozik, elhanyagolt, és nem küzd az öregedés ellen. Abban minkét asszony azonos, hogy olyanok, mint a manapság Amerikában divatos, onnan a nagyvilágba importált, elégedetlen, mindig rosszul járó és döntő, szenvedő, állandóan a pszichológusukhoz szaladgáló nők. Felnőtt gyerekeik is hasonlóan flusztráltak, az üzletasszony rátelepszik a fiára, agyonnyomja a szeretetével, megfojtja a ragaszkodásával, a slampos asszonyság is gondjaival-bajaival bombázza a lányát, őrá zúdítja elfuserált életének minden nyavalyáját. A két anya a Távol-Keletre utazik, az egyik tárgyalásra, a másik kikapcsolódni. Terrortámadás éri a repteret, kétségbeesett gyermekeik odarohannak és keresik őket. Mind a négyen itt találkoznak össze, és ér egybe a sorsuk. Csak az utolsó pillanatokban beszélgetnek egymással, addig minden csevegés a maroktelefonon zajlik, ami összeköti, de el is választja őket.

Ez a Baksa Imre által rendezett előadás az első percétől az utolsóig fenntartja az érdeklődést, izgalmas, sőt humoros. Megfelelő dramaturgiai pillanatokban azonban egy-egy mesterien irányzott elgondolkodtató kérdés hangzik el. A néző azért kel fel a székéből elégedetten, mert az a benyomása, kapott valamit. Felhőtlenül, felszabadultan szórakozott az elébe tartott görbe tükör látnivalóin, ugyanakkor lelkileg nem megterhelő, mélyfilozófiai pokolgépekkel vették tűz alá a fejét, hanem csak olyanokkal, amik arra valók, hogy egy hangyányit jártassa az agyát. Megvan az a jó érzése, hogy nem csak a rekeszizmaira hatottak, hanem az eszére is. Ez Sergi Belbel digitális fekete komédiájának titka. Mindehhez kellenek a színészek is. Naszlady Éva (alsó képen) a lány anyját alakítja. Ő olyan asszonyt formál meg, aki sorsába beletörődött, elfogadta a helyzetét. A fiú idegesítő, elviselhetetlen anyját Molnár Erika a figura megkívánta harsánysággal játssza. Az érzelmileg, anyagilag kiszolgáltatott fiút Chován Gábor érzékeny, felnőtté válásában akadályozott fiatalembernek viszi fel a színre. Kakasy Dóra kelti életre a lányt. Szerepformálásával azt mutatja, hogy megindult azon a csúszós, lefelé tartó, hisztikkel és depressziókkal határolt úton, amin az anyja. Most is bebizonyosodik, a színjátszáshoz nem elengedhetetlenül szükséges nagy és korszerű színpadtechnika, számtalan szemkápráztató, fület bosszantó vagy zsongító eszköz, nem baj, ha vannak ilyenek, de ezek nélkül is lehet lelkeket megmozgató, észre-szívre ható előadásokat létrehozni. A Kossuth Klub földszinti klubtermében is csak három ablak, meg két ajtó mindössze a rendelkezésre álló tér, és mégis „ül” a darab, mert többet bíz a néző fantáziájára, alaposabban megmozgatja képzeletét. A mindennapos történet, és az ettől kissé elemelkedő mondanivaló, valamint a színészi játék kárpótolja a díszletek hiányát, és teszi kerek egésszé a produkciót. (Felső képen a Mobil szereplőgárdája.)

 

Dr. Petővári Ágnes