2010.01.22.
Dr. Tóth Zoltán József előadása az MMK január 9-ei előadásán
Ez
az egyik első, ha nem az első olyan konferencia, amely az alkotmány
kérdésével nagy nyilvánosság előtt, széles előadói kör
bevonásával foglalkozik. Én mindig optimista voltam. Földesi
Margit készített velem egy interjút 1991-ben az Új Magyarországban
Történeti alkotmányunk modern címmel. Az ECHO tévében,
tavaly, a Civil Akadémián elhangzott előadásom is ehhez a
sorozathoz tartozik, hiszen először volt országos tévében arról
szó, hogy a történeti alkotmányunk modern. Ez lehet a
kibontakozás lehetősége. Nehéz itt előadást tartanom, mert
kicsit vizsgázom is, ugyanis itt van kedves professzorom, aki
egyike azon keveseknek, akik valóban ismerik a történeti alkotmányt:
Zlinszky professzor munkatársa lehettem hosszú ideig, de sohasem
volt alkalmam előtte előadást tartanom ismeretségünk lassan másfél
évtizedes múltja alatt. Csurka elnök úr is elmondta, hogy a
mai helyzet megfelel a Platón által vázolt képnek: van egy
oligarchia, mely a demokratikus eszközöket arra használja, hogy
a saját maga kizárólagos, önkényes, aljas, pusztító hatalmát
szolgálja.
Platón
ezt úgy jellemezte, hogy ez már nem polisz, ez már nem közösség,
nem alkotmány, ez már a disznók közössége. Ezt az egész közösséget
disznóóllá akarják alakítani. Látjuk a híreket, olvassuk a
civil jogi bizottság jelentését, illetve a mostani elemzéseket,
látjuk, hogy a jogalkalmazásnál mi történt, a bíróságok
hogyan jártak az áldozatokkal 2006 után. Nekem van olyan osztálytársam,
aki otthagyta a bíróságot, mert nem bírta az utasítási
rendszert. Látjuk azt, hogy a devizahitelesekkel szemben a bankok
uzsoraprofit- rendszert alkalmaznak. Az IMF ultimátumai az
oligarchia kezében egy végrehajtó eszköz. Ezeknek az a célja,
hogy Magyarországon mindenkit, az államot és az állampolgárokat
is tönkretegyék. Alkotmányos válság van, erről nem lehet vitát
folytatni. Három választ hallhatunk ma az alkotmányos problémára.
Az egyik az, hogy a mai alkotmány rendben van, csak be kellene
tartani, és ennek különböző érvrendszerei vannak. A másik
verzió, hogy egy kartális, új, de nem történeti, a magyar
hagyományokon nyugvó alkotmányt kellene elfogadni. A harmadik
lehetőség, mellyel én is egyetértek, a történeti alkotmány,
mint modern és nemzetünk megmaradását szolgáló alkotmányos
modell tárgyalása.
Ha
a történeti alkotmányt nem alkalmazzák, akkor az intézményreformok
önmaguk ellen fordulnak. Az intézményreformok: a kétkamarás
országgyűlés, az erős államfő, az önkormányzatok megerősítése,
az új választójog, vagy a nemzeti bank helyzetének fölülvizsgálata
mind nagyon jó, de ha nem kezelünk fundamentális kérdéseket,
ez az intézményreform a mai rendszer konszolidációjára tett kísérlet,
az elmúlt 60 év továbbfolytatására kísérlet lehet. Miért?
Erre a történeti alkotmány néhány eleme mondja ki a választ.
Ilyen például elsődlegesen a jogfolytonosság helyreállítása.
Mit jelent a jogfolytonosság helyreállítása? Azt, hogy a mai
rendszer, az elmúlt 65 év rendszere törvénytelen. Természetesen
erről lehet vitatkozni. De tény, hogy aki történeti alkotmány
helyreállításáról beszél, annak nem kerülheti ki a
jogfolytonosság helyreállításának kérdése a figyelmét, ez
pedig azt jelenti, hogy az elmúlt 20, illetve 45 év törvényessége
megkérdőjelezhető. Mit jelent ez? A mai álláspont szerint az
elmúlt 65 év törvényes volt. Tehát, ami addig történt, nem
megváltoztatható, legyen az államosítás, spontánprivatizáció.
A bűncselekmények – akár privatizációs, akár ÁVH-s – elévülnek.
Lezárt ügy, elment a hajó. A múlttal nem lehet foglalkozni,
mert ha egyszer egy rendszer törvényes, ahhoz nem lehet
visszamenőleg hozzányúlni. Ha olyan alkotmányreformban
gondolkodunk, amely elismeri az elmúlt 65 év törvényességét,
tényleg az oligarchikus rendszer konszolidációjának egyik
burkolt formájáról beszélünk. A jogfolytonosság helyreállítása
kaput nyit a múltba. Mert ha nem törvényes a rendszer, vagy a törvényessége
megkérdőjelezhető, megmaradása szempontjából fontos, újra
elővehető, nem lezárt ügy minden privatizáció, nem lezárt
ügy, hogy Zentait elő lehet állítani, az ÁVH-s bűncselekmények
meg elévülnek, és így tovább. Tehát ezek nem lezárt ügyek.
