2010.01.08.
Közelmúltkutatás és átvilágítás
Az
Erdélyi Unitárius Egyház 2009. december 5-én Kolozsváron emlékkonferenciát
tartott az 1989. évi népfelkelés 20. évfordulójára. A kulturális-irodalmi
műsorral kiegészülő rendezvényre az Erdélyi Unitárius Egyház
Püspöki Hivatalának Dávid Ferenc Imatermében került sor. A
konferencián több témát is érintettek az előadók. Közelmúltkutatás
és átvilágítási kísérletek az Erdélyi Unitárius Egyházban
témában Dr. Kovács Sándor kolozsvári teológiai tanár és
Szabó László kolozsvári unitárius lelkész tartott előadást.
– Ha a közelmúltat
akarjuk kutatni, akkor meddig kell visszamenni az időben?
Dr.Kovács Sándor (K.S) (felső képen) : A közelmúlt
kutatás elsősorban az 1945 utáni időszakra vonatkozik, a
kommunista államhatalom berendezkedésétől kezdve, ennek
1989-ben bekövetkezett részleges bukásáig. Az időkeretet
azonban akár meg is hosszabbíthatjuk, hiszen már 1920-tól történtek
olyan események - pl. erőszakos elrománosítás - , melyek
felekezeti kutatására csak az utóbbi években került sor.
– Az Erdélyi Unitárius Egyház mennyi iskolát, intézményt
tarthatott meg 1947- a királyság felszámolása- után?
K.S.: Az 1948. augusztus 3-án életbe léptetett 175. számú
tanügyi törvénynek keresztelt rablás 33 elemi, három közép-,
egy gazdasági iskolát és egy leányotthont nyilvánított állami
tulajdonná. Ezen kívül a kolozsvári Unitárius Teológiai Akadémiát
is megszüntette, legalábbis olyan szinten, hogy a 400 éven át
önállóan működő tanintézményt a parancsuralmi rendszer
egyetlen közös protestáns intézetbe kényszerítette. Az erdélyi
református, az unitárius és az evangélikus egyházak püspökei
1948 szeptemberében kénytelen-kelletlen határoztak a közös
intézet megalapításáról. Így jött létre az Egyetemi Fokú
Protestáns Teológiai Intézet, mely ma is az egyetlen protestáns
lelkészképzést biztosító intézmény Erdélyben. 1947 után
gyakorlatilag egyetlen tanintézete sem marad az Unitárius Egyháznak.
– Az erdélyi unitáriusoktól több mint tízezer kötetet
vettek el a kommunisták az államosításkor. Létezik-e olyan törvény,
mely kötelezné az államot a visszaszolgáltatásra?
K.S.: Egészen pontosan 44700 nyomtatványról és 2472 kéziratos
műről van szó, amelyek elrablásával felbecsülhetetlen értéktől
fosztották meg az unitárius egyházat (is). Egyelőre az állami
törvénykezés nem rendelkezik egyértelműen könyvek és levéltári
anyagok visszaszolgáltatásáról, de megfelelő jogszabályok
megalkotásával talán valamikor majd ez is lehetővé válik.
– Az előbb említett
iskolák és intézmények közül mennyi került vissza az unitárius
egyház birtokába?
K.S.: Az államosított iskolák közül több is visszakerült,
a legfontosabbak a kolozsvári és székelykeresztúri unitárius
középiskolák, gimnáziumok. Az előbbi János Zsigmond
fejedelem nevét viseli, utóbbi pedig a nagy alapítványtevő
Berde Mózesét. Kolozsvárott a régi kollégium épület
tulajdonjogát is sikerült visszaszerezni, ám a városvezetés
egyelőre megakadályozta a tényleges birtokbavételt. Reményeink
és Kolozsvár polgármesterének ígérete szerint ez év végéig
megoldódik a kérdés. Vidéki egyházközségeinkben is több
iskolaépületet visszaszolgáltattak, sajnos az épületek állapota
legtöbb esetben nagyon komoly feljavításra szorul. Összességében
az 1948-ban történt állomosított 86 ingatlanból harminckettőt
visszaszolgáltattak, háromra kárpótlást ígértek, ötvenegy
kérést pedig még nem bíráltak el, vagy visszautasítottak. Az
államosított földterületek és erdők nagy részét is
visszakapták egyházközségeink.
– Nem tudom, jól
látom-e: de mintha a volt főúri kastélyokat szívesebben
visszaszolgáltatják, mint az elvett egyházi javakat.
K.S.: Nem tudok statisztikai adatokkal szolgálni, de
visszaszolgáltatott főúri kastélyok, kúriák többségének
állaga is katasztrofális.
