2010.01.02.
Moyses Márton mártíriuma
Az
Erdélyi Unitárius Egyház december 5-ei, kolozsvári emlékkonferenciáján
Benkő Levente újságíró, történész Moyses Márton
tragédiáját ismertette.
-Moyses Márton személyéről és tragikus sorsáról
igen keveset tudnak Magyarországon. Tizenöt éves volt Moyses
1956-ban, s a magyar forradalom és szabadságharc eseményei igen
fellelkesítették. Mit kell tudni a fiú családjáról, felmenőiről?
Mi volt az a mozgató erő, ami a magyarországi forradalommal való
szolidaritás felé vitte?
-Moyses Márton apai ágon brassói evangélikus szász családból
származott, erre utal vezetékneve is. Anyai ágon pedig
nagyajtaiak voltak, székely-magyar unitárius ősökkel. Hogy mi
vezette a szolidaritás felé? Az, ami minden igaz erdélyi
magyart vezérelt akkor. Felemelő érzés volt akkor magyarnak
lenni. A 1956-os XX. szovjet pártkongresszus adott némi reményt
arra, hogy a kőkemény diktatúra korszaka hamarosan véget ér,
s jobb élet lesz a Sztalin-i korszak után. Moyses Márton is
abban hitt, hogy meg lehet reformálni a nép demokráciát. Ma már
tudjuk, hogy ez utópia, de akkor az ilyen természetű törekvéseknek
megvolt az alapja éás a logikája.
-1956. október 24-én rögtönzött gyűlést hívtak össze
a baróti iskolában. A párt utasítására azt akarták elérni,
hogy a diákok és a tantestület ítélje el a forradalmat.
-Igen, 1956-ban Moyses a baróti líceumnak volt a növendéke.
Az említett napon az Ifjúmunkás Szövetség (IMSZ) kiküldöttei
összehívták a tanári kart és a felsős diákokat, hogy a
magyarországi „ellenforradalmat” elítéljék. Akkor Moyses Márton
volt az egyedüli, aki nem szavazta meg az elítélő határozatot.
Felvetette és visszakérdezett: miért hallgatják el az igazságot?
Miért nem mondják meg, hogy Magyarországon egy tiszta, s nem
titkos ügynökök által irányított forradalom tört ki?
-Ezért megbélyegzés érte?
-Akkor mindenki felkapta a fejét erre a kijelentésre.
Moyses ezt egy figyelmeztetéssel megúszta. 1956. november 8-án
– négy napra rá, hogy a Szovjetunió elindította a Magyarország
elleni támadást – negyedmagával, diáktársaival – Bíró
Benjáminnal, Józsa Árpád Csabával és Kovács Jánossal –
nekivágott a magyar-román határnak, hogy átszökve a szabadságharcosokhoz
csatlakozzanak. Érmihályfalva térségében a határon sikerült
átjutnia Bíró Benjáminnak és Józsa Árpád Csabának, de ők
csak Debrecenig értek el, mert lépten-nyomon szovjet ellenőrzési
pontok állták útjukat. Józsát és Bírót 1957. március 15-én
a kádári hatóságok kiszolgáltatták a Szekuritáténak.
Tiltott határátlépés vádjával 3-3 évre ítélték őket.
Moyses és Kovács János nem jutott át a határon, mert eltévedtek,
ezért hazatértek, s miután kiderült, hogy hiányoztak, ezért
eltanácsolták őket a baróti líceumból.
-Ez a négy fiú tudta, hogy november 4-én elindult a
„forgószél-hadművelet”?
-Természetesen, s
éppen azért mentek át, hogy segítsenek a nagy bajban lévő
magyar testvéreknek, szabadságharcosoknak. A kicsapás után,
Kozma Béla, a marosvásárhelyi református kollégium legendás
igazgatója Moyses Mártont átmenekítette Marosvásárhelye. Az
akkori Magyar Autonóm Tartomány főtanfelügyelője is segített
a fiúnak, tekintettel arra is, hogy Moyses árvagyerek volt.
Moyses tehát a Bolyai Líceumban, akkori nevén a Rangetz József
Megyei Középiskolában érettségizett 1959-ben.
-Állítólag második Bolyai Jánosnak nevezték a fiút.