Ha nem is mindent, de néhány dolgot elő lehet venni. Ez arra is
megoldást nyújt, hogyha az oligarchia ki akar egyezni a
nemzettel. A kiegyezésnek ez az alkotmányos módja, a
jogfolytonosság helyreállítása, már ha egyáltalán ki
akarnak egyezni, ha egyáltalán valamit vissza akarnak adni az
embereknek. Méltóságot, elrabolt vagyont, igazságot. Ez az
igazság közéletbe való visszacsempészésének útja. Akármilyen
jóindulatú kormány következik, ha az elmúlt rendszer törvényes,
mit lehet tenni? A legtöbb privatizációs visszaélés jogszerűen
történt. Tehát a rendszer törvényes, a jogszabályok legalizálták
a privatizációt. Ha pedig bűncselekmény történt, az pedig,
mivel törvényes a rendszer, elévült. Igazából nem lehet túl
sok mindent tenni, az eddigi vagyoni struktúra konszolidációjáról
lenne szó, hatalmi konszolidációjáról.
Mi a másik kérdés, amit elő lehet venni a Szent
Korona-tannal kapcsolatban? A Szent Korona-tan a történeti
alkotmány alaptéziseinek összegzése. Ennek az első alaptézise,
hogy a Szent Korona szuverén. Mit jelent ez? Azt, hogy ha a Szent
Korona szuverén, akkor, ahogy a múltban korlátozta a király
szuverenitását, nem engedte az abszolút uralmat, úgy a
jelenben a népszuverenitást korlátozza. Hogy a nép nevében ne
tudjon abszolút centralista, monolitikus hatalommal visszaélő
kormányzati forma létrejönni, mint ami most van. Gyakorlatilag
a Szent Korona szuverenitása azt jelenti, hogy mindenféle abszolút
hatalmat elvileg és gyakorlatilag korlátoz. Sőt ennél többet
is jelent, mert van néhány kérdés, ami, ha a Szent Korona
szuverenitásához hozzákapcsolható, akkor az többé nem többség,
vagy kisebbség kérdése. Ez nagyon fontos, mert a mai
demokratikus rendszer nemcsak a többség hatalmán alapul, hanem
a kisebbségek koalícióján is. Ezt én egy amerikai alkotmányjogásztól
hallottam. Az Egyesült Államok sajnos az elmúlt évtizedekben
arra állt rá, hogy nem a többség, hanem a kisebbségek koalíciója.
Magyarország is és minden népszuverenitásra épített jogállamra
jellemző ez. Ha néhány kérdést, ami a Szent Korona szuverenitásához
kapcsolható, előveszünk a jogfolytonosság után, akkor az már
nem többség vagy kisebbség kérdése. Miről is van szó? A
nemzeti vagyon védelme például. Volt a mi történeti kategóriánkban
az elidegeníthetetlen korona javak tétele, olyan állami vagyon,
amely nem privatizálható. Mert az a koronáé. Kész. Bármi ide
sorolható, de alapvetően az állami földek, ásványkincsek, vízvagyon,
egy-egy strukturális dolog, amely semmiképpen sem privatizálható.
De nemcsak ez tartozhat ide. Ide kapcsolható a termelő, a magánosok,
az önkormányzatok kezében lévő termelésszolgáló
ingatlanvagyon védelme is. Mert amennyiben a Szent Korona a legfőbb
tulajdonos a termőföldek tekintetében, bár a termőföldek úgy
viselkednek, mintha tulajdonban lennének, de mégse privatizálhatóak.
A legnagyobb ellenfél, melyre elnök úr is mindig rámutatott az
elmúlt 20 évben, az az oligarchikus, globalista, monetarista
hatalmi struktúra, amely az egész világot kormányozza, vagy
kormányozni akarja, arra épít, hogy eladósítsa az államot és
az állampolgárokat. És ez leginkább az ingatlanán keresztül
történhet meg. Ha a Szent Korona tulajdonába tesszük a termelő
ingatlant, amely a modern mezőgazdasággal nem ellentétes, száz
évvel ezelőtt sem volt az, akkor egy olyan védelmet adunk
magunknak, amely a nemzeti biológiai megmaradás feltételeit
adja. Ez a másik kérdés, ami elővehető a jogfolytonosság
mellett, hogy a Szent Korona a szuverén, nem a nép. Nem lehet
olyan kormányzati struktúrát kialakítani, ami mindent vihet, bárki
van kormányon. Olyan védelmet ad a nemzeti vagyonnak a Szent
Korona tulajdonjoga és szuverenitása, amely abszolút védelemnek
tekinthető.
