2010.01.15.
Ukrajna külpolitikája: Bismarckra várva
Ukrajna
külpolitikájának év végi értékelésekor rendre ugyanaz a
paradox helyzet áll elő. A hatalom külpolitikai sikerekről számol
be, miközben a szakértők megsemmisítő kritikával illetik azt
- írja elemzésében a glavred.info hírportál szakírója,
Vitalij Bilan, aki exdiplomataként belülről ismeri a külkapcsolatok
boszorkánykonyháját. Nyilvánvalóan az utóbbiaknak, azaz a
szakértőknek van igaza, de az ukrán nómenklatúrának az a
szokása, hogy állandóan beszámoljon a sikereiről és a tervek
teljesítéséről, zavar abban, hogy a diplomaták megfelelő módon
reagáljanak a világban végbemenő változásokra. A szerző
szerint az ukránoknak egyébként is elképesztő tehetségük
van ahhoz, hogy elfecséreljék a külpolitikai előnyt, s
kieresszék a markukból nemcsak a túzokot, de még a verebet is.
A 17. században Bohdan Hmelnyickij kozák forradalma nagy
hatással volt az európaiakra. A kozák buggyos nadrág és a
szarmata barokk nagy divatnak számított akkoriban a kontinensen.
Azon az információs hullámon divatdiktátorokká lehettek volna
az ukránok Európában; többek között az ideológia terén is.
Azonban előjött a régi baj: "ahol két ukrán, ott három
hetman". Nem akadt egy vezér, aki gátat vetett volna az
irigységnek és a cselszövésnek. Így állandóak voltak a
marakodások, a színfalak mögötti szövetségek a Rzec Pospolitával,
Moszkoviával és az Oszmán Birodalommal a "magukhoz hasonlók"
ellen, ami romba döntötte Ukrajnát. A világ továbblépett, az
ukránok pedig azóta is a buggyos nadrágjaikkal és a barokkal
vigasztalják magukat.
A 21. század elején szinte pontosan ugyanez a helyzet ismétlődött
meg, ráadásul nem csupán kontinentális szinten. A glavred.info
cikkírója 2005-ben az egyiptomi ukrán nagykövetség munkatársaként
tapasztalhatta meg, hogy Hoszni Mubarak rezsimjének ellenzéke az
ukrajnai események hatására a narancsszínt választotta jelképéül,
s a szomszédos Gázai övezetben Ariel Saron izraeli kormányának
ellenzéke - ugyancsak az "ukrán divat" hatására - a
narancsszínt kiáltotta ki az ellenállása szimbólumának.
Azonban ahelyett, hogy ezt az információs áttörést
politikai-gazdasági haszonná változtatták volna, akárcsak 350
évvel ezelőtt, most sem akadt igazi vezére az országnak, az
"elitek" elakadtak az intrikákban és az egymás elleni
csatározásokban, amivel gyakorlatilag megakasztották az ország
külpolitikáját, s nem vették észre, hogy miközben ők egymással
vannak elfoglalva, a világ megváltozott.
Ukrajna 2004-ben egy világméretű változási hullám csúcsára
került, akárcsak a 17. században. A legnépszerűbb téma
akkoriban a liberális-demokratikus univerzalizmus koncepciója
volt. Mint ismeretes, ez az eszme volt hivatott feléleszteni a
kelet-európai népek kollektív tudatalattijában a Vecse-Majdan,
azaz a néphatalom mítoszát. Így történt az NDK-ban,
Lengyelországban, Csehszlovákiában húsz évvel korábban, s így
történt később a "bársonyos forradalmak" második
hulláma idején Szerbiában és Ukrajnában is.
Azonban a kirgíziai események már 2005 tavaszán, az úgynevezett
tulipános forradalom idején nem annyira egy újabb "Majdant",
mint inkább egy "Hordát" eredményeztek, a libanoni cédrusos
forradalom pedig nagymértékben aktivizálta a Hezbollahot.
Amikor azután Palesztinában a HAMASZ nyerte meg a választásokat,
a világsajtó lelkendezése végképp alábbhagyott.
A globális egyenlőséggel és liberalizációval
kapcsolatos elképzelések előbb elakadtak, majd az amerikai
neokonzervatívok gyors ütemben visszahátráltak a"reálpolitikához"
és az angolszászoknak ahhoz a hagyományos gyakorlatához, hogy
azokat használják fel a kontinensen, akik - Bismarck közismert
kifejezésével élve - kikaparják számukra a gesztenyét a tűzből.
