2010.07.02.
Fél a szakma az újítástól
Szappanos
Tamás koreográfus, táncművész, a Budapest Főváros Bartók Táncegyüttes
művészeti vezetője 1964-ben
született Sátoraljaújhelyen. 1978-tól 1981-ig a Hegyalja Táncegyüttes
tagjaként olyan koreográfusok oktatták, mint Tímár Sándor,
Foltin Jolán vagy Nagy Albert. A Hegyalja Népi Együttessel számos
rangos hazai fesztiválon vett részt. 1981-ben Szolnokon Szóló
táncosi nívódíjat kapott, Szakács Domokos (Bartók Együttes)
és Mihaleczki Sándor (Bartók Együttes) mellett. Sikeréhez
jelentősen hozzájárult Tímár Sándor, aki együttesük,
akkori fesztivál programjának koreográfusa volt. Ettől kezdve
Tímár Sándorral való kapcsolata hosszú időre meghatározóvá
vált. Tímár Sándor hívó szavára 1981 augusztusában
csatlakozott a Magyar Állami Népi Együtteshez. Eközben
Budapesten az Eötvös József Gimnáziumban érettségizett le.
1986-tól 1993-ig az ELTE Táncegyüttes művészeti vezetője
volt. 1987-1991 között asszisztensként segítette Tímár Sándor
munkáját az Állami Népi Együttesnél. 1990-től koreográfiák
(mezőkölpényi, bonchidai, visai, méhkeréki, kalotaszegi, dél-alföldi
stb.) készítésére is lehetőséget kapott. Jó néhány
jelenleg is az együttes repertoárján szerepel. 1996-ban magántáncossá
nevezték ki. Tímár Sándor távozása után, 2000-ben kilépett
a társulatból. 2003 szeptemberétől a Honvéd Táncegyüttes
tagja. 2006-tól a Budapest Főváros Bartók Táncegyüttes művészeti
vezetője.
Díjak:
Zalai Kamaratánc Fesztivál koreográfusi III. nívódíj (2008)
a Sár produkcióra, a XX. Országos Szolnoki Néptáncfesztivál
együttesi nívódíja (2009) a Császár koreográfiára a Bartók
Táncegyüttesnek.
– 2010. június 6-án a Vasas Művészegyüttes
Székházában tartotta évadzáró műsorát a Budapest Főváros
Bartók Táncegyüttes. A műsoron – többek közt – az ön
egyik új koreográfiája, a Vér is szerepelt. Szintén nem régi
munkája önnek a Sár c. koreográfia. Esetünkben mi a forrás?
Egy novella, kisregény, vagy valami más?
– Valami más, mégpedig a való élet. Több éve úgy
szemlélem a világot, hogy érdekes arcokat, embereket, szituációkat,
párbeszédeket figyelek meg, ezeket magamban elraktározom,
feljegyzem egy papírra, majd beleépítem egyes koreográfiákba.
Így a Vér és a Sár cselekménye is valós helyzetekre vezethető
vissza. Azt sajnálom, hogy régebben nem voltam annyira
figyelmes, hogy elraktározzak magamban érdekes szituációkat.
– Haladjunk időrendben, mi ihlette a
2008-as Sár c. koreográfiát?
– Azon gondolkodtam, hogy a falvakban milyen esemény hoz
össze embereket. Az egyik ilyen a disznóvágás. Tehát megvolt
az elképzelés, a zenei és a táncanyag is, de hiányzott egy
olyan téma, ami a történetet továbbviszi. Nem messze az
otthonomtól van egy borozó, ahová néha-néha próbák után
betérek átgondolni a napi eseményeket. Megfigyeltem a törzsvendégek
egy csoportját. Ők előszeretettel hallgattak nemzeti rockot a
zenegépen és a beszélgetések témája is a magyarság történelméhez
kapcsolódott. Egyik alkalommal Trianonról kezdett el beszélgetni
a nem éppen józan társaság. Mi is Trianon? – vetették fel.
