2010.01.29.
A művészet fölötte áll a divatnak
Kisléghi
Nagy Ádám festőművész
1961-ben született Budapesten. 1985-ben diplomázott a Budapesti
Képzőművészeti Főiskola festőszakán. 1995-ben elnyerte a Művelődési
és Közoktatási Minisztérium ösztöndíját a Római Magyar
Akadémiára. 1998-ban a Művelődési és Közoktatási Minisztérium
Állami Eötvös ösztöndíjával került az Universitą di
Napoli Frederico II művészeti tanszékére (Nápoly, Olaszország).
1999 és 2003 között megfestette a Szűz Mária életét ábrázoló
festménysorozatot a Szombathelyi Székesegyházban. 2004 -ben
megkapta „Az Év Embere Vas megyében” díjat. Önálló kiállítások:
Körmend, Színház (1986), Budapest, Stúdió Galéria, -
„Utolsó lapok” (1990), Celldömölk, Művelődési Központ
(1992), Szombathely, Képtár (1993), Szombathely, Médium Galéria
(1993), Budapest, Vármegye Galéria (1994), Esztergom, Keresztény
Múzeum (1994), Sárospatak, Képtár (1995), Szeged, Móra Ferenc
Múzeum, Képtár (1995), Piliscsaba, Pázmány Péter Katolikus
Egyetem (1996), Lakitelek, Népfőiskola (1998), Tihany, Bencés
Apátság (Ozsvári Csaba ötvösművésszel) (1998), Zebegény
(1999), „Újbarokk” Szombathelyi Képtár (2005). Ars sacra címmel
pedig Gáspár Mónika, készített róla 28 perces portréfilmet.
–Mielőtt
pályafutásának állomásairól beszélnénk, essen szó arról,
hogy a Szentatya 2009. november 21-re meghívta a nemzetközi művészvilág
képviselőit a Vatikánba. Ön is részt vett azon a találkozón,
amelyre a Sixtus-kápolnában került sor. S az is kiemelendő,
hogy tavaly méltatás jelent meg az ön művészetéről az „Osservatore
Romano” c. vatikáni napilapban. Azt lehet tudni, hogy miért
esett önre a Vatikán választása?
–
Erre nem tudok biztos választ adni. Közvetlen oka bizonyosan az
említett tanulmány lehetett, aminek szerzője Daniel Emilio
Estivill atya a Gregorianum művészettörténet és ikonográfia
tanára, aki többször látott el tanácsaival és festményeimmel
egyetemi kurzusain is foglalkozott.
–
Őszentsége számára nagyon fontos a hagyománytisztelet.
Gondolom nem csak a liturgiában, hanem a művészetben is.
–XVI.
Benedek azt a párbeszédet folytatja, amelyet elődei. II. János
Pál pápa, - aki kijelentette, hogy az egyháznak szüksége van
a művészetre, - 10 évvel ezelőtt hasonló találkozót
szervezett. VI. Pál pedig 1964-ben ugyanúgy a Sixtus-kápolnában
hívta össze a művészeket, mint nemrég XVI. Benedek. Ezek a
találkozók azért jöttek létre, mert a barokk kor után a művészet
elvilágiasodott, eltávolodott a keresztény művészettől. és
öncélúvá vált. Természetesen ezután is voltak, akik
templomokat és oltárképeket festettek, de az egyházművészet
elveszítette progresszivitását. Tehát elérkezett az idő,
hogy újra megtaláljuk azt, ami közös az egyház és a művészet
életében. Őszentsége nem csak festőket, hanem építészeket,
zenészeket, írókat és szobrászokat is meghívott erre a találkozóra.
Gondolom, nem lehetett könnyű kiválasztani, hogy ki legyen az a
néhányszáz művész, aki részt vegyen a találkozón. Jómagam
pedig meg voltam illetődve, mind magától az eseménytől, mind
a helyszíntől. Nem csak 2009-ben, hanem az azt megelőző hasonló
jellegű találkozókon is az egyház hangot adott afölötti sajnálkozásának,
hogy a kortárs művészek eltávolodtak az egyházművészettől.
Az is probléma, hogy a mostani egyházi jellegű alkotások színvonala
sok esetben alacsony, és az alkotók közt hitetlenek is vannak.
