2010.07.16.
Globalizációs szemfényvesztés
Ughy István
festőművész az erdélyi Székelykeresztúron született
1938-ban. A hétosztályos elemit szülővárosában végezte,
majd a marosvásárhelyi képzőművészeti középiskolában
folytatta tanulmányait. 1957-től 1963-ig a kolozsvári Ion
Andreescu Művészeti Akadémia festészeti szakos hallgatója.
Tanulmányai befejezése után Szilágysomlyón művészeti vezető
munkakörben dolgozik. 1964-től négy éven keresztül tanít a
szászrégeni nyolcosztályos művészeti iskolában. 1968-tól
szabadúszó és közben a székelykeresztúri múzeum külső
munkatársa. 1957-ben jelent meg múzeumi tevékenysége első gyümölcse
Csontkarcolatok porszaruk rajzai címmel. Ezt követően hamarosan
belső munkatárs lett. Kiállításrendezőként, régész és néprajzosként
dolgozott tíz éven keresztül. Oroszlánrésze volt a múzeum régészeti,
néprajzi, természetrajzi kiállításainak létrehozásában, a
képtár megteremtésében. 1984-ben jelent meg közös könyve
Benkő Elekkel a bukaresti Kriterion könyvkiadónál Székelykeresztúri
kályhacsempék címen. Keresztúri munkásságát idézi még
Benkő Elek korszakalkotó könyve, A középkori keresztúr-szék
régészeti topográfiája. 1986-tól 1990-ig segédmunkásként
dolgozott. 1990-ben települt át Magyarországra, s attól az évtől
fogva 2005-ig a pápai Gróf Esterházy Károly Kastély és Tájmúzeum
munkatársa. Grafikusként dolgozott, mint régészeti rajzoló, s
a múzeum képzőművészeti anyagát is kezelte. Ilon Gáborral,
a múzeum volt igazgatójával jelent meg közös könyve A Kárpát-medence
régészete címen. Rövid ideg a múzeum megbízott osztályvezetője
volt. 1964-től folyamatosan kiállít számtalan kiállítóhelyen,
Erdélyben: Székelykeresztúr, Székelyudvarhely, Csíkszereda,
Marosvásárhely, Kolozsvár, Kézdivásárhely. Még Erdélyben
élt, mikor egy csoporttal részt vett egy kiállításon az
USA-ban. Magyarországon Pápán, Győrött, Hatvanban,
Szombathelyen, Ajkán, Sárváron, Veszprémben, Zalaegerszegen, a
Balaton vidékén voltak kiállításai. Kiállított a Felvidéken,
Losoncon, a németországi Schwezingenben, a hollandiai Campenben
két alkalommal, a horvátországi Szebenikben, az ausztriai
Leondingban. 2009-2010-ben Oroszországban hívták meg egy nagymértékű
kiállításra. Moszkvában, Szentpétervárott, a Komi és az
Udmurti Köztársaságban állították ki képeit. 2002-ben
jelent meg közös könyve Kútvölgyi Mihállyal, a Regélő
Torockó. Tagja a MAOE-nak, a Magyar Képzőművészeti Szövetségnek
és 2004-től a figuratív (F) csoportnak. 2009-ben az
F-csoporttal Kolozsváron, Csíkszeredában, Sepsiszentgyörgyön
állított ki.
– Az ön művészetének, gondolatainak, pályaképének
ismertetésével az F-csoport tagjainak bemutatásának végállomásához
értünk, már csak egy nagy közös, összegzés hiányzik. Mit
gondol, igaz az a vád, hogy a mai művészi törekvések legtöbbje
sematikus absztrakciókká silányítják a kultúrát?
