vissza a főoldalra

 

 

 2010.01.15. 

A fejlődés egy a sorssal?

Ez az ország most egy feszült, mozdulatlan, néma várakozás: mindenki, aki a legkisebb mértékben is foglalkozik közélettel, az áprilisi választásokra vár. Már talán százat sem kell aludni és eljő a nagy nap, a történelmi cezúra, húsz évvel a hivatalos rendszerváltozást, nyolc évvel a 2002-es gyászválasztást követően végre sikerülhet lerázni magunkról a magyarság kipróbált vérszívóit, a szocialistákat, és tanítómestereiket, a doktriner, amorális zsidó liberálisokat. Csakhogy van ennek az össznemzeti várakozásnak egy sajátsága, ami zavar engem: sokkal inkább csodavárásként – azaz kívülről várva – éli át az átlagember, semmint a görög tragédiákból jól ismert katartikus – elkerülhetetlen és saját – sorsbeteljesülésként. Pedig ez egyáltalán nem mindegy, aki ugyanis csodára vár, az vagy fog csalatkozni, vagy nem, aki viszont sorsának irányát maga szabhatja meg, szükségszerűbben révbe ér. 150 éves török, 400 éves Habsburg, 40 éves bolsevista megszállásunk sanyarú hozadéka, hogy mi mindig, mindent kívülről várunk. Másoktól, mások jóakaratától, megértésétől, segítőkészségétől és hajlamától. Nem kéne pedig, ugyanis bántóan rövid lenne a lista, amelyen felleltároznánk azon javakat, amiket az elmúlt ötszáz évben idegenektől kaptunk, és ijesztően vastag, többkötetes lenne az, amelyben a tőlünk elrabolt, elszedett, elrekvirált, elvitatott, elpusztított, széthordott nemzeti kincsek lennének felsorolva. (Figyelem! Ha nemzeti kincsekről beszélek, nem csak aranyra, műalkotásra, palotára, földre, természeti javakra gondolok, de szellemi kincseinkre is: nyelvünkre, tudatunkra, kultúránkra, művészetünkre, morálunkra.)

Be kell vallanom, ezt a gondolatsort Thomas Mann indította el bennem, aki a Halál Velencében második fejezetében ezt írja: „Bármint is van, a fejlődés egy a sorssal; és az a fejlődés, amelyet útján a nagy nyilvánosság érdeklődése, teljes bizalma követ, hogyne különböznék attól, amely a hír fénye, kedvezései nélkül megy végbe.

Csak az örök cigányhajlam találja unalmasnak és hajlandó gúnyolódni rajta, ha egy nagy talentum kinő az alárendeltség gubójából, adni kezd a szellem méltóságára…” Nos, a Mann által említett, időközben globális kiterjedésűvé tágult örök cigányhajlam napjainkban leginkább szélsőségesnek, túlzónak, ultrának, radikálisnak bélyegez minden olyan apró megmozdulást, amely az önmaga méltóságára rátaláló nemzetek spontán életjeleire utal. Ez már egymagában véve is nyomasztó történelmi kilátások hordozója, de az igazán nagy baj mégsem ebből ered, hanem abból, hogy valójában nem minden esetben cigánykodik ekképpen a világ ítélőszéke, amely nagyon is következetlen, leplezetlenül kettős mércét használ. Ugyanis vannak nációk, etnikumok, hatalmak, miknek önmagára találása, hivatalossá minősült méltósága semmiféle elítélő jelzőt nem von maga után. Sőt. Tiszteletük, imádatuk, kultuszuk törvénybe foglalt társadalom-politikai elvárás. Ilyen például a „gyűlölettörvény” európai karrierje, amely nem egyéb, mint büntetőjogi tiltása egy bizonyos – egyetlenegy – törpeetnikum minden nemű kritikai megközelítésének. Ma ezt nevezik politikailag korrektnek, ez a modern civilizációs elvárás, más szóval: ez a fejlődés jelenkori csúcsa. Feltűnő geográfiai függést is mutat ez a következetlenség. Vegyünk egy alaphelyzetet: politikai foglyokat katonák őriznek elzárt táborokban. A szituáció kívül, belül azonos, mégis más és más minősítést kapnak a táborok, az őrök és a rabok is a földrajzi hollét függvényében, olyannyira, hogy a Bergen-Belsenben, Kolimán, Recsken vagy Guantanamón történtek mindennemű összehasonlítása, összemosása, bármiféle közös nevezőre hozása, akárcsak együtt emlegetése könnyen börtönbüntetéssel járhat. (Aki nem hiszi, hívja fel Londonban David Irvinget, ő majd elmondja.)

