2010.01.19.
Megjelent a Havi Magyar Fórum januári száma!
A tartalomból:
Csurka István:
Áldozat. Sorskérdésünk sorsa (41.)
Istóczy lázas, majdnem felháborodást tükröző szavakkal írta
le a nyomort, elhagyatottságot, a sarat és a végtelen sivár
csendet, ami Érmindszenten fogadta. Akkor, hét évvel ezelőtt
ő, a politikus, a „12 Röpirat” szerkesztője a költőről még
keveset tudott. Ady akkor még nem volt híres, s még csak jobbára
Váradon ismerték. Ma azonban, 1913-ban – fordított egy merészet
a saját gondolatmenetén Istóczy – már világosan látja a
tudatos zsidó vonalvezetést. „A zsidó éber és vagy
megszerzi magának azt a tehetséget, amely nem az övé, vagy megöli.”
A megszerzés módszereit, amellyel a zsidóság leköti magának
a magyar tehetségeket, csak a helyszínen lehet felismerni. Az
ellentétekben. Amíg az iskolaigazgató szégyelli az iskola hírhedt
tanulóját, a mély sárból kiemelkedett fiatalembert, addig néhány
év múlva Nagyváradon már megszagolják benne a kivételes
tehetséget. Útjába kerül egy roppant gazdag, nagyvilági életet
élő, művelt, kifinomult, érzéki zsidó nő – véletlenül
– és elkápráztatja. A zsidóság tudja, hogy nem csak az az
erő számít, nem csak az a sorsfordító képesség, amit a
fiatalember éppen megtestesít, vagy még nem is testesít meg,
hanem az, ami lehet belőle. A zsidó befektet a magyar tehetségbe,
vagy kútba fojtja.
Telekinek nem tetszett ez a levezetés, erőszakoltnak tartotta.
Istóczy azonban mit sem törődve a versekben is alátámasztott
izzó és önfeledt szerelem és a nyilvánvalóan kölcsönös
rajongás tényeivel
– Léda nevét sem mondta ki, mert nem volt bizonyos benne –
csak az érmindszenti nyomor, a magyar falu elhagyatottságának
és nagyváradi majd párizsi élet ellentéteinek lenyűgöző
erejével, a zsidó bőség és a befogadás hatásával érvelt.
Érmindszent sarából, Nagykároly ósdiságából Párizsba kerülni,
akárkit elszédített volna. S Párizs nem ismert zsidókérdést,
Tiszaeszlárt, sakterpert. Színházai, szalonjai egyszerre voltak
franciák és ugyanakkor zsidók, jelentették az újat, a nagyvilágiast
és a szabadságot..
– Jártál te ott, kedves bátyámuram?
– Soha.
– Bánffy Miklós gróf, az Operaház volt intendánsa,
miniszterelnök rajong Párizsért. Ő nem a nyomorból
kiemelkedve jutott oda.
– Figyelem a munkásságát – legyintett Istóczy. – Ő maga
a kétlábon járó magyar liberalizmus, becsületes ember, csak
az a baj, hogy az ő talpa nem érintkezik a talajjal. – Teleki
elnevette magát: – megmondom neki, ha találkozunk.
–Nem tudjuk, hogy hány embert, hány jobb sorsra érdemes
szellemet kötnek le ily módon. Beveszik az üzletbe, elkápráztatják,
s nem kérnek tőle egyebet csak azt, hogy ne bántsa őket,
esetleg dicsérgesse őket, ne fedezze fel az előnyomulásukat.
Be lehet ülni a részvénytársaságok igazgató tanácsaiba, és
közben lehet politizálni. Lágyan, elnézőn. Nehéz szívvel
mondom, de Tisza István sem mentes ettől.
Szőcs Zoltán: Kezdés
vagy folytatás?
