2010.01.29.
Jubiláló magyar tanítórend
2010.
január 9-én Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek mutatta be
azt a szentmisét, amellyel megkezdődött a Miasszonyunkról
Nevezett Kalocsai Iskolanővérek magyarországi megtelepedésének
150. évfordulóját ünneplő rendezvénysorozat. A szertartás
utáni ünnepséget Csatlós M. Ilona általános főnöknő köszöntője
nyitotta meg, majd Lakatos Andor, a Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár
igazgatója tartott előadást a rend történetéről. A
jubileumi esztendő programjairól és a rend történetéről, az
újrakezdésről Csatlós
M. Ilona általános főnöknőt kérdezem.
-Bár rendjük gyökerei a XVI. századra
nyúlnak vissza, a magyarországi letelepedésre csak 1860-ban került
sor. Ha jól tudom, az a későközépkori rend férfi szerzetes közösség
volt.
-Nem, bár a kongregáció alapító atyja férfi szerzetes,
de női rendről van szó. A Miasszonyunkról Nevezett Kalocsai
Iskolanővérek rendjének gyökerei a XVI. század végi
Franciaországba nyúlnak vissza. 1597 karácsonyán Lotharingiában
alapította Fourier Szent Péter Ágoston rendi kanonok és boldog
Le Clerc Alix a Notre- Dame-i Női Kanonokrendet. Az alapítók célja
az volt, hogy a rend elsősorban a szegény leányok ingyenes
nevelésével, oktatásával foglalkozzon.
-A francia gyökérből aztán német földön
hajtott ki egy ágacska.
-Ott is, aztán cseh földön is. A XIX. század elején a
„felvilágosultak” uralma alatt a Notre- Dame zárdákat is
feloszlatták német földön. Addigra már sok lány volt azon a
területen, akiket a Notre Dame nővérek tanítottak, így a
szellemiség tovább élt. Wittmann Mihály, aki később
Regensburg püspöke lett, felkarolta ezeket az apácanövendékeket,
s arra bíztatta őket, hogy tovább tanuljanak, s újítsák meg
a közösséget. Három egykori növendéket, akik hajlamot éreztek
a zárdai életre, tanítónővé képeztetett. Az 1834-ben
Regensburg püspöke által jóváhagyott szerzetesi közösség -
amely a Miasszonyunkról Nevezett Ágostonos Kanonisszák kongregációja
szabályzatának kibővített változata alapján élt - neve:
Miasszonyunkról Nevezett Szegény Iskolanővérek volt, melynek központja
idővel München lett. Az új szabályzat alapja a régi francia
Notre - Dame szabályzat volt, melyet átdolgoztak és továbbfejlesztettek.
Boldog Gerhardinger M. Terézia anya, a kongregáció vezetője
ragaszkodott ahhoz, hogy az újabb zárdák a müncheni központhoz
tartozzanak.
-Tehát ideáig közös a történelmük
a hazánkban még a Kádár-éra idején is két gimnáziumot működtető
Miasszonyunkról Nevezett Szegény Iskolanővérekkel.
-Így van. Útjaink csak a XIX. század második felében váltak
szét. 1851-ben Schneider Gábor plébános kezdeményezésre
Hirschauban, cseh földön alapítottak zárdát, amely később
elszakadt a müncheni központtól. Eleinte német földről érkeztek
a nővérek, s a csehek pedig Münchenbe küldtek ki apácanövendékeket
tanulni. Schneider plébános atyának az volt a szándéka, hogy
Csehországnak külön anyaháza legyen és így önálló legyen
a cseh tartomány. Akkoriban még egyik rendnek sem volt meg a pápai
jóváhagyása, így a püspökök dönthettek az új szerzetesközösségek
létrejöttéről. Így aztán 1854-ben Horazdiowitz lett a cseh
ág székhelye. Az alapszabályzat itt is ágostonos jellegű,
amely a történelem folyamán átdolgozásra, megújításra
szorult. Tudni kell, hogy Szent Ágoston után a századok folyamán
sokan tovább folytatták a szerzetes életformát, de mindig
valamilyen szempont szerint módosították, bővítették az
addig megírt regulát, a saját korukban jelentkező új kihívásokra,
feladatokra válaszolva. Ezáltal a szerzetesközösségek új
hajtásait hozták létre.
