2010.01.08.
Dr. Kiss Lajos Rövidre fogva
Adventi
emlék
Advent
hetében jártunk már. A szürke napjait élő kisváros zsongani
kezdett. A közöny borulatú szemek hirtelen, várakozó-fényesen
felcsillantak. Kora este volt. A gimnáziumba siettem, hogy felnőtt
hallgatóimnak órát tartsak. A rádió meg az újságok a jóságos
Télapó közeledéséről adtak hírt. Ennek a nagyszakállú világi
bácsinak nem volt kultusza a mi téreinken. Némelyek viccel utasították
el, azt terjesztették, hogy a politikai bizottság tagja. A kisvárost
még védte hagyományainak bástyája. Az ünnepvárás a lélekben
ébredt, termékeny volt az áhítatra. Itt, a végeken,
kigyulladtak az üzletek kirakatainak jó hírt ígérő lámpásai.
A karácsonyi várakozás előtt homályban élt a kisváros. Bágyadtan,
köhögősen, sarat taposva. Most, a főutcát besugárzó fények
gyúltak az ablakokban. A közvilágítás nem volt számottevő.
A lakásokból kiáramló ünnepi sugarak ígéretessé tették a
felerősödött kinti fényeket. Ebben a tündöklésben, havat
taposó, csizmás lábú süldő lányok kacagtak kedves-hangosan.
Az ő szakadatlan nevetésüknek nincsen oka. Illetve mégis van:
a biológiai jó közérzet. Úgy tetszett nekem, hogy ezen az
adventi esten különösen elevenek voltak. Szépséget virágzott
a jókedvük. A gyér fény, amit a kereskedők gerjesztettek,
mivel szokatlan volt, fényárnak hatott. És a boltokban az áru?
Akár egyéb napokon. De ígéretesen volt elrendezve. Ízléssel.
Ünnepi formát találtak az adventhez. A szegényes kínálat ötletes
megkomponálása kirakat előtt marasztalta a lányokat,
asszonyokat, gyerekeket. Az ünnepi készülődés szinte egy családba
zárta a főutcát. Itt még a régi minta szerint éltek az
emberek. Kispolgárok voltak. Tehát a múltjukat őrzők. Kisigényűek,
de igényük minősége által emberek. Ezen az örömsugár
utacskán mentem a gimnáziumba. Felnőtt tanulóim vártak. Kik
voltak? Könyvtáros, kereskedő, vasutas, háziasszony. Én beszéltem,
ők jegyzeteltek. Azt éreztem, hogy magukkal hozták az ünnepváró
hangulatot. Arany János óév búcsúztató és újév köszöntő
verseiről volt szó. Hogy milyen régi mindkét költői tárgy,
a lezáruló és nyíló esztendő. Az új időhöz hit kell és
teremtő elszánás, hogy megfoganjon benne valamely ember javát
szolgáló cselekedet. Arany a szabadságharc bukása után
egyfajta fegyelmezéssel és ellenőrzéssel büntetett országban
élt. De az új évek szűk horizontját mindig kitágította
egy-egy történelmi igazságot kimondó alkotásával. Például
A nagyidai cigányok (1851) meg A walesi bárdok című művével
(1857). Egyik a nemzeti önismeret, a másik a bátor igazmondás
hangja. Adventben, tehát az év vége felé, még az irodalomóra
tárgya is, teljesen véletlenül, illeszkedett hangulatunkhoz.
Arany művészete nagy példa arra, hogy a szűk, a törpe időt a
bő szellem mindig tágíthatja. Ő volt a nemzet nagy költője.