 Aki lépést akar tartani a fejlődéssel, netán a karrierjét igyekszik fényesíteni, bizony nem árt, ha sokoldalúan, sokfelé, sok mindenre figyelve, és a politikai korrektség rikító, vastag vörös festékkel felfestett útvonaláról soha le nem térve halad, mert ha nem, könnyen ráléphet egy ideológiai tányérbombára, ami aztán úgy kirepíti őt a társadalmilag vállalható, elfogadható, megbízható, alkalmazható és jól megfizethető nemzetlakossági körből, hogy oda többé vissza nem talál. Thomas Mann vélekedése sors és fejlődés különös egybeeséséről, az európai integráció, mi több az euró-atlanti integráció lázas összekalapálása, hegesztése, drótozása közben aktuálisabb észrevétel, mint gondolnánk. Itt van például a magyar sors, amely átesett már egynéhány történelmi erőszakon, de soha még olyan nyílt, pisszenés nélküli, magától értetődőséggel nem volt alárendelve külső érdekek akaratának, mint mostanság. Az 1982 óta Magyarországon tanyázó IMF például eddig legalább pro forma tagadta, hogy kölcsöneiért cserébe elvárásai lennének. De mostanság már nem bajlódik ezzel: Bajnaiékat – nevesen Oszkót – nyilvános kézi vezérléssel rakja helyre, ha neki nem tetsző lépést tesznek. Az indok mindig ugyanaz: konvergencia, magyarul: felzárkózás, hozzáigazodás az EU közösségi elvárásaihoz. És mi igazodunk, és igazodunk, és igazodunk. Közben tönkremegyünk, elpusztulunk, fogyunk, vegetálunk, míg maradék erőnkkel megérteni próbáljuk azokat a makrogazdasági kimutatásokat, amik bizonyítják és igazolják: jó úton járunk, erősödünk, izmosodunk. A „bármint is van, a fejlődés egy sorssal” igazsága csak nem hagy nyugodni engem. Mert, hogy nagy – Nobel-díjas tömörségű igazság – leledzik ebben a mondatban, abban biztos vagyok, miként abban is, hogy ez az igazság csak bizonyos feltételek megléte esetén áll fenn. Ugyanis aki valóban a saját sorsát éli – legyen az egyén vagy nemzet –, vagyis saját öntörvényei szerint él, azokat beteljesíti és érvényre juttatja, az valóban fejlődik. De a fejlődés csakis az öntörvények koordinátarendszerén belül értelmezhető, azon kívül nem. Így aztán logikailag is kétséges, hát még politikailag, hogy egy kívülről postázott konvergencia- elvárás beteljesítése sorsbeteljesítésként értelmezhető lenne. Éppen ellenkezőleg: az efféle, a saját érdeket semmisnek tekintő politika csakis nemzetidegen, antisorsot erőszakolhat rá egyénre, nemzetre egyként. Filozófiai érdekességként továbbgondolva Mann tételét, könnyen beláthatjuk, hogy egyrészt: a külsőleg befolyásolatlan önsors maga a fejlődés; másrészt: csak a külsőleg befolyásolatlan fejlődés az, ami egy a sorssal. Ezen a ponton lépjünk vissza a magyar valóságba, mivel a tavaszi választásokra való feszült várakozás közben ugyancsak érdemes szem előtt tartani, hogy a magyar fejlődés csak akkor lesz egy a magyar sorssal, ha olyan lelkiismeretes, magyar vérű és magyar akaratú nemzetvezetésünk – egyszerűbben szólva kormányunk – lesz, amely szívének minden dobbanásával, aktivitásának és hatalmának minden erejével azokat a tendenciákat és körülményeket fogja megvalósítani és védeni, amelyek a magyar nemzeti kibontakozás emeltyűi és védelmezői lehetnek. Lesz ilyen?

 

Szőcs Zoltán