2010.07.09.
Jókai Mór – Kocsák Tibor – Miklós
Tibor: Szegény gazdagok
(Margitszigeti Szabadtéri Színpad)
Az
idén a Budapesti Nyári Fesztivál több, mint 40 előadását két
helyszínen tartják, az egyik a Városmajori, a másik pedig a
Margitszigeti Szabadtéri Színpad. Első produkciójuk azonnal ősbemutató,
mégpedig Kocsák Tibor zeneszerző, a Madách Színház zenei
vezetője, a Színművészeti Egyetem docense és Miklós Tibor
dalszövegíró Szegény gazdagok című musicalje, amit Jókai Mór
azonos című regényének alapján írtak. Ez a József Attila Színházzal
közös darab, aminek premierje a Margitszigeten június 12-én
volt, a József Attilában pedig 2010 októberében lesz. A két
Tibor: Kocsák és Miklós összeszokott szerzőpáros, a Szegény
gazdagok már a kilencedik közös munkájuk. Mindkettejüknek az
az ars poeticája, hogy a fiatalokat közelebb kell hozni a
klasszikusokhoz, és az ehhez vezető legrövidebb út a tömegek
számára könnyebben emészthető szellemi táplálékot nyújtó
musical, ami közszeretetnek örvend nem csak az ifjúság, de még
a derékhad körében is. (Azt csak zárójelben jegyzem meg, az
amerikai fogantatású, tehát az ottani átlagember nem túl
magas szellemi szintjéhez mért musical manapság azt a szerepet
tölti be, mint itt Európában a Monarchia alatt és után,
vagyis déd-és nagyanyáink idejében az operett.) Manapság
musicalekkel lehet igazán az Óperenciás-tengeren túl és a vén
kontinensen is hatalmas kasszasikereket elérni, százas szériájú
előadásfolyamokat produkálni. Ebben úttörő és élenjáró nálunk
a Madách Színház, aminek repertoárján nemzetközi musicalek
sorozata található, de az Operettszínház is igyekszik a nagy
dohányt hozó musical-tortából jókora szeleteket lekanyarítani.
Jókai
Mór 1860-ban tette közzé a Szegény gazdagok című romantikus
regényét, amelynek témáját az egyik erdélyi utazása során
hallotta. Valóságalapja is van ennek a művének, Nopcsa László
báró 1833-tól 48-ig volt Hunyad vármegye főispánja, őt gyanúsították
azzal, hogy nem más, mint Fatia Negra, a fekete álarcos
haramiavezér, aki alkalomadtán fosztogatja az urakat. Soha nem
tudták a rablásokat rábizonyítani, így csak pletyka maradt az
egész. Állítólag amikor napi folytatásokban olvasta
Jókai
regényét, felkereste az írót, és pisztollyal megfenyegette,
azért lett a mű vége olyan összecsapott. Jókai utolérhetetlen
meseszövésével szőtt regényének két szála van, az egyik
Erdélyben Hátszegi Lénárd báró kettős élete körül bonyolódik,
aki nappal elragadó világfi, éjjel pedig Fatia Negra, a
bandita, aki rettegésben tartja a vármegye előkelőségeit. Az
ő kedvese Anicza, a forróvérű román parasztlány. A másik szál
pedig a pesti, dúsgazdag uzsorás, Lapussa Demeter haszonleső
rokonságát mutatja be, akik a várható örökség miatt körüldongják
a kibírhatatlan vénembert. Az ő unokája Henriette. A két szál
akkor fonódik össze, amikor Henriettet kényszerítik, hogy Hátszegi
felesége legyen. Végül Henriett szívbéli szerelme, Vámhidi
Szilárd leplezi le az útonálló Fatia Negrát, azaz Hátszegit,
aki a lebukástól félve megöli magát. Nincs boldog végkifejlet,
az intrikák miatt a két fiatal élete nem kötődhet össze. A
Szegény gazdagokból két filmet is forgattak, 1938-ban Csepreghy
Jenő és 1959-ben Bán Frigyes rendezésében, és most itt van a
musical is.
Természetszerűen
a regény bonyolult, szerteágazó cselekményét nem lehet a
musicalbe egy az egyben átvinni, csak bizonyos elemek jelennek
meg benne, amúgy is ebben a műfajban nem a cselekményen, hanem
a zenén van a hangsúly. A közönség hallhat benne egyedül,
vagy ketten meg kórusban előadott énekszámokat, amikről most
még nem lehet tudni, de majd az idő eldönti, hogy lesz-e közöttük
két-három olyan sláger, amik az „Önök kérték” típusú
műsorokban elhangzanak majd. Kocsák Tibor itt felcsendülő melódiái
nem abba a malacfark-huzogató zenei stílusba tartoznak, amik
hasogatják az emberek dobhártyáit, hanem kellemesen, itt-ott lágyan,
amikor kell harsányan játszanak alá a történetnek. Miklós
Tibor dalszövegei a zene ritmusát követik, nem bántók, nem
bugyuták, olyanok, amilyeneknek az ilyesfajta szövegeknek lenniük
kell: kiegészítő elemei a muzsikának.
A
fontosabb szerepeket mind operett-musical szakon végzett énekes-színészek
alakítják. Hátszegi Lénárdot, azaz Fatia Negrát, akinek
titkos és nyilvános élete között jókora űr tátong, Zöld
Csaba kifogástalanul jeleníti meg. A boldogtalan és a család
gonoszságának oltárán feláldozott Henriette-et Krassy Renáta
a szerephez illő bájjal és szenvedéssel formálja meg. A
szenvedélyes Aniczát Valentin Titánia (képen) olyan lánynak
mintázza meg, aki szerelmén nem képes osztozni. Zentai Márk, a
tinilányok bálványa személyesíti meg Szilárdot, Henriette
kedvesét, neki is csak elbűvölőnek kell lennie, és az is. A pópát
Vikidál Gyula a maga erőteljes módján viszi fel a színre.
Kisebb szerepekben Ullmann Mónika, Háda János, Józsa Imre, Mihályi
Győző látható. Ez a Nagy Viktor rendezte Szegény gazdagok azt
hozza, amit a stáb elvár tőle: a közönség fennállva és dörgő
tapssal fejezi ki megelégedettségét és szeretetét. Mindenki
örül: új magyar musical született.
Dr. Petővári Ágnes
|