2010.07.02.
Ragyogó elmék – hatalmas
harcosok
Peter
Kreeft: Angyalok és démonok
A
teológiának van egy tudománya: angelologia. Hát az meg mi fán
terem? – kérdezi a szekularizált ember, aki mit sem akar tudni
a világ teljességéről. Ez a tudomány az angyalok létezésével,
működésével és mibenlétével foglalkozó tan. Egy Peter
Kreeft nevű amerikai filozófus professzor ellentmondást nem tűrő
mondattal kezdi a könyvét:
„Az angyalok valóban léteznek. Nemcsak a képzeletünkben
vagy a mítoszainkban, nem csak a szimbólumaink között vagy
kultúránkban. Éppen olyan valóságosak, mint a kutyánk, a nővérünk
vagy az elektromos áram.”
Azt
mondja ez a Peter Kreeft, hogy az angyalok jelen vannak itt és
most, közvetlenül melletted, és veled együtt olvassák ezeket
a szavakat. Az angyalok hatalmas harcosok.
„Valódi földönkívüliek, igazi
szupermenek”, és tényleg
egészen mások. Sokkal ragyogóbb elmék, mint Einstein. Képesek
megmozgatni az eget és a földet, ha Isten megengedi nekik.
Vannak gonosz, bukott angyalok: a démonok vagy ördögök. Ők
sem mítoszok. Az angyalok tudnak rólunk. Kommunikálhatunk velük,
szavak nélkül is beszélhetünk hozzájuk. Tényleg van saját
őrző angyalunk. Mindenkinek van. Az angyalok gyakran álruhában
jelennek meg. Az angyalok őrök, a keresztutaknál állnak, ahol
élet és halál találkozik.
Valóban
így van, de mindezt bizonyítani is kell. Eddigi életem során
nem sok angyalt ismertem meg. Az egyik a mennyei seregek vezére,
Szent Mihály. Ő valóban nagy harcos. Kelenföldön az egyik
katolikus templom titulus templom Szent Mihályt emelte oltárra.
Nagy karddal áll ott a nép előtt, olyan, mint egy római szépfiú.
A másik a máriaremetei templom előtti tér. A templom előtti
fasor előtt a kapuban szoborba faragva ott áll két angyal. Az
egyik Mihály, a másik meg Rafael. Nem sok angyallal találkoztam,
talán még csak eggyel, a mellém kirendelttel, vele is csak
egyszer. Egyszer – legalábbis, amit én fel tudtam fogni.
Azt
írja Peter Kreeft, hogy a nagy találkozásokkor szinte személyesen
érezzük az őrangyal jelenlétét. Az élet és a halál mezsgyéjén.
Volt ilyen. Három nap és három éjjel a világot sem tudtam, míg
csak egyszer a teljesen mély zuhanásból, álomból arra ébredtem,
hogy ágyam fölött egy öreg roskatag pap. Megörültem neki.
Meggyóntatott, és azt mondta: most feladom neked az utolsó
kenetet, de ne félj, ez nem a halottak szentsége, hanem a
betegeké. És elmúlt a három tudat nélküli nap. Az öreg pap
két bottal járt, vonszolta magát. Gyalog jött be a kórházba
a messzi plébániáról. Bizony bizony, ha hiszed, ha nem, az őrangyal
vezérelte hozzám. Őt is, aki szólt a papnak. Mert jól írja
ez a Peter Kreeft, hogy angyalok pedig vannak.
Mostanában
sok angyalos könyv jelenik meg. Sok hülye angyalos könyv, és
sok tudományos könyv. Mi ez utóbbival foglalkozunk. Gyakran
teszik fel az emberek a kérdést, hogy nem tudománytalan-e a
természetfölötti? De igen – kapjuk meg a választ. A tudomány
nem képes bizonyítani, de a tudomány ellenes sem, mivel a tudomány
cáfolni sem tudja. Minden olyan érvelés, amely a természet
rendszerén belül megfigyelt eseményeken alapszik, képtelen
bizonyítani a természeten kívülit, azt, ami más, ami a természet.
Amit egy fióka a tojáson belül hall, érez vagy gondol, az nem
cáfolhatja a tojáson kívüli világot. Hogyan is tudná?
És
az újabb kérdés: van-e racionális oka az angyalokban való
hitnek?
„Van, de ez csupán valószínűség és nem
bizonyíték. Látjuk, hogy a világmindenség tele van különféle
fajokkal. A kozmikus hierarchia minden lehetséges rangja be van töltve.
Nincsenek hiányzó láncszemek. Alattunk vannak az értelmes állatok,
például az emberszabásúak, a kevésbé értelmes állatok,
mint a halak, és alig értelmes állatok, mint a meztelen csigák
és a tévéproducerek, végül a növények és az ásványok. A
teremtő stratégiája a teljesség, nem pedig az üresség.”