-Igen, mert ő nagyon sok mindennel foglalkozott. Érdekelte
a fizika, az atomfizika, a matematika, a költészet, és sokat
olvasott a technikai találmányokról, s az atomenergiáról.
Nagyajtán pedig-később, szabadulása után – a magyar néphagyományokat
kutatta.
-1960-ban mégis a bölcsészet mellett tette le a voksát.
-1960-ban sikeresen felvételizett az akkorra már erőszakkal
egyesített kolozsvári „Babeş-Bolyai”
Tudományegyetem magyar szakára. Moysest 1960. november 22-én
tartoztatták le, amikor a Szekuritate által ismertté váltak érvelései,
levelei, költeményei, s tudtak a határátlépési próbálkozásáról
is.
-Az említett tartomány Groza idejében jött létre?
-A Magyar Autonóm
Tartomány 1952-ben szovjet nyomásra jött létre Romániában,
Marosvásárhely központtal és Ceauşescu idején szűnt meg, az
új megyerendszer 1968. évi bevezetésével.
-Azt írják Moyses Mártonról, hogy költő volt. Egy költeményét
olvastam, aminek címe: Igaz emberséggel ölni. „Mikor jöttök
igaz emberséggel ölni/ keserű kínjainkat/kegyelmező halállal
bosszulni?” Milyen témában írt verseket?
-Közhely, hogy alig van olyan középiskolás diák, aki ne
próbálkozna valaha versfaragással. A periratok között négy
versének kéziratát találtam meg – az idézett Igaz emberséggel
ölni, a Szomorú beszéd magamról, a Beszéd
meg-meggyilkoltakhoz, valamint a Holnap forradalom című költeményekét
–, valamennyit 1960
őszén írta Kolozsváron, bölcsészhallgatóként. Ezeknek a
verseknek van enyhe politikai töltete, de nem feltétlenül. Középiskolás
korában Marosvásárhelyen a Molter Károly vezette irodalmi körnek
is tagja volt, de túlzás azt állítani róla, hogy érett költő
volt. Az viszont kétségtelen, hogy nagyon tehetséges fiú volt,
s már-már zseninek tartották, de az adott körülmények között
nem bírt kibontakozni. Bár nem vagyok filológus, verseit
olvasva elénk tárulnak a fiatalember gyötrelmei, lelkivilága
feszültségei. Maga Moyses vallotta be a kihallgatások során,
hogy voltak olyan versei, melyeket 1956. októberében írt, s a
szolidaritásra buzdított, de ezeket a költeményeket egykori
barátja, és politikai fogolytársa, Szokoly Elek bánsági
otthonának udvarán a Szekuritátétól való félelmében elásta,
a papírok pedig megsemmisültek. A szekusok tehát a periratban
levő verseket használták fel bűnjelként.
-1970. február 13-án Brassóban a Román Kommunista Párt
székháza előtt nyaksáljával egy fenyőfához kötözte,
benzinnel leöntötte, majd felgyújtotta magát Moyses Márton. Követte
Bauer Sándor példáját? Vagy annyira elkeserítette, hogy sehová
sem kell, és nem tud érvényesülni? Bauer az emberi jogok
eltiprása és a kommunista önkény ellen való tiltakozás jeléül
öngyilkosságot követett el. 1969. január 20-án egy óra után
néhány perccel a Nemzeti Múzeum kertjében elővette a táskájába
rejtett benzinespalackot, lelocsolta, majd egy gyufa segítségével
felgyújtotta magát. Miközben teste lángolt, két kis nemzeti
színű zászlót lobogtatott.