Van még egy, ami mindennek az alapja: az értékelvűség.
Az értékek rendszerében helyezhető el, hogy a jogok mellett
felelősség is van. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy ha vannak értékek,
akkor van jó és rossz, a szabadság azt jelenti, hogy lehet a jó
és a rossz között választani, és ha van jó és rossz, akkor
beszélhetünk igazságról is, ha van jó és rossz és van igazság
is, akkor beszélhetünk közjóról. Ez a Szent Korona rendje. Mi
a liberális rend? A mai rend? Hogy nincs jó és rossz. A szabadság
nem az, hogy a jó és rossz között választunk, hanem az érzékeink,
a vágyaink minél legteljesebb kiteljesítése a szabadság. Minél
több pénzt tudok szerezni, minél több nőt/férfit/hatalmat
stb., annál nagyobb a szabadság. Ha nincs jó és rossz, ez a
liberális szabadság, akkor igazság sincs. Nem lehet egy
jogrendet, jogalkalmazást az értékekhez hozzákapcsolni. Nyilvánvaló,
ha nincs igazság, akkor közjó sincs. A közjó azt jelenti,
hogy mindenki érdeme szerint valahol részesedhet, joga van részesedni.
Itt a közjó azt jelenti, hogy mindenki annyit lop, amennyit
lehet, és nem lehet visszakérdezni, hiszen nincs igazság, hogy
megkérdezzék, mi alapján. Ha nincs jó és rossz, egészen más
a tolerancia, mint akkor, ha jó és rossz van. Ha jó és rossz létezik,
a tolerancia azt jelenti, hogy a rosszat meg kell nevezni. Ha
nincs jó és rossz, a tolerancia azt jelenti, hogy mindent el
kell viselni. És majd a demokratikus kormányzat mindig
megmondja, mit kell elviselni és nem lehet visszakérdezni, mert
akkor jönnek a jelzők. A Szent Korona szuverenitására
alapozott jogfolytonosság helyreállítását az értékek
egyfajta abszolutizálása jelenti. Egy értékrend visszaállítása
a magyar közgondolkodásba, a jogrendbe. Ha ezeket az alapkérdéseket
nem tárgyaljuk, bármilyen jónak induló intézményreform a mai
rendszer konszolidációját próbálja elősegíteni, garantálja
magának a rendszernek a továbbélését, mert a fundamentális
problémákat nem kezeli. Hogyan lehet a centralizált államhatalmat
ellensúlyozni? Az önkormányzatisággal. De az önkormányzatiság
nemcsak a végrehajtó hatalmi rendszerében jelenik meg, hanem a
törvényhozásban is. A központi és az önkormányzati rendszer
kiegészíti egymást, ahogy a mi történeti alkotmányunkban
benne volt. Ennek viszont az a feltétele, és visszatérünk a
Szent Korona tulajdonjogához, szuverenitásához, hogy garantálni
kell egy olyan állami vagyont, egy olyan nemzeti vagyont, az államnak
is és az állampolgároknak is, és ebből következően az önkormányzatoknak
is, ami forgalomképtelen, vagy korlátoltan forgalomképes. Van
egy olyan anyagi alap, amire ezt a struktúrát fel lehet építeni.
Ha ezt elkerüljük, teljesen mindegy, hogy miről beszélünk,
mert egy koldusszegény nemzet, egy koldusszegény önkormányzat,
vagy az állampolgárok tömegeinek végtelenül mindegy, hogy a köztársasági
elnök erős vagy közepes, két- vagy egykamrás rendszer van.
Mindenki függ a hitelezőjétől.
A
testületek is, az állami intézmények is, az állam és az állampolgár
is. A teljes jogfolytonosság a királyság helyreállítását
jelenti, azonban én azt gondolom, ez már nem aktuális. (Bár ki
tudja, Gerő Andrást hallgatva a királyság visszaállításáról,
a liberálisok nagyon leleményesek. Ha nem tetszik ez a rendszer,
elővesszük a királyságot, van nekünk Gyurink is, tudjátok.)
A királyság visszaállítása lehet cél, de én ezt a Gondviselésre bíznám.
Azt gondolom, hogy a Szent Korona tan, a jogfolytonosság helyreállítása,
a Szent Korona szuverenitása, az állam és nemzeti tulajdon védelme,
ezen belül az állampolgári ingatlanok védelme és az értékek
megkérdőjelezhetetlensége a köztársasági rendben is
alkalmazhatók. Legalábbis ideiglenesen. Nem is beszélve arról,
ha helyreállítanánk a Szent Korona-tanon alapuló történeti
alkotmányt, az a nemzeti önazonosságot, megbecsülést is erősítené.
Nem véletlen, hogy a cseh és a lengyel köztársaság a korábbi
államisághoz köti a jogfolytonosságukat, nem pedig a megszállás,
a diktatúra és annak kreatúráinak rendszeréhez. Köszönöm,
hogy meghallgattak.
|