Volt, aki nem tudta, s neki elmondták: „egy kastély
Versailles-ban.” Ezt aztán úgy adta tovább az egyik a másiknak:
„egy kastély Marseilles-ben.” Mire rászóltak: „Versailles-ben
ba..meg!” Tehát a félművelt ember képe tárult elém. Ezt a
beszélgetést lejegyzeteltem, s ez a Trianon-diskurzus lett a kohéziós
témája a Sárnak. Természetesen így leírva nem egy érdekfeszítő
a szöveg, a lényeg annak illuminált módban történő előadásán
van. Részt vettem egyszer egy mezőségi disznóölésen, s majd
alig változtatva az ott történtek menetén, a Sár elnevezésű
produkcióban ezt állítottam színpadra. Próbáltam hű maradni
a mezőségi eseményekhez, így még az üdítős reklámszatyorban
hurcolt pálinka sem maradt el az előadásból. A színpadon egy
deszkákból összetákolt disznóól látható, s előtte egy karám,
ahová az állat ki tud futni. A gazda hajnalban, gumicsizmában
áll a karám előtt. Különböző hangeffektusok – kakaskukorékolás,
repülőgépzaj – után elkezdi fenni a kést. Majd megérkeznek
a társak, s egy párbeszéd hangzik el: megkérdezik, hogy melyik
disznó lesz az „áldozat”. Előkerül a pálinka a szatyorból,
isznak, s mielőtt nekilátnának a disznóvágásnak, valaki
feldobja a trianoni témát, amiről elkezdenek beszélni. Amikor
a szöveg egy bizonyos részéhez érnek, akkor egy „kazettofonról”
zenét hallgatnak, s jön a visai férfitánc. A zenét a mezőségi
Palatkai Banda szolgáltatja felvételről. Egy-egy tánc után a
férfiak újra isznak, s megint Trianonról kezdenek el beszélni.
A karámban megölik a disznót egy kimért tempójú zenére, s
ezt követően egy felszabadultabb muzsika következik. Erre a táncosok
„lassított felvételben” jönnek ki, majd megint isznak, s
folytatják a diskurzust. „Mit is akartál ezzel a Trianonnal?
–Nem érted? Ezért utáljuk a franciákat!” A koreográfia vége
a perzselés, ami alatt egy Petőfi-versekből összeál-lított
szöveges keringő hallható. Ez nem egy olyan történet, aminek
a végén konklúzió lenne. Nem is az a célunk, hanem, hogy egy
életképet mutassunk be. Azt is tudom, hogy Erdély magyarlakta
településein napirenden szerepelnek az olyan témák, mint
Trianon, vagy Horthy Miklós politizálása.
– S miért lett az egésznek a címe Sár?
– Sokszor jártam Visában, ahol kövezett utak hiányában
akár hóolvadás, akár eső után térdig ér a sár. Ezért az
emberek még a lakodalomhoz is gumicsizmát húznak fel. „Sáros
vagy valamiben” – ismerjük a mondást. Itt a sárnak van egy
elvont jelentése is. A 20. századi nagyhatalmak bizony sárosak
voltak a trianoni döntés meghozatalában.
– A Vér c. koreográfia is egy kocsmai élményen
alapszik?
– Nem csak azon. Bizonyára sokan emlékeznek arra, mikor
a cigány származású Mortimer egy karddal megszúrt egy szintén
roma gyereket. Arról pedig gyakran ad hírt a média, hogy két
rivális vidéki család között véres összetűzés volt. Történt,
hogy munka közben a számítógépen meghallgattam a Parno Graszt
cigányzenekar albumát. A zene végén rájöttem arra, hogyha a
számokat egy bizonyos sorrendbe összeállítom, akkor megszületik
egy történet a dalszövegek alapján. Különböző tempójú,
hangulatú számokról van szó, így a kontraszthatás is megvan.
