2010.01.09.
Az Alkotmány a megmaradást szolgáló alaptörvény
Január
9-én délelőtt 9 órakor kezdődött Magyar Megmaradás Közössége
(MMK) Az Alkotmány a nemzet megmaradásának eszköze című
konferenciájára a Gellért Szálló Gobelin termében. A
konferencia megnyitó beszédét Csurka
István mondta. Az MMK és a MIÉP elnöke feltette a kérdést:
miért éppen most szükséges egy új alkotmány megalkotása.
„A legelterjedtebb felfogás szerint elsősorban azért van szükség
alkotmányozásra, mert ez a jelenlegi alkotmány nem a magyarság
történeti alkotmányára épül, hanem az éppen azt megszakító,
idegenszerű Sztalin-papírra. Ugyanakkor sokan elismerik, hogy az
azóta átírt dolgozat nem emlékeztet a sztalini alkotmányra. A
történeti alkotmány folytonossága viszont ezzel nem szűnt
meg. Ez olyan tény, ami önmagában is elég egy új alkotmány
elkészítéséhez. A másik érv már nem történelmi, hanem
tisztán politikai. Válaszúthoz érkeztünk: rátalálnunk-e a
helyes, a létválságból kivezető útra? S ha igen, akkor szükséges
egy új, elsősorban a nemzet érdekeit szem előtt tartó alaptörvény…Senki
sem tilthatja meg, ha a belső feltételek adottak, hogy új
alkotmányt fogalmazzunk meg magunknak. A megmaradást szolgáló
alaptörvényt. Gondoskodni kell az alkotmányban a magyar föld
megtartásáról. Az EU-ban van példa az európai rendszerrel
szembe menő alkotmányozásra. A lengyel alkotmányreform jó példa
minderre. A lengyel alkotmány leszögezi, hogy a házasság és a
család védelme csak heteroszexuális kapcsolatokra vonatkozik,
és a családi gazdaságot tekinti a mezőgazdaság alapegységének.
Van tehát élő szándék az alkotmányozásra. A mostani választások
legnagyobb tétje: sikerül-e 2/3-os többségbe kerülni az
alkotmányozóknak.”-mondta Csurka István.
Dr. Völgyesi Miklós Legfelsőbb Bíróság Büntető Kollégiumának
nyugalmazott tanácselnöke előadása elején emlékeztette a
nagyszámú hallgatóságot arra, hogy már 1989-ben felvetődött,
hogy alkotmányozó nemzetgyűlést kéne összehívni, s majd az
alaptörvényt népszavazás útján kéne elfogadtatni. Ennek az
ötletnek a megvalósítását viszont a gyors politikai események
elsodorták. A politikai érvek alapján már többször felvetődött
az a gondolat, hogy új alkotmányra lenne szükség. Ezt támasztja
alá az is, hogy az 1989-es alaptörvény a megalkotóinak a szándéka
szerint csak ideiglenes alkotmány a rendszerváltás idejére,
„hazánk új Alkotmányának elfogadásáig”. Völgyesi úr
kijelentette: alkotmányellenes, hogy jelenleg a parlament nem
ellenőrzi a kormánytevékenységét. Az új alkotmány szükségességét
viszont nem csak a nemzeti oldalon mondták ki. „2006-ban
Gyurcsány létrehozta a Gönczöl-munkacsoportot azzal a céllal,
hogy mossák ki a politikai szennyest. Nos ennek a bizottságnak a
jelentésében olvasható: « A kialakult politikai válság és
az alkotmányos konszenzus megszűnése különösen indokolttá
tenné, hogy a kormány ismételten tegyen kísérletet egy új,
nehezen módosítható, a jelenlegi alkotmányos berendezkedést
megőrző alkotmány kidolgozására, konszenzusos elfogadtatására,
majd népszavazási úton történő megerősíttetésére. Ezzel
a fő politikai szereplők hitet tehetnének az alkotmányosság
és különösen az 1989–90-ben kialakult, a képviseleti demokrácia
primátusára épülő alkotmányos berendezkedés mellett. Az
alkotmánymódosítás megnehezítésével egyben elháríthatnák
az „alkotmányos diktatúra” veszélyét, ami a nyertest aránytalanul
premizáló választási rendszer következtében előállhatna
olyan módon, hogy egyetlen párt kétharmados többséget szerez,
és konszenzuskényszer nélkül, tetszése szerint alakítja az
alkotmányos berendezkedést.» Miről is van szó? A hatalom tehát
megijedt a nemzeti oldaltól.”
Dr. Zétényi Zsolt a Nemzeti Jogvédő Alapítvány elnöke a történeti
alkotmányról beszélt. Elmondta: gyökeres alkotmányreformra
lenne szükség, s üdvös lenne, ha nem az emberek önkénye,
hanem a törvények uralkodnának. Zétényi szerint a magyaron kívül
csupán az angol nemzet rendelkezik történeti alkotmánnyal, és
nem kartálissal, és részben az Egyesült Államok. A magyar történeti
alkotmányt pedig semmi sem helyezte hatályon kívül, ezért
most is hatályban van. „A magyar szabadságharcos és nem
forradalmi nemzet. El is buktak forradalmi. A függetlenség
harcok pedig jogi változással is jártak Magyarországon.