„Ha nem lennének állatok, akkor hatalmas
szakadék tátongana a növények és az emberek között; ha nem
lennének növények, akkor pedig az állatok és az ásványok között
támadna űr. Ha nem lennének angyalok, akkor az ember és az
Isten között tátongana ez a szakadék. Mindez nem bizonyíték,
csak ésszerű érvelés.”
Na
most az angyalok ebbéli szerepe – mármint hogy az Isten és az
ember között az ún. mezoszférában léteznek – nem tudom,
hogyan értelmezhető református hitvallás szerint. Reformata
atyámfiai ugyanis azt hirdetik, hogy nincs szükség közvetítőre
ember és Isten között. Így nem imádkoznak a Boldogságoshoz
meg a szentekhez. Így azt sem tudom, hogy mit tudnak kezdeni
Szent Mihállyal vagy Gábriellel. Egy a lényeg: hogy a zsidó
vallás, a keresztény vallás és az iszlám egyaránt tud az
angyalok létezéséről. A többiek nem. Vagy csak nem beszélnek
róla.
Mindjárt
áttérünk témánk másik síkjára. Az egyértelmű, hogy
„A létezés színtiszta ajándék, pusztán
kegyelem. Ez igaz minden angyalra, minden állatra, és igaz ránk
nézve is.”
Sokan
persze úgy gondolják, hogy az angyalokba vetett hit ostobaság.
Az angyalok tiszta szellemek, nincs testük.
„Mi nem látjuk a tiszta szellemeket, és
nem tudjuk elképzelni őket. Ez nem jelenti azt, hogy nem
ismerhetjük vagy nem érthetjük meg őket. Egy ötoldalú
alakzat és egy hatoldalú alakzat között láthatjuk és el
tudjuk képzelni, intellektuálisan is meg tudjuk érteni a különbséget.
Azonban egy 105 vagy egy 106 oldalú alakzat között már nem
tudjuk érzékelni vagy elképzelni a különbséget. Mindkettő
egyszerűen körnek látszik a számunkra. Mégis meg tudjuk érteni
a különbséget, sőt pontosan meg is tudjuk mérni. Tehát megérthetünk
olyan dolgokat is, amelyeket nem látunk. Nem láthatjuk az olyan
minőségeket sem, mint a jó vagy a rossz.”
„Ha
nem jelent számunkra problémát, hogy higgyünk Istenben és saját
lelkünkben, akkor mi a probléma az angyalokkal? Isten végtelen
test nélküli szellem, a lelkünk véges testhez kötött
szellem, és az angyalok véges test nélküli szellemek. A Biblia
mondja azt, hogy az angyalok valóban léteznek.”
A
filozófus könyvében megjegyzi, ami pofonegyszerű megállapítás:
„Nem az angyalok állnak a kereszténység középpontjában,
hanem Krisztus. A kereszténységhez azonban elengedhetetlen Jézus
Krisztusban, mint az Isten fiában és megváltóban való hit. Jézus
pedig világosan tanította az angyalok létezését. Tehát ha
angyalok nem léteznek, akkor Jézus tévedett; ha Jézus tévedett,
akkor nem volt isteni és tévedhetetlen; és ha nem volt isteni
és tévedhetetlen, akkor a kereszténység alapvetően téves.
Tehát a keresztény léthez hozzátartozik az angyalokban való
hit.”
Megvizsgálhatjuk
az angyalok természetéről szóló elméleteket. Ők nem részei
az anyagi világmindenségnek.
„Sokan azért nem hisznek az angyalokban,
mert nem hisznek a szellemben. Abban hisznek, hogy csak az anyag létezik.
Ezt a filozófiát materializmusnak nevezzük. A materializmus a
szellem vagy a lélek tagadása – is hit. Nem tudományos,
hiszen nem lehetséges tudományos bizonyíték valami ellen, ami
nem jelenik meg feldolgozható adatként valamilyen tudományos
eszköz számára. A materializmus nem gyakorlati megfontoláson
alapul, ugyanis az emberiség története során kevesebb mint egy
százalék hitt benne.”
Szellemes
megállapítása Kreeftnek, hogy „A
hívők nem követelik a materialistáktól, hogy bizonyítsák
be, hogy az anyag valóság. Miért követelik a materialisták,
hogy bizonyítsuk a szellem valóságát?”
De
térjünk vissza a láthatatlan test nélküli angyalokhoz.
„Ha meglátogat minket egy angyal és kíváncsiak
vagyunk, hogy a látomásunk szubjektív vagy objektív, külső
vagy belső, a következő módon állapíthatjuk meg. Az angyalok
méltányolják a vendéglátást, tehát kínáljuk meg az
angyalt étellel. (Nem kell, hogy angyaltorta legyen, de nagyon
illetlen dolog lenne, ha ördögtortával kínálnánk meg őket.)