-Lépjünk tovább: hogyan kerültek a
cseh nővérek Magyarországra?
- A horazdiowitzi központba lépett be Franz Cölesztina, a
későbbi Mária Terézia nővér. Német származású, előkelő,
művelt család sarja, aki hamarosan főnöknő lett. Terézia nővér
nagyon jó képességű volt, és régebben magántanítóként működött
gazdag családoknál. Több nyelven beszélt és művészi
talentumokkal rendelkezett. Olyan jól működtek cseh földön a
nővérek, s annyira elterjedt a hírük, hogy hamarosan több
helyre hívták őket. A társulat Csehországban nagy népszerűségre
tett szert, 6 év alatt 10 új zárda alakult. A szerzetesnők jó
híre nemsokára a határokon túlra - így Magyarországra is -
eljutott. A nővérek ingyenesen tanították a leányifjúságot.
Marienbadban találkozott Kunszt József kalocsai érsek úr a
budweisi püspökkel, akinek egyházmegyéjében, Horazdiowitzban
volt a feltűnő sikerrel működő Miasszonyunkról nevezett Szegény
Iskolanővérek anyaháza. Kunszt arra kérte a budweisi püspököt,
hogy küldjön néhány iskolanővért a Kalocsán alapítandó zárdába.
Az érsek úr olyan szerzetesnővéreket keresett, akik a leányifjúság
nevelésével foglalkoznak. Ő több helyre is írt levelet ez ügyben,
de kérése korábban nem talált meghallgatása. A püspök továbbította
Kunszt József kérését Franz Mária Terézia főnöknőnek. Ő
bár megemlítette a zárdaalapítással járó nehézségeket, és
jelezte a Csehországban is érezhető, megfelelő munkaerő hiányát,
mégis eleget kívánt tenni a kalocsai érsek kérésének, hogy
„Magyarország is élvezhesse a leányifjúság vallás-erkölcsi
nevelésének áldásait”. Franz Mária Terézia főnöknő nem
zárkózott el a kérés elől. A magyar nyelvismeret hiányából
fakadó nehézségek legyőzésére azt a megoldást javasolta,
hogy küldjön az érsek a horazdiowitzi anyaházba magyar jelöltnőket,
„jámbor szüzeket, kik elhatároznák magukat, hogy az Úr
szolgálatában a női ifjúság nevelésére és oktatására
szentelik életüket”, hogy ezeket a jelöltnőket kiképezzék
hivatásukra, s hogy a csehországi nővéreknek alkalmuk nyíljon
a magyar nyelv tanulására. Ezek a jelöltnők néhány nővérrel
az anyaházból első magvait képeznék a Magyarországba átültetendő
Iskolanővéreknek. Kunszt érsek felhívására öt magyar lány
jelentkezett, akik 1858-ban el is utaztak Horazdiowitzba. A főnöknő
közben megtekintette az építkezéseket és az érsek úr tanácsot
kért tőle a zárda építésével, berendezésével
kapcsolatban. Ez azért kellett, mert ez az épület egyben zárda
és kollégium is volt. Akkor épült a Szent József templom. Az
volt a cél, hogy legyen a nővéreknek és a növendékeknek is
lakrészük, s ezek mellett egy olyan iskolarész, ahol a bejáró
tanulókat fogadják, tanítják. Kiemelendő, hogy a kalocsai nővérek
voltak az elsők hazánkban, akik bejáró növendékekkel is
foglalkoztak. A kalocsai új zárda épülete 1860 nyarán készült
el teljesen, s 1860. szeptember 9-én megtörtént az ünnepélyes
átadás. Ekkorra már megérkeztek a szerzetesnővérek is,
tizenkét nővér - köztük maga a főnöknő és az öt magyar
újoncnő - s még három jelöltnő. Franz Mária Terézia anyának,
amikor 1860-ban a nővéreket Kalocsára kísérte, az volt a szándéka,
hogy egy év múlva visszatér Csehországba. Nem így történt.
