vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.09. 

Jegyzetek egy esszékötet margójára
(Szőcs Zoltán: Irodalomkönyv)

Irodalomkönyv – elgondolkodom Szőcs Zoltán legújabb kötetének címén. Nyomatékos jelzése annak, hogy e könyvben irodalomról van szó. Az írásművészet esztétikai és mesterségbeli kérdéseiről. És az irodalom soha el nem fogyó problémáiról. Régi és ma is élő izgalmas gondokról. A szerző java esszéit nyújtja olvasóinak. Az utóbbi években több könyve is megjelent. Összegyűjtött cikkeit nemrég olvashattuk. Az újságírónak a világban tájékozottnak kell lennie. Különösen fontos, hogy napról napra tájékozódjék az itthon történt eseményekről. Az újságírás kitűnő felkészítő iskola. A határidős feladatok feloldják az írásgörcsöt. Segítik kibontakozni a rögtönző-tömörítő készséget. Mert írói erény röviden és pontosan szólni. Szőcs Zoltánnak a közelmúltban jelent meg egy kicsinyke, zsebbe illő könyvecskéje is. Jegyzetek és aforizmák. Több műfajban otthonos író.

Új kötete, az Irodalomkönyv, kérdező és válaszoló modorban tárgyalja az irodalom gondjait. Szerelmese és igazi értője annak, amit csinál. Tudja, hogy itt már a jobbak fülébe is forró ólmot öntött a nyüzsgés-mániás 21. század. Szőcsnek határozott álláspontja van. Adyt és Szabó Dezsőt állítja a század irodalmának élére. Esszéi erős kiáltások és kérdések is. Felelet nélkül maradók. Ahol az irodalom egy markáns szelete észrevétlen lehet, a többi szelet is csak szelet marad. Esetlegesség. Paródiája az egésznek. Az „egész” ideája kívánatos célként lebeg a mai író előtt. De a megközelítő elől, mintha hátrálna.

Keretünk csak azt teszi lehetővé, hogy a kötet néhány írásáról szóljunk. Az Irodalomkönyv megerősítette korábbi feltevésemet, hogy Szőcs Zoltán tehetsége kétgyökerű. Filológus és elmélkedő író egyszerre, a kétgyökerűség voltaképpen ezt jelenti. Érzéke van a fontos adatok összegyűjtéséhez, és egységbe képes rendezni azokat. Némely irodalomkutatóban szétválik a kívánatos egység: egyik esetben adathalmozót látunk, aki nem tud anyagával mit kezdeni. A másik végleten meg teoretikust, aki meglódult elméleteit nem képes jól megválogatott adatokkal igazolni. Szerzőnk könyvének egyik legalaposabb munkája Ady Endre és Szabó Dezső kapcsolata címet viseli. Izgalmas ez a viszony. Ady és Szabó Dezső lehettek volna barátok, de mindkettőjükben erős volt az egyensúlyt felbillentő irónia. Meglátták a másik tehetségére rakódott modorosságot. És szembe meg is mondták. A „két dudás egy csárdában” folytonosan csipkelődött. De lényeges kérdésekben megvolt a közös nevező. Szabó Dezső Ady zsenijét mindenkor méltatta. Szőcs Zoltán tanulmányában a két író kapcsolatához bőséges bizonyítékot kapunk és értő magyarázatot. Az irodalomtörténet fontos ügyéről van itt szó. Mellékesen kezelték eddig a kutatók. Pedig az ilyen vonatkozások érdekelni fogják majd az utókort. Szőcs Zoltán elvégzett itt valamit, amit tudni érdemes, lejegyezni fontos.

A könyvben egyszer a filológus arcél a markáns, aztán meg ugyanilyen erőteljesen a filozófuséval találkozunk. A 220 éves a magyar regény című írásában Dugonics András alakjának bemutatásával kezdi a magyar regény fejlődésének szemléjét. Itt a filológus serénykedik, élvezettel mutatja fel a már-már elfeledett regényeket. Dugonics műve, az Etelka ma már olvashatatlan. De valamikor élt. A vizsgálódás egész Jókaiig halad. A kutató kit alaposabban, kit csak érintve mutat be. Kipillant a világirodalomra is. Örömmel olvastam, hogy Gyulai Pál Egy régi udvarház utolsó gazdája című regényét külön hangsúllyal említi. Egy bukott világ utáni társadalmi közérzet remek rajza. A deklasszáltság zsákutca-élményét kapjuk. Minden nagy társadalmi fordulat hasonló közérzetet hoz. Kemény Zsigmond Özvegy és leánya című regénye szintén nagy teljesítmény a 19. század közepéről. Szőcs Zoltán filológus kíváncsisága igen széles körben vizsgálódik. Egyik kis esszéjének ez a címe: Budapest szavunk első megjelenése. Történész és nyelvész érdeklődést mutat.

Ahogy írtam, a másik arcéle a filozófusé. Nikiász doktor nem létező emlékezete című elmélkedő írása arra a kérdésre keresi a választ, hogy mit is jelent emlékezni. Individuális belső történés. Az emlékezet eleven jelenség. Tegyük hozzá, a temetők voltaképpen azért halnak el, mert kihuny az élő emlékezet. A világirodalom java műveiben mindig felmerül valamely továbbgondolható gondolat. Meredith regényei különösen kínálnak ilyet. A véletlen találkozásokat (Tökéletes férfi) olyanféleképpen halmozza, hogy az már valószínűtlennek tetszik. Pedig nem az. Formai sűrítés. Az életben is rengeteg a véletlen. Időben elterítve. Szőcs érti ezt a jelenséget, töpreng is rajta, mint kibontható eszmén. Meredith arisztokratikus okfejtését – stílusát is ízlelgeti. Említsük meg még itt Orwell köszöntését. Szőcs Zoltán az Állatfarm és az 1984 című művek szerzőjét, „a jövőbe látót” méltatja elsősorban. Orwell, Kafkához hasonlatosan, de konkrétabban anticipálta a jövőt. Igaz, bőségesebb tapasztalata is volt, hogy megfesse korának veszélyes viszonyait és eltorzult figuráit. A 236 lapos könyv színes tartalmát csak alig érinthettük. Célunk a jeladás lehetett csupán.

Szőcs Zoltán könyve témában és probléma-halmazát tekintve gazdag. Elevenen és merészen asszociál. Értékfelismerő. Fontos kritikusi erény. Ám az ellentmondások sem kerülik el a figyelmét, mindig éber azok meglátására. Nem leír, a vizsgált jelenséget felbontja. Elemez, és az eredményt egybefogja. Ezért izgalmas műveit olvasni. Persze mestereit és példaképeit sűrűn emlegeti, és nagy teret kapnak könyvében. De ezt mindig alaposan teszi, újat feltáró leleménnyel. Nem az alkalom, a hajlam köti az irodalomhoz. Ez a legjobb ígéretű kapcsolat.

 

Dr. Kiss Lajos, Szeged