2010.01.02.
Borbély László: Szilveszteri trombita
Otcsenás
szilveszter délelőtt egyedül sétált a körúton. A szotyolát
köpködő alkalmi árusok már ellepték a járdákat: konfettit,
álarcokat, kalapokat és az óév búcsúztatásához nélkülözhetetlen
egyéb kellékeket kínáltak. Eredetileg azért indult el, hogy
vegyen egy trombitát a lányának, aki először töltötte együtt
a szilvesztert gimnazista osztálytársaival. Néha megállt
valamelyik kitelepült bazár előtt, aztán ment tovább. Útközben
vetett egy-egy pillantást a feldíszített kirakatokra is.
Annyira elmélyedt gondolataiban, főként emlékeiben, hogy egyre
jobban eltávolodott a jelentől. Rövidesen a körút talán
legcsodálatosabb építménye előtt találta magát, melyben
egykoron irodalmi kiadók és folyóiratok szerkesztőségei
mellett a legendás New York Kávéház, a későbbi Hungária étterem
működött. Ma elegáns szálloda. Otcsenás sohasem látta még
belülről a kávéházat, pedig volt idő, amikor kíváncsi lett
volna rá. Vetett egy pillantást a bejáratnál álló, díszes
ruhába öltöztetett szerecsenre, aki mindenkinek vigyorogva köszönt.
A kirakaton benézve szomorúan állapította meg, hogy noha gyönyörűen
felújították, és az egykori kávéház pompás díszítéseit
is helyreállították, mégsem találná meg odabent azt a világot,
melynek közelségére régen annyira vágyott. Szemügyre vette
az asztaloknál ülőket, akik hivalkodva viselték magukon
gazdagságuk fényűző kellékeit, ékszereiket néha
megvillantva nyilvánították ki, hogy nekik nincs félnivalójuk
a holnaputántól. Felmerült benne, hogy vajon egyaránt otthonra
találna-e ezek között a falak között a már befutott Molnár
Ferenc – aki a mendemondák szerint egy átmulatott éjszaka után
bedobta a kulcsot a Dunába, hogy a kávéházat sohase lehessen többé
bezárni –, és az élete első novellájáért kapott honoráriumból
kedvesét vendégül látó, kopott ruházatú hírlapíró? Költői
kérdés volt, nem várt rá választ még önmagától sem, inkább
átment a túloldalra, habár már messziről látta, hogy odaát
újabb csalódással kell szembesülnie. Gyermekkorának kedvenc
mozija helyén bank nyílt néhány évvel ezelőtt. Otcsenás emlékeiben
úgy élt ez a hely, mint a régi idők mozija. Hasonlított
ahhoz, mely Mándy Ivánt gyermekkorában megihlette: „Mi
mindent eltűrt ez a vászon!”, ahogy Mándy A mozi című
novellában írja: „Eltűrte a mozgást. Hogy valaki fölállt,
leült, kirúgta maga alól a széket, és rohanni kezdett. Eltűrte
az üldözéseket a háztetőn, találkozásokat a tengerparton,
csónakázást a holdfényben, az alig vánszorgó, régi gőzmozdonyokat,
a roskadozó vashidakat, az emeletes omnibuszokat, a tengeri és
szárazföldi csatákat. Az esőket is eltűrte, azt a sok esőt,
a régi filmekét.”
Otcsenást
ez a mozi serdülőkorának lélektani fordulópontjaira emlékeztette.
Rajongott a filmekért, majdnem az összes zsebpénzét belépőkre
költötte. A mozi a második otthona volt. Előfordult, hogy többször
is megnézett egy-egy filmet, akkor is, ha már kívülről tudta
az egész történetet. Az érzékeny fiú számára a mozi
ablakot nyitott a világra. Hamar rátalált azokra a hősökre,
akiket példaképnek tekinthetett. Nemcsak a helyükbe képzelte
magát. Kitalálta azt is, hogyan folytatódhatna a sorsuk a „vége”
felirat után. Kamaszként olyan történeteket írt, melyekről
azt hitte, egyszer megfilmesítik azokat. (Később első szerelmével
is ide váltott jegyet, ám az előadásra mégsem mentek el...)
Ugyanitt történt, több mint harminc évvel ezelőtt, éppen
szilveszter délelőtt, hogy Péter édesapjával megnézte a Hé
barátom, itt van Sabata című olasz westernfilmet, melynek egyik
feszült pillanatában a kisfiú nagy derültséget okozott.
Valamelyik pisztolypárbaj előtt, a rókaarcú Lee Van Cleef által
megszemélyesített Sabatának töltöttek egy pohár italt, mire
Péter önfeledten megjegyezte: „Nézd, apu... Johnnie Walker-t
isznak!” A fapados, nyikorgó székeken, cukorkát vagy békebeli
pattogatott kukoricát majszoló kispénzű emberekből erre kitört
a nevetés. Jókedvre derültek azon, hogy a hetvenes évek derekán,
amikor a whisky ritkaságnak számított, a kisfiú már
csalhatatlanul felismerte a Johnnie Walker márkajelzéssel ellátott
töményitalt. Azt nyilván a többiek sem hitték, hogy Otcsenásék
konyhakredencében ott sorakoznak a whiskys üvegek. Péter a
filmvásznon látott életében először ilyen italt, amelynek létezéséről
onnét tudott, hogy volt egy hamutartójuk, melyen a híres embléma,
a fekete kalapban, fekete csizmában, fekete sétapálcával lépkedő
piros ruhás alak látható. Mikor Lee Van Cleef-nek kitöltötték
az üvegből az italt, szempillantás alatt ébredt rá, hogy mit
is jelképez a sétáló figura. Ez az emlék némiképpen
feledtette Otcsenással a mozi elpusztulása miatt érzett szomorúságot.
Tudta, hogy ami fontos az embernek, azért harcolnia kell, mert különben
elveszik tőle. Akárcsak ezt a mozit. Az elveszített értékekhez
való helyes viszonyulás azonban elég erőt nyújthat ahhoz,
hogy ne adjuk fel azokat a kincseket és javakat, mely felett még
rendelkezünk. Ebben a hitben, benső mosolyra lelve indult tovább,
hogy megvegye a trombitát a lányának.
|