A találkozó fő célja ezért az volt, hogy ösztönözze a művészeket:
figyeljék meg és tanulmányozzák az egyház szimbólumait,
alakjait, történetét, évszázados örökségét. Így lehetne
a kortárs művészek és az egyház kapcsolatát újra megerősíteni.
–Milyen
eszközökkel?
–A
pápa a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta. Meg kell újítani
a párbeszédet az egyház és a kultúra különböző területein
tevékenykedő művészek között. Több meghívott művész
hagyott magáról anyagot a Vatikánban. Én is vittem magammal Rómába
dokumentációs anyagokat munkáimról, s ezeket átadtam a találkozó
szervezőjének, Gianfranco Ravasi érseknek, a Kultúra Pápai
Tanácsa elnökének és Vatikán múzeum igazgatójának.
–Mennyire
volt hatással a találkozóra a hely szelleme?
–
A pápa hagyománytiszteletéről árulkodik, hogy a Sixtus-kápolnabeli
találkozót úgy szervezték meg, hogy annak nyitánya és fináléja
is egy Palestrina-mű legyen. Felemelő s szavakban nehezen
kifejezhető az az élmény, amikor Michelangelo remekművei alatt
gyönyörködhettünk abban, ahogy a kápolna kórusa megszólaltja
a kor zeneóriásának szerzeményeit. Tehát nem kortárs zene
volt, hanem olyan, amely a hely szellemiségének megfelelő. Ez
is bizonyítja, hogy Palestrina zenéje nem egyházi
funkcionalista, hanem a mai napig is élő művészet.
–
Ön képviselte hazánkat ezen a találkozón, de úgy vettem észre,
hogy ennek ellenére nem tolongtak az újságírók megkérdezni
önt ebben a témában.
–Tény,
hogy általában egyházi sajtóorgánumok keresnek meg – nem
csak ebben a témában. Legtöbbször egyházi műsorokban
szerepelhetek, még művészetiekben sem.
–Mi
ennek az oka? A szakrális téma, vagy az, ahogy ön ezen belül
alkot?
–Mindkettő,
de ennél összetettebb a kérdés. Művészetemet funkcionalistának
tartják, s a kortárs művészek azt mondják, hogy munkáimon
nem jelenik meg az egyéniség, mert a stílus eléggé behatárolja
az alkotási folyamatot. Sokan még ezen a novemberi találkozón
is meglepődtek, mikor látták képeimet. Ők ugyan igazi érdeklődéssel
kérdeztek rá: miért festek így? Itthon viszont megbélyegeznek
azért, ahogy, s amit alkotok.
–Milyennek
látja a magyarországi világi és az egyházi mecenatúrát?
–Hazánkban
szinte az összes kollégámnak rosszabbul megy a sora, mint régebben.
Tudjuk, hogy azokat az állami pénzeket, melyek a művészek támogatására
vannak elkülönítve, baráti kapcsolatok révén osztogatják. Tény,
hogy az állam igen csak visszafogottan támogatja az egyházi
rendezvényeket. A katolikus egyház pedig idehaza sajnos nincs
abban a helyzetben, hogy érdemi támogatást nyújtson a kortárs
egyházművészeknek. Vannak viszont nagyszerű ellenpéldák az
alkalmazott művészet esetében. Itt nemrég elhunyt barátomra,
az ötvösművész Ozsvári Csabára gondolok, aki gyönyörű
mellkereszteket, pásztorborokat alkotott a főpapok számára. A
festészet viszont mostohább helyzetben van. Kevés a pénz arra,
hogy egy magyar egyházmegye felkérjen egy művészt, hogy fessen
pl. oltárképet. Ezért is voltam nagyon szerencsés helyzetben
és örültem Konkoly István püspök úr felkérésének, amikor
azt a megbízást kaptam, hogy a szombathelyi Székesegyház
kereszthajójának négy üres fülkéjébe fessek olajképeket.
