vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.09. 

Távozzanak a szellemi kútmérgezők!

Martin János operaénekes (bariton) 1947-ben született Mohácson. Első diplomáját a Kertészeti Egyetemen szerezte. Ezt követően hét évig az Állami Népi Együttes kórusában énekelt. Zenei tanulmányait Budapesten, a Bartók Béla Zenei Szakközépiskola ének tanszakán folytatta, ahol 1978-ban végzett. 1978-tól 1985-ig a Debreceni Csokonai Színház operatársulatának magánénekese. 1985 januárjában debütált Papagenoként az Erkel Színházban; ugyanebben az évben volt első premierje Gounod Faustjában, Valentinként. 1985 augusztusától a Magyar Állami Operaház magánénekese. Főbb szerepei: Garda Roberto, Béni (Ránki: Pomádé király új ruhája), Tiborc (Erkel: Bánk bán), Marci kocsis (Kodály: Háry János), Bagó (Kacsóh: János vitéz), George Germonte (Verdi: A traviata), Balcore (Donizetti: A szerelmi bájital), Malatesta (Donizetti: Don Pasquale), Figaro (Mozart: Figaro házassága), Guglielmo (Mozart: Cosi fan tutte), Masetto (Mozart: Don Giovanni), Mercutio (Gounod: Rómeó és Júlia), Miniszter (Beethoven: Fidelio), Faninal (Richard Strauss: A rózsalovag), Kothner (Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok), Sharpless (Puccini: Pillangókisasszony), Splendiano (Bizet: Dzsamile, a Zenés TV Színház produkciója). Főbb külföldi vendégszereplései: 1982-től 1991-ig állandó vendégművész a berlini Komische Operben (Bohémélet –Marcello, Bajazzók- Silvio), 1984-ben Marcellót játszotta több előadásban a bécsi Volksoperben, 1995-ben ugyancsak ezt a szerepet alakította a kairói operaházban.

 – Jelen voltál a MIÉP június 4-ei rendezvényén a budai Turul-szobornál. Mikor, s milyen módon tudtad meg, hogy a határon túl is élnek magyarok, s azt, milyen árulások vezettek el az ország-csonkításig?

