vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.02. 

Konkurencia helyett termékegyesítést

„A Székely márka után itt a Góbé is. A turistáknak tetszik, a termékek fogynak, de a vállalkozók meg a politikusok nem bánnák, ha egy kicsit letisztulna a kép.” – olvasható az erdely.ma honlapon. Az elmúlt év folyamán két szervezet is jelezte, hogy használná a székelyföldi termék márkanevet – ami azóta per tárgyává vált a Hargita Megyei Önkormányzat és a Székelyföldi Termék Egyesület között. S az utóbbi szervezet vesztett. Minderről Gazda Zoltánt, a Székelyföldi Termék Egyesület sepsiszentgyörgyi elnökét kérdeztem.

 – Mi okozza a zavart a székely és a székelyföld márkanév között?

 – Tavaly márciusban alapítottuk meg a Székelyföldi Termék Egyesületet. Mindnyájan tudjuk, hogy Székelyföldet a mindenkori román kormányok programszerűen és céltudatosan fejlesztették vissza infrastrukturálisan és gazdaságilag. Ráadásul a ’70-es, ’80-as években ide telepített ipar privatizálása után, mely segítségével sikerült a lakosság majdnem tiszta magyar nemzeti összetételét felhígítani, teljességében csődbe vezettetett. Ennek elérésére komoly kormánypénzeket fordítottak. Még mikor az RMDSZ először uralmon volt, mikor soha nem látott mennyiségű pénz érkezett Székelyföldre, ha a más megyék által kapott kormánytámogatáshoz viszonyítjuk, aránytalanul kevés. Ezért indította útjára egy civil kezdeményezés a SZÉKELYFÖLDI TERMÉK projektjét, melynek nincsen pártpolitikai színezete, s melyhez partnereket keres, hogy azt megvalósíthassa Székelyföld felemelése és felemelkedése érdekében.

Miről van szó? A hagyományos székely termékek megőrzéséről, azok minőségének további jobbításáról, a termékskála bővítéséről, és egy olyan öntudatosodási folyamatról, hogy a székelyföldi vásárló a saját termékét vegye meg. No meg a nem székelyföldi vásárló is ne bánáti makarónit, bákói lisztet, vagy máramarosi tejterméket, hanem székelyföldi termékeket vásároljon, melyek minősége, az alapanyagok tisztasága szavatolt. A cél tehát a székelyföldi gazdaság erősítése, amivel a gazdák, a vásárlók és a székelyföldi települések is csak nyerhetnek. Az egyesület és a védjegy bejegyzése párhuzamosan történt. Az én feladatom volt az egyesület bejegyeztetése, s a megválasztott titkár indította el a védjegy levédését. Időközben a Hargita Megyei Önkormányzat is egy hasonló úton indult el. Először egy „székelyföldi termék” márkanevet akartak levédeni, de ez nem sikerült, ezt követte a „székely termék”, amit mind a hazai, mind a nemzetközi szabadalmi hivatalnál levédettek. Közben egyesületünk titkárának is sikerült a nemzetközi szabadalmi hivatalnál a „székelyföldi védjegyet” megszerezni. Úgy értékeltük, hogy mivel én voltam az elképzelés kidolgozója, megálmodója, a Hargita Megyei Önkormányzat egy szellemi értéket tulajdonított el. Ezért az egyesület vezetősége a per mellett döntött. Jómagam elleneztem ezt a pert, mert tudtam, hogy a politikai erőviszonyok kedvezőtlenek számunkra. Egy kis egyesület egy RMDSZ-es vezetőségű megyei önkormányzattal szemben úgysem nyerhet. A továbbiakról azért nem tudok beszélni, mert a közeljövőben lesz egyesületünk vezetőségi gyűlése, ahol dönteni fogunk a fellebbezésről. Azt fogom javasolni, hogy az első fokú bírósági döntést ne fellebbezzük meg, hanem inkább a megegyezésre törekedjünk. Ez a program induljon el, s még az sem baj, ha a megyei önkormányzat koordinálásával. Mert az a cél, hogy jelenjen meg a székelyföldi termékeken a székely márkanév, s együttműködve az önkormányzattal tudatosítsuk a vásárlókkal, hogy helyi, székely terméket vásároljanak.

 –Tárgyaltak már a megyei önkormányzattal?

 –Szóbeli megállapodások történtek ugyan a két szervezet között, ám írásban nem sikerült rögzíteni az együttműködést. Felajánlottuk, hogy közös erővel tegyünk meg mindent ezért a célért. Amikor a megyei önkormányzatnál érezték, hogy a bíróságon nekik fognak igazat adni, akkor elálltak az aláírástól.

 –Úgy tudom, hogy az egyik magyarországi áruházlánc már forgalmaz székely márkákat.

 - Igen, de ezt még akkor tették, amikor még bírósági elnöki rendelet volt arról, hogy senki sem használhatja a „székely termék” elnevezést. Hiszen akkor még tartott a per. Egy másik probléma is volt: mivel az akciót a Hargita Megye Önkormányzata szervezte meg, így háromszéki termék nem került első körben fel az üzletlánc polcaira.

 –Hogy tökéletes legyen a zűrzavar a termelők és a fogyasztók fejében, mindeközben egy székelyudvarhelyi üzletlánc piacra dobta a Góbé termékeket is, amelyeket székelyföldi városokban terjeszt.

 –Sajnálatosnak tartom, hogy ötletemet elorozva elaprózzuk erőnket, lehetőségeinket. Bízom benne, hogy a három félnek – a Góbé nem is egy hivatalosan levédett márka – június végén sikerül egy asztalhoz ülni, mert mindenki számára káros lehet, ha hasonló márkanév alatt, hasonló árutartalommal egymás konkurenseivé válnak, így hát a termékegyesítésben látom a megoldást.

 – Konkrétan milyen termékekre kell gondolni a székelyföldi elnevezés alatt?

 –A megyei önkormányzat kimondottam hagyományos termékekben gondolkodott. Így élelmiszerekben, kézműves termékekben. Mi azt mondjuk: bármilyen olyan termék, ami Székelyföldön és székelyföldi alapanyagból készül, elnyerheti a székelyföldi termék márkanevet. Itt az élelmiszertől az ipari termékekig elég széles a skála. Létezik egy EU által jóváhagyott székelyföldi találmány, egy préselt fűrészporral működő, automatikus kazán. Erre mi nagyon büszkék vagyunk, s természetesen ez is székelyföldi termék. Fontos a bíráló bizottság szerepe is, mert ha pocsék, hibás áruk jelennek meg, az az egész Székelyföldet tüntetheti fel rossz színben. Szakágazatonként olyan minőségi felügyelők kellenek, kiknek ellenőrzése és jóváhagyása után kerülhet csak fel a márkanév a csomagolásra. El kell érnünk azt, hogy a márkanév az anyaországban, az Európai Unióban, s még a román térségekben is etalonná váljon. Tehát ezen a téren is konszenzusra kell törekedni.

 

Medveczky Attila