Esetünkben olyan új képekben kellett gondolkodnom, melyek összekötik
a múltat és a jelent – a régi nagy festőkkel kellett összemérni
az erőmet -, ugyanakkor illeszkednek a Székesegyház építészeti
stílusába. Azaz rengeteg szempontnak kellett megfelelnem. A megbízás
számomra nemcsak azért volt megtisztelő, mert az ország
harmadik legnagyobb templomáról van szó, hanem mert a háború
után megmaradt festmények neves művészek munkái: Maulbertsch
mellett Dorfmeister és Pietro da Cortona. Így született meg a négy
festmény : Az angyali üdvözlet, A pásztorok imádása, a Levétel
a keresztről, valamint Pünkösd.
–A
kortárs egyházművészet is ugyanolyan problémákkal küzd,
mint a világi?
–Sajnos
igen. A már említett vatikáni rendezvény kétnapos volt, s az
első nap este a Vatikán múzeumban zajlott a program. Több száz
jeles művész jelent meg ezen az eseményen. A program során
megnéztük a múzeum modern gyűjteményét. Sajnos nagyon sok
olyan kortárs műalkotás látható itt, ami enyhén szólva nem
tetszett. A jó szándékot nem kérdőjelezem meg, de a kivitelezést,
a művészi színvonalat és a hitelességet igen. Biztos vagyok
benne, hogy sokkal jobb modern, vallásos tárgyú műalkotások
is léteznek a világon.
–Térjünk
rá pályájára. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában
érettségizett. Lehet, hogy kissé fura a kérdés, de mikor csodálkozott
rá először a festészetre?
–Főleg
a rajzokat szerettem. Leonardo írja, hogy mindennek az alapja a
rajz. Főleg Dürer rajzai voltak rám nagy hatással. Tizenkét
éves voltam, amikor először láttam Dürer Önarcképét,
melyet 12 éves korában rajzolt magáról két tükör segítségével.
Megdöbbentett a tudása. Kamaszként tehát Dürert másoltam, és
az ő hatása alatt rajzolgattam, készültem a művészeti pályára.
–Ha
pontosak az információim a zene is érdekelte.
–
Zongorázni tanultam, az előadással és a művek átélésével
nem is volt gond, inkább a szolfézzsal. Lámpalázas is voltam,
ami nem szerencsés. A zene a mai napig érdekel. Lelkes
zenerajongó vagyok, s főleg az egyházi műveket szeretem. Szívesen
hallgatom – többek közt – J.S. Bach, Thomas Luis de
Victoria, Gesualdo, Palestrina, Morales szerzeményeit. Ezeket a műveket
munka közben is hallgatom.
–Ha
már a lámpalázat említette…Egy festőnek nem a nagyközönség
előtt kell alkotnia, produkálnia magát.
–Igen,
s ez határozott szabadságot jelent. Ugyanakkor ennek a munkának
az a nehézsége, hogy önmagunkat kell bírálni: vajon jót
alkotunk-e?
–Olyan
előfordult, hogy a zene ihlette az alkotásban?
–Konkrétan
nem. A festményeim témáját tekintve még nem ihletett meg
zenemű. Az viszont kétségtelen, hogy ezek a zeneművek inspiráló
hatásúak számomra és impulzust adnak munkámhoz.
–Rendelésre
készíti a képeit. Hagyja, hogy a megrendelő beleszóljon a
munkájába?
–Elég
sokáig tart egy kép elkészítése, s azt ki kell várnia
megrendelőnek. Például nem lehet gyorsítani az olajfesték száradását….
Először természetesen mindig konzultálok a megbízóval, s az
alapján látok munkához, de időközben nem szoktak beleszólni
a munkámba.
–Érettségi
után egyenes útja volt a főiskolára. Mestere pedig Sváby
Lajos volt. Ön már a főiskolán megfestette Mária mennybevitelét.
Mit szóltak ehhez a tanárai? Hiszen mindez még a Kádár-érában
történt.
–Engedjen
meg egy helyesbítést: valóban meg akartam festeni Mária
mennybevitelét, de csak a vázlatig jutottam el. Elég nehéz egy
olyan műteremben, ahol aktot rajzolnak, s nagy a zsivaj egy ilyen
témába belevágni. Én viszont elkezdtem a vázlatokat. Odajött
hozzám a mesterem és azt mondta: Ádám, örülök, hogy maga Mária
mennybevitelét akarja megfesteni. Ezt tiszteletreméltó, de úgy
csinálja, hogy elhiggyem! Ez a figyelmeztetés későbbi munkáimra
meghatározóvá vált. Tehát úgy és olyat fessek, amiről
elhiszik, hogy valós, igaz. Akkor jöttem rá, hogy minderre
akkor még nem voltam alkalmas.
