2010.01.15.
Magyarnak lenni: erkölcsi kötelesség
Harmath Albert színművész 1949-ben született Budapesten. 1968-ban lett a tagja a Radics Béla
által vezetett Sakk-Matt Együttesnek. A Színház-és Filmművészeti
Főiskola elvégzése után 1977-ben a Miskolci Nemzeti, 1980-ban
a Pécsi Nemzeti Színházban játszott. 1984-től négy évig a Fővárosi
Operettszínház tagja, majd „szabadúszó” művész. A
’90-es években gyakran fellépett Németországban, Ausztriában,
Hollandiában, Dániában és Kanadában a Torontói Magyar Színházban.
Elsősorban bonvivánszerepekben lépett fel. Alapító tagja volt
a Rock és Musical Színháznak. Főbb szerepei: Péter apostol,
Heródes (Webber-Rice: Jézus Krisztus szupersztár), Juvenalis (Várkonyi-Miklós:
Sztárcsinálók), Peron elnök (Webber-Rice: Evita), Gerard
Muffat (Kocsák-Miklós: Nana), Kalkutta érsekének szerepe (Kocsák-Baróti-Miklós-Kemény:
Kiálts a szeretetért!). Számtalan operett bonviván-szerep
Magyarországon magyarul és német nyelvterületen németül.
Ezek közül a Csárdáskirálynő a híres Rátonyi –féle
rendezésben, a Marica grófnő, a Víg özvegy, a Denevér, a
Cirkuszhercegnő és még vagy tizenöt más operett főszerep.
Valamint prózai szerepek németül a Szekszárdi Német Színházban:
Faust (Goethe: Ős-Fauszt), Cornwal (Shakespeare: Lear király),
kocsmáros (Goldoni: Két úr szolgája). Jelenleg: Marosi
(Sarkadi: Elveszett paradicsom).
-Amikor megszülettél, már egy éve Rákosiék voltak hatalmon.
Szüleid hogyan élték meg ezt a hatalomváltást?
-Kemény évek voltak ezek. Édesapám a zenészek
szakszervezetének volt a titkára. Maga is zenélt. 1944-ben
diplomázott a jogi egyetemen. Egy ügyvéd magához akarta venni,
de erre azt felelte: nincs jogállam Magyarországon, zenész
leszek, így szabadabban élhetek. Jelenleg genealógusként
dolgozik, és most, 89 évesen lett a Magyar Heraldisztikai és
Genealógiai Társaság elnöke. Szakszervezeti tevékenysége
kapcsán annak idején megkörnyékezték a kommunista
propagandisták, hogy lépjen be a pártba. Ő viszont azt mondta:
a zenészek nem politizálnak. Bosszúból 1957-ben az ÁVO a
munkahelyről vitte el, majd nálunk éjjel fél háromkor házkutatást
tartottak és ennek során fegyvert akartak elrejteni egy fiókban,
hogy „bizonyítékot” kreáljanak, csak édesanyám lélekjelenléte
mentette meg a helyzetet. Mert észrevette és szóvá tette a
mesterkedésüket. Csak kilenc hónap múlva tért vissza apám az
internálótáborból. Ezt követően sokáig rendőri felügyelet
alatt állt. Szinte minden éjjel kijöttek hozzánk. Ha hallottuk
éjszaka a liftet, már tudtuk, hogy jönnek a karhatalmisták.
Ezt követően nagyon nehéz volt édesapámnak elhelyezkedni,
munkát találni. Szegényen, de tisztességben éltünk. Ilyen körülmények
közt nőttünk fel bátyámmal – aki jelenleg
dzsessz-zongorista – együtt.
-Ha megkérdezték az ötéves Albertet, mi szeretne lenni, mit válaszolt?
-Akkor még semmilyen konkrét tervem nem volt, és a színészetet
is csak egy véletlennek köszönhetem. Kiskamasz koromban egy távoli
rokonunk - aki az Operaház kórusában énekelt - többször
bevitt a színfalak mögé. A hajdani, legendás operaházi nagyságokat
volt szerencsém látni a színpadon. Így szerettem meg az operát,
azóta is rajongója vagyok. De nem cövekeltem le egyetlen műfajnál.
Szeretem a dzsesszt és a magyar népzenét, s mivel a
beatkorszakban nőttem fel, ez a zenei irányzat is megérintett.
-Vettek neked egy gitárt, s azon játszottad az amerikai dalokat?
-Nem így történt. Igaz, doboltam is, de főleg énekeltem.
