vissza a főoldalra

 

 

 2010.01.08. 

Szőcs Zoltán: Noteszfirkák (részletek)

Jegyzet az igazsághoz

Van igazság, de Istennél van valahol a mennyben. Olyan, mint egy aranygolyó, amit előttünk ismeretlen helyen, számunkra elérhetetlen angyali szférákban őriznek. De ha nem így lenne, akkor sem tudnánk mit kezdeni vele: a Teremtő igazsága nem a teremtmény igazsága. Isten igazságának földi levetülése a méltányosság. Emberi léptékben az igazságos, ami méltányos. Akkor vagyunk igazságosak, ha méltányosak az elvárásaink másokkal szemben. A bírói ítélet is – melyben a törvényességi elem gyakran mellékes –, csak akkor igazságos, ha méltányos. Aki méltányos hozzánk, az igazságos velünk. Az igazság – az a bizonyos mennyei aranygolyó – abszolút fogalom, a méltányosság relatív: ítéleténél sokat számít, hogy hol, mikor, kikkel és miért történt, ami történt. Az igazság soha nem ennyire elnéző, mert fehéren-feketén mondja ki verdiktjeit.

***

Zánkán volt jelenésem egy régi ismerősnél, úgy terveztem, hogy a reggeli vonattal oda utazom, az estivel pedig jövök vissza. A jegyen rajta volt az út pontos távolsága: 151 kilométer . A hivatalos menetrend szerint ezt az utat 3 és fél óra alatt teszi meg a tapolcai „gyorsvonat”. Augusztusi verőfény volt, ideális idő, se eső, se szél, se köd, se hó, se jég, de mi mégis késtünk pontosan 30 percet, vagyis az út 4 órán át tartott. Elvégeztem magamban a bamba osztást és kijött, hogy vonatunk átlagsebessége alig haladja meg a 37 km/órát. Mindez 2009 nyarán, 64 évvel a világháború után, 40 évnyi szocializmus és 20 évnyi kapitalizmus építését követően van így. Lusta vagyok utánanézni a régi menetrendeknek, de szerintem, ha 1909-ben Adynak dolga lett volna Zánkán, egészen biztosan hamarébb ért volna oda gőzösével, mint én a MÁV-START büszke dieselvonatával. Istenem, mondd, milyen átok ül ezen a népen?

***

Jegyzet az arányokhoz

Az egészalakos szobrok esetében – tisztelet a kivételnek – mindig az a problémám, hogy vagy túl kicsinek, vagy túl nagynak tűnik a fej a test tömegéhez képest. Előfordulhat, hogy ez csak elő-, csak oldal- vagy csak hátulnézetből tűnik így, különben nem. Laikusként úgy vélem, a lehető legérzékenyebb pontja a műalkotásnak az arányosság kérdése, és gyanítom, hogy ennek külön szakmai törvényei vannak a szobrászatban: adott kompozícióban egy nagyon is arányosan méretezett fej tűnhet kicsinek vagy nagynak, ezért – alkalomadtán, esetileg – szándékosan kell torzítania a művésznek a tényleges arányokat, hogy a látszólagos arányok előtűnhessenek. A legjobb szoborterv is elcsúszhat azon, ha nem találkozik mű és méret. A ligetben, a Vajdahunyad- vár tövében van egy kisméretű lovas szobor. Közelről nagyon kiváló, távolról nézve éppen olyan, mint egy nagy kutya hátán ülő kisfiú. A szent arányok komolyan vétele a művésznek levés alapkövetelménye.