A hatalom hódolattal kívánta megnyerni, igényt tartott a
lojalitására. Hitték, hogy az ajándék- méltóság, hivatalos
koszorús poétává avatja. Arany hárít és kitér. Öniróniával
kicsinyíti magát, nem óhajt bábnagyság lenni. Ami benne nagy:
a nemzeté. Petőfi barátja, csak Petőfi szelleméhez híven
lehet költő. Népköltő. Szerep nem kell annak, akinek hivatása
van. Visszagondolva, utólag érzem igazán, hogy aki hagyománnyal,
ünneppel gazdag, nem fogadja el a behelyettesítő ünnepet. Vége
az órámnak. Tanulság és ünnepi hangulat összesimult. Hazafelé
tartva még megvilágította utunkat a kirakatok virrasztó fénye.
Májusban az orgona, most a süteményillat lengte be az utcákat.
Minden ház várakozott és készült. Ezen a tájon vastagabb a hótakaró
és fehérebb az alföldinél. Mintha fehér pelyhekkel tisztálkodott
volna a természet is. Az emberek a boldog karácsonyt már
elkezdték mondani. Ünnepi gesztusaikat is megtervezték. Jobbak
is voltak egy kicsit, de csak annyira, amennyire az emberi jóság-hossz
megengedi. Talán most is így lesz. Azonban a „hossz” azóta
megrövidült.
A 100 legfontosabb könyv
Az
egyik napilap közli a Szabad Európa Társaság listáját, a száz
legfontosabb könyvet ajánlja figyelmünkbe. Szépirodalom, tudomány,
filozófia. Az emberiség felhalmozott remekművei. Az ókortól
napjainkig. Van már ilyen listánk a leggazdagabbakról és a
legszegényebbekről is. De ez most más. Az emberiség közös
kincsét sorolja fel száz pontban. Nem sikerült. Kevés a száz
pont. Igaz, amit megnevez, majdnem kivétel nélkül „csúcs”
alkotás. Néhány az, amit a 21. századi ízlés sorolt a sorba.
Nagyon meglep azonban, hogy magyar alkotás nincs a száz pontban
egy se. A felkészült összeállítók nem vettek észre bennünket.
Mondom, a száz pont kevés. Ám a magyar tudomány és irodalom
teljesítménye nem kevés. Még az élvonalba is beférne egy-két
remeklésünk. Nem jóakarattal. A minőség okán. A 20. század
legkiválóbb magyar szellemei sokat elmélkedtek arról, hogy miért
nem vagyunk valódi értékeinkkel jelen a külföld fórumain, az
emberek érdeklődésében. Az egyik magyarázat: nincs egyetemes
mondandónk, szűkmagyar a művek problematikája. A másik értelmezés
szerint, a külföldi alkotásokat nálunk a legkiválóbb írók
fordítják: Arany János, Tóth Árpád, Babits Mihály, Szabó Lőrinc,
Kosztolányi Dezső, Németh László stb. Ők csak úgy tudnak
fordítani, hogy remekműveket alkotnak. A magyar irodalomnak más
a sorsa külföldön. Nem a legkiválóbb művészek kezébe kerülnek.
A közepes és gyenge fordítók a saját színvonalukhoz szabják
a magyar műveket. A kinti olvasók nem azt élvezik, amit mi.
Legtöbbször bágyadt virágot kapnak, aminek már se színe, se
illata. Németh László irodalmunk külföldi sikertelenségét
abban látja, hogy az egyik fontos eleme gyenge. Hasonlattal
magyarázza. Példának veszi az esernyőt. Elsőrendű a selyme,
ám gyengék a feszítő drótjai. A selymet valamely mű érzelmi
anyagának tekinthetjük. Az érzelmi-selyemnek csak erős feszítő
bordázat biztosíthat mutatós- kívánatos tartást. A színes-eleven
életanyag csak a gondolat acélos hálózatán kerekedhet remekművé.