Már általános iskolában kitűntem ének-tudásommal. Sok
beat-számot kívülről fújtam. Bátyámmal és még egy gitáros
sráccal alapítottunk egy amatőr zenekart is és egy magnóval készítettük
a felvételeket. Az együttesnek angol nevet adtunk, így sokan
azt hitték, hogy egy amerikai bandáról van szó. Mikor kiderült,
hogy mégsem, akkor már nem rajongtak annyira a felvételeinkért.
Hiába akkor is az volt a jó, ami külföldi. Sajnos nagy USA-imádat
volt már akkor is.
-Ha jól számolok: vagy nem vettek fel elsőre a Színművészetire,
vagy a felvételi előtt máshol tanultál, dolgoztál.
-Elsőre vettek fel, de csak 24 évesen jelentkeztem. Addig
zenéltem. Abból próbáltam megélni. Volt egy nagyon jó kis
együttesünk a Febris. Ezt is a bátyámmal alapítottuk, s tánciskolákban
játszottunk. 1968-ban alapítottuk a Sakk-Matt Együttest a
legendás gitárossal Radics Béléval, amely korszakos jelentőségű
együttes volt a magyar rock történetében. Az új formáció -
Radics Béla szólógitár, Csuha Lajos gitár, Miklóska Lajos
basszusgitár, Harmath Albert ének, Hönigh Rezső, majd Váradi
László (Vadölő) dobok felállásban - 1968 május 1-jén telt
ház, 10.000 ember előtt debütált a Budai Ifjúsági Parkban. A
közönség nem akart hinni a fülének, annyira valószínűtlennek
tűnt, hogy egy ismeretlen zenekar ilyen színvonalas zenét játsszon.
A Sakk-Matt a koncerten Cream, Jimi Hendrix, John Mayall dalokat játszott,
valamit Dancsák Gyula és Miklóska Lajos szerzeményeit. Az új
hangokra, sztárokra vágyó közönség azonnal a kegyeibe
fogadta a zenészeket. A Radics Béla Emléktársaságnak pedig
sikerült megjelentetnie gyűjteményemből, feljavítva a zenekar
első cd-jét –35 év késéssel! Később a kezdetleges Rock Színházban
a Szupersztárt játszottuk, s ezt meghallgatta Kazán István, a
Színművészeti tanára, aki arra bíztatott, hogy próbálkozzam
meg a felvételivel. „Magában több van, mint egy énekes”-
mondta. Sikerült a felvételim, és az operett-musical szakot végeztem
el. Kazán István és Versényi Ida voltak a tanáraim. És még
olyan nagyoktól is tanulhattam, mint Nádasdy Kálmán, Gosztonyi
tanár úr, Montágh Imre, zenei téren pedig Nagy Ferenc és
Breitner Tamás. Énektechnikát pedig Keöntsch Boldizsártól és
Szőnyi Ferenctől.
-Főiskolai hallgatóként is játszottál szerepeket?
-A többször is átkeresztelt gyermekszínházban játszottunk,
ott sajátítottam el a színpadi gyakorlatot. 1977-ben végeztem,
s a miskolci színház főrendezője, Illés István elhívott a
borsodi megyeszékhelyre. Ö látott engem egy vizsgaelőadásban,
enne kapcsán szerződtetett. Miskolcon először a Két veronai
nemes musical-változatában léptem fel. Ezt Bór József
rendezte és partnerem Poór Péter volt. Később én lettem
Miskolcon a bonviván. Erre lettem „predesztinálva”. Mindig
arra törekedtem, hogy bonvivánként kerüljem a mézes-mázos
allűröket, tehát hiteles játékstílust akartam megvalósítani.
Miskolc még azért is kedves nekem, mert ott született a lányom,
aki jelenleg három diplomás értelmiségi. 1980-ban pedig a Pécsi
Nemzeti Színházban játszottam. Ott még kisebb operaszerepeket
is kaptam, mert elég népszerű voltam. Már a pécsi
korszakomban érkeztek a külföldi felkérések, s Nyugaton színvonalas
előadásokban léptem fel. Külföldön először Strauss
nagyoperettjében, a Denevérben énekeltem el Eisensteint. Pécs
után négy évig az Operettszínház tagja voltam Seregi László
felkérésére. Már akkor játszottak rockoperát, musicalt a
Nagymező utcában. Természetesen operett-főszerepeket is
kaptam. Itt szerzett tapasztalatommal módom volt huzamosabb ideig
külföldre szerződni egy-egy darabra, koncertre. Létrehoztunk
egy előadást, aminek általában én voltam a főszereplője, s
utaztunk az adott darabbal. Passuaban és Hannoverben pedig
zeneiskolában tanítottam éneket. Nagyon büszke vagyok arra,
hogy Hamburgban a híres német tenoristával, René Kollóval énekeltem
egy színpadon. Felléptem Németország, Ausztria, Hollandia és
Dánia jelentős színházaiban. A német egyesülés után
viszont a kinti utazó színházak színvonala csökkent. Így
hazajöttem, pedig jó szerepeket ajánlottak. Olyan is előfordult,
hogy Nyugaton – ahol nagyon jó kritikákat kaptam és nagy
sikereket élhettem meg - azt mondták nekem: miért kérek fizetésemelést,
örüljek neki, hogy engem, aki a vasfüggöny mögül jött, egyáltalán
szerződtetnek. Ez feldühített, s visszamondtam egy komoly szerződést.
