2010.01.15.
Hiányos alkotmány
Tavaly
decemberben szükségállapotot hirdettek Kelet-Ukrajnában a hóviharok
miatt. És az is komolyan felvetődött, hogy az influenzás
megbetegedések, halálesetek miatt szükségállapotot vezetnek
be keleti szomszédunknál. Innen a kérdés, hogy hazánkban az
alkotmány mennyire szabályozza a szükségállapotot, s az azzal
összefüggő intézkedéseket. Minderről Dr. Tersztyánszkyné
dr. Vasadi Évát, jogászt, az első női alkotmánybírót kérdezem.
-Szükségállapot,
rendkívüli állapot. Mi a kettő közötti jogi differencia?
-Alkotmányunk 19.
paragrafusa foglalkozik az Országgyűlés jog-és hatáskörével.
A jogköröknél az Alkotmány kimondja, hogy az Országgyűlés dönt
a hadiállapot, a rendkívüli állapot és szükséghelyzet,
illetve a szükségállapot kérdésben. A 19. paragrafusnak ezek
a hatáskörei egy olyan rendkívüli jogrend bevezetéséről
rendelkeznek, amelyről azt mondja a jogtudomány, hogy az Országgyűlés
hatáskörébe tartozik meghatározott esetekben a „demokratikus
jogrend hibernálása”. Tehát az addig működő szabályozások
átmeneti átrendezése, felfüggesztése. Ennek a rendkívüli
jogrendnek három esetéről szól az Alkotmány: döntés a hadiállapot
kinyilvánításáról, rendkívüli állapot kihirdetéséről és
szükséghelyzetben a szükségállapot kihirdetéséről. Ezek a
döntések a parlament hatáskörébe tartoznak, s meghozatalukhoz
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges. A továbbiakban azt az esetet szabályozza
az Alkotmány, mikor az Országgyűlés e döntések meghozatalában
akadályoztatva van. Az Országgyűlés e döntések meghozatalában
akkor van akadályoztatva, ha nem ülésezik, és összehívása
az idő rövidsége, továbbá a hadiállapotot, a rendkívüli állapotot
vagy a szükségállapotot kiváltó események miatt elháríthatatlan
akadályba ütközik. Ebben az esetben a szükségállapotról, ha
a honvédség bevezetéséről is szó van, a köztársasági elnök
dönt, s azt rendelettel vezeti be és létrehozza a Honvédelmi
Tanácsot. A Honvédelmi Tanács elnöke a köztársasági elnök,
tagjai: az Országgyűlés elnöke, az Országgyűlésben képviselettel
rendelkező pártok képviselőcsoportjainak vezetői, a
miniszterelnök, a miniszterek és tanácskozási joggal a Honvéd
Vezérkar főnöke. Ez a tanács is rendeletekkel szabályoz, mégpedig
az Országgyűlés, a köztársasági elnök és a kormány határkörébe
tartozó kérdésekről.
-Miről hozhat döntéseket
a Honvédelmi Tanács?
-Az akadályoztatás
tényét, továbbá a hadiállapot kinyilvánításának, a rendkívüli
állapot vagy a szükségállapot kihirdetésének indokoltságát
az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a
miniszterelnök együttesen állapítja meg. A rendkívüli állapot
idején a Honvédelmi Tanács dönt abban a kérdésben, hogy
beveti-e a hazai, vagy segítségül hív-e külföldi fegyveres
erőket és arról is, hogy bevezet-e külön törvényben meghatározott
rendkívüli intézkedéseket. A szükségállapot idején a külön
törvényben megállapított rendkívüli intézkedéseket
rendeleti úton a köztársasági elnök vezeti be.
-Mindez azt
jelenti, hogy a NATO segítségét is kérheti a Honvédelmi Tanács?
-Ha olyan szituációról van szó, akkor a Tanács tagjai
ebben a kérdésben is döntenek.
-Az államfő tehát rendeleti úton vezethet be intézkedéseket.
Tudtommal rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet
idején az alapvető jogok gyakorlása felfüggeszthető, vagy
korlátozható. Ez azt jelenti, hogy pl. kijárási tilalmat
rendelhetnek el, vagy felfüggeszthetik a szólásszabadságot?
-A Honvédelmi Tanács
rendeleteiben a hatályos törvények rendelkezéseit felfüggesztheti,
sőt a törvényekkel ellentétesen is szabályozhat, s rendkívüli
intézkedéseket rendelhet el, de az Alkotmányt nem függesztheti
fel. Az ön által említett alapvető jogokat arányosan és kivételesen
lehet csak alkalmazni. Néhány példa: a lakhely megváltoztatásának
felfüggesztését, a védőeszközök alkalmazását, látogatási
tilalmat, karantén elrendelését is elrendelhetik.
Alaptörvényünk értelmében a rendkívüli állapot és
a szükségállapot részletes szabályairól kétharmados külön
törvényt kell hozni. 1993-ban első ízben, majd 1996-ban másodszor
állapította meg az Alkotmánybíróság, hogy ez a részletes
szabály nem született meg és kimondta az Országgyűlés
mulasztását, s annak pótlását kérte 1997 decemberéig. Végül
az 1999. évi LXXIV. törvény, az ún. Katasztrófatörvény született
meg, ami a részletszabályokat tartalmazza a kormány, a
miniszterek és egyéb állami szervek részére.
-Hogyan működik egy szükségállapot idején az igazságszolgáltatás?
Úgy, mint a hétköznapokban?
-Nem, erre
vonatkozik az, amit mondtam: a demokratikus jogrend hibernálódik.
Tehát a szükségállapot idején csak olyan jogszabályok születnek,
melyek annak kiváltó okának elhárítására szolgálnak,
persze attól függően, hogy milyen súlyú a helyzet. Szükséghelyzetről
akkor beszélhetünk, mikor emberi élet, egészség, anyagi érték,
a lakosság ellátása, vagy maga a természet kerül veszélybe,
s ez meghaladja az addigi törvényben kijelölt intézkedések,
vagy szervek működésének lehetőségeit.
|