2010.01.22.
A németek tiltakoztak - Matatias Carp: A román holocaust
A
holokauszt-irodalom gyakorlott olvasója vagyok, így aztán
elolvastam a zsidó román levéltáros, Matatias Carp könyvét,
amelyet a romániai holokausztról írt. A könyv akkor született
a 40-es évek végén, amikor még nem virágzott a
holokausztipar. Még nem születtek meg azok az alapművek,
amelyek a világot tájékoztatták vagy félretájékoztatták a
soáról, a vészkorszakról. A könyv alcíme: Tények és
dokumentumok a romániai zsidók pusztulásáról – 1940-44. Már
az alcím is hibás, nem spontán pusztulási folyamatról van szó,
hanem népirtásról, négy éven keresztül folytatott tömeggyilkosság-sorozatról.
Ezt igazolja a Carp-féle könyv is, de pontatlanul. Mentségére
annyi szolgáljon, hogy abban az időben még kevés dokumentum állt
rendelkezésére a szerzőnek, így a legtöbb szó szerint idézett
dokumentum Románia akkori vezetőinek megnyilatkozásai és
rendelkezései. Elsősorban Ion Antonescu marsall, az államvezér,
és az ő helyettesének, Mihail Antonescunak, a minisztertanács
elnökének döntése és rendelkezései. Elképesztő ez a történet.
„Ion
Antonescu marsall, Románia hajdani államvezére a vádlottak
padján azt állította, hogy megmentette a romániai zsidók életét,
mert nem szolgáltatta ki őket Németországnak.”
Matatias
meg azt állítja, hogy a szóban forgó időszakban a Besszarábiával
megnövelt Romániában 400 ezer zsidót irtottak ki. A korabeli
zsidó lélekszám Romániában a holokauszt előtt 800 ezer volt.
Antonescu marsall ma Nagyváradon – bocsánatot kérek – Oradeában
utcanevet kapott. Kit érdekel ma, hogy mit követett el annak
idején az emberiség ellen. Magát Elie Vieselt sem. Nézzük meg
hát, mi is történt ebben a vérhabos korszakban a nagy Romániában.
Mihail Antonescu, a vezér bizalmasa és helyettese 1941. július
8-án a minisztertanácsban Bukarestben a következőket mondta: „Ha
szükség lesz, használjátok a gépfegyvereket, és én mondom
azt, hogy nincs törvény! Különleges törvényeket fogunk
alkotni, de semmiképpen sem hátráljatok meg, gondoljatok arra,
hogy ma törvényeket hoztunk, de holnap mi lehetünk az elsők,
akik megszegjük ezeket. Így tehát félre minden formalizmussal,
cselekedjetek teljesen szabadon! Magamra vállalom a teljes felelősséget,
és kinyilvánítom: nincs törvény!” Tehát Matatias Carp
1946-48 között adta ki
Bukarestben a négykötetes fekete könyvet
a romániai zsidók 1940-44 közötti szenvedéseiről. Az első kötet a vasgárdisták rémtetteivel, a második a Iasi-i programmal, a harmadik a dorohoi megyei, észak-bukovinai, besszarábiai, transznisztriai zsidók irtózatos megsemmisítésével foglalkozik. A negyedik kötet az észak-erdélyi zsidók deportálásáról számol be. Ez utóbbiért a felelősség a Sztójay-kormányt terheli – állapítja meg a mű fordítója. Az első,
ami feltűnik, a tömeges irtások
helyszíne, Besszarábia, a Dnyeszter mente,
az ún. Transznisztria, egy másik megye, tehát
azok a területek, amelyek a korábbi évtizedekben a Szovjetunió részét alkották, és ezekben a körzetekben igen magas volt a zsidók lélekszáma. A kegyetlenkedések másik helyszíne maga Bukarest. A Havasalföldről nem szól sem a szerző, sem a román irodalom. Kétségkívül a Havasalföldön alacsonyabb volt a zsidók részaránya az össznépességen belül. Itt még Matatias
Carp azt írja:
„Nem gondolok semmiféle bosszúra, a
kultúra és a könyv népének fia vagyok, aki büszke arra, hogy
az a civilizáció, melyet mi adtunk az emberiségnek, s amely a Mózes,
a próféták, Krisztus, Spinóza, Einstein, és annyi sok más híresség
bölcsőjét ringatta, sok alantas érzést kiűzött belőlünk,
elsősorban a bosszúvágyat.”