Mivel a német anyanyelvűek elleni cseh mozgalom ekkor indult,
tudatták Franz Mária Terézia anyával, hogy a „német” főnöknő
visszatérése Csehországba nem kívánatos. Így ő kormányozta
50 éven keresztül a kalocsai nővéreket. Megkezdődtek a jogérvényes,
végleges elváláshoz szükséges intézkedések. Kalocsa önálló,
független anyaháza lett a Miasszonyunkról Nevezett Kalocsai
Szegény Iskolanővérek - pontosabban akkor még Iskolanénék -
szerzetes társulatának. Tehát először egyházmegyei jóváhagyású
rendként működtek nálunk a nővérek, egészen az 1907-es pápai
jóváhagyásig. Fontosnak tartom röviden megemlíteni, hogy a
Miasszonyunkról Nevezett Iskolanővérek rendjét kétszer is behívták
Magyarországra. 1858-ban, Csajághy Sándor csanádi püspök hívására
a rend régebbi ágának központjából, Münchenből érkeztek nővérek
Temesvárra. Kunszt József kalocsai érsek pedig a fiatalabb,
csehországi rendházhoz fordult, s onnan hívta be székvárosába
a nővéreket, akik létrehozták a Miasszonyunkról Nevezett
Kalocsai Szegény Iskolanővérek rendjét. Így, bár mind a két
társulat ugyanazt a nevelő, tanító munkát végezte, elkülönülésük
mégis megmaradt. A temesvári nővérek később, a trianoni diktátum
után Szegedre kerültek. Így mi őket sokszor szegedi iskolanővéreknek
hívjuk. Ők működtették később a Knézich utcai és a
debreceni Svetits gimnáziumot.
-1860-ban már a tanítás is elkezdődött?
-Igen, az év október 3-án kezdődött el a tanítás, 385
növendék jelentkezett akkor. Az alaptárgyakon -történelem,
magyar, természettudományok - idegen nyelveket, zenét, éneket,
művészettörténetet, varrást, hímzést tanítottak. Művelt
és gyakorlatias háziasszonyokat neveltek, akiknek megtanították
magát a házvezetést is. A kalocsai iskolanővérek általában
a vidéki szegény családok környezetében dolgoztak azzal a céllal,
hogy azok leányai jó családanyák legyenek, s ezzel segítsék
elő a társadalom megújulását. Kiskunfélegyházán
kifejezetten gazdaasszony képző iskola tanmenetét dolgozták
ki. Ott később mezőgazdasági szakközépiskolát is nyitottak
a nővérek. A kiskunfélegyházi iskola érettségit is adott, s
belépőt jelentett az egyetemekre. A tankönyvek egy részét
rendtársunk, Fazekas Mária Blandina nővér írta, akinek családja
ismert volt Kiskunfélegyházán. Blandina nővér családi hozományát,
160 holdnyi földet adományozott a rendnek, s ezen - és további
vásárolt földeken - mintagazdaságot alakítottak ki. A nővérek
tartották magukat eredeti küldetésükhöz. Ezért - a huszadik
század első felében - hiába hívták tanítani őket gimnáziumokba,
visszautasították, mert oda elsősorban a középosztály
gyermekei jártak. Ők inkább óvónőképzőket és tanítónőképzőket
tartottak fönn Kiskunfélegyházán, Baján, Kalocsán, hogy az
onnan kikerülő - szellemiségüket képviselő - pedagógusok a
magyar vidék szellemi, kulturális, erkölcsi felemelkedésének
legyenek előmozdítói. Azt is ki kell emelni, hogy hazánkban az
első tanárképző Kalocsán volt.