–A
szakrális témák már a főiskola előtt is foglalkoztatták?
–A
szent téma kezdetben vágyként élt bennem. Ám a kifejezéshez
nagyon sokat kellett tanulnom. A figurális festészet a
legnehezebb. Ennél sokkal könnyebben lehet tájképet vagy csendéletet
festeni. A portréfestés már nehezebb műfaj. Számomra a
figuralitás lényegi kérdés, mert a keresztény művészet elsősorban
ábrázoló művészet.
–Bizonyára
gonoszkodónak tűnik a kérdésem: nem lehet az az oka jelenleg a
sok nonfiguratív ábrázolásnak, hogy több alkotó nem tud jól
rajzolni?
–Sajnos
jogos a kérdés. A nonfiguratív ábrázolás lehetőséget ad
arra, hogy ne kelljen színt vallani arról,ki mennyire van birtokában
a festészet tudásnak. A mai festőművészek között vannak,
akik még a vásznat sem tudják felfeszíteni. Azokat a technikákat
sem ismerik, amelyeket restaurátoroktól el lehetne még sajátítani.
–Ebben
mekkora a tanárok felelőssége?
Óriási.
De ezt nem az én tisztem megállapítani.
–Ön
a minket körülvevő életből, világból is merítkezik?
–Miután
ebben a világban élek, így igen. Képeim azért szokták
zavarba hozni a nézőt, mert régi beállításokkal és ruhákban
festek meg egy már ismert jelenetet, s mégis másként. Ennek
egyik oka, hogy az arcok, a modellek maiak. Tehát nem egyszerűen
a múlt másolásáról van szó. Hiszem, hogy mai mondanivalót
hordoznak, és képesek megszólítani a ma emberét.
–Amikor
a figurális ábrázolásmódot választotta, tudta, hogy mekkora
ellenszélben kell dolgoznia?
–Hogyne,
ez már a főiskolán kiderült. Több oka is van annak, amiért
ezt az ábrázolásmódot választottam. Egyik, hogy ennek szakmai
nehézsége számomra kihívást jelentett. Hiszem és vallom,
hogy a művész ragaszkodik a mesterségbeli tudás legjavához, a
kötött formavilághoz. Nem elégszik meg divatokkal, olcsó
megoldással. Ezért használnék zenészként fúgát, költőként
hexametert és festőként használom a tenebroso-t, a fény-homályt
érzékeltető festészetet. Mióta az Isten megtestesült, azóta
a művésznek nem csak, hogy lehet, de kötelező ábrázolnia a
Megváltót. Ehhez viszont a figurális ábrázolás módjait el
kell sajátítani. Én pedig megtanultam azt a nyelvezetet, amin a
régi korok, a 16.-17. századi művészek beszéltek. Ez csúcskorszak
volt a keresztény egyházművészetben.
–Azt
veszem észre, hogy ma több modern festő direkt provokálni
akarja a keresztény, hívő embert.
–Ez
így van. Valóban megalázzák az embereket a hitükben és erre
jó példa volt a Nitsch-kiállítás, aminek képei nem nevezhetők
művészetnek.
–Azt
írja a honlapján, hogy a művészet szent.
–XVI.
Benedek pápa azt mondta, hogy Isten különleges adományaként
az alkotó részesévé válik a teremtés örömének. Ez
hatalmas ajándék. Ennek az ajándéknak pedig az a lényege,
hogy közelebb hozzuk az emberekhez az evangélium hírét.
–Olvastam:
Caravaggio alkotásaival hasonlítják össze az önét.
–Caravaggio
önkéntelenül iskolát teremtett művészetével, amelyet sok
korabeli festő, illetve a későbbi századok művészei is
alkalmazni tudtak. Olyan formai és tartalmi hatással van mind a
mai napig, amely átível korokon és művészeti irányzatokon. A
tőle kiinduló, de sok más barokk mester által is alkalmazott
formanyelv, a fény-árnyék technika, az ún. tenebroso képes az
én mondanivalómat is megjeleníteni.
