2010.01.15.
Fény derült a Biblia egyik titkára
Egy
Közel-Keleten talált és ősi babiloni nyelven írt agyagtábla
szerint a bibliai Noé bárkája valójában egy hatalmas, kör
alakú nádtutaj volt – írja The Guardian. A mintegy 3700 éves
leletre a Közel-Keleten bukkant rá a brit Leonard Simmons,
amikor 1945 és 1948 között a brit királyi légierőben teljesített
szolgálatot. A történelem rajongó férfi rengeteg kerámiával,
agyagtáblával és pecséttel megpakolva érkezett haza, és
rendkívül elkeseredett, amikor a szakemberek értéktelennek minősítették
a kincseit.
A bibliai Noé bárkájának történetét őrző agyagtábla
később Simmons fiához került, aki a British Museum egyik szakértőjét,
Irving Finkelt kérte fel a hatvan sorból álló ékírásos szöveg
megfejtésére. A londoni múzeum ókori babiloni kiállításának
kurátora szinte leesett a székéről, mikor Douglas Simmons a múzeum
egyik nyílt napján letette elé az értékes leletet.
Finkel szerint már több tucat olyan antik táblát találtak,
amelyek a pusztító özönvíz történetét mesélik el, de ez
az első olyan lelet, amely a bárka alakját is pontosan leírja.
„Minden eddigi ábrázolás abból a feltételezésből indult
ki, hogy a bárka egy óceánjáró hajó volt, a hullámok kivédésére
alkalmas csúcsos orral és farral" – magyarázta a szakértő.
„Ám a bárkának valójában sehova sem kellett mennie, csupán
a felszínen lebegnie, és a leleten szereplő utasítások egy
olyan tutajra vonatkoznak, amelyet jól ismertek akkortájt.
És néha még mai is használják Iránban és Irakban, ez
egyfajta vízhatlan ponyvával borított kerek gyékénycsónak,
amelyről pontosan tudták, miként lehet vele állatokat szállítani
keresztül a folyókon, vagy áradások idején" – tette
hozzá.
Finkel kutatása egy olyan mezopotámiai mítoszra világít
rá, amely a Teremtés könyvében szereplő Noé történetének
lett később az alapja. Az ősi mondában Atram-Haszisz sumér
uralkodót egy kör alakú bárka megépítésére szólítja fel
Isten. Az agyagtáblán olvasható az utasítás a szurok segítségével
vízhatlanná tett fonott pálmarost használatára, mielőtt
kialakítanák az emberek és a vadállatok számára a kabinokat.
Drámai befejezésként pedig a hajóácsnak kívülről kellett
bezárnia a bárka ajtaját.
Finkel szerint a zsidók valószínűleg a babiloni fogság
időszakában ismerték meg a Gilgames eposzba olvasztott mezopotámiai
özönvíz mítoszt, majd hazatérve, belevették azt az Ótestamentumba.
A Noé családján és a velük tartó állatseregen kívül
mindenkit elpusztító özönvíz története évszázadok óta
foglalkoztatja az emberek fantáziáját. Számtalan expedíció
indult például a törökországi Ararát-hegyhez, ahol a bárka
állítólag megfeneklett. Ám erre a mai napig nem találtak
tudományos bizonyítékot.
(Kultúrpart/MTI)
|