Összeállt bennem egy féltékenységi történet. Mielőtt bárki
bármit mondana ránk, ki kell jelentem, hogy nagyon tisztelem a
cigány folklórt. 2009. október elejétől eredeti cigányzenét
hallgattunk a táncosokkal és cigánytáncokat tanultunk. Aki ért
hozzá, tudja, hogy milyen nehéz cigánytáncot stílusosan
megtanulni. Ennek egyszerű az oka, mert nincs a vérünkben. Közöltem
a táncosokkal, hogy itt szó sem lehet viccelődésről, paródiáról,
hanem a lehető legkomolyabban kell előadni a történetet. A Vérben
egy szereplőn kívül mindenki meghal, s aki életben marad, a
gyilkos, az is roma. A történet egy presszóban játszódik. A főszereplő
cigány ott táncol csinos párjával. Megjelenik egy másik roma
társaság is, majd jön a konfliktus. A mű nyitányaként a végső
kép tárul elénk, közben egy olyan zene szól, aminek a szövege
a börtönre utal. A főszereplő ott áll késsel a kezében, s körülötte
fekszenek a halott cigányok. A zene végén feljön egy fehér vászon,
melyen egy felirat: „néhány perccel korábban”. Ekkor lehet
hallani egy visszatérő hangeffektust, egy írógéphangot,
mintha valaki írná ezt a történetet. A roma társaságból
kiugrik egy fiatal, jóképű cigányfiú, akinek megtetszik a főszereplő
párja, táncol is vele, majd egy alkalmas pillanatban megszökteti.
Közben a társaság tagjai fedezik a fiatalokat. Megérkezik két
új szereplő a színpadra, kezükben brácsa- és gitártok.
Kiderül, hogy a hangszertokokban baseballütők vannak. Tehát ez
a két férfi a főhősnek segít. Van még két alak a színpadon.
Egy férfi színes biciklis-felszerelésben a színpad bal oldalán,
elöl ül, s végig mosolyog. Kissé ittas állapotban szemléli a
történetet. Hátul pedig egy asztalnál egy fehér inges férfi
ül, olvas, s előtte egy korsó sör. Amikor a már említett írógépes-hangeffektust
halljuk, a férfi leteszi a könyvét, iszik egy kortyot, majd kézbe
veszi a könyvet, s lapoz. Majd a baseball- ütőket hangszerként,
és botként használják az alakok. Tehát egy cigány botolót táncolnak
vele. Ezen tétel végén visszaérkezik a társaság és a „szökevények”
is. Ekkor kezdik el fenyegetni egymást az emberek. A csábító
kezébe az egyik cigányasszony szamurájkardot ad, de előkerül
a vipera, a bokszer, a Molotov-koktél és a nundzsaku is. Ezt követően
a Vér c. számra beindul a küzdelem, de úgy, hogy lassított
felvétel formájában történik az egész öldöklés. Utoljára
a csábító és a magcsalt ember viaskodik, a többiek holtan
fekszenek. Egy szerzett tőrrel, miután kivédte a kardtámadást,
a főhős többször is megszúrja a csábítót. Ezután feláll
az olvasó férfi az asztaltól, a fehér ingre felveszi fekete
mellényét, zsebéből előhúz egy szintén fekete színű sapkát,
s így egy futtatott mozgalom figurájára hasonlít. Az alak nézi
a halott cigányokat, odaér a gyilkoshoz, ránéz, biccent egyet
a fejével: ezt ő sem hitte volna. Kontrasztként: a fekete mellényes
férfi igen alacsony, míg a főhős magas, erős. A biciklis
ekkor még mindig vigyorog a színpad bal oldalán. Később a főhős
ráveszi a fekete mellényest arra, hogy cigánytáncot ropjon
vele. Ekkor kilépünk a valóságból, a hullák megelevenednek,
közösen táncolnak, a biciklis pedig illuminált állapotban nézi
végig egyesével a táncosokat. Itt kell megjegyezni, hogy mind a
biciklis, mind a fekete mellényes alak eredetijét a már említett
borozóban láttam. Az előadás végén pedig egy feliratot
mutatunk a nézőknek: „valahol épp sikkasztanak.”