De ekkor már késő volt. Az amerikai szíveket már meghódította
Obama a maga "újratöltésével" és a Bush-féle
neokonzervatívok éles bírálatával. Elnökké választásával
a világpolitikában gyors változás kezdődött.
Ezt egyébként idejében megérezték szomszédaink és az
USA volt szatellitállamai az "Új" Európából, s
mindent megtettek, hogy elhatárolódjanak a Bush-féle
neokonzervatívoktól, ami látványosan meg is mutatkozott, például
az amerikai rakétavédelmi rendszer elemeinek csehországi és
lengyelországi telepítése kapcsán.
És úgy tűnik, csupán Ukrajna (s talán még Grúzia) nem
döbbent rá, hogy a "világtrend" teljesen megváltozott,
és a neokonzervativizmust már nem vállalja senki. Gyakorlatilag
megismétlődik a 17. századi "Hetmanscsina" sorsa: az
ajtón már a felvilágosodás kora kopogtat, a kozák sztarsinák
pedig még mindig a moszkovitákkal harcolnak Konotop alatt.
Képes lesz-e Ukrajna javítani a helyzeten, s a "világdivatnak"
megfelelő külsővel állni elő a 2010-es elnökválasztás után?
Ehhez vessünk egy pillantást az államfői posztra jelöltek választási
programjaira.
Bátran figyelmen kívül hagyhatjuk az úgynevezett
"technikai" jelölteket, akiknek a többsége programjában
egyáltalán nem törődik a külpolitikával. A többieket feltételesen
több csoportra oszthatjuk.
Az első csoportot az úgynevezett "fehéroroszok"
alkotják. Közéjük sorolható Viktor Janukovics, Volodimir
Litvin és Szerhij Tihipko. Külpolitikájuk gyakorlatilag visszatérést
jelentene a Kucsma-féle sokvektorúsághoz, igaz, annak egy
modernizált, lukasenkói változatához. Ezzel összefüggésben
érdekes megfigyelni, mennyire javult az ukrajnai tömegtájékoztatási
eszközök viszonya a belarusz elnökhöz, pártállástól függetlenül.
A második csoportot feltételesen euroatlantistáknak
nevezhetnénk. Ezek elsősorban Viktor Juscsenko és Julija
Timosenko; bár a jelenlegi miniszterelnököt legutóbbi
nyilatkozatai alapján már inkább a "fehéroroszokhoz"
lehetne sorolni. Csupán az államfő áll ki továbbra is annak a
Leo Strausnak a nekonzervatív szentenciái mellett, aki a tekintélyelvű
rezsimek által irányított országok vonatkozásában a
liberalizmus és a demokrácia kompromisszumok nélküli bevezetésének
apologetikusa, bár Juscsenko esetében is tapasztalhatók
elmozdulások Dmitrij Doncov integrált nacionalizmusa irányában.
Végül a harmadik csoporthoz tartozókat romantikusoknak
nevezhetnénk. Ezek mindenekelőtt Oleg Tyahnibok és Arszenyij
Jacenyuk. Az ősromantikus Tyahnibok Doncov két világ
(latin-germán és moszkvai-ázsiai) létezését valló elméletére
támaszkodik, amelyek állandóan ellenségeskednek, és amelyek
határa Belarusz és Ukrajna keleti etnikai határai mentén húzódik.
Ezért a Szvoboda választási tömörülés külpolitikai
programja egy mondatban úgy foglalható össze, hogy "Miképpen
lehet a helyükre tenni a ruszkikat?".
Az újkori romantikusnak tekinthető Jacenyuk a Nagy Európa-elképzelésre
támaszkodik. Egy államfeletti struktúra létrehozását
javasolja, amely a posztszovjet köztársaságokból állna, beleértve
Oroszországot is. Ez tulajdonképpen egy Szovjetunió-2 volna,
kijevi központtal.
Mint láthatjuk, az elképzelések meglehetősen eltérőek,
egy vonatkozásban azonban nincs különbség a jelöltek között.
Ez pedig nem más, mint a reálpolitikához való visszatérés
hangsúlyozása a retorika szintjén; a reálpolitikához, amelyet
nem kötnek gúzsba ideálok vagy elvek a külkapcsolatok terén
az állam stratégiai hasznának elvén kívül, amelyet oly
sikeresen valósított meg a maga idején Otto von Bismarck, a német
vaskancellár.
hk
(Forrás: karpataljalap.net)
|