A francia kultúra szerelmeseként, de Gaulle tábornokra
hivatkozva, azt mondom, hogy amire most figyelnünk kell, az a
Jobbik házatája. De Gaulle úgy jön ide, hogy neki tulajdonítják
azt a hadviselési ars poeticát, miszerint: „Ha valamit nem
tudsz megakadályozni, állj az élére!” A jelek szerint a
mindig is zsidó érdekeket megvalósító, magyarországi
balliberális politikai elit tanulmányozta a sikeres tábornok életelveit
és kölcsönvette tőle ezt az ötletet. 1989 után a
szocializmus süllyedő Titanicjáról átbútorozták magukat a
liberalizmus kisebb, de mozgékonyabb jachtjaira. Viszont mostanság
azokat is megtépázta a vihar, ezért a nemzeti oldal nem túl
komfortos, de stabilan erős tutajára szivárogtak fel a tegnapi
jachttulajdonosok. E – nem is olyan régen még teljesen üres
– tutaj neve: Jobbik. Ha pedig már ott vannak, akkor átveszik
az irányítást is. Mert ők olyanok, hogy mindig, mindenütt,
mindenkor vezetők, mert erre vannak kiválasztva! Ugyanis mindig,
mindenütt, mindenkor, mindent jobban tudnak, mint a goj tömeg.
Na már most, ha valaki valóban kíváncsi arra, hogy az idei
január változást ígérő kacérkodása mennyire megalapozott,
annak mindenek előtt a Jobbik vezetése körüli susmusra kell
figyelnie, pontosabban arra, hogy az oda csatlakozott nyilvánvalóan
becsületes és változást akaró százezres, keresztény magyar
tömeg jogos történelmi elvárásait – majd a választások után
– mennyire lesz hajlandó felvállalni valós politikai
tetteiben a parlamentbe bekerült Jobbik? Ez ma a magyar
belpolitika, és a kibontakozás kulcskérdése. Láttunk mi már
ugyanis a karón madarat, hármat is. SZDSZ-nek hívták és
minden más pártot, szervezetet, egyesületet maga alá gyűrve,
mint egy buldózer úgy szidta a kommunistákat 1988/90-ben.
Mindenkivel elhitette, hogy ő a kommunizmus elleni harc –
vagyis a rendszerváltás – egyetlen hiteles és garantált képviselője.
A magyar tömeg persze bedőlt nekik, Pozsgait leszavazták az elnökségről.
És meglepő módon senkit sem zavart, hogy ügyészileg nyilvántartott
maoisták, apai-anyai ágon egyként ávós szülőkkel büszkélkedő,
kivétel nélkül zsidó ifjak irányítják a nemzeti jövő felé
a merész, rendszerváltó pártot. Be is jutottak a parlamentbe,
és úgy Horn, mint később Medgyessy- Gyurcsány-Bajnai alatt a
legstabilabb koalíciós partnerei lettek a szocialistáknak. Ez
volt a múlt, de vajon mi lesz a jövő, hiszen ha a Fidesznek nem
lesz kétharmados többsége, gyakorlatilag ugyanolyan béna kacsa
marad, mint amilyen jelenleg. Elképzelhető, hogy a Jobbik majd
felajánlja a koalíciós partnerséget?
Horváth Lajos: Kiknek
a nyilai?
A magyar történelem valószínűleg legveszélyesebb és legvéresebb
terroristája az a legendás kisfiú, aki 1956 forradalmi és
szabadságharcos napjaiban ráfogta papírgalacsinnal /összerágva/
vagy uszöggel töltött csúzliját egy szovjet katonába, aki
ezt elégséges oknak vélte, hogy a magyar gyereket szitává lője.
November napjaiban hallottam a történetet lőtt sebekkel feküdve
Budapesten a Róbert Károly körúti Honvéd Kórházban. Azóta
sem tudom, hogy az eset valóban megtörtént vagy csak
mende-monda. De mindenképpen jellemző az erőviszonyokra és a
szovjetek harci moráljára. Mostani gyötretésünk a magyarországi
kormány és külföldi kapitalisták által sem fajított bennünket
odáig, hogy terrorral válaszoljunk ellenségeinknek, nincs benne
ez a megoldás – megoldás? – a történelmünkben, a kultúránkban.
Nem hisszük el, hogy a Magyarok Nyilai nevű illegális
terrorszervezet létrejött volna magyar talajból, mi magunk által.
