2010.02.26.
A chicagói kilencvenötök és a morál
Mielőtt
bármit is leírnék, nyomatékosan kijelentem: a chicagói
kilencvenötök ama követelése, hogy a MÁV fizessen nekik 1759
milliárd – vagyis fejenként 18 milliárd 500 millió (!) –
forint kártérítést, merthogy ők volnának ama unalomig és csömörig
emlegetett zsidó túlélők, számomra egyáltalán nem jogi kérdés,
kizárólag morális. Jogilag ugyanis az egész abszurd és minden
jogszerűségnek, jogállamiságnak ellentmond: akik a hetven évvel
ezelőtti háborús sérelmeiket – illetve rég elhunyt felmenőik
sérelmeit – ilyen komolyan vehetetlenül próbálják valorizálni,
nyilván annyira eszementek, hogy már abban sem lehetnek
biztosak, valóban elszenvedték- e azon sérelmeket, miket mai áron
18 milliárd 500 millió forinttal próbálkoznak begyógyítani.
Nem voltam rest, kiszámoltam: ez az összeg nekem éppen és
pontosan 7710 évnyi keresetem lenne, azaz mai jövedelmi
viszonyaim között 7710 év alatt keresnék ennyit! Hogy ez képtelenség?
Persze, hogy az, de a chicagói kilencvenötök úgy vélik, azon
néhány év, netán csak hónap, amit ők német táborokban töltöttek,
ekkora kárt okozott nekik. Mi által keletkezett ez a káruk, talán
az elmaradt haszon révén? Mi lehetett vajon a foglalkozásuk? És
vajon, ha engem elhurcoltak volna – mondjuk a Gulág valamelyik
rekreációs műintézetébe, ahol mondjuk úgy 15 évet lehúztam
volna egy bányában, mielőtt hazakecmergek, mekkora összegű kártérítést
kérhetnék a MÁV-tól, amely Záhonyig szállított? Kérhetnék
egyáltalán? Ezzel ugyanis veszélyesen megközelíteném a büntethető
vélekedési normát, mert azt sugalmazná jogi keresetem, mintha
egy vacak gulágos táborozás azonos súlyú borzalom és történelmi
skandalum lett volna a mitikus Auschwitz-cal. És ez jogi értelemben
már a holokauszttagadás egyfajta minősített változata.
Semmit
nem értek ebben az ügyben, kérdés kérdésre halmozódik
bennem, de még elvi esélye sincsen annak, hogy racionális válaszokat
kaphassak rájuk. 1.) Miért pont a MÁV? Ha már pereskedni
akarnak, miért nem perlik a német államot, hadsereget, vasutat?
2.) Ha már magyar zsákmányra éhesek, miért nem perlik a bányaipart
és a vízműveket, hiszen ők biztosították a szenet, illetve a
vizet a gőzmozdonyok működéséhez, tehát tettestársak. 3.)
Miért nem perelnek minden akkor élt felnőtt férfiút, amiért
terrorista módra nem siklatta ki azokat a vonatokat? 4.)
Hallottak- e már arról, e sokat szenvedett túlélők, hogy a
vasút minden létező államban – így például a demokrácia
bevehetetlen fellegvárában, Izraelben is – félkatonai intézmény,
amelyet háború esetén még részleges jogi önállóságát is
elveszíti? 5.) Nem kerülte-e el véletlenül a figyelmüket,
hogy ama történelmi napokban hazánk függetlenségét elveszített,
katonailag megszállt ország volt, és a megszállók akarata érvényesült
a deportálások vonatkozásában? Végül azt is megkérdezném,
hogy végiggondolták- e, hogy az általuk követelt kártérítés
a magyar éves büdzsének körülbelül a kilenced része, a
magyar államadósság többszöröse! Fogalmam sincsen ugyan,
hogy mennyi a MÁV vagyona tokkal-vonóval, de nem lepne meg, ha
alatta maradna az 1759 milliárd forintnak. Gondolom ezt azért,
mert emlékszem, hogy 1990 óta a privatizációból milyen szánalmasan
kicsi összegek folytak be a kincstárba. A totálisan leamortizálódott
MÁV esetében miért lenne másképpen? (Emlékeztetnék rá,
hogy a már végrehajtott és napirenden lévő vonalbezárások,
járatmegszüntetések, sztrájkok és viták mindösszesen 40
milliárd forint nyomasztó hiánya miatt robbantak ki. (Érdemes
összehasonlítani a 40-et az 1759-cel.) Kártyavárként zuhanna
össze az ország, soha nem látott és nem volt mélységű gödörbe
kerülne a gazdaság, ha ekkora összeget kellene elvonni a költségvetésből.
