2010.07.02.
Csurka István: A VB mint kultúra
Amióta elkezdődtek
a VB-közvetítések itt, a környezetemben délután négy órakor
elhallgatnak a fűnyíró gépek. Minden munkazaj megszűnik.
Gazda- és kerttulajdonos, kőműves és segédmunkása, sörivó
és borivó betelepszik a képernyő elé, helyet foglal egy kocsmában,
ahol vitatkozni is lehet a látottakon és nézi a vébét,
amelyen nincs magyar csapat. Pontosabban csak egy csapatunk van
jelen, de az aztán elsöprően és besöprően jelen van: a Köztévé
népes közvetítő gárdája, amely minden mérkőzést közvetít.
A
közvetítők két táborra vannak osztva: A frontharcosok, az első
számú csapat kint a helyszínen forgat, a másik bent a stúdióban
szakszerűen értékel és tudtára adja a kedves nézőnek, hogy
mi az, amit látott. Ez megfelel a politikai élet képletének,
amelyben a politikusok megvívják, megvívogatják a politikai
harcokat, a politológusok pedig értékelik, felnagyítják vagy
kicsinyítik. Megbízásuk szerint elérik, hogy a közönség ne
azt lássa, hallja, értse, amit látott, hanem amit a háttérhatalom
érdeke szerint értenie kell. A politológus pontosan úgy általánosít,
hirdet eredményt, mint a most megszületett fociolóus, aki
elemez, értékel, cseveg, szellemeskedik és elsősorban azt adja
a közönség tudtára, természetesen a kinti frontharcossal együtt,
hogy a vébé világesemény és mindenekfelett csak azért létezik,
mert közvetítve van. A vébé tehát a miénk.
Soha
még ennyire maga a közvetítés nem nőtt fölébe az eseménynek,
mint itt most. Ez, természetesen világjelenség és mi csak azért
érzékeljük hatványozottabban a közvetítés túltengését,
mert focicsapatunk nincs ott. Már, aki persze érzékeli. Mi érdektelenek
volnánk, ha a tévé megengedné, hogy érdektelenek maradjunk.
Nekünk normális esetben elegendő volna napi beszámoló, híradás
és a kiemelkedő összecsapások közvetítése. Ezzel szemben
most számunkra teljesen érdektelen és lapos mérkőzéseiről
kapunk közvetítést, mert ez illik bele az elnemzetietlenítés
világpolitikájába, illetve különösen a Magyarországon folyó
elnemzetietlenítésbe. Tisztelettel végighallgatjuk Elefántcsontpart
himnuszát és nézzük a fekete arcokat, akik fel vannak szólítva,
hogy vágjanak átszellemült képet egy olyan zene alatt,
amelynek semmi afrikai jellege nincs. Egy olyan eseményben,
amelyben nem kaptunk szerepet. Főnézőkké tesznek bennünket.
Ez politika. A FIFA a világliberalizmus egyik főszereplője.
A
közvetítés korában élünk. Ma minden, ami történik, elsősorban
közvetítésben, egyre teljesebben képernyős-közvetítésben történik
és a mai ember csak közvetítésen keresztül fogja fel a világot.
Én magam, miközben legalább egy meccset, az estit megnézem,
sokszor nem is tudom, van-e hát vébé Dél-Afrikában, vagy csak
közvetítik.
A
reklámmal ez már régen megtörtént. Régen a reklám a
kereskedő és a fogyasztó, az áru és a vevő közt használatos
figyelemfelhívó eszköz volt, amelyre a kereskedőnek volt szüksége,
hogy többet el tudjon adni az áruból. Ma nem igy van, ma maga a
reklám is termék, saját minősége, politikai célja, politikai
értéke és életalakító természete, jelentősége van. Egy
tudományág és a társadalom befolyásolásának, a világképének
kialakító eszköze, amellett, hogy eladásra is kínál valamit.
Nem szabad feltétlenül
a politikai reklámra, politikai kampányra szűkítenünk ezt a
világalakító, tudatbefolyásoló és vezetési módszert, ami a
reklámban megjelenik, vagy ami a vébéközvetítésben a focin
felüli jelentést kap. Sokkal sorsdöntőbb és az ember jövőjével
sokkal mélyebben összefüggő üzeneteket kapunk a reklámtól
és a közvetítéstől. A köztévé csúcsidejének csúcsidején,
a híradó kezdete előtti pillanatokban egy idő óta mindig
megjelenik egy rövid hirdetés, amelyben egy csinos nő arca
mellett megjelenik egy snájdig férfi, valószínűleg énekes és
a szöveg a következő: „Tommy Hilfiger az Aréna Plázában,
a Felső Streeten és a vidék nagyvárosaiban.” Semmi több.