-A trianoni békediktátum milyen csapást
mért a rendre? Sok házukat elvesztették?
-A társulat Magyarországon gyors fejlődésnek indult. A nővérek
működése és valamennyi intézetük munkája a nép nevelésére
irányult. A trianoni békeszerződés érzékenyen érintette a társulatot.
A 30 házból 18 Bácskában, 3 pedig cseh területen helyezkedett
el, ezekről le kellett mondani. Ma talán kevéssé ismert, hogy
a föloszlatás előtt a legnagyobb tanítórend a kalocsai
iskolanővérek közössége volt Magyarországon. 1950-ben hetven
házban éltek, mintegy ezren voltak, árvaházak, óvodák, elemi
iskolák, polgári iskolák tartoztak hozzájuk. Több mint tizenkétezer
tanuló járt nevelőintézeteikbe.
-A rend nevéből mikor maradt el a
„szegény” szó?
-Az
1989-es káptalanon, az újrainduláskor, hogy ne legyen olyan
hosszú a kongregáció neve.
-A már említett elveszett ingatlanok
egy ideig egyházi jellegűek maradtak?
-Az 1930-as években megalakult a bácskai iskolanővérek társulata,
mert az ottani püspök úr úgy látta jónak, ha önállósul a
rend. A horvát nővérek pedig később Zágrábba mentek és külön
központtal működnek. Mindkét közösségből itt is voltak
Kalocsán a jubileumi év megnyitásán.
-Tudtommal missziós munkával is
foglalkoztak és nem is csak itt a közelben…
- Külön története van a közösség kínai missziójának.
Az 1920-as években a jezsuiták hívták meg a nővéreket, akik
Taming városában hitoktatással foglalkoztak, és orvosi
ambulanciákat működtettek négy helyen. 1926-ban száz nővérből
választották ki azt a tízet, akiket kiküldenek Kínába. Ők
fiatalok, lelkileg erősek voltak, és magas végzettségűek. Kínai
hittankönyvek kidolgozásánál is közreműködtek a nővérek.
Mao Ce Tungék uralomra jutása után az európai nővéreknek
menekülniük kellett egészen Ausztráliág. Ott idősotthonokban
tevékenykedtek. 1989 után négy idős nővér tért haza Ausztráliából.
Az egyik kínai nővér pedig - amikor Kínában enyhült
valamelyest a helyzet - Tamingban újjáalakította a kalocsai
iskolanővérek rendjét. Ők elvileg hozzánk tartoznak, de
gyakorlatilag külön tartományt képeznek a nagy távolság és
a nyelvi nehézségek miatt. Jelenleg 100 fiatal nővér él a
rend szellemében Kínában. Szolgálnak a leprások között, árvaházban,
idősek otthonában és plébániákon.
-1950 után hol tudtak elhelyezkedni a nővérek?
- Amikor megszületett a döntés a szerzetesrendek
feloszlatásáról, a nővérek levetették szerzetesi öltözéküket.
Egy részük kántor, sekrestyés, szakács lett egy-egy plébánián.
Mások szociális otthonokban helyezkedtek el, amelyek közül több
később egyházi szociális intézetként működött. Ostyasütéssel
foglalkoztak, néhány tanár pedig engedélyt kapott arra, hogy
„civilben" vidéki iskolákban taníthasson. Néhányan
pedig a szegedi iskolanővérek meghagyott két gimnáziumában
tanítottak tovább. Ha már itt tartunk, meg kell jegyezni, hogy
minket is felkerestek a Knézich utcai iskola működtetésével
kapcsolatban, de mivel az az intézmény eredetileg egy másik
rendé volt, az akkori elöljárónk nem vállalta az oktatást.