Igaz volna, hogy irodalmunk nem elég gondolaterős? Magyarázat
ez is, az egészre biztos nem érvényes. De a száz legfontosabb
szerző vagy mű között ott kellene lennie Petőfi, Madách és
Bolyai művének. Az ember tragédiája szinte példátlan
filozofikus drámai mű. S előadható. Válaszkeresés az ember végső
nagy kérdéseire. Bolyai századának legnagyobb matematikusa. A
nem-euklidészi geometria (Lobacsevszkijjel egy időben, azonos
eredményre jutva, de levezetési szisztémájuk különbözött)
egyik első kidolgozója, az Appendix is a legfontosabb művek
egyike. Aztán, szinte fájdalommal hiányolom a felsorolásból a
világirodalom egyik remekét: a Kalevalát. Ez az ősi finn népi
eposz meghódította már az olvasókat. De nem eléggé. A száz
legfontosabb könyv közül okkal kiszoríthatná valamelyiket.
Hogy milyen műveket és szerzőket hiányolok még a sorból?
Csak úgy kapásból néhányat. Tudom, hogy száz pontban csak száz
könyvet lehet megemlíteni. De azért nevezzünk meg néhány oda
kívánkozó nevet, művet. Seneca: Erkölcsi levelek. Kimaradt a
francia felvilágosodás legnagyobb alakja, Diderot is. Az
Enciklopédia szerkesztője. Rameau unokaöccse című filozofikus
szépprózája, az élvonalbeli remekművek egyik darabja. Alapműnek
tekinthetik mindazok, akik tudományosan etikai kérdésekkel
foglalkoznak. Kérdezzük még egyszer: lehetséges Diderot nevét
a legkülönb szerzők sorából kihagyni? És nem találom a száz
között az alábbi neveket és műveket. Puskin: Anyegin,
Maupassant: Novellák, Thackeray: Hiúság vására, Baudelaire,
Zola, Schiller stb. Igaz, egy zárt keretbe nem fér bele
mindenki. Ezek után az a kérdés, hogy van-e értelme az ilyen
száz pontnak. Ha ízlés-közlés, igen. Ha azzal a szándékkal
készül, hogy többé-kevésbé jól válogat, nincs sok értelme.
Mindenképpen csonkít. Ha a száz legfontosabb könyv név- és címsorából
Diderot neve meg a Kalevala kimarad, nem lehet a legfontosabb.
Esetleges felsorolás. Kedves játék, de nem komoly összeállítás.
Felteszem, hogy a készítők nem is akartak többet. Ha akartak,
növeljék ötszázra a legfontosabb könyvek számát. Így is
keveset mondok.
Vízió a jövőről
Már
megint ez a lineáris gondolkodás. A jövőnket úgy képzeljük
el, hogy például az öt évvel ezelőtti helyzetből indulunk
ki, s egyenes vonalúan a korábbi mintát követve célra törünk.
Csakhogy a világ változó képződmény. Az utak elgörbülnek.
A helyzetek és eszmék szinkronja is elmozdul. Az öregek lemondók
lesznek, a fiatalok új csillagot keresnek az égen. Lehet, hogy
nincs ott semmi, de mámoruk mégis csillagot káprázik. Az
egyenes út csak az erkölcs síkján vezet jó irányba. A gazdaságban
és a politikában az okos-út jelzést szabad követni. Szakadékok
és kanyarok sűrűn váltják itt egymást. Aki ezt nem tudja, az
út mentén végzi. Jövőt csak az vizionáljon mások számára,
aki ismeri
az
oda vezető útviszonyokat.
Egystrófások
Van...
Van
ember, aki méltó,
sötétben
lámpagyújtó,
tud
gondolni erőset,
szépet
és teremtőset,
torony
irányba menni,
ám
iránya seregnyi,
nem-járt
út aranyrögös,
szárnyas
ész itten köröz,
itt
találhat magára,
magára
s a világra.
Az ősz küszöbén...
