2010.01.29.
Hamvai Kornél: Harmadik figyelmeztetés
(József Attila Színház)
Az
1969-ben Budapesten született Hamvai Kornél a fiatal drámaíró-nemzedék
legmarkánsabb, legeredetibb hangú képviselője. Irodalmi életünkben
15 év óta van jelen, 1995-ben adták ki Márton partjelző fázik
című regényét, ami az olvasók körében és a szakmai
berkekben is komoly elismerést aratott: még abban az évben az
elsőkötetes írók teljesítményét méltányoló Bródy Sándor-díjjal
jutalmazták. Ebből a művéből írta meg a Budapest Egyesítési
Bizottság által meghirdetett drámapályázatra az azonos című
színdarabját, s itt második helyezést ért el. Ezt a munkáját
a Dramaturg Céh az 1997/98-as évad legjobb új magyar színműve
címmel tüntette ki. Magát a drámát 1998 májusában mutatták
be a Merlin Színházban, és az azóta eltelt közel 12 év alatt
nemcsak a fővárosi meg a vidéki, hanem a határon túli színházak
is műsorukra tűzték. Több drámáját is láthatta a közönség,
elsőként a Körvadászat címűt, amit a Kaposvári Csiky
Gergely Színház 1956-os drámapályázatára készített. A Hóhérok
hava című, a nagy francia forradalom idején játszódó drámáját
2000-ben a Katona József Színházban vitték színre. A Radnóti
Színházban három évadon át: 2005-től 2008-ig ment a Castel
Felice című darabja. Ezen a luxusgőzösön a levert Forradalom
után magyarok vándorolnak ki Ausztráliába, s itt a fedélzeten
találkoznak ávósok és az általuk üldözött magyarok. Második
évadja, 2008 májusától megy a Nemzeti Színház Nagyszínpadán
az általa dramatizált Rejtő Jenő-regény, a Vesztegzár a
Grand Hotelben, a Gobbi Hilda Színpadon látható a Szigliget, ez
az 1950-es években játszódó komédiája. Legújabb művének,
a Harmadik figyelmeztetésnek pedig az ősbemutatója tavaly október
10-én volt a József Attila Színházban.
Hamvai
Kornél annak ellenére, hogy Rákosi Mátyás diktatúrájáról
nincsenek egyéni tapasztalatai, imponálóan sokat tud ennek a rémkorszaknak
a természetéről, valamint az 1956-os forradalom reményteljes
napjait követő megtorlásokról. Három drámája tesz erről
tanúbizonyságot. Ő már hiteles lehet, megírhatja az
„igazat”, mert rendelkezik azzal a bizonyos történelmi távlattal,
ugyanakkor éleslátását személyes érintettségből fakadó
hamis színek nem homályosítják el. A Harmadik figyelmeztetés
cselekményideje 1953, helyszíne pedig Sztálinváros, ahol éppen
a frissiben épült kultúrház avatójára készül a város
teljes vezérkara: a párttitkár, a tanácselnök, a kultúrház
igazgató. A feleségek is ott tüsténkednek körülöttük.
Minden adva van, hogy a megnyitó emlékezetes legyen: Rákosi Mátyás
„elvtárs, pajtás” saját mellszobrát küldi ajándékba, a
Nemzeti Színház körberajongott művésznője emeli az ünnepség
fényét, a testvéri olasz kommunista párt riportert, a pesti központi
pártlap pedig fotóst küld. Az ÁVÓ is résen van, megbízható
tisztje éberen figyel.
Azonban semmi sem úgy történik, ahogyan azt a helyi elvtársak
szeretnék: elvész a szobor, a művésznőt nem találják, a
nyugati riporter mindig a tiltott zónába téved, a fotós szőrén-szálán
eltűnik. Az igazgató azt sem tudja, hol áll a feje, a tanácselnök
egyfolytában képzelődik, a párttitkár pedig mindenkin rajta
tartja a szemét. Az ágas-bogas ügyeknek egyenes folyománya az
a megszámlálhatatlanul sok helyzetkomikum, amibe a szereplők
belekeverednek. A humor forrása még a szereplők jelleme is: az
öntelt, csalhatatlan és megfellebbezhetetlen, roppant mód bölcs
párttitkár, a fafejű, idegbajos, a légyzümmögéstől is összerezzenő
tanácselnök, a tétova, rettegve remegő igazgató, a féltékeny
igazgatóné, a csúnya főhadnagynő, az iruló-piruló állatorvosnő,
valamint a városmacája széles mosolyt csal a nézők arcára.
Az biztos, hogy a közönség pompásan szórakozik, a mulatságos
jeleneteknek se szeri, se száma. A nézők közül az összes ötvenes
örül, hogy a háta mögött vannak ezek a boldogtalan idők,
amiknek vérre menő, torz eseményein ugyan most jót lehet derülni,
de bizony azokban a szörnyű, félelemmel teli napokban élet-halálkérdés
volt mindegyik, könnyen a börtönben találhatta magát valaki,
ha nem úgy reagált, ahogyan azt a párt főemberei elvárták.
A
sete-suta kultúrház igazgatót Gáspár Tibor alakítja. Olyan,
amilyen a Rákosi korszak mindentől berezelő kisembere. A merev,
önmaga jelentőségétől megmámorosodott párttitkárt Józsa
Imre személyesíti meg. Besenczi
Árpád a
tanácselnök szerepében felfelé alázatos, lefelé rúgó, nyámnyila
alakot formál meg. A kotnyeles olasz riportert Mihályi Győző,
a rutinos színművésznőt Vándor Éva, a valaha jobb napokat látott
portást Sztankay István, az aggszűz állatorvost Ullmann Mónika,
a buta katonanőt Márkó Eszter játssza. A Harmadik csengetés
nem okoz csalódást, mert az eddig megszokott, hamisítatlan
Hamvai Kornél-i drámavonalat viszi tovább: a tragikus, elszomorító
nagy egészben megtalálja az apró, nevetséges mozzanatokat,
amikkel ugyan nem oldja fel a tragikumot, csak felvillantja a bennük
rejlő komikumot. (Felső képen: Gáspár Tibor, Józsa Imre, Mihályi
Győző, Vándor Éva, és Kocsis Judit; alsó képen: Sztankay
István és Gáspár Tibor.)
Dr. Petővári
Ágnes
|