Tagadjuk, hogy az lenne, aminek mutatja magát. Sokkal inkább
ellenségeink által mondva csinált alakulat, mely azt a célt
szolgálja, hogy az ellenünk folytatott terror indoka lehessen.
Minden jel arra mutat, hogy a pillanatnyilag hatalmon lévők el
akarják érni a rendkívüli állapot bevezetését, melynek
birtokában továbbra is hatalmon maradhatnának.
Széchenyi
sorai a zsidóságról (1844)
Most az egész emberiséget, az embereket a zsidókkal együtt szívünkhöz
szorítjuk. És most a legnagyobb liberalisták vagyunk. Ámde a
mi helyzetünk e részben nem oly kedvező, mint például az
angoloké. Az angol nemzet egyenjogúsíthatta a zsidó fajt. Mert
ha például én egy palack tintát töltök egy tóba, azért
annak a vize nem romlik el, és mindenki ártalom nélkül
megihatja. A nagy angol elemben a zsidó elvegyülhet. Ugyanez áll
Franciaországra nézve is. De ha a magyar levesbe az ember egy
palack tintát önt, megromlik a leves és azt nem eheti az
ember… Ha egy bárkában ülök és abban van a gyermekem és más
gyermeke, és a bárkába bejő a víz és előttem apodictice áll,
hogy a két gyermeket benn nem tarthatom; ha a magamét lököm ki
és a másikat benntartom, azt az újságban fogják hirdetni. De
biz én inkább a magam gyermekét tartom meg és a másikat kilököm.
E tekintetben tehát a liberalizmus egyenesen a nemzetiség rovására
történik…
Domokos Sámuel: A
pesti Luceafarul írói köre (1944)
A pesti Luceafarul írói túlmentek a tribunisták autonóm Erdély
álláspontján s titokban ez országrész elszakításán buzgólkodtak.
E cél elérése érdekében szoros összeköttetésben állottak
az ókirálysági románság vezetőivel, az „egyesülési
nemzedék”- kel s programjukat az „összes románok” egyesítéséért
vívott harc jellemezte. Az Ókirályságban hasonló célkitűzéssel
a következő folyóiratok támogatták a Luceafarul programját:
a bukaresti Samanatorul, a moldvai Fat-Frumos és a krajovai
Ramuri. A Luceafarul nyíltan be is vallotta, hogy programja határozottan
irredenta. E programnak fő képviselője a Luceafarul körében
Taslauanu, a budapesti román követség tisztviselője, a lap főszerkesztője
és Goga volt.
Fekete Antal: Arisztotelész
és a nagy egyházszakadás
Nicholas von Cusa
Neve magyarosan Cusai Miklós, német bíboros, teológus, a kánonjog
tudósa, matematikus, polihisztor és filozófus, a középkor és
a reneszánsz egyik legeredetibb és legmélyebb gondolkodója. Önálló
gondolkodásával korát messze megelőzte. 15-éves korában,
1416-ban kezdi egyetemi tanulmányait Heidelbergben. Egy év múlva
Padovába megy és ott doktorál (kánonjogból) 1423-ban, miután
Európa legöregebb egyetemén a legújabb matematikai és asztronómiai
tudományos eredményekkel is megismerkedik. Egyházi tudóshoz képest
rendkívül mozgalmas és érdekes élete volt. A pápa első számú
diplomatája. Egyike volt annak a háromtagú delegációnak,
amely a pápa jóváhagyásával 1437 augusztusában ökumenikus küldetésben
Konstantinápolyba hajózott , hogy a szakadárokkal tárgyaljon a
keleti és a nyugati kereszténység egységének a helyreállításáról.
A küldetés sikeres volt: a történelmi találkozó a pápa és
a kelet-római császár között létrejött. A Ferrara-Firenzei
zsinat keretében VII. (Palaeológus) János császár a
konstantinápolyi pátriarka kíséretében leült IV. Jenő pápával
és 1439 június 6- án aláírták a két egyház újraegyesítéséről
szóló dokumentumot. Úgy tűnt, hogy a közel 400 éves egyházszakadás,
amely 1054-ben kezdődött, nem kis mértékben Nicholas von Cusa
diplomáciai tevékenységének köszönhetően 1439-ben véget ért.