–Ön
milyen izmusba sorolja be magát?
–A
valódi művészetben eltűnnek a stílusok. A minőség a döntő,
illetve az, hogy milyen az alkotó istenképe. Az alkotás célja
pedig nem más, mint hogy közelebb vigye, fölemelje a teremtményt
Teremtőjéhez.
–Engedjen
meg egy profánabb kérdést: a Kisléghi egy művésznév?
–Nem.
Családi, nemesi előnévről van szó, melyet régebben kisbetűvel
írtak. Családunk valamikor Kislégről származott. Nagyapám még
használta ezt az előnevet, de édesapám már nem, hiszen a
kommunizmus idején ez nem volt ildomos. Jómagam már főiskolásként
Kisléghi Nagy Ádámként írtam alá képeimet.
-Egyszer
azt nyilatkozta, hogy a modern művészet hihetetlen nagy
terrorral működik. Akik benne vannak egy ilyen klikkben, azok
csak egy divatot követnek, vagy hisznek saját alkotásukban?
–Is
- is. Benne lehet az eredeti őszinte szándék, de az érvényesülés
vágya is. Nyilván fontos és meghatározó számukra az összetartozás
érzése is, erősítik és így befolyásolják egymást. Így
fordulhat elő, hogy a mai kortárs művészek gyakran egymásnak
alkotnak, s nem azért, hogy megszólítsák az embereket. Sajnos
még az sincs szándékukban, hogy szépet alkossanak. Én a magam
részéről ezért sem tartom a kapcsolatot művész kollegákkal,
a, hiszen pillanatok alatt kiderül, hogy szándékaink alapjaiban
különböznek. Amennyire lehet, teljesen elrekesztem magamat a külvilágtól.
De nem én vagyok a valóságon kívül. A valóság bennem van. A
fogyasztói világ valósága pedig szemfényvesztés.
–Művészekkel,
színészekkel beszélgettem, s mondják egyre tágasabb az olló
az alkotó és a befogadó ízlése között. Legyen szó akár
egy modern rendezésről, vagy egy festményről.
–Ez
valóban így van, a képzőművészetben még hatványozottabban.
Ennek oka abban keresendő, hogy mára a művészet elveszítette
szolgáló jellegét, öncélúvá vált, a művészek pedig elsősorban
önmegvalósításra, önkifejezésre törekednek, kifejezőeszközeik
szélsőségesen szubjektívak. Ezért van, hogy a mai alkotások
folyvást magyarázatra szorulnak, kibogozhatatlanok. A művészeti
folyóiratok elvont fejtegetéseket, elemzéseket közölnek,
melyek megértéséhez lassan az idegen szavak szótárát kell
mellékelni. A mai alkotók így éket vertek a befogadók és a művészet
magasztossága közé. Pedig a művészet feladata mindig az volt,
és az ma is, hogy eloszlassa a homályt és fölemelje az embert.
–
Többször nyilatkozta, hogy nem érzi jól magát ebben a korban.
Azért költözött le egy kis nyugat-magyarországi településre,
hogy elrekessze magát a külvilágtól?
–Igazából
nem is egy településen élünk, csak helyrajzi szám alapján
lehet minket felkeresni. Számomra fontos az elvonultság, az
alkotói magány. Néhány évtized múlva a csönd ugyanolyan
nehezen föllehető kinccsé válik, mint a tiszta levegő és az
ivóvíz. A csönd pedig számomra elengedhetetlen az alkotáshoz.
Zajban nem lehet művészi munkát létrehozni. A belső hangokat
csak csendben, vagy csak egy olyan zene hallgatása közben lehet
hallani, ami felnyitja előttünk a titkokat.
–Jelenleg
milyen munkán dolgozik?
–Egy
Madonnát festek a kis Jézussal az ölében. Nagyon nehéz rátalálni
az igazi mozdulatokra. Többször átfestettem már a képet, de
lassan elkészül a mű.
Medveczky
Attila
|