– Sajnos igaz. A történelem folyamán még nem volt arra
példa, hogy egy csoport – mint ma a globalistáké – ekkora
erővel változtatni akart volna egy addig jó bejáratott képzőművészeti
látásmódon. Természetesen nem csak a képzőművészetet akarják
lerombolni, hanem szinte mindent. A cél a zűrzavar létrehozása,
az értékek silányítása. Mi történt tehát? Minek „köszönhető”
ez a markáns változás? A technika nagyhatalommá válásának,
annak, hogy a sebesség határát kitolták a végtelenségig, s
behatoltak a világ ezernyi igazságába. A filmezés technikájának
megváltozása, annak megismerése, magával húzta-vonta a művészetek
technikájának módosulását is. A művészkedés pedig nem akar
lemaradni a technika vívmányai mögött. Ez azzal jár, hogy
„kiszöknek” a színek, fellazulnak a formák, majd alaktalanná
válnak. Egy „szent fény”, a szakralitás érintett meg
egykor minden művészetet, és hozott mozgásba. A fény pedig
beleköltözött a tárgyakba, az ábrázolt figurákba, s belőlük
sugárzott ki. Rembrandt festményein – de nem csak nála – ez
jól tetten érhető. A történelmi, mitológiai, vallásos témákkal
mindent el lehetett mondani. Az emberek pedig ezt igényelték is.
A korabeli egyház, nagyhatalomként, pedig kihasználta az igaz művészetben
rejlő lehetőségeket. Mára viszont minden megváltozott. A
globalizáció nem csak a nagypolitika és a pénz világát érinti,
hanem a művészetét is. Jön a végső, a világ gyarmatosítása
a globalizmus nevű agybaj égisze alatt. A globalizmusnak nincs
szüksége a helyi közösségek történelmére, múltjára, régészetére.
Nem kellenek a nemzetek, a múltuk nyavalyáival. Ez az új
globalista gőzhenger uniformizálja a világot, a maga erőszakos
képére formálja. Az új diktatúra képviselői erőszakosak,
lehengerlők, a pénzforrásokat kisajátítók, minden nemes érzelmet
elnyomók. Csak ők számítanak. Céljuk az embereket sötétségben
tartani. A tömegember pedig csupán a mának él. Számára a
holnap nem létezik.
– Hogyan tudjuk felvenni ellenük a harcot?
– Magányosan aligha. Szükséges, hogy az igazat akarók
összefogjanak, közösségeket alkossanak. Mi, figuratív-művészek
azért álltunk össze, hogy erősebbek legyünk. Külön-külön
talán eltapostak volna minket. Miért? Mert az ember, az emberi a
központi témánk. Magát az embert, az ő lelkivilágát képtelenek
vagyunk kihagyni a kompozícióinkból. Soha semmi nem kényszerített
minket arra, hogy embertelen dolgot alkossunk. Én pedig képtelen
vagyok arra, hogy a SEMMIT úgy fessem, mintha VALAMIT ábrázolnék.
– Kik is az elődjei az F-csoportnak?
–Művészetben egyenes ági leszármazottjai vagyunk
Raffaellónak, Paolo Veronesenek, Lucas Cranachnak és Hieronymus
Boschnak. Úgy látunk, mint ők. Azt is látjuk, amit ők láttak.
Mi még bizarrabb képeket festhetnénk Boschnál, hiszen mára tényleg
megbolondult a világ.
– Bővebben mi jellemzi művészeti törekvését?
– A mondanivalót – ami nálam a képsík „színpadán”
lejátszódó előadás, történet, mese – szeretném összhangba
hozni a felület vászonanyagával, s a festékkel. Fontos, hogy a
köztük lévő szimbiózis teljes legyen és hihető. Egyforma erővel
szerepeljen minden résztvevő a képsíkon. Amit az életben
demokráciának nevezünk, az ebben az esetben úgy valósul meg,
hogy minden alkotásbeli tényezőnek legyen „egy-egy szava”,
beleszólása a mű elkészítésének folyamatába. Csak így jöhet
létre a tökéletes harmónia a vásznon. Minden kor rendelkezik
olyan sajátos tulajdonsággal, atmoszférával, amit a mű rabul
ejt és visszasugároz. A képeimnek tehát ezt a mai szokatlan,
furcsa világot kell visszaadniuk. Remélem, nem veszik nagyképűségnek,
de éppen ezért lényeges a tehetség, a képesség. Egy tehetségtelen
ember nem tudja mindezt a vásznon visszaadni. A tehetséges művész
felelőssége, hogy a mese, a narráció a képen tökéletesen
felismerhető legyen. Képeim viszont nem csak mesélnek, hanem
egy transzcendens – érzékek feletti – tartományba is
elkalauzolják a nézőt. Ennek a tartománynak összhangban kell
állnia a témával, a történettel. Az is lényeges, hogy eszközeiben
– a vászonnal, a síkkal, a színekkel, a formákkal,
vonalakkal, tónussal – is megfeleljen a kép a követelményeknek.