Gondolhatunk az Aranybullára is, ami nem más, mint az egyéni
jogok megerősítése. Tehát, mikor szabadságunkért harcoltak,
nem csak a nemzet, hanem az egyes egyén szabadságáért is küzdöttek…Az
lenne a jó, ha a leglényegesebb, ha az országgyűlés az alkotmányozást
egy másik szervre ruházná át. Hogy miért? Mert az országgyűlés
nem alkotmányozó, hanem törvényhozó hatalom. Az alkotmányos
megújulás sikerének az a kulcsa, hogy miképpen sikerül létrehozni
a megfelelő összhangot az alkotmányosság hagyományos elvei és
követelményei között egyfelől, a jelenkor által felvetett létkérdésekkel
másfelől. Az alkotmány-helyreállítás sikere a szerves változások
végrehajtásával, a társadalom lételemévé tételével célszerű
és lehetséges, kevesebb retorikával, több valódi építkezéssel
képzelhető el.”-mondta az előadó.
Dr. Tóth Zoltán József jogtörténész, politológus
a történeti alkotmány modellként való támogatását
tartja fontosnak. Szükséges szerinte a jogfolytonosság helyreállítása,
s a kommunista rendszer elítélése. A mai törvények szerint,
viszont az elmúlt 60 év eseményei törvényesek voltak, és pl.
egy volt ávós is nem felel a tetteiért. Az előadó szerint akármilyen
jó indulatú kormány következik, mivel törvényes volt az elmúlt
60 év, így nem lehet sok esetben számon kérni a bűncselekményeket.
„A Szent Korona-tan a történeti alkotmány alaptéziseinek az
összessége, s régebben az abszolút hatalmat korlátozta…A történeti
alkotmányban nem csak jogok, hanem felelősségek is vannak. Beszél
a jóról és a rosszról. Csak akkor beszélhetünk közrendről,
ha van jó és rossz. Ma az érzékeink, a vágyaink minél
teljesebb megélése jelenti a szabadságot. Így nincs igazság,
s annak hiányában közjóról sem beszélhetünk. Ha nincs jó
és rossz, akkor az abszolút hatalommal bíró kormány mondja
ki, hogy mi is a tolerancia, mit kell elviselnünk…Az alkotmányozás
alapfeltétele viszont az, hogy garantálni kell egy forgalomképtelen
nemzeti vagyont. Hiszen egy koldusszegény nemzetnek szinte
mindegy, hogy pl. mennyire erős a köztársasági elnök
hatalma.”-mondta a jogtörténész.
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva ny. alkotmánybíró szerint
hazánkban nincs alkotmányozási kényszer. Az alkotmány módosítása
1989. október 23-án lépett hatályba, tehát előtte egy
nagyfokú jogalkotási folyamat volt hazánkban, s az akkor született
törvények nélkül nem lehetett volna garanciát vállalni a
nemzet fennmaradásáért. Az előadó szerint a hatályos alkotmány
mellett az Alkotmánybíróság döntéseit, határozatait sem
lehet figyelmen kívül hagyni. „Az alkotmányos jogrend hatalom
általi működése zátonyra futott”-mondta Dr. Tersztyánszkyné
dr. Vasadi Éva, aki felelevenítette, hogy ma támadják a bírákat,
a köztársasági elnököt, és az Alkotmánybíróság elnökének
a tekintélye is csökkent. Ezért is a demokratikus jogállam
korrekt működésére van szükség.
Dr. Zlinszky János akadémiai doktor, professor emeritus véleménye
szerint alkotmányunk tartalmát és értékeit tekintve jó, be
kellene tartani. Indokolt lenne azonban értékrendjének érvényesüléséhez
további biztosítékok teremtése: így a közvagyon óvására
és a közhatalom felhasználásának ellenőrzésére a közigazgatási
bíróság felállítása kellő hatáskörrel, a bírák választásának
a parlamenti bizonytalanság alóli feloldása, hogy az alkotmánybíróság
működésének folyamatossága biztosítva legyen. A professor
elmondta, hogy a Horn-kormány ideje alatt lett volna mód – a
hatalmas parlamenti többség miatt – egy új alkotmány elfogadására,
de szerencsére ők nem érezték –szerencsére – feladatuknak
az alkotmányozást. A Fidesz-kormány és az azt követő
szocialista is felvetette: hagyjuk meg az alkotmány tartalmát,
ám „vegyük el azt a szerencsétlen évszámot” előle. Ezek
a javaslatok –pedig tartalmukban ugyanazok voltak - mindkét
esetben az ellenzéken buktak meg. A magyarországi sajnálatos
politikai viszonyok tehetnek arról, hogy irigyli az egyik blokk a
másiktól a kezdeményezést az alkotmány legcsekélyebb pozitív
módosítására. Zlinszky szerint nem az a legnagyobb baj az
alkotmányunkkal, hogy rendkívül rosszul van megírva, hanem az,
hogy mindegyre szűkül azoknak a köre, akik szerint a rendelkezéseit
be kell tartani.
A Magyar Megmaradás Közössége következő
konferenciáját Budapesten január 22-én, kora délután tartja.
A második esemény a környezetünkkel, az éghajlatváltozással
és az új életvitellel kapcsolatos.
|