Nekem fogalmam sincs természetesen, hogy ki az a Tommy Hilfiger,
bizonyára a fiú, de az Aréna Plázáról tudom, mert hetente látom,
amikor arra megyek, hogy az ügetőpálya helyén épült, a
Kerepesi temető oldalában. Sokszor elgondolom, hogy mi lehet
most a fölött a volt páholy fölött, ahol évtizedekig ültem
és kiáltottam, ha az Isten, a hajtók és a ló akaratából ez
esedékessé vált, hogy „így, ahogy vagytok!”, de bent természetesen
még soha nem voltam a Plázában. (Nem is megyek, legfeljebb, ha
oda internálnak.) A kis klipp azonban mást is üzen. A
megfogalmazásával azt üzeni, hogy Pesten, Magyarországon,
valahol ott, ahol én sok életidőt eltöltöttem, van egy út,
betonút, egy bizonyos „Felső Street”. Már nem utca, nem út,
hanem „Felső Street”. Bizonyságául annak, hogy az ország,
ahol élünk, nem a miénk. Nem mond semmi mást, nem mélázik
azon, hogy ki építette fel az Aréna Plázát és miért, mi végre,
kik és mit árulnak benne, mit énekel benne Tommy Hilfiger. Nem
tudom, hogy a Gumigyárat siratja, amely ott volt a szomszédban
és már nincs, vagy magát az ügetőpályát és a szomszédos
Tattersaalt siratja dalban, amelyek mind
csak voltak. Lehet, hogy nem is a fickó Tommy Hilfiger,
hanem a csinos nő, aki matrózsapkát hord és esetleg rúdsztriptízt
mutat be, Mindkettőhöz joga van és a „Felső Streeten”
bizonyára tapsol neki a nagyérdemű közönség. Maga az üzenet
azonban nem ez, az üzenet a „Felső Street”. Az idegenség üzenete,
a valódi tulajdonos üzenete, miként a vébéközvetítés ránkerőszakolt
dömpingjében is.
Az
út angol neve, méghozzá magyar szóval elkeverve, hogy jobban
rozsdásodjék az agyba vert szög.
Egyébként, mint minden hasonló nyelvi keverék, rombol,
útjában van a jó nyelvtudásnak, műveletlenséget terjeszt, értelmetlen.
A
vébéközvetítésnek ez az irdatlan túltengése is értelmetlen,
ha csak a sportértékét és a magyar sport érdekeltségét nézzük.
Vajon miért közvetít ennyire odaadóan, kimerítően, fáradtságot
és költséget nem kímélve egy nemzeti, közszolgálati tévé
egy világbajnokságot, amelyben a nemzeti csapat nincs érdekelve.
Több
válasz adódik. A tévé nyilván azt mondja: üzleti érdek, sok
reklámot el tud adni, drágábban, mert sok a nézője. Ha a
Tommy Hilfiger-reklámot tekintjük, eziránt lehetnek kétségeink:
Tommyék már hónapok óta hirdetnek, az eseményük, a műsoruk
kulturális és valószínűleg üzleti szempontból is harmadrendű
és mégis minden nap megjelenik, nem szorította ki semmi. A
„Felső Streetet”, a nyelvrombolást ugyanis nem lehet kiszorítani.
Az Peresz izraeli elnök politikai céljainak alátámasztására
történik, felvásárlási célból.
A köztévé üzleti szempontját tehát nehéz elfogadni.
A
következő válasz: a sport érdekében. Sportolásra hív fel a
közvetítés, méghozzá úgy, hogy a sör is fogy cefetül. Ez
igaz. A sörgyárak külföldi kézben vannak. A kóla is. A szikvíz
is. A közvetítés tehát öncél. A hatalmára, a mindenhatóságára
mutat rá. Közvetítés über alles – ez jelenti. Most ez a
magyar közvetítés, amelyben nincs magyar! S végül lehet, hogy
éppen azért nnyire
kiterjedt, alapos, mindent elborító a közvetítésünk, mert
nem vagyunk jelen. Ha semmi nemzeti okunk ekkora közvetítésre,
mert nem vagyunk jelen, akkor ez a teljesen nemzetietlen közvetítés
azt sugallja, hogy nem is kell nemzetieskednünk. Nem kell
fokozott érdeklődést tanúsítanunk azért, ami magyar,
lelkesedhetünk önzetlenül Elefántcsontpartért, Kamerunért
vagy Angliáért is. Azért
nagy a közvetítésünk, mert a magyar Himnuszt nem játsszák a
mérkőzések előtt és a magyar honfikebelnek nincs miért
dagadnia. Dagadjon hát idegenekért, dagadjon mindenkiért,
esetleg egy választottért, a leendő győztesek valamelyikéért.
Szokja meg, hogy ő senki – már megszokta –,
és elsőként simuljon bele egy olyan nemzetköziségbe,
amilyet talán Tommy Hilfiger énekel az Aréna Plázában, a
„Felső Streeten”.