Számoljuk meg a tortaszeleteket, sütiket vagy cukorkákat, és
miután az angyal távozott, számoljuk meg ismét. Ha eggyel több
hiányzik, mint amennyit megettünk, akkor az angyal testet öltött.
(Ez a tanács nem az én találmányom, a praktikus zsidó hagyományból
származik.)”
Eltűnődünk
azon a kérdésen, hogy mit csináltak az angyalok a történelemben.
„Az angyalok az idők kezdete előtt
teremtettek. Ők énekeltek a világ teremtésekor. Néhányan föllázadtak
Isten ellen, démonná vagy ördöggé váltak, és fölállították
a pokol hierarchiáját a mennyekkel szemben. A kígyó, aki megkísértett
minket a paradicsomban, egy volt közöttük. Az angyalok Isten üdvözítő
tervének eszközei. Ott voltak minden fontosabb állomásnál: például
Ábrahám életében, aki az első volt Isten „választott népe”
között. Ők jelentették be Sárának, Ábrahám százéves
feleségének, hogy csodálatos módon gyermeket fog szülni. Ők
akadályozták meg, hogy feláldozza Izsákot. Ők mentették meg
Ábrahámot és unokaöccsét, Lótot a pokol előízétől, amely
elpusztította Szodomát és Gomorrát. Ők jöttek Jákobhoz létrán
a sivatagban, le és föl járva a forgalmas mennyei sztrádán.
Egyikük elragadta Habakukk prófétát a hajánál fogva, és hétszáz
mérföldet repítette.
Az angyalok megjelentek idős asszonyoknak és
embereknek, vakoknak és szegényeknek, pásztoroknak és menekülő
bűnözőknek, de sohasem királyoknak vagy politikusoknak. Egyikük
a teremtő követeként jelent meg egy fiatal zsidó lánynak, és
szelíden kérte az ő nevében, hogy méhén keresztül mintegy
ajtón át beléphessen a világba. És mivel a lány igent
mondott az angyalnak, van karácsonyunk és húsvétunk és reményünk
a mennyekben. És amikor a Teremtő reszkető, csupasz, lucskos
kisbabaként megszületett, koszos bárányoktól és nyáladzó
tehenektől körülvéve, az angyalok milliói jelentek meg az éjszakai
égen. Majd 33 évvel később, amikor össze kellett szednie a bátorságot
a Getsemani kertben, hogy a pokol kereszt alakú gödrébe
ugorjon, ott voltak az angyalok, hogy vigasztalják őt.”
Peter
Kreeftnek ez a vallomása szép is, maga a költészet, de ezen túl
még valami. Ez a világtörténelem valósága.
A
mi túlpolitizált világunkban azt a kérdést is feltehetjük,
hogy részt vesznek-e az angyalok a politikában? A válasz határozott
igen, ugyanis: „Őrangyala nemcsak az egyes személyeknek hanem
– a Szentírás szerint – a közösségnek is van: például a
városoknak és az államoknak. Valószínűleg minden valódi közösségnek
megvan a saját őrangyala. Ezeket hívjuk „fejedelemségeknek”.”
Aztán
megtudhatjuk a könyvből, hogy az angyaloknak különleges
vigasztaló képességük van. És hol vannak az angyalok?
„Nem a térben. A tér testeket és nem
szellemi lényeket tartalmaz. Mégis az angyalok néha megjelennek
konkrét helyeken, s olykor előidézői is a dolgoknak. Nem
anyagként, hanem szellemileg vannak jelen.”
Emberi
kérdés: vajon szépek-e az angyalok? Azt mondja Peter Kreeft,
hogy feltétlenül.
„Minden emberi képzeletet felülmúlóan.
De hogy lehetnek az angyalok szépek, ha nincsen testük? Mert a
szellemben sokkal nagyobb lehetőség rejlik a jóra és gonoszra,
a szépségre és a rútságra, mint a testekben. Még az emberi
lelkek is szebbek lehetnek az emberi testeknél. Ezért lehet Teréz
anya sokkal szebb, mint Madonna. És így lehet a Sátán rútabb,
mint Sztalin, Szent Mihály arkangyal szebb, mint Michael Jordan.
(Még a mozgása is szebb.)”
Na
már most a középkorban az angyalokat kilenc karba rendezték.
„A bibliai adatokból indultak ki: kilenc különböző
angyali rang található szerte a Bibliában. Az angyal szó
jelentésére (küldött) reflektálva és rangokkal összekombinálva
kilencféle küldetést vagy megbízatást különítettek el az
angyalok számára:
1.
A
szeráfok a legmagasabb kar. A legvilágosabban
értik meg Istent, ezért az ő szeretetük lángja a legforróbb.
Lucifer, a fényhordozó is egy volt közülük. Innen ered, hogy
még mindig nagyon hatalmas és veszélyes.