– A papképzést, a hitoktatást, az egyházi irodalom
terjesztését mennyire befolyásolta a kommunista rezsim?
K.S.: Teljes egészében irányítása alatt tartotta.
Meghatározták a beiskolázható teológiai hallgatók számát;
a nyolcvanas évektől kezdődően ez a szám ritkán haladta meg
a három főt évfolyamonként. Az egyházi irodalom elsorvasztása
is majdnem tökéletesre sikeredett, hiszen 1945 előtt négy unitárius
havilap és egy tudományos folyóirat szolgálta a belmisszió és
a lelkésztovábbképzés ügyét. „Természetesen” mindeniket
beszüntették, 1971-ben hosszas alkudozás után sikerült újraindítani
Erdély legrégebbi tudományos teológiai folyóiratát, az
1861-ben alapított Keresztény Magvetőt. Az egyházi énekeskönyv
és az Unitárius Káté alkalomszerű megjelentetésén kívül fél
tucatnál kevesebb egyházi könyv jelenhetett meg 1989-ig - egy
prédikációs kötet, egy tanulmánykötet és egy emlékkötet
az egyház megalapításának 400. évfordulójára 1968-ban.
– Voltak unitárius mártírjai is az egyházüldözésnek?
Szabó László (SZ.L.) (alsó képen) : Amennyiben a mártíromság
az élet saját elhatározású feláldozását jelenti, akkor
egyetlen unitárius mártírunk, Moyses Márton példáját említjük,
aki 1970. február 13-án rendszerellenes tiltakozásként a brassói
pártszékház előtt leöntötte benzinnel és meggyújtotta magát.
Amennyiben a börtönévek is mártíromságnak számítanak,
akkor arra az – összesen 174 évre ítélt – 17 lelkészre,
teológiai hallgatóra és teológiai tanárra gondolunk, akiket a
magyarországi forradalom után megtorlásként és elrettentő példaként
ítélt börtönre a kommunista államhatalom.
– Az 1989-es
forradalmi eseményekben miként vett részt az Erdélyi Unitárius
Egyház?
Sz.L.: Nincs tudomásom arról, hogy az egyház bármilyen módon
állást foglalt volna, vagy szervezetten részt vett volna a népfelkelésben.
Az egyháztagok és a lelkészek egy része saját településükön
részt vettek a forradalmi megmozdulásokban és néhányan közülük
helyi szinten ideiglenesen vezető szerepet töltöttek be az államhatalmi
változást követő átmeneti időszakban.
– Mindketten tagjai voltak az Erdélyi Unitárius Egyházban
az államvédelmi szervek egyházi életbe való beavatkozásának
feltárását előkészítő bizottságnak. Mi volt ennek a grémiumnak
a feladata?
Sz.L.: Egyrészt a vonatkozó egyházkormányzati határozatok
végrehajtásának előkészítése, ugyanakkor minél több
iratgyűjteményről másolatot igényelni és átadni azt az
illetékes egyházi testületeknek.
– Benne voltak a
Szekuritáté Irattárait Vizsgáló Országos Tanácsban, a
SZIVOT-ban?
Sz.L: Nem vagyunk tagjai, ugyanis minket az egyházunk bízott
meg feladatainkkal, a SZIVOT tagjait pedig az országgyűlés választotta
meg a politikai pártok és az állami közméltóságok javaslata
alapján.
– Kiknek az adatait, iratait vizsgálták?
Sz.L.: Püspökökét, püspökhelyettesekét, főgondnokokét,
esperesekét, teológiai tanárokét, lelkészekét. Egyszóval
azokét az egyházvezetőkét, akik 1945–1989 között meghatározó
tisztséget töltöttek be egyházunk életében.
– Ezen okmányok a megfigyeltek és az ügynökök,
tartótisztek neveit is tartalmazta?
Sz.L..: A megfigyelt célszemélyek és a tartótisztek neve
szinte kivétel nélkül titkosítás nélkül szerepel, az együttműködő
személyek pedig fedőnévvel szerepelnek. Az iratcsomókat vezető
tisztek megjegyzéseiből és a besúgói jelentések bizonyos szövegkörnyezetéből
legtöbbször könnyűszerrel fény deríthető a fedőnevek
„tulajdonosaira”.
-Önök azt írták: „azokat terheli a fő bűn, akik
ennek a kommunista rendszernek elsődleges működtetői voltak: a
különböző szintű pártvezetők, az állam- és közigazgatási
vezetők nagy része, az államvédelmi szervek és a karhatalmi
erők tagjai, valamint sokan mások.” Indítottak-e eljárást a
fő bűnösök ellen?