Makacs, meg nem alkuvó ember vagyok, és soha nem rejtem véka alá
politikai hovatartozásomat. Ez nálunk sajnos hátrány a művészi
ranglétrán való felemelkedéshez.
-Ez lehet az egyik oka annak, hogy nem kaptál semmilyen díjat,
elismerést?
-Azért „ősrégről” van néhány tanácsi Nívó-díjam
és 2000-ben kaptam egy Líra-díjat. Ez nem jár pénzzel, de
sajtófelhajtással sem.
-Játszottál a Szekszárdi Német Színházban. Néhány hónappal
ezelőtt kollégáddal, Rupnik Károllyal beszéltem, ő is játszott
ebben a teátrumban.
-Hogyne, többször is felléptünk együtt. Szekszárdon a
legnehezebb és legnagyobb feladatom Goethe Ős-Faustjának a címszerepe
volt. A színpadi kiejtésem elég jó, de nem beszélek kiválón
németül. Nehéz dolog, nagy kihívás negyven percen keresztül
egyedül állni a színpadon és németül beszélni a közönséghez.
Ezt a darabot a nagy siker miatt később még Németországban is
előadtuk.
-Sok színésznek a vágya, hogy rendezhessen.
-Szeretek rendezni, de eddig nagy színházakban még nem állítottam
színre darabokat. Rendeztem Németországban és Kassán is. Sok
zenés darabban játszottam, hosszú éveket töltöttem a színpadon,
így megtanultam, miként lehet egy jó művet színpadra állítani.
Bór Józseftől és Rátonyi Róberttől is ellestem a rendezési
fortélyokat. Egyikük sem rendezett a zene ellen. Amikor
Szolnokon énekeltem a Csárdáskirálynőben, Rátonyi volt a
rendező. Kevés olyan átlátható, precíz rendezői példányt
láttam, mint amilyet Rátonyi készített
-Itt beszélgetünk az Újpest Színház büféjében, egy óra múlva
csengetnek, s te Sarkadi Elveszett paradicsomában Marosi alakját
öltöd magadra. Aktuálisnak érzed ezt a drámát?
-Igen, mert Sarkadi a műben olyan kérdéseket érint,
amelyek örök érvényűek. Ilyen pl., hogy egy bűn elkövetése
után megtisztulva, újra talpra tudunk-e állni? Van-e túlélés
a rácsok mögött? Érdemes-e élni ebben a gyötrő szorításban?
Vár-e még ránk a szerelem? A későn érkezett szerelem és az
angyali üdvözletet hozó leány arra a tiszta, romlatlan énjére
ébreszti rá az egykori fényes tehetségű férfit, aki lehetett
volna bűnbeesése előtt. A tiszta kapcsolat iránti vágyódás
is az egyik lényeges eleme a darabnak. Az általam alakított
Marosi munkás származású, szocialista ember, aki hisz ebben a
rendszerben, viszont a lányát már egyetemre járatja. A másik
család humán értelmiségi, kissé filozofáló, ezért is
mondja őket Marosi mániákusnak. December 27-én volt a darab
premierje, s még 2010-ben is fogjuk játszani az Elveszett
paradicsomot. Úgy érezzük igenis van igény a jó magyar drámákra,
s nagyon örülök annak, hogy részt vehetek ebben a produkcióban.
-Valóban, de a nagy kőszínházak mégsem játszanak Illyést, Németh
Lászlót, Sarkadit, Csurkát.
-Pedig „nevelni” kéne a közönséget. A publikum
mindenre fogékony, s ezért kell jó műveket játszani. A mai
magyar színházi világban az önmegvalósítás került előtérbe.
