2010.07.09.
A sodródás veszélyei
Van ebben a
mai Európánkban
valami olyasféle jóhiszemű vakság, mint a megvénült emberek
nyugalmában: hiszik, mert hinni akarják, mert képtelenek másképpen
érzékelni, hogy a világ pontosan olyan, mint egykoron volt, a kétségtelenül
létező problémák pedig csak átmenetiek, esetiek, amik bölcs
elemzés után nyom nélkül megszüntethetők. Bárcsak így
lenne.
Talán nem tévedek
túl nagyot, de megkockáztatom azt mondani, hogy ez az ország
valamikor a pártállamiság alkonyi éveiben haladt utoljára egy
valamiféle kanonizált, racionális döntések nyomán kijelölt,
tervezett, menetrend szerinti úton. (Hogy ez hova vezetett volna
tíz-húsz év múltán, szakadékba vagy zsákutcába, most ne
kutassuk.) A rendszerváltást követően teljesen eltűntek a
nagy, nemzeti koncepciók, a tervek, helyükbe alkalmi megoldások,
amatőr kapkodások, privatizációnak mímelt leépítések, gátlástalan
lopások, azaz a destruktivitást eredményként értékelő szemfényvesztés
lépett. Nyilván ezért is van az, hogy Magyarország népe régen
nem vágyott annyira a rendre, a regulára, a biztos fogódzót,
irányítást, programot adó politikai vezetésre, mint ma. A
Fidesz és Orbán páratlan felfutása ennek a megelőlegezett
bizalomnak a következménye.
Szinte
tapinthatóan érzékelhető az össznemzeti reménykedés abban,
hogy visszaállíthatóak lesznek a klasszikus, megszokott
viszonyok: a kisiklott kerekek visszakerülnek a sínekre, amelyek
az általunk tervezett irányba, a mi céljaink felé tartanak,
mert mi építettük őket magunknak. Csakhogy semmi sem úgy
alakul, ahogy szeretnénk. A kisiklott kerekeket ugyanis
„ismeretlen elkövetők” már rég eladták ócskavasként
itthon vagy külföldön, és jó, ha ugyanők a síneket még nem
darabolták fel. Ahol pedig megvan a pálya, ott az eső, a hurrikán,
az árvíz, a belvíz mosta ki alóla a földet, és most a levegőben
áll, mint valami torz fintor.
Az
emberek az új kormánytól új törvényeket várnak, amelyek
majd megtámogatják a rendcsinálás folyamatát. De vajon
mennyire? Most például életbe lépett a három csapás elve,
amely a visszaeső bűnözőket a korábbinál sokkal súlyosabban
rendeli büntetni. Ez a tolvajok és ócskavas-csempészek elleni
fellépésben hozhat ugyan javulást, de a közérzetben csak
akkor, ha a politikusokra is kiterjesztik érvényét: az a magas
beosztású állami hivatalnok, képviselő, pártvezető,
miniszter, polgármester, akit harmadszor is hazugságon kapnak,
szintén kiemelten szigorú retorzióra számíthat? Netán a három
csapás csak a kiflitolvajokra áll?
Az
új kormány láthatólag erőlködik, hogy úgy pénzügyileg,
mint diplomáciailag rendbe szedje a megtépázott hazát, de láthatólag
mérsékelt eredménnyel. (És még én voltam udvarias.) Az új
kormány ugyanis ama bizonyos derűs vénember optimizmusával
kezdte el munkáját, gondolván: kulturált, racionális,
higgadt, művelt, európai módon minden felmerülő problémát
meg lehet oldani. Csakhogy nem lehet. Ugyanis messze nem közös cél
a problémamentes Európa: vannak érdekek és erők, amelyek
szeretik és gerjesztik a problémákat. Az ő régi jelszavuk az
„oszd meg és uralkodj!”
Az
Európai Unió vezérkara például nem lát gondot abban, hogy
Pozsony nem engedi beutazni Szlovákiába egy szomszédos EU-tagállam
elnökét. Brüsszel, ha beleszakad sem érti, hogy mi ebben a
probléma, és ugyan mit tehetne ő, hogy ebből ne legyen napi
gyakorlat. (Emlékeztetnék rá, hogy félévvel korábban
ugyanezen államelnök repülőgépét Bukarest tiltotta ki a román
légtérből, persze csakis repülésbiztonsági okokból.) Mi
persze – némileg bohócot csinálva magunkból – megyünk az
igazságunk után, és ahhoz az EU bírósághoz fordulunk, amely
annak idején semmi törvénytelent nem talált abban sem, hogy a
szlovákok elterelték, majd óriási zsilipek közé szorították
a Dunát a Sziget-köznél. Az integrált Európának nincs semmi
hozzáfűzni valója a magyar államfőhöz címzett kedves kis
pozsonyi, bukaresti tiltásokhoz, de még a délvidéki magyarverésekhez
sem igen volt. Most viszont hirtelen feljajdult a roppantul jogérzékeny
EBESZ: állítsuk le a médiacsomag parlamenti tárgyalását! –
ezt követeli tőlünk a demokrácia nevében, és azért, mert
veszélyben érzi Magyarországon a liberális agymosás hegemóniáját.
Ez arra enged következtetni, hogy ők nagyon is figyelnek minket,
de csak azt vesznek észre, amit jónak látnak észrevenni.