-Mindaz, amit
mondott, oka lehetett a Moyses tettének. Ugyanis egy volt
politikai elítélt billogját viselte. Még az SZKP-nak is
levelet írt, melyben azt írja: a Magyarország és Románia közt
csak jelképes határok legyenek. Azt is leírja, hogy a magyar és
a román nép történelmében nagyon sok a közös vonás, hiszen
a két nemzet Erdélyben gyakorlatilag együtt él évszázadok óta,
következésképpen a magyar és a román nép történelmét egy
vegyes történészbizottságnak kéne megírni, s abban a
szellemben kéne azt tanítani mindkét országban. Moyses arról
is érvel az SZKP-nak írt levelében, hogy Románia és
Magyarország európai útja közös, meglehet, hogy a jövőben
konföderációban fognak élni. Erősen kétlem, hogy ez a levél
eljutott volna a címzetthez. Merthogy Moysest élete végéig
figyelték. És lám, ma már tudjuk, mekkora igazságokat írt és
mondott az a rendkívül jó képességű fiatalember, akit nem
engedtek továbbtanulni, hanem szabadulása után bekényszerítettek
egy téeszbe. Mindig és mindenhol elutasítással szembesült,
tulajdonképpen zsákutcába kényszerítették. Ez is bizonnyal
nyomaszthatta. A legfájóbb az volt számára, hogy nem engedték
tovább tanulni. Ezek mind elvezettek tettéhez.
-Tudott Moyses Márton Bauer Sándor és Jan Pallach áldozatáról?
-Biztos, hogy tudott róla. Bár Bauer Sándor halálát nem
verték nagy dobra, de arról az egész világ értesült, hogy
1969. január 16-án a prágai Vencel téren egy cseh fiú, név
szerint Jan Pallach elevenen égette el magát a reformok elfojtása
és a szovjet megszállás elleni tiltakozásként. Pallachot
pedig egy egész nemzet gyászolta.
-Mondta
Moyses valakinek, hogy milyen tettre készül?
-Húgának, Éva
asszonynak az elmondása szerint senkinek nem árulta el, hogy
mire készül. Többször bejárt 1970 elején Brassóba, hogy
munkát keressen. Az utolsó alkalommal megkérte húgát, hogy a
munkavállaláshoz szükséges papírjait készítse elő. Ekkor
sem szólt, hogy mit fog tenni, hiszen voltaképpen munkába állni
készült, nem arra, hogy felgyújtsa magát…
-Igaz, hogy megmenthették volna, ha időben megfelelő
orvosi kezelést kap?
-1970. február
13-án gyújtotta fel magát, május 15-én halt meg. Ebből következtetek,
hogy nem kapta meg az ideális orvosi kezelést. Amikor lángba
borult a teste, állítólag egy katonatiszt hozzárohant, s kabátjával
letakarta a testet. Kijött a mentő, s Éva asszony megfogalmazása
szerint, mint egy zsákot, úgy dobták be a fivérét az autóba.
A kórházban sem kapott Márton megfelelő gyógyszereket, hanem
a húga járt ki a patikába orvosságért, kötszerért.
-Azt
tudom, hogy Bauer Sándornak csak jóval a magyarországi ún.
rendszerváltás után állítottak emléktáblát a Magyar Rádiónál.
Moysesnek van emléktáblája Brassóban?
-Ott nincs. Brassóban
2001 novemberében volt az első megemlékezés Moyses Mártonról.
A végzetes cselekedethez közeli téren az unitárius és az
evangélikus egyház tartott közös megemlékezést az egykori
politikai foglyok és barátok jelenlétében. Az egykori Alma
Mater, a baróti iskola udvarán áll egy emlékkopja és egy kőtömb,
mely Moyses Mártonon kívül Bauer Sándorra és Jan Pallachra
emlékeztet. A márványtáblán mindhármuk arcképe is látható.
-Köszönöm a kérdését.
Nem a románok iránti udvariasság követeli meg, hogy erről is
szóljunk, hanem a valóság. 1956. október 30-ára Temesvárra
összehívtak az ottani egyetemisták egy nagygyűlést. Baghiu
akkor negyedéves egyetemi hallgató volt. Egyik napirendi pont a
magyarországi helyzet volt. Ekkor az akkori oktatásügyi
miniszter, Coriolan Dragulescu
emelkedett szólásra, s elmondta, hogy Magyarországon fasiszta
huligánok nyugati imperalisták megbízásából pusztítanak.
Erre Aurel Baghiu kért szót, s közölte, hogy ez nem igaz, mert
Magyarországon forradalom zajlik. Ezt a kijelentést hatalmas ováció
fogadta. Legalább kétezren voltak a hatalmas teremben. „Éljen
a hős magyar nép, éljenek a fiatalok!”, „El a kezekkel
Magyarországtól!”, „Takarodjanak az oroszok!” – kiáltották.