Ők ragaszkodtak a saját intézményhez. Többen dolgoztak a
Szolidaritás Háziipari Szövetkezetnél is. Ezt a Római
Katolikus Egyházi Szeretetszolgálat hozta létre a
szerzetesrendek föloszlatása során rendházaikból elűzött,
munka nélkül maradt szerzetesek és szerzetesnők foglalkoztatására.
Budapesten sok nővér talált lakáslehetőséget és
munkahelyet. Ők a Baross utcában lakó főnöknőnél jöttek össze
minden hónap első vasárnapján. De onnan menni kellett. Az elöljáró
nővér és az asszisztensek később Balatonakarattyán
telepedtek le, remélve, hogy ott nem lesznek annyira szem előtt,
de mint később kiderült, valamilyen módon abba a házba is
beszerelték a lehallgató készüléket. Ezt követően került a
rend központja Rómába. Azóta vezetik a kalocsai nővérek a
Szent István Házat.
-Az ún. politikai rendszerváltást követően
máris újra működhetett a rend Magyarországon?
-1989 őszén káptalant tartottunk Rómában. Rögtön
megindult a tervezés, a nővérek idős koruk ellenére fiatalos
lendülettel láttak munkához. Jelenleg kollégiumokat, óvodákat,
általános iskolákat, szakközépiskolákat, gimnáziumokat,
szociális otthonokat vezetünk és tartunk fenn, valamint hittant
tanítunk. A társulat házai Rómában, Kalocsán, Budapesten,
Kiskunfélegyházán találhatók. Soltvadkerten már csak egy nővér
segít a helyi plébánosnak. A kongregáció fő célkitűzése
továbbra is az oktatás-nevelés. Sajnos nem jelentkeznek sokan a
rendbe, így intézményeinkben jórészt világi tanárok
dolgoznak.
-Végül beszéljünk a programokról.
Egy egész éves sorozatról van szó?
- Igen. Csupán néhány programot emelnék ki a majd'20 közül.
Március 19-én lesz a kalocsai templombúcsú, érseki szentmisével.
Keresztút-Feltámadás örömútját tartjuk szintén aznap a városban
M. Palládia nővér képeivel. Palládia nővér Kanadában számos
jezsuita templom -köztük a torontói és a courtlandi- számára
festményeket festett, zászlókat varrt valamint az egyes
templomok szentélyeinek átalakítási terveit készítette és
személyesen is részt vállalt az átalakítási munkálatokban.
Április 13-án Baján lesz művészeti műsoros nap. Szeptember
9: az évforduló napja. Akkor ünnepeljük azt, hogy 150 éves a
kalocsai templom és 150 éve érkeztek az iskolanővérek a városba.
Ünnepi szentmise lesz, képzőművészeti kiállítás és színes
délutáni programok. Október 2-án ünnepeljük a fővárosban,
hogy 20 éves a Kollégium Tereziánum. Ez az intézmény a pesti
központunkkal van egy épületben. Egy lánykollégiumról van szó
főiskolások, egyetemisták részére. A diákoktól plébánosi
ajánlást kérünk és elbeszélgetünk velük a felvétel előtt.
A házirend bizonyos kötöttséget jelent, ami elsődleges
feladatukra - a tanulásra - irányítja figyelmüket. A jubileumi
évet 2011. január 9-én zárjuk ünnepélyesen, de 2011. június
23-án még megemlékezünk a 100 éve elhunyt első kalocsai főnöknőről.
Reméljük, hogy ezen programok alkalmával jobban megismerik rendünket,
s célkitűzéseinket. Abban akarjuk segíteni az ifjúságot,
hogy megtalálják életcéljukat, ne süllyedjenek bele a
pillanatnyi jelenbe, felelősséget vállaló, egészséges egész
emberekké legyenek.
Medveczky
Attila
|