Nem vonom kétségbe
– miért tenném? – a kormány elszántságát, segítőkészségét,
de csak nem tud bennem szétáradni az optimizmus. Kimondom, bár
nem nagy dicsőség: félek. Azt tapasztalom ugyanis, hogy erősen
megváltozott az európai és a világtörténések működési
mechanizmusa: a korábbi századokban a jó vagy rossz, megfontolt
vagy megfontolatlan, felelős vagy felelőtlen irányítás következménye
volt minden. Ennek már vége, az irányítás helyébe a sodródás
lépett. A dolgok csak úgy jönnek és megtörténnek, anélkül,
hogy fogalmunk lenne, kik vannak, mik vannak az események mögött.
Mi csak futunk a történések után.
Látszólag minden észok nélkül néhány óra alatt drámaian
legyengül (vagy erősödik) a magyar forint, csökken (vagy éppen
nő) tőzsdei részvényeink értéke, kedvére hullámvasutazik
az inflációs ráta, a különféle nemzetközi regiszterekben
(pl. Freedom House) láthatatlan ujjak, hol előre, hol hátra pöccintenek
minket. A múlt héten a román alkotmánybíróság érvénytelenített
egy román törvényt, minek hatására két órán belül összeomlott
a forint árfolyama. Miért is? És az időjárásról még nem
beszéltem: átmenet és előzmények nélkül, mint a földrengés,
úgy tarol le falvakat az új divatú, rejtélyes – erősen
multikulturális – magyar időjárás, amely karibi orkánból,
mediterrán frontokból, egyenlítői felhőszakadásból,
nordikus jégverésből és afrikai hőségből áll egyszerre.
Ehhez csatlakoznak a korábban ismeretlen, de mostanság az ország
vezető híranyagául szolgáló kis patakok és folyók, amelyek
áradásukkal fél megyéket rombolnak le, családok ezreit teszik
koldussá.
Amíg Európában
racionális irányítással lehetett meghatározni a holnapot,
addig nem volt túl nagy elvárás a jövő tervezése, de most,
hogy a sodródás befolyásolhatatlan korszaka jött el, már
messze nem elég a kormány jó szándéka. Azt hiszem, nagy rakás
szerencsére is szükségük lenne. Mi az események kezdetén
rendszerváltozást akartunk. Ez nagy naivul valami olyasmit
jelentett, hogy megszabadulunk az oroszoktól, a bolsevizmustól,
a szocializmustól, és visszaállítjuk a mi 1945-ben felszámolt
történelmi, magyar ancien régime-ünket, az ezeréves hazát,
amely értünk van, és amelyért mi vagyunk, és amelynek morális
alapvetése az, hogy „Minden magyar felelős minden magyarért!”.
1985-89 hőn vágyott rendszerváltozása helyett radikális klímaváltozás,
monetáris változás, világpolitikai változás, életstílus-változás,
ízlésváltozás köszöntött ránk. És az egészet az teszi különösen
fanyarrá, hogy a jelek szerint ez akkor is bekövetkezett volna
– lásd Bulgária, Románia, Ukrajna –, ha nem munkálkodunk a
rendszerváltás szent ügyén.
Hogy
bekövetkezett-e a rendszerváltozás? Igen, be, ugyanis eltűnt a
gyűlölt gonosz. Csakhogy, ami helyette megjelent, nem sokkal
vonzóbb, mint elődje volt, és ugyanolyan életveszélyes, ha
nem veszélyesebb. A herceg megcsókolta a rút kis békát, és
az egy még rútabb, nagy békává változott át.
Elismerem,
lehangoló a kép, amit festettem, de szándékosan a végére
hagytam a reményt. Azt is látok ugyanis ebben a nagy sodródásban.
Figyelve az EU, az USA, a nemzetközi intézmények és hatóságok
viselkedési szokásait, azt kell mondanom, ezeket egyáltalán
nem érdeklik a kis államok. Szlovákia politikai ámokfutása,
Románia balkanizálódása, Görögország és Portugália túlköltekezése,
Szerbia kisebbségi politikája számukra ugyanúgy nem gond és
nem probléma, mint Sólyom László kitiltása a komáromi hídon.
És pontosan ez a cinikus közönyük a garancia arra, hogy a kis
országok viszonylag szabadon járhatnak el saját ügyeikben.
Szlovákia vagy Románia ezzel a helyzettel kiválóan él is. A
lojalitásra túlzottan is hajlamos Magyarország eddig nem tette,
de most talán, az új kormány vezetésével megpróbálhatnánk.
Az EU-t ugyanis nem csak az érinti közömbösen, hogy Sólyom
elnök urat feltartóztatják a szlovák határon, azt is
ugyanilyen közömbösséggel venné tudomásul, ha mi a nekünk
nem tetsző árukat, eszméket, szokásokat, törvényeket, elvárásokat
tartóztatnánk fel Hegyeshalomnál, netán Záhonynál. Éppen a
szlovákok és románok minden következmény nélküli magánakciói
biztathatnak bennünket arra, hogy ne az EU-bíróságtól várjunk
jogorvoslatot, de mindenütt, ahol ez elképzelhető, vegyük kezünkbe
a döntést és mi döntsünk, úgy, ahogy az nekünk kedvező.
Brüsszel
pedig – a szétesés előtt álló, mesterségesen kreált álnemzet
fővárosa, amely saját elsodródásának reális rémével küszködik
– hallgatni fog, mint a csuka. Elnézést, de egy román közmondással
zárok, mert a nagy világsodródás közepette ennél most nem
jut eszembe hasznosabb: Tace si face! – Cselekedj és hallgass!
Szőcs Zoltán
|