2010.07.16.
Decentralizáció román módra
A Magyar Polgári
Párt (MPP) nem tekinti a romániai központosítás csökkentésének
a kórházaknak az önkormányzatok hatáskörébe történő átadását.
Az MPP-s politikusok meglátása szerint nem lehet tulajdonképpeni
decentralizációról beszélni, ha az egészségügy finanszírozásában
is nem történik meg a Bukaresttől való függőség csökkentése.
Vajon kinek, s miért jó a hatáskörváltás? – erről kérdeztem
Fazekas Tibort, az MPP alelnökét.
– Alelnök úr, milyen állapotban
vannak jelenleg a romániai, s azon belül az erdélyi kórházak?
– Igencsak rossz állapotban vannak, főleg költségvetési
és működtetési szempontból. Romániában még a gazdasági válság
előtt is gondok voltak a gyógyszerellátásban és a kórházak
adósságainak rendezésében. Az a mostani sürgősségi kormányrendelet,
ami az önkormányzatokat a kórházak átvételére kötelezi,
csak tetézi a bajt. A Magyar Polgári Párt ez ellen emelte fel a
hangját. Szűkebb pátriánkban Kovászna megyében még nagyobb
a gond. A már említett kormányrendelet törvényes előírásokat
tartalmaz bizonyos kimutatásokkal és a kifizetésekkel
kapcsolatban mind a beszállítók, mind a kórházi személyzetet
illetően. Kovászna megyében viszont a megyei önkormányzat úgy
írta alá az átvételt, hogy nem ismerte a tényleges pénzügyi
helyzetet. Nem várták meg, míg elkészülnek a szükséges mellékletek,
s június 24-én aláírták a megyében lévő kórházak átvételét.
Ezt az akciót úgy mutatták be az önkormányzati tisztviselőknek,
mint egy fontos lépést a decentralizáció, az önkormányzatiság
felé.
– Az állam átadja tehát az önkormányzatok hatáskörébe
a kórházak működtetését. Honnan érkeznek az ehhez szükséges
összegek?
–Romániában decentralizációról beszélni kórházátadási
ügyben csak akkor lehet, ha nem csak a kórházak menedzsmentjét
adják át az önkormányzatoknak, hanem az ehhez társítandó
finanszírozási forrásokat is. Ám tudjuk, a kórházakat továbbra
is az országos egészségbiztosító fogja finanszírozni. Az
egyre súlyosbodó gazdasági válság pedig nyilvánvalóvá
tette, hogy Romániában alapvető strukturális problémák
vannak. Látszólag nem a témához kapcsolódik, de minden baj gyökere
az, hogy a 22 milliós összlakosságból 4, 7 millió a
hivatalosan regisztrált alkalmazottak száma. Minden harmadik
alkalmazott köztisztviselő, tehát 3 millió ember tartja el az
országot, ami abszurdum. Hárommillió ember befizetése az egészségbiztosítóhoz
nem biztosíthatja a 22 milliós ország egészségügyi szolgáltatását
a megfelelő szinten. A megoldás az lenne, ha legalább 8 millió
alkalmazott lenne az országban. A magánosításokkal viszont
rengeteg munkahelyet szüntettek meg. Természetesen vannak, akik
nem is akarnak dolgozni. Jelenleg 11 millió embert tart el különböző
jogcímeken, szociális segéllyel az állam. Ez a helyzet az utóbbi
20 év kormányainak munkáját minősíti. Iparágakat építettek
le, s ezreket küldtek az utcára. Az a gyanúm, hogy az állam
nem merte felvállalni a kórházösszevonások következményeit.
Így az önkormányzatok nyakába varrták a kórházak összes
problémáját. Ők „tisztán” jönnek ki a választók előtt,
ha az önkormányzatok leépítenek, bezárnak kórházakat,
modernizációkat eszközölnek, csökkentik az ágyszámokat.
–Nem ismerem a romániai adórendszert, de bizonyára
vannak ún. helyi adók, melyekről az önkormányzatok döntenek.
Elképzelhető, hogy a kórházak fenntartása miatt magasabbak
lesznek a helyi adók?
– Lehet, hiszen a kórházakat fenn kell tartani valamiből.