Jó klasszikus darabot, hagyományos rendezésben, remek színészekkel
már alig-alig mutatnak be. Szándékosan nem használom a sztár
szót, mert mindenki, aki bekerül a televízióba, az annak
mondja magát. Nagyon tiszteltem, és sokat tanultam „magyarságból”
Bessenyei Ferenctől. Mostanában aligha születik hozzá fogható
színész-egyéniség. De ha támadna is hasonló, vajon mire
jutna egy ilyen reménytelen, gyalázatos korban, egy ennyire kultúra-ellenes,
elanyagiasodott, lélektelen világban? Bessenyei egyszer Kecskeméten
azt mondta a helyi pártvezetőnek: ti apácákat, papokat börtönöztetek
be, neked én nem vagyok „Feri bátyád”. De térjünk vissza
a kérdésedre. Itt egy lélektani okot is meg kell említeni. Ha
a világban, a környezetünkben csupa szörnyűség történik,
ha egyre nehezebb a megélhetésünk, akkor jobban vágyunk könnyebb,
szórakoztatóbb darabra, mint pl. egy Shakespeare-trgadéiára.
-Ezért volt igény a háborús időkben Pesten a kis operettecskékre?
-Azért azok nem voltak rossz zenés darabok. Sok nívós mű
is született, bár voltak olyanok is, amelyek már túlhaladottak.
Jó kabarék voltak, ma pedig ez a műfaj is halódik.
-Mi kell ahhoz, hogy valaki érvényesüljön ezen a pályán?
-Tehetség, de az még nem minden. Főleg szerencse szükséges.
Jó időben, jó helyen kell lenni és tehetséges színházi
vezetőkkel találkozni. A kompromisszumkészség sem árt. Na, ez
az, ami belőlem hiányzik. Elfogadom azt, hogy vannak más világnézetű
emberek, de ha egy közösségben, egy társulatban dolgozom,
akkor az a jó, ha a fontosabb művészeti és társadalmi kérdésekben
egyezik a véleményünk. Ott lehet színvonalas műveket alkotni,
ahol nincs rombolás és egy az akarat.
-Milyennek látod hazánk kulturális állapotát?
-Ugyanolyan válságban van, mint az ország. Csak reménykedni
tudok benne, hogy jobbra fog fordulni.
-Mivel töltöd a szabadidődet?
-Jelentős lemezgyűjteményem van, s azt szeretem gyarapítani.
Nagyon érdekel a magyarság őstörténete, szinte minden
irodalmat elolvastam ebben a témában. Miskolcon el is végeztem
egy sumeriológiai tanfolyamot, s arra is büszke vagyok, hogy
Badinyi Jós Ferenc fiává fogadott.
-Mit jelent számodra a magyarság?
-Hovatartozást, identitást, nyelvet, kultúrát és erkölcsiséget.
Nem véletlen, hogy pont ezeket akarják ma zülleszteni,
rombolni. A magyar kultúra mindig nemzetfenntartó erőt
jelentett. Nem hallgatható el azonban, hogy a kis nemzetek létét,
kultúráját és identitását valóban veszélyezteti az a
globalizációs folyamat, amelynek a jelenben tanúi és egyben
elszenvedői vagyunk. Azok a kulturális szimbólumok, amelyek az
előző nemzedékek életébe még szervesen beágyazódtak, a
hagyományos kulturális és erkölcsi értékrend felborulása
miatt könnyen elveszhetnek. A magyarság hatalmas érték, ám
egyben hivatás és küldetés is. Épp annyi joga van élni, mint
bármely más nemzetnek. Az igazi magyar ember első a munkában,
példát mutat, becsületes, szavatartó és odaadó a
szerelemben. Ahhoz, hogy az emberiség képes legyen a tudásából
következő megnövekedett felelősségének megfelelni, társadalmán
belül fejlett közösségi szellemre és erkölcsre van szüksége.
A magyarság megmaradása erkölcsisége megtartásától függ,
ahogy feladja erkölcsiségét, úgy olvad be más erkölcsű népekbe.
Számtalanszor találkozunk olyan magyarul beszélő egyénnel,
akinek erkölcsisége a magyarságtól teljesen idegenné lett.
Magyarnak lenni tehát erkölcsi fogalom is. Még senkit sem tesz
magyarrá az, hogy magyarul beszél. Ez még nagyon kevés. A
magyarságot erkölcsi küzdelemmel kell kiküzdeni. Mindemellett
hinni kell a magyarság hivatásában. Hinni kell abban, hogy az
Úrnak terve van velünk, és hogy a magyarság képes megvalósítani
ezt az isteni feladatot. Az ország mai mindennemű válságának
alapja az a morális szakadék, amelybe a nemzet az utóbbi időben
került. Aki kész szembenézni önmagával, annak a gondolkodásmódja,
az élete is megváltozik. Gyengeségeink feltárásával, valósághű
helyzetelemzéssel, a lehetőségek és érdekek ismeretében kell
meghatározni feladatainkat. Vissza kell tehát térni a krisztusi
szeretet parancsához.
Medveczky Attila
|