Sz.L.: Sajnos ellenük nem indult bűnügyi vagy társadalmi
számonkérés, sőt a még életben levő áldozataikhoz – és
a nyugdíjas átlagpolgárokhoz – viszonyítva többszörös „érdemnyugdíjat”
élveznek. Mindez az 1989 utáni romániai államhatalom egyik
legnagyobb szégyenfoltja.
– Tudjuk,
hogy mennyien működtek együtt kényszerből a Szekuritatéval
az Erdélyi Unitárius Egyház papjai közül? S mennyien nem kényszerből,
hanem pl. hatalomvágyból?
Sz.L.: Erre a kérdésre csakis a megfigyelési és együttműködői
iratgyűjtemények, valamint más kordokumentumok részletes vizsgálata
nyomán tudunk válaszolni. Egyelőre úgy tűnik, a többség kényszerűségből
vált együttműködővé, de arra is van utalás, hogy néhány
besúgót a rosszindulat, vagy éppen az anyagi haszon ösztönözte.
– A szekuritáté által vezetett egyéni iratgyűjtemények
alapvető fontosságúak. Viszont mennyire hitelesek ezek a
dokumentumok?
K.S.: Többnyire hitelesek, ám óvatosan kell kezelni az
anyagot. A szekuritáté a besúgói jelentésekre alapozott, így
az iratgyűjteményekben olvasható jellemrajzok elég pontos képet
festenek a megfigyeltekről. Az információkat általában több
- három-négy - forrásból gyűjtötték össze, ezért aligha
„tévedtek” nagyot. Persze arra is van példa, hogy a maguk a
szekusok gyártottak jelentéseket, munkavégzésük eredményességét
igazolandó céllal. Ezt viszont elég hamar ki lehet szűrni az
iratcsomók olvasásakor, miként azt is, hogy egy vagy több forrásból
származik ugyanaz az értesülés. Lehetetlen, hogy ugyanazt az
eseményt két személy mondatról mondatra, írásjelről írásjelre
megegyező módon adja elő. Ilyen esetekben valószínűleg a
tartótiszt buzgólkodott és az általa gyártott jelentést ellátta
valamelyik „együttműködő” fedőnevével.
–
Mi történik azokkal a lelkészekkel, akikről kiderül, hogy ügynökök
voltak?
Sz.L.: Az átvilágítási határozataink alapján a súlyos
besúgói vétkeket elkövető személyek kötelesek bocsánatot kérni
az áldozataiktól.
-A SZIVOT-on kívül
hol lehetnek még olyan dokumentumok, melyek elősegíthetik az átvilágítást?
Sz.L.: Már kértük és meg is kaptuk a jóváhagyást a
volt Egyházügyi Államtitkárság Levéltárában való kutatásra.
Fontos lenne a Kommunista Párt irattárába is bepillantani.
– Hol tart ma az önök egyházában az átvilágítás?
Sz.L.: A folyamat érdemi része csak most kezdődik. Eddig
többnyire az előkészítéssel és az anyaggyűjtéssel
foglalkoztunk.
– Magyarországon
az utódpárt tagjai és szimpatizánsai szinte örömünnepet ülnek,
ha egy volt püspökről, egyházi méltóságról kiderül, hogy
ügynök volt. Azt nem firtatják, hogy bizony ez annak a
rendszernek az átka, melyben ők –még fiatalon – tisztséget
viseltek. Ilyen esetekkel Erdélyben, Romániában is találkozhatnak?
K.S.: Nem az ünneplés a célunk és nem is a boszorkányüldözés.
Múltunkat vállalnunk kell még akkor is, ha némelykor kényelmetlen,
nehéz örökséggel vagyunk kénytelenek szembesülni. A lelkészek
többsége 1989 előtt is hűségesen dolgozott, az együttműködésnek
pedig sokféle formája és módja létezett, ezeket esetenként
kell mérlegelni és értelmezni.
-A hívek hogyan fogadják, mikor lelkészükről kiderül,
hogy besúgó volt?
Sz.L.: Egyelőre erre nem volt példa, mert hivatalosan még
senkiről nem derült ki a besúgói múltja.
-„Az út kezdetén vagyunk” – hangsúlyozta Kovács Sándor
december 5-én. Kitől és mitől függ, hogy elérjenek az út végére?
K.S.: Nagyban függ a hatályos állami jogszabályok alakulásától,
ugyanis kedvezőtlen törvénymódosítással ellehetetleníthetik
a további kutatást, vagy tovább szűkíthetik a mozgásterünket.
Medveczky Attila
|