Szép
a szerző vallomása, csak erről később kiderült, hogy nem
igaz. Hisz ez után született meg a jelmondatuk: „Nem felejtünk,
és nem bocsátunk meg!” Honnan szedte adatait Matatias Carp?
Erről így ír: „Annak az anyagnak egy része, amelyre ez a könyv támaszkodik, a zsidó
hitközségek szövetsége levéltárának birtokában volt,
amelynek dokumentum- gyűjteményéből csak az maradt meg, amit
én mentettem meg, még mielőtt a romániai zsidók központi
hivatalát létre nem hozták volna. A többit egy pincesarokba lökték,
ahol 1945. augusztus 23. után csak egy rakás penészes papírt
találtam.”
Lényeges
megállapítása a levéltárosnak, és ez valóban fedi a valóságot,
hogy „Romániában nem került
sor a mészárlások technikai és tudományos megszervezésére.
Itt nem voltak gázkamrák és krematóriumok a hullák számára,
nem hasznosították iparilag az áldozatok haját, fogait, zsiradékát.
Csakhogy a kötél és puskapor feltalálása óta ismert
klasszikus módszereken kívül a román fasizmusnak megvoltak a
saját eredeti módszerei a zsidók kiirtására. Itt addig verték
az embereket, míg minden erejüket elvesztették és kiszenvedték;
betömött szellőzőnyílású vagonokban fojtották meg őket,
eladták a kiszemelt áldozatot, a kijelölteket lelőtték a
menetoszlopból, hogy a ruháikat eladhassák, darabokra vágták
a zsidókat, hogy vérükkel a szekerek tengelyét kenjék és így
tovább.” Mondom, akkor még nem működött a
holokausztipar és propagandagépezet, így a kétségkívüli tényeket
tényszerűen írja le a szerző. Nem messze a későbbi romániai
területektől, Babij Jarban tízezer és tízezer áldozatot
temettek el tömegsírba. A legendagyártás során arról írtak
bizonyos szerzők, hogy ezen a földön illetve területen heteken
keresztül vérgejzírek csaptak fel az ég felé. Ami ugyebár képtelenség.
Akkor, már amikor ezt írták, működött a gépezet. A zsidó gépezet.
A szerző javára viszont azt írhatjuk, hogy ő törekszik a tényszerűségre.
Ami a dokumentumok felsorolását illeti, nem lehetett sok levéltári
irattári anyaga Matatias Carpnak. Mert bárhol is történtek a
gyilkosságok, mindig leírták, hogy a románok, a vasgárdisták
gyilkoltak. Van ahol 10 zsidót, volt ahol húszat, volt, ahol
pontosan százat. Arról van fogalmunk, hogy a vasgárdisták és
a románok nem voltak matematikai zsenik, de hogy mindenütt ezek
a kerek számok jöttek ki, arra utal, hogy pontosan nem tudták,
mennyi áldozat terheli a román kormányt, a vasgárdisták
lelkiismeretét. Majd csak később a besszarábiai gyilkosságok
taglalásakor tudjuk meg, hogy mennyi áldozatot szedett az
Antonescu-korszak. Teljes volt az együttműködés a kormány, a
vasgárda és a lakosság között.
„Az ország zsidó lakosságát a városokból
és falvakból való eltávolításuk után kirabolták… A csendőrök
és szekeresek minden értéket elvettek tőlük, amit ezek a
szerencsétlenek magukkal cipeltek. Nagyon sok helyiségben a
fosztogatást a lakosság fejezte be a hatóságok engedelmével.
A nyitva maradt zsidó házakból mindent elhordtak, még az
ablakrámákat is, s a tetőfedő bádogot is. Egyes helyiségekben
még a sírköveket is elvitték a zsidó temetőkből, hogy lépcsőként
használják azokat a házak bejáratánál.”
Az
elkobzásokat állami parancsra hajtották végre. Mit kobzott el
a román állam?
1. A
kórházak és a magánorvosok (főleg
fogászok és röntgenorvosok) tulajdonában lévő orvosi
felszereléseket;
2.
Rádiókészülékeket;
3. A
bicikliket;
4. A
síléceket és sífelszereléseket;
5.