– Ennek akkor az a mondanivalója, hogy míg
ezek a gyilkosságok történnek, addig a fehérgalléros bűnözők
is tevékenykednek?
– Itt nincs igazán direkt mondanivaló. Ez a szöveg azért
született meg, hogy a nézők gondolatát eltereljem a presszóban
történt gyilkosságokról. Természetesen néhányan aktuálpolitikai
színezetet láttak a darabban, gondolom, a fekete mellényes
figura miatt is. Ezt a történetet azért is szeretem, mert
nagyon sok asszociációs lehetőség rejlik benne. Én annak örülök,
hogy úgy sikerült ez a produkció, ahogyan kitaláltam. Természetesen
ehhez szükséges a táncosok nagyon jó előadó képessége.
– Ők is hozzátették az ötleteiket a
koreográfiához?
– Sokat segítettek, főleg a már említett „lassított
felvételes” gyilkossági részben. A próbák alatt „meg is
haltak” a táncosok. Két héttel a zalaegerszegi kamarafesztivál
előtt felvettük kamerára a próbát. Ők ezt megnézték, s nem
találták jónak saját alakításukat. Ezt követte egy három-négynapos
„pokoljárás”. Ekkor újra gyakoroltak, és így összeállt
a produkció. Nagyon sokat köszönhetünk Deffend Irénnek, aki
pedig a női táncot tanította be.
– Díjazták a Vért az idei zalai fesztiválon?
– Nagyon jókat mondtak róla a szakmai értékelésen, de
a zsűri azt is hozzátette: ez az a koreográfia, amit nem díjaznak.
Azt mondták: biztos van Magyarországon egy olyan hattagú zsűri,
ami ezt díjazná, de ez nem az a hat ember. Előtte a műsort a közönség
addig nem tapasztalható együttéléssel, közbetapsolással, jókedvvel,
vastapssal méltatta, ám díjat nem kaptunk. Azt is a szemünkre
vetették, hogy nincs megoldása a műnek. Nem is az volt a célunk.
– Sorolni tudnám azokat a naturalista
darabokat és művészfilmeket, amiket eddig díjaztak, de
„csak” elgondolkodtatták a nézőt, s nem adtak „kulcsot”
a kezükbe. A sajtó írt valamit a Vérről?
– Az interneten nem találtam semmilyen írást róla. A
Zala megyei napilap csupán tárgyilagosan, felsorolásszerűen számolt
be arról, hogy milyen produkciókat láthattak a nézők, de méltatás,
kritika nem született. A szakmai lapoktól sem láttam a fesztiválon
újságírókat. Visszatérve a díj elmaradására… Ha valamit
díjaznak, az példaértékű. Tán azt nem akarta a zsűri, hogy
ezt a szamurájkardos-megoldást bárki is átvegye tőlünk. Hozzáteszem:
nem igazán kedvelnek minket a „nagy szakmai ítészek”. A néptáncos
antológiába se vettek bele minket. Ennek az is lehet az oka,
hogy mi új színt akarunk vinni a megszokott klisék palettájára.
– Másokkal együtt koreográfusa volt a
Naplegendának, a Mezőségnek, és a Táncos magyaroknak. Érdekel,
hogy osztják fel a munkát, ha több koreográfusa van egy
darabnak?
–Olyan hosszabb műsorokról van szó, melyek több tételből
állnak össze. Így egyes tételeknek más a koreográfusa. Természetesen
mindig van egy olyan főkoreográfus, aki megálmodja, összefogja
az előadást. A Mezőséget Zsuráfszky Zoltán, a Honvéd Táncegyüttes
művészeti vezetője rendezte. Ebben az együttesben táncolok
immár hét éve. Az erdélyi Mezőségen nagyon sok néprajzi
szempontból emblematikus falu fekszik. Különböző zenékkel,
viseletekkel, táncokkal találkozhatunk. Ezek a falvak zártan őrizték
kultúrájukat. A Mezőség c. produkció négy falu táncát és
zenéjét mutatja be. Zsuráfszky Zoltán – akit koreográfusként
is példaképemnek tartok – az előadásban a visai-mezőkeszüi
rész koreográfiáját bízta rám, amit nagy örömmel vállaltam
és végeztem el.