Ezek a kórházak eladósodtak. Hiába egyenlítik ki az adósságokat
az átadási szerződések megkötéséig, ha nem történnek meg
a karcsúsítások, ezek a kórházak a jövőben is veszteségesek
lesznek. Ez egy nagyon tragikus és szomorú folyamat. Ha az önkormányzatok
nem hoznak kedvezőtlen döntéseket, mint pl. kórházösszevonásokat,
melyek munkahelyvesztéssel járnak, akkor növekszik az adósság,
mert az a pénz, amit az egészségbiztosítóktól kapnak, nem
elegendő a kórházak működtetésére. A kedvezőtlen döntések
viszont azt eredményezik, hogy a kórház az alapvető feladatát,
a gyógyítást, nem fogja tudni hathatósan ellátni, hiszen
minden várólista veszélyezteti az emberi életet. A decentralizáció
demokrata – liberális – módra tehát azt jelenti: átadjuk a
terheket, megtartjuk a pénzt és a fontos döntések jogát. A
kormány pedig mossa majd a kezeit: nem mi vagyunk a
„gonoszak”, az önkormányzat határozott így. A döntéshozás
átadása egy kormánynak sincs ínyére, ez látszik a jelenleginél
is, inkább csak a pénznyelő ágazatoktól szabadulna, nem kedvére
való megválnia valóban fontos, a közösség életét befolyásoló
intézményektől. Halasztják újabb és újabb fél évekre, évekre
a rég áhított valódi decentralizációt. Az önkormányzatok
aggodalmát növelheti, hogy a helyi közpénzügyi törvény készülő
módosítása tovább nyirbálja forrásaikat, a decentralizációt
hirdető kormány az önkormányzatok kárára növelné bevételét,
még nagyobb arányban szippantaná el a helyi adókat, illetékeket,
még kevesebbet osztana viszsza az áfából. Pénz nélkül
ugyanis nincs értelme tervezni, nem lehet beruházásokat végrehajtani,
átminősülnek a polgármesterek egyszerű könyvelővé, aki
begyűjti az adókat, tetemes részét továbbítja a kormánynak,
a maradékból pedig kiosztja a hivatal alkalmazottjainak bérét,
s lesi, csurrant-cseppent-e valamit az éppen aktuális kabinet
települése fejlesztésére. Építeni, fejleszteni Bocék nem
tudnak, így szétzúzzák azt is, ami eddig még úgy-ahogy működött.
–Az egészségügyi miniszter szerint piaci szemléletre
lenne szükség a kórházakkal kapcsolatban.
– Ebben a gazdasági helyzetben abszurd piaci szemléletről
beszélni, hiszen egy minimálisan elvárható teljes körű szolgáltatást
kéne biztosítani az ország lakosságának az egészségügy terén.
A piaci szemléletet csak akkor lehet alternatívaként bevezetni,
ha az alapellátást megoldottuk.
–Jogosan tartunk attól, hogy a romániai egészségügyben
lesznek másodrendű állampolgárok?
–Ha a piaci szemlélet érvényesül, akkor igen. A szegényebb
emberek, a nyugdíjasok bizony vesztesei lesznek az átalakításnak.
Az egészségügyi miniszter ezért tolta ki a vizitdíj bevezetésének
határidejét. Attól tartanak, hogy a nép ezt már nem fogja
tudni elviselni a többi megszorító intézkedéssel együtt.
–Lehet tudni, hogy pontosan mire költik a dolgozók után
befizetett egészségügyi hozzájárulást?
–Közgazdászként sosem olvastam olyan kimutatást,
hogy pontosan mekkora összegből gazdálkodik az országos egészségbiztosító.
Tehát itt is a nyilvánosságra hozatal hiányáról beszélhetünk.
–Ön szerint a polgármestereknek nem lett volna szabad
aláírni az átvételt. Miért tették mégis? Miben reménykedtek?
– Kovászna és Hargita megyében a tanács RMDSZ-többségű.
Az egészségügyi miniszter pedig az RMDSZ-es Cseke Attila. Tehát
pártdöntésről van szó. Attól félünk, hogy ezzel az aláírással
fognak reklámozni egy fals decentralizációt. Emil Boc
miniszterelnök az általa decentralizációként beharangozott
intézkedések szükségességét azzal indokolta, hogy ennek köszönhetően
„nemcsak időt, hanem pénzt is jócskán megtakaríthat az állam”.
Magyarán: Bukarest azért lazítana valamelyest a jelenlegi nagymértékű
centralizáción, mert ebben az általános gazdasági válság
kontextusában spórolási lehetőséget lát. Kérdés: konkrétan
miképpen, kinek a rovására szándékoznak spórolni, illetve számunkra
pozitívan vagy negatívan sül-e majd el a dolog? Mert sajnos utóbbira
is sok példát tapasztaltunk már…
Medveczky
Attila
|