 – Szegény, egyszerű család gyermeke vagyok. Szüleim állandóan azért küszködtek, hogy fenn tudják tartani magukat, családjukat. Édesapám 1951-ben meghalt a háborúból hazahozott TBC-s infekcióban, édesanyám öt év múlva újból férjhez ment, s ezek után is a napi megélhetés jelentette a legfőbb gondot. Nevelőapám ún. kishatár-átlépővel többször átvitt a hajdani Jugoszláviában Pélmonostoron élő rokonaimhoz, de akkor sem vetődött fel bennem a kérdés: hogyan kerültek magyarok a határ túlsó oldalára? Akkor még nem tudtam azt, hogy anno egész Baranyát megszállták a szerb csapatok. Édesanyám is csak annyit mesélt a II. világháborúról: Mohácsról el kellett menekülniük Pécsre, mert a szovjetek lőtték sziget felől a várost. Nagyszüleim Pécsett óvni akarták édesanyámat attól, amit hallottak: az erőszaktól, a zabrálástól. Tehát ennyit tudtam a közelmúlt történelméből. A rádióból a meccs-és operettközvetítéseket hallgattuk. Az iskolai oktatásból pedig hiányzott Trianon. Nem foglalkoztunk politikával, s jómagam is csak 1990 után érdeklődtem a jelen és a múlt eseményei iránt. Egyre több történelmi témájú, nemzeti szellemiségű könyvet olvasok, kedvelem az erdélyi írók műveit, s minden héten megveszem a Magyar Fórumot. Trianon hiteles történetét is ebben a lapban olvastam. Csurka Dóra történelmi témájú írásaiból tudtam meg azt, hogy milyen ördögi összeesküvés áldozatai lettünk 1920-ban. Sajnos 1956 után Kádárék arra törekedtek, hogy a nép ne gondolkodjon, hanem örüljön annak, hogy vásárolhat Trabantot, kimehet a kiskertbe kapálni. Szellemileg tönkretették a magyarságot. Annyira erős volt a pártpropaganda, hogy egyes kollegáim még a lengyel Szolidaritás törekvéseit is elítélték. Debreceni kollegáim közül tán csak Simor Ottó és Kóti Árpád tudta és érzékelte tisztán azt, hogy mi is történik hazánkban és a keleti blokkban. Mindketten nagyon nemzetiek és ellenzékiek mertek lenni. Általánosságban viszont a vezetők tudatlanságban tartották a magyarságot, s ennek lett a következménye a közöny és az önzés. Ez a rombolás, merénylet aztán folytatódott a rendszerváltás után is. Ma már tudjuk, hogy a ’80-as években – amikor a „legvidámabb barakkban” éltünk – indult el az ország eladósításának folyamata. Gondoljunk csak Fekete János gyalázatos szerepére. A pályám kezdetén, az 1980-as években pedig azzal voltam elfoglalva, miként tudnám kamatoztatni tehetségemet. Szerencsére nekem időben felnyílt a szemem, s ezt Csurka István munkásságának is köszönhetem. Csurka István egy a Jóistentől kapott látnoki képességgel rendelkezik, hihetetlenül pontos meglátásai vannak, rávilágít a politikai, gazdasági összefüggésekre. Jó egy éve azt látom, hogy egyre többen orozzák el a MIÉP szólamait, programpontjait. Ezek a „lózungrablók” viszont igencsak felszínes gondolkodásúak, saját ötlettel alig bírnak. „Fecseg a felszín” – idézzük József Attilát. Az is Csurka politikai nagyságát, böl-csességét bizonyítja, hogy minden korábbi sérelmeit félrerakva a Fidesz támogatására szólította fel a párt tagjait, szimpatizánsait. Remélem, hogy a kormányváltással nemzetünk gazdasága, kultúrája megerősödik, s kilábalunk ebből a morális fertőből. Nagyon fontos lenne a közmédiumok megtisztítása. Jó lenne, ha eltávolítanák azokat az embereket a közszolgálati médiumokból, akik eddig is csak akadályai voltak a nemzeti és keresztény törekvéseknek. Remélem lesz elég ereje és bátorsága a mostani kabinetnek ahhoz, hogy ezeket a volt SZDSZ-hez köthető „szellemi kútmérgezőket” a perifériára helyezze.

 – Térjünk rá pályádra. Mikor kerültél fel Mohácsról Budapestre?

 – Miután elvégeztem a mezőgazdasági technikumot, felvettek még a katonaság előtt a Kertészeti Főiskola zöldségtermesztői szakára. Tehát ún. előfelvételis voltam. Utána Hódmezővásárhelyen, a gépesített lövészeknél töltöttem a kötelező katonaság 11 hónapját. Nagyon jól vettem a közben egyetemmé avanzsált intézmény akadályait, de még a tanulmányaim közben elhatároztam azt, hogy énekes szeretnék lenni. 1970-ben diplomáztam le, mint kertészmérnök.

 – 1970-ben kerültél az Állami Népi Együtteshez.

 – Így van. Nagyon büszke vagyok arra, hogy népdalénekléssel kezdtem a pályámat. Vidékről, otthonról nagyon sok népdalt hoztam magammal. Lengyelfi Miklós, a Rádió népzenei osztályáról 1969-ben szervezte meg a „Nyílik a rózsa” vetélkedőt. Akkor még zeneileg képzetlen énekesként jutottam el a döntőig. Ez a vetélkedő vezetett ahhoz, hogy bekerültem az Állami Népi Együtteshez. Előtte a Kertészeti Egyetem amatőr kórusában énekeltem a tenor szekundó szólamban. Ezt az énekkart Alföldi Boruss István és Halkovics János vezették. Akkor még a kottát sem ismertem. 1969-ben egy-két alkalommal a Hotel Ifjúságban énekeltem. Baranyai népviseletben adtam elő az ottani cigányzenekarral egy népdalcsokrot. Ezt a műsort közvetítette a televízió is, sőt a fellépésem előtt egy rövid interjút készítettek velem. Abban az évben kezdtem el magánúton énekelni tanulni Pécsett, Balla Máriánál. Azért nem Pesten, mert a diplomához kötelező gyakorlatot egy mohácsi TSZ-ben töltöttem. 1970-ben előénekeltem Pászti Miklósnál, az Állami Népi Együttes karnagyánál. Pászti felvett, de figyelmeztetett arra, hogy igen nehéz lesz egy másik pályát elkezdenem. Az együttesben olyan kollegákkal is énekeltem, akiknek operaénekesi ambíciójuk volt. Említhetjük B. Nagy János, Hormai-Horváth József, Kecskés Sándor, Pelle Erzsébet és Misura Zsuzsanna nevét. Ők mind operaénekesek lettek, Pászti Miklós minden mérgelődése ellenére. 1972-ben pedig a híres énektanárnő, Fábri Edit növendéke lettem.