– Az ön által
vezetett Bartók Táncegyüttes folkzenét használ?
– Inkább úgy fogalmaznék, hogy autentikus zenét.
– Ahogy a nyelv, úgy
a zene is változik. Honnan lehet tudni, hogy mi is az autentikus?
– A ma elérhető legrégebbi előadásmódról van szó.
Sajnos Erdélyben az ifjúság már kevésbé tanulja meg az elődök
táncait. Könnyű bejutni már Visáról Kolozsvárra, így a
lakodalmak helyszíne is megváltozik. A nagy ünnepekre más
zenekarokat hívnak meg, az idősebbek meghalnak, így feledésbe
merül az ősök tánckultúrája. S ekkor lehet a mi felelősségünket
említeni. A Vér és a Sár egy fesztiválra készült darab, de
emellett beszélni kell fő célunkról, a táncok megőrzéséről.
Amennyire lehet, minél mélyebb ismerettel kell rendelkeznünk a
táncokról, a zenékről, s ezeket a lehető leghitelesebben kell
bemutatnunk a színpadon. Ezt nevezem én kortárs néptáncnak.
– Beszélhetünk még
táncgyűjtésről?
– Természetesen!
– Akkor még vannak
„fehér foltok”?
– Nincsenek, de a táncgyűjtésben sokat számít a személyes
tapasztalat. Hiába nézzük a képen táncoló embereket, ha nem
ismerem személyesen őket, vagy az adott falu társadalmát,
akkor nagyon nehéz hitelesen koreográfiát készíteni. Természetesen
képekről lehet mozdulatokat reprodukálni, de akkor már, hiába
ügyesek a táncosok, a produkció nem válhat teljesen hitelessé.
– 2006-ban lett
Deffend Irénnel együtt a Bartók művészeti vezetője. Mi annak
az oka, hogy két személy osztozik ebben a munkában?
– Annak idején egy főre írták ki a pályázatot. Én
viszont beleírtam az anyagba, hogy kedvező elbírálás esetén
Deffend Irénnel szeretnék ezen a poszton együtt dolgozni. Irén
főleg a női táncok betanításával foglalkozik, koreográfiákat
készít, s hatalmas néprajzi tudása segít a jelmezek kiválasztásában.
– A Bartók Táncegyüttest
Tímár Sándor alapította 1958-ban. A Tímár-módszer él még
az együttesben?
–A mai napig a Tímár-hagyományt folytatjuk. A Bartók Táncegyüttes
emblematikus és korszakalkotó tényezője a magyar néptáncművészetnek,
ami egyértelműen és vitathatatlanul Tímár Sándor érdeme.
Alapvető értékként tartjuk számon az általa kidolgozott
pedagógiai módszert. Ma is kor-szerű, minden korosztálynál
alkalmazható. A Bartók Táncegyüttes – mint szellemi alkotó
műhely – jelentősége, valamint a táncházmozgalom elindításában
játszott szerepe ma is meghatározó. A hagyományőrzés,
nemzeti öntudat, hazafiság, nemkívánatos fogalmak voltak az
akkori rezsim ideológiai dogmatárában. Mintájára sok más
amatőr, illetve hivatásos együttes változtatott addigi – táncművészetről
alkotott – felfogásán. Mi tovább haladtunk tehát ezen az úton,
s már adatközlőre bontjuk le a táncokat. Ez azért is fontos,
mert a táncnak egy nagyon fontos belső lényegét érti meg ezáltal
az előadó. Ilyenkor „bebújok a másik bőrébe”. Ez is elősegíti
a hitelességet, ami azért is fontos, mert ha a falvakban elhal a
néptánc, akkor mi leszünk az adatközlők. Ennek a szerepnek
megfelelni pedig csak a lehető legaprólékosabb és
legautentikusabb munkával lehet.
Medveczky
Attila
|