2.
A
kerubok is Istent szemlélik, de kevésbé önmagában,
inkább a gondviselés, a teremtményekkel kapcsolatos bölcs terv
tekintetében. (A kerub azt jelenti: „a bölcsesség teljessége.)
3.
A
trónusok Isten hatalmát és ítéleteit
szemlélik. (A trónusok a bírói hatalmat jelképezik.)
A következő három kar Isten gondviselő
terveit teljesíti be a világegyetemben.
Az utolsó három kar közvetlenül az emberek
ügyeivel foglalkozik, ők a harcosok. (A nyolcadik kar a főangyalok
kara, mint Gábriel.) Isten fontos üzeneteit közvetítik az
ember számára. És végezetül itt vannak a közönséges
angyalok, az őrangyalok, minden személynek van őrangyala.”
Meg
kell jegyeznünk, hogy ez a felosztás nem hivatalos dogma, gyönyörű
műalkotás, a filozófiai spekuláció racionális műve a hit és
a hagyomány inspiráló, maradandó alkotása. Szembenézhetünk
a kérdéssel, vannak-e nőnemű angyalok? Nincsenek. Az is igaz,
hogy hímnemű angyalok sincsenek.
Lényegében
a kérdés könyvismertetésünk végén, hogy valóban léteznek-e
démonok, ördögök, gonosz szellemek?
„Ebben
biztosak lehetünk.”
Íme
egy logikai érvelés a démonok létezése mellett.
„Ha az angyalok személyek (személyiségek),
értelemmel és szabad akarattal rendelkeznek. Ha van szabad
akaratuk, választhatnak jó és rossz között. Ha választhatnak
jó és rossz között, akkor választhatják a rosszat is. Ha a
rosszat választják, akkor gonoszokká válnak. Tehát ha vannak
jó szellemek, vannak gonosz szellemek is. A filozófiai érvelés
már önmagában is meg tudja alapozni a démonok (gonosz
szellemek) lehetőségét, éppúgy mint az angyalok lehetőségét.
De ahogyan az ész nem képes önmagában bizonyítani, hogy Isten
szabad választása volt a létező angyalok teremtése, azt sem
tudja bizonyítani, hogy némelyek közülük szabadon választották
a rosszat. Isten és az angyalok választása egyaránt szabad és
nem szükségszerű.”
A
Biblia és az egyház tanítása alapján tudjuk, hogy a démonok
léteznek. Néhányan tapasztalatból is ismerik őket.
Azt
olvasom az Angyalok és démonok című könyvben, hogy három
szintje van a démoni befolyásnak az embereken:
„1. Kísértés, 2. elnyomás, és 3. megszállottság.
Kísértéssel mindenki találkozik, az elnyomás a lélek
hatalmas fájdalma, vagy nagy külső tragédiák sokakkal történnek.
A megszállottság ritka, és csak azokkal történik, akik maguk
idézik fejükre a bajt azáltal, hogy megsértik Istennek az
okkult dolgokkal való foglalkozásra vonatkozó szigorú tilalmát
(ami tulajdonképpen egy alapvető biztonsági elővigyázatosság):
„Ne akadjon köztetek senki, aki fiát vagy lányát áldozatul
elégeti, aki jövendőmondásra, varázslásra, csillagjóslásra
vagy boszorkányságra adja magát, aki bűbájosságot űz,
szellemet vagy lelket kérdez, aki halottat idéz, mert aki ilyet
tesz, utálat tárgya az Úr szemében.” (Mtörv. 18,11-12)”
S
végezetül még néhány sor, de most már a Jelenések könyvéből.
A démonról szól a Szentírás.
„Hogy is hullottál le az égből,
te fényes csillag, hajnalnak fia?
Hogyan buktál a földre,
te, aki szolgaságba döntötted a nemzeteket?
Azt gondoltad magadban: én az égbe megyek
fel,
az Isten csillagai fölé állítom trónomat.
Az egybegyűlés helyén telepszem majd meg,
messze fenn, északon.
Felszállok a felhők magasába,
hasonló leszek a Fölségeshez.
És lám! Az alvilágba zuhantál alá, a mélységes
szakadékba.
(Iz
14,12-15)”
„Lucifer a Fényhordozó volt a legnagyobb a
teremtmények közül, a legmagasabb rendű angyal, isten jobbkeze;
mégis föllázadt és föltalálta a rosszat. Az angyalok közül
sokan (az ősi hagyományok szerint egyharmaduk) követte
Lucifert. Ez a háború valóban égi háború volt.”
– írja Peter Kreeft San Franciscó-beli filozófia professzor,
nem is olyan régen, most a napokban.
(Peter
Kreeft: Angyalok és démonok, Szent István Társulat, Budapest,
2010.)
Győri Béla
|