 – Milyen tanácsokkal látott el Fábri Edit?

 – A csiszolt, tökéletes technika mellett fontos a hit, a belső vivőerő. Azt mondta nekem, ha teljes átéléssel játssza a darabot, akkor ki fog jönni az a magas hang. Ez valóban több esetben így volt.

 – Ő volt a tanárod a konzervatóriumban is?

 – Így van. Elsőre, 1972-ben nem vettek fel, így aztán egy évig vendéghallgató voltam; megismerkedtem a hangszerekkel, s a kottaolvasással. Egy év múlva rögtön a második évfolyamra – Pászti Miklós közbenjárására – vettek fel. Ott megismertem a klasszikus dalirodalmat, majd eljutottam odáig, hogy szerepálmaim voltak. „Milyen szép lenne Germonte-t és Papagenót énekelni” – gondoltam magamban.

 – Voltak hazai példaképeid?  

–Konkrétan nem. Arra viszont figyeltem, hogy melyik hazai baritonista hangszíne hasonlít az enyémhez. Megfigyeltem Bende Zsolt, Jámbor László, Miller Lajos előadását. S akkor jöttem rá, hogy Miller fellépéseire kell figyelnem, mert a hangszínem hasonlít az övéhez. Ehhez természetesen technikai felkészültség is kellett.

 – Még a konzervatórium növendéke voltál, mikor 1976-ban hirdették meg a Magyar Rádió klasszikus dalversenyét, melyen te is megméretted magad.

 – Ezen elindult Póka Eszter, Póka Balázs, Polgár László, Gulyás Dénes, Poór Péter is. Eljutottam az 1977-es döntőig, ami nagy szó volt, mert akkor még nem számítottam technikai problémáktól mentes, profi énekesnek. A döntőbe tehát nem kerültem be. Akkor már egyre több operaáriát tudtam, s végül kollegám, Kecskés Sándor tenorista közvetítésével lehívtak Debrecenbe magánénekesnek.

 – Ki volt a Debreceni Csokonai Színház igazgatója, amikor 1978-ban lehívtak magánénekesnek?

 – Lengyel György volt a főrendező és Gali László az igazgató. Az utóbbi egy tehetséges káder-ember volt. Lengyel György a Madách Színházból járt le hozzánk. Ő hozta le az akkor pályakezdő, tehetséges színészt, Cseke Pétert. Csekét később ő visszahozta a Madách Színházba, ahol pl. Beaumarchais Figaró házasságának Figaró szerepét játszotta. Az 1980-as évek elején játszhattam el Debrecenben Tiborc szerepét. Ekkor kezdtem el foglalkozni a magyarság történelmével. Négy szerepkört tudok „lelkemből”, mentalitásomból adódóan remekül alakítani. Az egyik az egyszerű, természet közeli emberé, amelyre Papageno a példa. A másik a tiborci, szegény, elesett lázadó. A Pillangókisasszony konzuljának empátiáját is belsőleg tudtam megélni. Végezetül a Faust Valentinjének hite és tisztasága is közel áll hozzám. Ezt a négy szerepet nem kellett külön „játszanom.” A többi szerep már egy nagy játék része volt.

 – Mi volt lent az első operaszereped?