Nyilván nem véletlen, hogy még a magyar zsidóságot intézményesen
képviselő Mazsihisz is elítélte ezt a követelést. Nyilván
nekik is kínos fajtestvéreik kendőzetlen pénzéhsége. Mindez
nem zavarja a chicagói kilencvenötöket, akik szemrebbenés nélkül
képesek magukat magyar származású zsidónak titulálni? Netán
kifejezetten ezért próbálkoznak? Én persze el tudom képzelni
azt is, hogy a végén kompromisszumkészek lesznek a sokat
szenvedettek, és azt mondják, ha nincs pénzetek, hát rendben
van, adjatok helyette azt, amitek van: ingatlant, földet, épületeket,
mi megértők vagyunk, és azzal is beérjük. Utalnék rá, hogy
2011-től már teljes gátlástalansággal adható-vehető lesz a
termőföld. Aztán, ha telekkönyvileg is övéké lesz a fél
ország, talán személyesen is megjelennek régi hazájukban. De
szép is lenne. Az a szubkultúra, amelyhez a chicagói kilencvenötök
is tartoznak, évszázadok óta folyamatosan siránkozik azon,
hogy őket nem szeretik más népek, hogy őket üldözik és bántják.
Vajon miért? Nem képzelhető az el, hogy rajtuk kívül minden
kultúra sokkal inkább érzi sajátjának Mózes kőtábláinak
erkölcsi Tízparancsolatát, mint ők maguk, akik Mózes népének
tituláltatnak?
Az
önzésnek, a másokra való legteljesebb közönynek, a kapzsiságnak,
a fékevesztett hatalomvágynak örökre szóló iskolapéldája
marad a chicagói kilencvenötök irracionális kártérítési
skizofréniája. Nagyjából annyira valós, mintha én most egy
hivatalos ügyvédi megkeresést küldenék Ulan-batorba a Nagy Népi
Hurál elnökének, és az 1241-es tatárjárásban elpusztított
felmenőim, illetve értéktárgyaim kompenzációjaként követelném
Mongólia állami költségvetésének egy kilencedét. Engem erre
valószínűleg elmegyógyintézetbe zárnának, még itthon
persze. Miképpen az is persze, hogy a chicagói kilencvenötök
mindegyike szabadlábon van. Valójában azt is ízléstelennek és
életszerűtlennek érezném, ha ennyi idő után – az
eltemetett múlt állandó exhumálásával – szimbolikus bocsánatkérésért
perelnék a MÁV-ot vagy a magyar államot. Én magam ezt az igényüket
is kimódoltnak és teátrálisnak tartanám, de tudomásul venném,
főleg akkor és azért, ha ezen bocsánatkérési gesztussal végérvényesen
lezárultnak tudhatnám ezt a megélhetési kártérítés-bizniszt,
amely hallani sem akar a merkantil előnyökkel nem kecsegtető
morális bocsánatkérésről. De valójában még a megélhetési
kárpótlás ellen sincsen kifogásom, ha az valóban egy arra rászoruló
nincstelen emberséges öregkorának feltételéül szolgáló méltányos
összeg. De itt nem erről van szó. Itt leginkább utódok, unokák,
mellékági rokonok követelnek dáriuszi nagyságrendű kincseket
a gazdasági és pénzügyi gondoktól sújtott magyar hazától.
Ez úgy undorító, ahogy van. Innen Budapestről csak egy dolgot
tudok üzenni a chicagói kilencvenötöknek: üljenek a tükör
elé, nézzenek bele és szégyelljék magukat.
Szőcs
Zoltán
(Képen: D'Amato, nemzetközi jogász, a chikagóiak embere.
Ő
beadványát az ellopott értéktárgyakra alapozza, mert a
nemzetközi jog korlátozza a kormányok és az állami
tulajdonban lévő szervezetek elleni perek indítását.
Szerinte, amint a szerelvények elhagyták az állomást, a vasúti
alkalmazottak és ismerőseik felugrottak a halomba rakott bőröndökre,
késekkel, fogókkal szétfeszítették, és minden értékesnek vélt
tárgyat kivettek belőlük.)
|