Ekkor szinte megmozdul a képsíkon a jelenet, s a nézővel közölni
kezdi az üzenetét. Nem jó a festmény, ha a néző szeme ürességet
lát a képen. Egy-egy gazdag forma, vonalvezetés az, ami szinte
továbbviszi a néző szemsugarát a kép egyik részéből a másikra.
Természetesen a képen eszközeiben megjeleníthetők a mai kor kísérletei
is. A vívmányok is beépíthetők. De! A kép közölje a
mindenkori transzcendencia súlyos mondanivalóját. Azt pedig beláthatjuk,
hogy a világunkból jól ismert figurák nélkül mindezt létrehozni
lehetetlen.
– Mikor is jó egy festmény?
– Akkor, ha képes arra, hogy megszólítsa a nézőt. Egy
párbeszédnek kell beindulnia. Rákérdez a néző: „miért is
vagy ilyen csodálatos?” Ha van elég pénze valakinek, akkor
hazaviszi, megvásárolja a festményt, gyönyörködik benne. Ha
valaki megengedheti magának azt, hogy vegyen egy Rembrandt-képet,
akkor nem csak anyagi értelemben lesz a világ egyik leggazdagabb
embere. Rembrandt akkor megtiszteli az illetőt azzal, hogy egy
anyagiakban ki nem fejezhető értéket oszt meg véle. Viszont
egy kriksz-krakszos, festékkel telespriccelt képnek csak pénzbeli
értéke lehet. Érzelmileg soha nem tudunk egy ilyen „művel”
kapcsolatot teremteni. Őrizhetjük a széfben, mint egy rúd
aranyat, hiszen csupán egy tárgyról van szó.
– Miért lett a művészet a semmitmondás zsonglőrködése?
– Egy nagy szemfényvesztésről van szó. A globalizáció,
ami minden eddigi diktatúrák közül a legerősebb és leghatásosabb,
már nem ábrázoltathatja magát a valódi művészet eszközeivel,
hiszen olyan rút, hogy azt már nem lehet lefesteni. Olyan vérgőzös,
hogy már a múzeumokban sem állja meg a helyét. Ezért rejtőzik
rébuszok mögé. Ezért nevel ki magának egy „művész-réteget”,
melyet jól meg is fizet. A globalizáció különféle semmitmondó
izmusokat talál ki, melyek eltakarják igazi sátáni arcát. S közben
a semmittevést úgy tálalja, hogy az valódi tevékenységnek
hasson. Szörnyű, hogy a festők többsége ebben az önző,
kegyetlen világban semmiről sem vesz tudomást, nem lát, nem
beszél, nem hall, csak nonfiguratív módon kriksz-krakszol a vásznon.
– Soha nem kacérkodott a non figuratívitással?
– Ez a mai kor a lehető legerőszakosabb az emberiség történelmében.