 – 1978 októberében a királyi ruhamester, Garda Roberto Ránki György: Pomádé király új ruhájában. Ez egy nagyon pörgős és jó szerep. Ez akkor egy beugrás volt, heteken belül kellett beállnom a szerepre. Eddig csupán énekkari tagja voltam az Állami Népi Együttesnek, s néhány hónap alatt egyedül álltam magánénekesként a színpadon, s játszottam. Ez számomra egy hatalmas előrelépést jelentett. Az első premierem Donizetti Viva la mamma c. vígoperája volt. Akkoriban a vidéki társulatok operaritkaságokra vadásztak. A sokszereplős opera egyik fő érdekessége, hogy Donizetti férfi énekesre, basszistára írta a színházi mama szólamát. Ezt akkor Tréfás György alakította, s én Biscromát, a zeneszerzőt énekeltem. 1979 tavaszán kaptam meg életem első és egyetlen Verdi-szerepét, George Germonte-t a Traviátában. Tehát bedobtak a „mély vízbe.” Amikor felkerültem Pestre, ezt a szerepet is énekelhettem. Hiszek abban: egy isteni rendelésnek köszönhetem, hogy operaénekes lehettem.

 – Hogyan lettél az Operaház tagja?

 – Mikó András főrendező hozott fel Debrecenből. Vele már 1984 őszén együtt dolgoztam a Csokonai Színházban, mikor a cívis városban megrendezte a Varázsfuvolát. Először ő hallgatott meg, majd az igazgató, Mihály András.

 – A Magyar Állami Operaház Erkel Színházában Papagenóként debütáltál.

 – Nagyon izgultam az előadás előtt. Annyira, hogy egy ütemmel hamarabb kezdtem el Papageno belépőjét. Az előadást édesapád dirigálta. Ő nevetve előredőlt a karmesteri pulton, s intett, hogy még egyszer lépjek be a partitúra szerint. Ezért a derűért és támogatásért a mai napig hálás vagyok neki. Azon az előadáson a partnerem Papagena, Kállai Bori volt. Őt is Mikó András hozta föl vendégként Debrecenből. Bori akkoriban Debrecenben vígjátékokban, daljátékokban játszott.

 – Melyik szerepet játszottad a legtöbbször?

 – A Bohémélet Marcellóját. Ezt követi a Papageno. Marcellót Berlinben és Bécsben is énekeltem. A berlini rendezés elég fura volt. A párizsi diáklázadás idejére tették a darab cselekményét. Később jöttem rá, hogy a magyarországi operai újítók többsége a német példa alapján dolgoztak. Hogy milyen sikerrel, azt a néző döntse el. Bécsben 1984 őszén háromszor énekeltem Marcellót, s még tizenkét előadásra kértek fel. Pont akkor, amikor 1985-ben az Operaház tagja lettem. Amikor nyáron a szerződés megkötésére került sor, megemlítettem a dalszínház vezetőinek, hogy a Volksoperben várnak Marcello szerepére. A tizenkét előadás mellett el tudtam volna látni operaházi feladataimat, s egzisztenciálisan is jól jött volna ez a bécsi felkérés. Erre azt mondta Mikó: „Most jöttél ide, s már most nem akarsz dolgozni?” Így itt kellett maradnom. Abban az évben Valentint énekeltem és a Rózsalovag Faninalját. Tehát nem mehettem ki, míg azért voltak olyan tagok, akikkel kivételezett az Operaház, s hosszabb ideig énekelhettek Nyugaton. A már említett Marcello és Sharpless konzul szerepében édesapád vezényletével mutatkoztam be Budapesten. Ez számomra nagyon megnyugtató volt, mert más karmester esetében elképzelhető, hogy kudarcot vallottam volna.  

– 2010-ben országos Erkel-évet tartunk. A Tiborcon kívül milyen szerepeid voltak Erkel operáiban?