Az elemlámpákat, látcsöveket, fényképezőgépeket;
6. A
tulajdon álcázások ellen indított
perek során elítélt kereskedelmi és iparvállalatokat;
7. A
zsidó kereskedők és
ingatlantulajdonosok által parancsra készített, és 1941. május
10-én kitűzött nemzeti, valamint német és olasz zászlókat;
ezeket rendőrtisztek kobozták el, akik e célból rekviráló
teherautókkal barangolták Bukarest utcáit. A vasgárdisták
idejétől kezdve minden fizetség nélkül lefoglalták az ország
csaknem valamennyi zsidó iskoláját, az ország valamennyi zsidó
kórházát, az aggmenhelyek és árvaházak nagy részét, a
zsinagógák egy részét, és a zsidók tulajdonában lévő gépkocsikat.
Matatias Carp megállapítja, hogy a zsidó lakosságot sújtó
kegyetlen és szörnyű csapásokért a román államot terheli a
felelősség, személy szerint Ion Antonescut és két kormányát,
valamint a román nemzet egy részét, főleg a városi kispolgárságot,
amely magában foglalta a közigazgatási apparátust, a
hadsereget, a sajtót, a bírói testületet, a papságot, a tanítókat,
a szakmai testületeket, a szabadfoglalkozásúakat és a
kereskedelmi réteget. Ennek az egész folyamatnak a végrehajtásában
döntő szerepet vállalt az államvezér, a kormány, a román
hadsereg, a román csendőrség, és különböző szakmai
szervezetek, valamint a vasgárda és a polgári lakosság jelentős
hányada. Ezek után olvashatunk egy terjedelmes névsort, mely névsorban
és címtárban a felelősöket sorolja fel a szerző, így:
„A
kormányzók bűnösök és felelősök a gyilkos deportálások
irányításáért és végrehajtásáért.”
A
megyefőnök első – vasgárdista – csoportjának tagjai egymással
vetélkedtek a pánik és a terror légkörének megteremtésében,
fenntartásában, a zsidók erőszakos kirablásában. A hadsereg
minden időkben az antiszemitizmus fellegvára volt. A sajtó
teljes mértékben és fenntartások nélkül a fasiszta diktatúra
szolgálatában állt. A papoknak és tanítóknak jelentős
szerepük volt a tömegek lelki megmérgezésében. Szakmai testületek
és társaságok, akárcsak a szabadfoglalkozásúak, kevés kivételtől
eltekintve undorító megalkuvást tanúsítottak. Az egyedüli értelmiségi
testület, amely továbbra is engedélyezte zsidó tagjaik működését,
az orvosi testület volt. Ez is csak a zsidó orvosoknak az orvosi
testületből történő kizárása után azt követően, hogy
szakmai gettóba kényszerítették őket.
„A Nemzeti-Vasgárdista Állam fennállásának
első hónapjában a szakmai testületek főleg az értelmiségi
jellegűek nagyon szorgalmasnak bizonyultak. Hosszú lajstromuk szégyenletesen
hosszú.”
Aztán
eljött a vasgárdista lázadás ideje Bukarestben. Bukarest egyik
negyedében a kormány vasgárdisták ellen lépett fel. Bukarest
zsidó negyedében viszont hagyta őket „működni.” A
legkegyetlenebb korszak Jászvásárban, Iasiban következett be.
Azt írja a szerző:
„1941 júniusában a zsidók kiirtásának
teuton akciója még nem kezdődött meg. A krematóriumok és gázkamrák
megtervezése még alig-alig körvonalazódik, a földön valaha
is volt legembertelenebb agyakban. Ezért Iasinak az üldözés,
rablás és a vérfürdő szörnyűséges szimbólumának nincs párja;
legfönnebb Odessza, Golta, Katin, Kijev, Maidenek, Auschwitz,
Belsen stb. hasonlíthatók hozzá, de azokat hónapokkal vagy évekkel
megelőzi. Ha halvány hasonlóságokat keresnénk a múltban,
nagyon sokat kellene visszalapoznunk a történelem könyvében,
nagyokat kellene ugornunk az időben.”
Ez
nem egészen így van, de ezt a „felületességet” tudjuk be
annak, hogy valóban még kevés adat állt rendelkezésre a szerzőnek.