A nagy hangzavar akkor ért végett, mikor egy perces néma vigyázzállást
kért az egyik diák a magyarországi forradalom mártírjaira emlékezve.
A Szekuritate még aznap körbevette a campust, s egyetlen éjszaka
alatt több száz diákot hurcoltak el. Folytatódtak a letartóztatások,
s 48 óra alatt több mint 2000 diákot hurcoltak el. Több diákot
el is ítéltek. A többieket kihallgatták, s a cél a megfélemlítés
volt. A gyűlés összehívóit és felszólalóit – köztük
magyarokat, románokat és szászokat, íme az igazi Erdély! –
viszont koncepciós perek során könyörtelenül elítélték.
-Ön írt egy könyvet Moyses Mártonról Bűn volt a szó
címmel. Ebben a munkában visszaemlékezések vannak?
-Azok is, és levéltári források is. Falubeliek, egykori
diáktársak emlékeznek vissza, de a Moyses-nyomozati, illetve
peranyagból, valamint húga, Éva asszony tulajdonában levő
feljegyzéseiből, leveleiből is használtam fel részleteket. A
nyomozati anyagban találtam meg a ma ismert, imént említett
verseit, amelyeket a kötetben közlök.
-Magyarországon kevesen ismerik Moyses Márton tragédiáját.
Életem, mint égő fáklya címmel egy 54 perces erdélyi
dokumentumfilm készült Katyi Antal rendezésében. Ön pedig megírta
a Bűn volt a szó könyvet. Ezzel Erdélyben eltüntették a fehér
foltot?
-A fehér foltok valóban tünedeznek. Vagyunk néhányan,
akik a közelmúlt erdélyi történelmét faggatjuk. Hadd említsem
Vincze Gábort, Nagy Mihály Zoltánt, Stefano Bottonit, Novák
Csaba Zoltánt, Tófalvi Zoltánt, Pál-Antal Sándort, és a sort
másokkal, illetve emlékeiket papírra vető egykori
meghurcoltakkal is folytathatnám, akiknek jóvoltából „a pohár
félig teli van”. Moyses tragédiája egyre ismertebb Erdélyben,
s remélem, hogy munkánk során, Magyarországon is. A román történész
kollegák is egyre több anyagot hoznak felszínre az 1956-os eseményekkel
kapcsolatban. Ha viszont azt nézem, hogy Romániában a megkérdezettek
többsége visszasírja a kommunizmust, akkor az keserűséggel tölt
el. A kondukátornak, azaz Ceauşescunak, illetve a
tűzparancsát 1989 decemberében Temesváron végrehajtó Ştefan
Guşă tábornoknak is
szobrot akarnak állítani, utóbbinak éppenséggel Marosvásárhelyen,
ahol 1989 decemberében szintén a tüntetőkbe lőtt a
karhatalom, és ahol szintén emberek adták életüket a szabadságért.
Még magyarok is visszasírják – főleg szociális szempontból
– a múlt rendszert, mert az ember gyarló, és a hasával
„gondolkodik”. Márpedig a kommunizmus perét is le kéne végre
folytatni, ahogy a fasizmusét Nürnbergben tették. Ha tehát
innen nézem a poharat, akkor annak egyik fele bizony üres, és
hatalmas a feladatunk.
-Ha jól tudom, az említett könyvön kívül még
nyolcat írt. Ezek: Szárazajta, Volt egyszer egy ‘56, Fogolykönyv,
Hova mennek a bányászok?, Muszáj volt élni valahogy, Székely
golgota, Az Őszinteség két napja, valamint Magyar fogolysors a
második világháborúban. Az utóbbit Papp Annamáriával közösen
írta. Jelenleg min dolgozik?
-Feleségemmel együtt – aki szintén újságíró és történész
– folyamatosan gyűjtjük az adalékokat a közelmúltról.
Jelenleg az 1956 sajtója Romániában c. munkán dolgozunk.
Azokat a mérvadó írásokat, cikkeket válogatnánk ki, melyek
az olvadás, a forradalom és a megtorlások során láttak
nyomdafestéket, és amelyekből meglehetősen világosan kiderül,
hogy ott és akkor ki hogyan gondolkodott.
Medveczky
Attila
|