Ha
a magyar ember megtanul nemzetközileg lelkesedni, akkor idehaza
is érdektelenné válik számára a nemzeti politika. Ha a fociológusok
felfújják neki a vébét, akkor továbbra is könnyű lesz
megakadályozni egy vébéképes, Magyar Himnuszt énekeltető válogatott
kialakulását, és a magyarság körében nem tör ki hazafias láz,
pontosabban magyar magyar nacionalizmus. Amit Peresz elnök úr
egyáltalán nem tartana jó fejleménynek, teljesen egyetértve a
nyílt társadalom apostolával, Soros Györggyel, akinek a cégét
ötszázmillióra büntették az egyik OTP elleni akciójáért.
Ezek, akár tetszik, akár nem, összefüggő tételek.
Régóta
tudható, közismert a világbajnokság helyszíne, ideje és
magyarnélkülisége is. Az is kétségtelen, hogy legalább két
éve bizonyos a magyar választás ideje, várható eredménye
pedig nagyon valószínű volt. Ha a kétharmados többség borítékolható
nem volt is, a Fidesz- győzelem és az új kormány felállása
úgyszintén. Előrelátó műsorkészítők megszervezhették –
Baló és társai – ezt a túltengő közvetítést azért is,
hogy a közönség kevésbé érdeklődjék a beállott változások,
a következő nehéz feladatok, a szükséges személycserék iránt.
El kell bagatellizálni a dolgot. Ezért adnak napi három közvetítést,
ezért csinálnak szenzációt abból, aminek csak egy része
szenzáció, a többi pedig sportszempontból is unalmas.
A
világban semmi sem történik hátsó szándékok nélkül. A
magyarságot mindenképpen meg kell akadályozni abban, hogy
himnuszképes magyar válogatottja legyen. Ez a gyenge, tornaórátlan
iskola és a szörnyű népfogyatkozás ellenére lehetséges
volna, ha sok diszkót, játéktermet bezárnának, ha az ifjúságot
küzdelemre nevelnék. Mivel azonban ez a nemzeti önérzet megerősödéshez
vezet, mert a vébé és akarják-nem akarják az olimpiák is a
nemzetek közötti háború, a hadi győzelem és hadi vereség képét
rajzolják fel a lélek barlangfalára.
Ha egy nép „Felső Streetes”, Tommy Hilfigeres megszállásra
van ítélve, akkor éppen akkor kell ekkora közvetítést és
belső lázat, várakozást felkeltenie a képernyőn, amikor
nemzeti középosztálya kétharmados politikai győzelmet
aratott. De válogatottja
még nincs.
A
liberális fogyasztói társadalom szórakoztatott, pontosabban
elszórakoztatott társadalom. Ezt mind a szociológia, mind a
filozófia már írta, bemutatta, a következményt elemezte. A
magyarság egyharmada ma nélkülözik, fogyasztani még szükségletei
kielégítése erejéig sem képes, a szórakoztatásból, különösen
annak legegyszerűbb formájából, a képernyősből azonban részesül.
Nézi a vébén egy fekete és egy sárga csapat rugdosódását,
esetleg egy feketékkel tűzdelt európai és egy tiszta fekete
csapat küzdelmét, és fogyasztói embernek érzi magát. Talán
még a gyomra sem korog hevesen. Egy kis hálát is érez.
El-elhiszi az elszórakoztató intézmény másféle műsorainak
állításait. Szívébe fogadja elszórakoztatóit, a tévésztárjait.
Azok tudják is ezt és, hogy még szebb legyen a dolog – dalra
fakadnak. Csinálnak egy nagy, közös éneklést, egy himnuszt, a
magyar szórakoztatás himnuszát, amelyben mindegyikük felénekel
egy-egy sort. A nagy szórakoztató sztárok, a közvetítők,
akik máskor híreket adnak közre és politikai véleményeket erősítenek
meg, vagy gyengítenek el, most azt mondják neki, bele a szemébe,
hogy ő, a kilakoltatás szélén álló az elszórakoztatott, az
Elefántcsontpart egyik mérkőzésének élvezője – a sztár.
„Te vagy a sztár!” – mondják bele a szemébe a liberális
rend alapemberei, az elszórakoztatók. Aztán szerényen, tényszerűen
hozzáteszik: „egy klipbe tartozunk”. Magam ellenvéleményt
jelentek be. Arany Jánossal szólva: tartozik a fene.
P. S. : Már leadtam a cikket, mikor felhívták a figyelmem, Tommy
Hilfiger nem énekes, még csak nem is rúdtáncos, egyszerű
divatdiktátorként tengeti életét. De végül is mindegy is.
Nem? Boltja a Felső Streeten van. Ha majd az Aréna Plaza
Kerepesig ér, akkor a Felső Streetet Hilfiger Avenue-nak fogják
nevezni?
|