Katyn bűne nem a németeké, hanem a szovjeteké. És a felsorolt
többi hírhedett láger sem egészen úgy működött, mint ahogy
később beállították, mert nem feledhettük el, hogy ezek a vérgőzös
táborok mind a szovjet megszállási zóna részei voltak, oda
hosszú éveken keresztül illetéktelen emberek a lábukat nem
tehették be. Azt sem szabad elfeledni, hogy az áldozatok abszolút
számát és tényleges számát ma sem ismeri a világ. A nürnbergi
per idején dobták be először a bűvös hatmilliós számot,
ami az áldozatok számát illeti, de ezt sohasem dokumentálták,
aztán lejjebb is vették az adatokat. Ezzel korántsem állítottuk
azt, hogy a Romániában megtörtént kezdetleges eszközökkel végrehajtott
népirtás nem úgy volt, ahogy érzékelteti a szerző. Le is írja
Matatias Carp:
„Sohasem fogjuk megtudni a Iasi-i
program áldozatainak pontos számát. Ha ez a szám nem is éri
el a tizenkétezret, mint ahogy sokan vélik, biztosan több e szám
felénél. A bírósági eljárás során a halottak számát 8
ezerben állapították meg. Románia 1944. augusztus 23-án vált
szabaddá.”
De
tényként kell közölnünk, hogy Romániát, Hitler szövetségesét
a németek soha nem szállták meg, az csak a későbbi idők védekezése,
hogy a gaztetteket szinte kizárólag a németek követték el.
Nem, ez nem így történt. Románia felelőssége e tekintetben
egyértelmű. Az is igaz, hogy a sokat tudó levéltár érintetlen
maradt, de a Iasi-i vérfürdőre vonatkozó dossziékat rögtön
augusztus 23. után vagy esetleg később elrejtették, vagy
megsemmisítették. Csak a belügyminisztérium s a csendőrfelügyelőség
dossziéi állnak a történelem, az igazságszolgáltatás
rendelkezésére, ezek azonban csak néhány részletet
tartalmaznak a pogrom lefolyásáról.
„Stavrescu tábornok azt állítja,
hogy a rendőrkapitányság fölött már első látogatása
alkalmával is a németek gyakorolták a hatalmat. De – bár két
szakasz csendőr állott rendelkezésére, és a hadosztály rendőrszázada
egy pillanatig nem gondolt arra, hogy biztosítsa a román hatóságok
jogait és hatáskörét. Egyébként egyetlen jelentés, beszámoló
vagy nyilatkozat sem utal arra, hogy a német alakulatok ténylegesen
és erőszakosan elfoglalták volna a rendőrkapitányságot.”
Matatias
Carp a német „főrészvényességét” illetően egy különös
dokumentumot is idéz. A németek írásban tiltakoztak a román
hatóságoknál a románok kegyetlenkedései és otrombaságai
miatt. A levél megállapítja, hogy ezek az eljárások lejáratják
a román államot és a német szövetségest, éppen ezért módszereik
ellen tiltakoznak. Külön kegyetlen fejezet a transznisztriai
nagy tömegkivégzési akció és a deportálási eljárás. A
besszarábiai lágerekben és gettókban zsúfolták össze a különböző
térségekből kitiltott és elszállított zsidókat. A bukovinai
és a dorohói megyék a csernovitzi gettó a korszak legszörnyűbb
fogalmaivá váltak. Mindent összevetve ez a könyv, amelyet
Matatias Carp megírt a Román holokauszt címen, nem futott be
nagy karriert. A világ könyvtáraiban gyorsan elterjedt a könyv.
Először Romániában gyűjtötték be a példányokat. Azonmód
valamennyit bezúzták. Ezt követték a világ más térségeinek
könyvtárai. Onnan meg sorra-rendre kilopták ezeket a könyveket,
és ugyancsak megsemmisítették. Így a könyvtárak polcairól
eltüntették Matatias Carp művét. Románia igyekezett tisztára
mosni magát, és érvényt szerezni Ion Antonescu marsall védekezésének,
mely szerint Románia a németektől megmentette a zsidók életét.
Ennek a történetnek szerves folytatása a Ceausescu-féle diktatúra,
amikor az a diktátor, Ceausescu eladta Románia zsidóit
Izraelnek. Ezt is ravaszul csinálták. A zsidók a 70-es és
80-as években megkapták az engedélyt a kivándorlásra, de útlevélhez
csak akkor jutottak, amikor az utolsó bőrt is lenyúzták a kivándorlókról.
Amíg ki nem fizették az utolsó dollár centet, vagy márka
pfenniget a hatóságoknak, hogy minél hamarabb szabadulhassanak
a Kárpátok Géniuszának világából. A korszak végén,
1990-ben találkoztam Nagyvárad főrabbijával, aki elmondta,
hogy akkorra már csak 500 zsidó maradt Nagyváradon, vagy ahogy
a románok nevezik, Oradeán.
(Matatias Carp: A román holocaust,
kiadta a Primor Kiadó, megjelent Bukarestben 1946-ban.)
Győri Béla
|