Nem rajta múlt, hogy a skizma megszüntetése írott malaszt
maradt. A két egyház újra-egyesítése sohasem valósult meg, részben
az orthodox egyházközségek ellenállása miatt, de főleg azért
nem, mert alig több, mint egy évtizeddel később, 1453- ban
Konstantinápoly elesett és meghódolt az ostromló ottomán török
hadseregnek. A kelet-római birodalom pedig — több mint ezeréves
dicsőséges fennállása után — megszűnt létezni. Nicholas
von Cusa 1440-ben kiadott korszakalkotó De docta ignorantia c. művében
hangsúlyozta az emberi tudás alapvetően tökéletlen és hézagos
voltát. Egyedül az Isten képes a világegyetemet annak minden
zugával és mozzanatával együtt felfogni és megérteni. Ha érvelését
annak teológiai burkából kiszabadítjuk, akkor Nicholas von
Cusa mondanivalóját úgy fogalmazhatjuk át, hogy az emberi elme
számára két különböző dolog vagy jelenség sohasem lehet
azonos. Ezért a világ megismerése az ember számára reménytelen
feladat. A végtelen világegyetem a véges emberi elme számára
örökké megismerhetetlen kell, hogy maradjon. Minden mérés,
minden kalkuláció szükségképp pontatlan, ezért haszontalan.
Az egyenlet illúzió: a „hallucináció visszhangja”.
Szőcs Zoltán: Dóczi
Székely Gábor, aki porba írja a verseit Itt, a vénséges,
krisztusi Európában, ahol keresztény hitünk és morálunk
nagyobb részt antinómiák feloldhatatlan ellentétpárjain
alapszik – (elsőkből lesznek az utolsók, utolsókból az elsők;
aki engem követ, ha meghal is él az; csak a halálon át vezet
út az öröklétbe; Krisztus teljesen Isten és teljesen ember; Jézus,
a „mindenütt jelenlévő” 40 napra kimenekül a sivatagba,
mert igényli a magányt; az a leggazdagabb, aki a legszegényebb;
Atya-Fiú-Szentlélek úgy három jelenség, hogy szétválaszthatatlanul
egy; Isten szeretett fia kínhalált hal egy kereszten) –, Dóczi
Székely Gábor, ez a figyelmünkre és ismeretünkre méltó költő
sem tud megtéveszteni bennünket, hamar leleplezzük a trükkjét:
amikor porírásról beszél, valójában mindvégig az eget fürkészi.
Ez az ő magán antinómiája. Viszont az antinómiák természetrajzához
hozzátartozik, hogy rációval nem sokra megyünk megértésükben,
ugyanis feltétel nélküli – de legalábbis nem túl nagyon
ingadozó – hűséget követelnek attól, aki szellemükben kíván
élni. A hűség pedig – mint az árulás ellentéte – alfája
és ómegája az evangéliumi történetnek, vagyis mindazon
alapvetéseknek, amik létrehozták Európánkat Ó a maga megingásaival
és bizonyságaival egyetemben. Olvasom a verseit, és kétely nélkül
állapítom meg: költőnk hűséges ember a szó minden értelmében.
Továbbá:
Fejér György János, Böszörményi Kozák Miklós, Székely Dezső,
Oláh Zoltán versei.
Kocsis Géza Csorna és Hegyeshalom Árpád-kori templomairól
Stanczik –Starecz Ervin és Horváth Lajos novellái
Molnár Miklós a „sugárzási ártalmakról”
Dr. Losonci Miklós a szentendrei festészetről
Legéndy Péter Dolnik Miklós grafikusművészről
Csurka Endre: Kell egy új tan
Dr. Petővári Ágnes Nagy Ignác Tisztújítás művének Új Színházbeli
előadásának kritikája
Vasvári Erika a Made in Hungária c. magyar filmről
Keresse a Havi Magyar Fórumot minden hónap 15-étől
az újságárusoknál!
|