 – Kisebb szerepeket kaptam még a Hunyadiban és a Bánk bánban. Amire nagyon büszke vagyok, hogy Erkel Ferenc első és utolsó operájából készített lemezfelvételen énekelhettem. Az első opera a Bátori Mária, amelyben Szepelik szerepét énekeltem kolozsvári kollégákkal együtt az Éliás Tibor által rendezett lemezen. Az István király operában pedig a címszerepet énekeltem egy rádiófelvételen. Ebből aztán CD is készült. Az István király partitúrájára Mossóczy Vilmos karmester bukkant rá az 1990-es évek elején. S nem sokkal rá, Budakeszin, a művelődési házban zongorakísérettel előadtuk az opera negyedik felvonását. Később nagyzenekarral, a budakeszi katolikus templomban énekeltem el az István király címszerepét. Az opera dramaturgiája nem olyan jó, mint pl. a Hunyadié, de egy nagyon szép melodikus zenedrámáról van szó. Ezt az előadást az MTV is közvetítette. A Rádióban készült felvétel már egy zeneileg átírt változaton alapult. Idén, az operaházi tagságom 25. évfordulóján, arra gondoltam, hogy Tiborcot kéne újra elénekelnem. Erre korom is predesztinál. Viszont, megtudtam azt, hogy az eredeti Bánk bánt fogják ezután játszani a dalszínházban, s egy olasz rendező fogja színre vinni a darabot. Így már nem szeretném ezt a szerepet elénekelni. De maradjunk a magyar daraboknál. Marci kocsist a Háryból szívesen eljátszanám negyedszázados jubileumomon. Ebben a szerepben virtust, temperamentumot, magyarságot lehetne felmutatnom.

 – Ha már a magyar zenénél tartunk: mi a véleményed arról, hogy manapság mindent eredeti nyelven énekelnek, még a vígoperákat is?

 – Ezzel nem értek egyet. Tudom, hogy egy világtendenciáról van szó, de nekünk másra is gondolni kell. Ismert, hogy a fiatalokat nem könnyű az opera felé terelni. Ha az operákat olaszul, németül játsszuk, akkor bizony még kevésbé érthetik meg a fiatalok azok tartalmát. Nem beszélve arról, hogy nagyon jó operafordításaink vannak. Minden énekes a legjobban saját anyanyelvén tud énekelni. S én mindig arra törekedtem, hogy szépen, hibátlanul ejtsem ki a szavakat.

 – Az opera így sem egy népszerű műfaj.

 – Ennek az is az oka, hogy a média véleménycsinálói is „nyúlós, szomorú” zenének mondják. Ez ellen tiltakozom, hiszen a nyugati, európai fejlődés nyomán kialakult zenei világot becsmérlik ezzel. Ma egy afro-amerikai pörgős, zenei dömping uralkodik. Az európai és magyar zenekultúrát el akarja söpörni egy teljesen idegen. A talmi, a gagyi, a felszínes tódul, s elfelejtetik velünk azt, hogy milyen csodás zenei kincsestárunk van. És nem csak a klasszikus, hanem a könnyű zenének is vannak ma-gyar kincsei. De ma a betegesen rikácsoló hamis ének, a melódianélküliség a divat. A hamis hangoktól a lélek sem lehet tiszta. Már több mint száz évvel ezelőtt Kodály Zoltán felismerte, hogy kultúránk alapja zenei anyanyelvünk, a magyar népdal, és hogy csakis a gyermekkorban elkezdődött rendszeres zenei nevelés vértezhet fel bennünket a modern zenei ártalmak lélekölő hatásai ellen. Amikor a szórakozás erős függést kialakító életformává válik, ahogy az ma egyre általánosabb, a fiatalok nagyobb része önállótlanná, a züllesztő szórakoztatóipar függelékévé válik. Így alakul ki egy nihilista, destruktív, élvezet központú attitűd, amely az egész motivációs, jellemfejlődési, és értékbefogadási-átadási rendszert ássa alá. A mai ember élet-ínségben, unalomban szenved a tévé és a zenedobozok előtt, érzelmi sivatagban él. Annak örülök, hogy működnek táncházak, s a paraszti zenekultúrát átmentették a színpadra. Sajnos ezen a téren is vannak problémák: nem veszi be a gyomrom, ha egy népi zenekar, a sikerért mezőségi ritmusokat ötvöz a dél-amerikaiakkal. Azt szeretném, ha a hazai zenei kincsestár mindenki előtt nyitva állna, s végre ne szégyellnénk azt, ami magyar, s nemzeti.

 

Medveczky Attila