Hosszan
cirpel a tücsök, itt az ősz,
fátyolos
hosszan leng az ökörnyál,
torzsás
a határ, munka utáni csend,
a
lila felhőcsík: kanonoki öv,
az
esthajnal csillag az ég félszeme,
kacsintó
biztatás ősidők óta,
vigyázó
nézése a végtelennek,
árvaságunkat
hessentő fénysugár,
bizalom
fentről, bizalmat vesztett lentnek,
mi
itt alant elkótyavetyéltük
érdemes
dolgainkat, tálentumainkat,
mélyünk
üres, ám a felszín színes pompában ég,
az
ősz küszöbén, a betakarítás hónapjai
előtt
állunk, a szüreti ének nemsokára
felzendül,
nem lélekből, torokból csupán,
hallatunk
erős, élet csúfoló hangokat,
nem
Dionüszosz, korhely-tűz fűti ereinket,
mulatunk
a sírnivalók láttán
és
sírunk árfolyamoknak zuhanásán,
kopár-szavú
közhely dalaink
nem
lelkünket, öklünket löki az égnek,
jön
az ősz, nincs húrja bennünk őszi éneknek,
Bacchus
piros levelekkel hinti be fáink,
a
díszlet régi, de eleven – friss is,
nincs
beleírva csak szín és ragyogás,
isten-isten,
koccan a pohár
s
a remény tört szárnnyal tovaszáll.
Szarkalábon
Megy
az idő szarkalábon,
meglátszik
a szarkalábon,
telet
havazik a haj is,
évvel
arányos a baj is,
tik-tak:
szól a cipősarok,
messzebb
ment a közel-sarok,
ritkábban
int a kéz búcsút,
sokan
vettek végső búcsút,
tavasz
kergeti a nyarat,
tél
az, ami még megmarad,
tél
az utcán, tél a szívben,
tél
a csonka életívben,
tél
a múltba visszanézve,
mert
az sem volt túlbecézve,
a
jövő is teles tájkép,
épp
ezért gyönyörű látkép,
mivel
képe közsorsunknak,
melyben
szép-rút összefutnak.
Bízd a sorsra...
Korán
reggel elindulni,
délig
neved kőbe vésni,
magad
építsd estebédig,
bízd
a sorsra a legvégit.
Kérdések
Jó
volt az élet? Rossz, de szép,
ha
kérdeztem mellébeszélt,
olyan
mindenkinek való,
közönyével
mellbevágó,
a
titkait mélyre rejtő,
nem
szíveli, ha megfejtő
firtatja-kutatja
mélyét,
kedveli
könnyed gyermekét,
ki
a mindenki kútjából
merít,
s azt nyújtja magából,
mi
nem rí ki a világból,
hát
mégis mi adott itt reményt?
a
felhő-függönyös kék ég,
a
lélek-tüzes énekhang
és
az ész-fényű gondolat,
a
tett mi erkölcsből fakad,
a
tehetség, mely rátalál
útra,
hol szent ügyet talál,
s
madonna-bájú szeretet,
mit
felelősség övezett,
s
az utcasarkon egy kicsi,
nagy
füllel ékes kis csacsi.
Ha a Föld...
Nézd,
milyen szép ez az este,
a
Tejút nyújtózó teste,
végtelenbe
a végtelen
nyújtózik
reménytelen,
csendül
is olykor a csillag,
fényével
erről is hírt ad,
sok-sok
fényévnyi távol,
tartja
a hangokat távol,
azt
is, ha van fönt is élet
s
milliárd fényévnyi szépet, -
és
mindent magának tárol
a
távolság-béna távol,
hát
végtelen-végesen,
élünk
végtelen-éhesen?
Megelégszünk
itt magunkkal,
törpítő
civódásunkkal,
felnézünk
olykor az égre,
de
nem kérdezzük mivégre
csillog
a végtelen fénye,
a
kenyér-gond a gondunk,
a
kenyerestárs is gondunk,
nem
azért, amiért szenved,
hanem,
hogy kelt ellenszenvet,
társi
érzés még éretlen,
ha
van, szüli a véletlen
tartunk
talán fele útján,
emberérésünknek
útján,
port
ver fel még a járásunk,
portól
szürke a látásunk,
ha
a Föld Tejúton száll is,
lakója:
provinciális.
(Megjelent
a Havi Magyar Fórum 2009. évi decemberi számában.)
|