2010.07.09.
Schmitt Pál kétszeres olimpiai bajnok
A Magyar Köztársaság elnöke
A köztársasági
elnöki pozíció tartalma és minősége lényegében az 1990-es
országgyűlési választás után létrejött úgynevezett
SZDSZ-MDF-paktum eredményeként került kialakításra. Az alkotmányjogi
szempontból vegyesnek nevezett rendszerben a köztársasági elnök
az MDF-KDNP-kisgazda kormány, valójában a népnemzeti oldal
esetleges hatalmát hivatott ellensúlyozni. Az alkotmányjogi értelemben
„gyenge” jelzővel ellátott elnöki státus képes volt félrebillenteni
a rendszerváltó törekvéseket, így Göncz Árpád
szimbolikusan is az egykori pártállami struktúrák és a liberálisnak
nevezett hatalmi szövedék összefogását testesítette meg.
A második elnök, Mádl Ferenc 2000-ben egy sokkal
kiegyensúlyozottabb, de az egykori nómenklatúra által továbbra
is erősen befolyásolt és támadott közhatalmi rendszerben már
valóban „gyenge”, azaz erősen formális pozíciót töltött
be. Bár az Alkotmány nem tiltja egy esetleges erősebb elnöki
pozíció kialakítását, a mai szokásjogi és részben írott
szabályok elsősorban protokolláris és egyfajta politikafeletti
kiegyensúlyozó helyzetben képzelik el az elnök hatáskörét.
Sólyom
László ennek a pozíciónak megfelelt, illetve, mint alkotmányjogász
és az alkotmánybíróság egykori elnöke már-már rigorózusan
vigyázott, nehogy a neki kijelölt kereten túlterjeszkedjen. Talán
éppen ez vethető a szemére, tehát hogy a sokszor nyílt törvénytelenséget
vállaló Gyurcsány-kormánnyal szemben nem lépett fel határozottabban,
és nem vont olyan jogköröket a köztársasági elnöki hatalom
alá, melyek ugyan idáig nem tartoztak oda, de az Alkotmány nem
is tiltja azok esetleges használatát.
A
Magyar Köztársaság új köztársasági elnökének kinevezése
teljesen stabilnak tekinthető közhatalmi helyzetben történt
meg. A kormánypárt kétharmados többsége garantálta, hogy a
sokszor félresikerült kompromisszumok helyett a túlnyomó többség
értékrendjének megfelelő, és valóban a többség számára
elfogadható személy kerüljön a posztra.
Ha
a tíz évvel ezelőtti Magyarországot, ideértve a mostani
teljes ellenzéket és a sajtó 99 százalékát megkérdezik,
akkor Schmitt Pált szinte mindenki köztiszteletben álló
olimpikonként, nemzetközi tekintélyként, valamint elismert
diplomataként alkalmasnak tartotta volna, hogy a nemzet egységét
kifejezze. Schmitt Pál azóta sem követett el semmi bűnt, nem róható
fel neki semmilyen erkölcsi, vagy politikai botlás, tehát nem
indokolt, hogy megítélése változzon. Csakhogy a véleményformáló
siserahad utasításba kapta: Schmitt, mint köztársasági elnök,
elfogadhatatlan. Miért? Csak. Mindenki elfogadhatatlan, akit az
új rendszer emel valamilyen komoly pozícióba. Pedig az újonnan
megválasztott államfőnk, mint kétszeres olimpiai bajnok, egyedülálló
a világ köztársasági elnökeinek sorában.
Az
emberi élet három alapvető szabályát híven követő – úgymint
tisztességesen élni, mást meg nem sérteni, mindenkinek
megadni, ami őt megilleti – Schmitt Pál megválasztásának örülünk,
és rendkívüli megelégedéssel tölthet el minket, hogy a fizetésért
fanyalgók ma, ebben az új rendszerben már semmit sem számítanak.
Ma már nem emelhetnek göncz árpádokat a pajzsukra, nem énekelhetnek
demszky gáboroknak győzelmi dalt, és nem hálaistenkedhetnek
tisztességes emberek bukása felett: Schmitt Pál a Magyar Köztársaság
elnöke. Gratulálunk.
szerk.
|