Ha nem simulunk be a rendszerbe, akkor falhoz állítanak,
kirekesztenek. A művészetben is parancsot adnak. Aki nem
posztmodern, nem a fluxust, a nonfiguratívat alkotja, azt
ellehetetlenítik, vagy nem vesznek róla tudomást. Inkább fessék
az emberek a nagy semmit, minthogy olyan mondanivalója legyen a képnek,
mely esetleg gondolkodtat, ne adj Isten kritikussá tesz. Ma az a
cél, hogy ne közöljön semmit egy alkotás. Nem lettem
nonfiguratív művész, mert nem vitt rá a lelkiismeretem, hogy
szép világunkat szétroncsoljam. Soha nem vetődött fel bennem,
hogy másképp fessek, mint ahogyan látok. Először szinte
„ereimben” készül el a mű, amit sokszor egy társadalmi,
szociálpszichológiai defektus ösztönöz. Ekkor már szinte
filmszerűen, kockáról-kockára látom szemem előtt a
jeleneteket, kész vannak a formák, a színek, s akkor a vászonra
hirtelen „ráborul” minden. S ekkor kezdődik az ábrázolás
művészete, mert a síkon kell megjeleníteni a teret, a mélységet,
a mozgást. A jó festő szobrászkodik a vásznon is. Minden ábrázolt
témába saját magát festi. Tehát ha egy alaktalan katyvasz
lennék, akkor biztos nonfiguratív festő lenne belőlem. Sajnálom
azokat a kollégákat, akik küszködnek a nagy semmivel, s mint
huszadrangú sziszifuszok, tolják fel a galacsint a dombra, ám
az a másik oldalon legurul, s mindent kezdhetnek elölről. Múzeumi
ember vagyok. A régészet a szerelmem. Több ásatáson vettem részt.
Tudom jól, milyen határtalan örömet jelent, mikor egy homogén
forma kibontakozik a föld mélyéről. Ha meglátunk akár egy
csempetöredéket, rajta egy alak részletével, annak néha
felbecsülhetetlen értéke van. Több ezer évről képes regélni
egy csontkarc, egy csontsíp. Hogy jövök én ahhoz, hogy az
emberiség csodálatos kézjegyeit meggyalázzam, leminősítsem
azzal, hogy témámat roncsolva ábrázoljam? Milyen nagy szerencséje
az emberiségnek, s a tudós társadalomnak, hogy sem a sumérok,
sem a szkíták, egyiptomiak, avarok nm voltak nonfiguratívak.
Ellenkező esetben alig tudnánk valamit az emberiség hajdani történelméről.
– Ha már a történelemnél tartunk…Ma történelmi
tablók festése sem divatos.
– A közelmúltban emlékeztünk meg a trianoni békediktátum
90. évfordulójára. Megfájdul minden magyar ember szíve, ha
ezt a szót hallja, leírja: Trianon. Nem kerülhetem meg, hogy a
nonfigurativitást ne hozzam kapcsolatba Trianonnal. Az országcsonkítástól
kezdve, nekünk, magyaroknak sok mindent megtiltottak, részeinket
szétosztották mások között. Az elmúlt 90 évben alig készültek
történelmi tablók. Nem csoda, hiszen igaz történelmünk kutatása
is tiltott, nem csak a határokon túl, hanem ebben a csonka-béna
hazában is. Szüleim úgy indítottak el a művészi pályán,
hogy a magyar történelmi események festője legyek. Születésem
idején, 1938-ban még lángolt a magyarságban a hazaszeretet. Az
pedig természetes, hogy egy nemzet iránti szeretetet csak
figuratív módon lehet megjeleníteni a művészetben. Az új világrend
igénye pedig az alaktalanság, az, hogy ne legyen identitástudatunk,
s lépjünk ki önmagunkból. Robot legyen csupán az ember,
melybe a globalizmus urai programoznak. A néprajz, a régészet,
a múzeumok felé is történelmünk mélységes szeretete
hajtott.
– Térjünk vissza az emberi tényező és a festészet
kapcsolatára.
–Tegyük fel a kérdést: mi lesz 500-1000 év múlva? Változik-e
az ember antropológiailag? Változik-e az ember lelke? Nem! Szűk
száz évbe bele lehet zsúfolni a modern művészeti törekvéseket,
a kísérletezéseket. Vajon 1000 év múlva kik lesznek a
modernek, s mit neveznek majd kortársnak? Mi az, ami változott
az emberiség történelmében? A technikai világa fejlődött,
de az ember nem. Az emberi viszonyok is a helyükön maradtak. Az
ember lelki világa viszont roncsolódott, a psziché betegedett.
Ezt a beteg lelkületet festhetjük meg, mi mai figuratívok, s ez
az, amit még Raffaellónál nem láttak, de ugyanolyan komoly
eszközökkel, mint a már említett mesterek tették. Vagyis az
emberi tényezővel, az embert körülvevő dologi világ relikviáival,
ha nem ezt tesszük, akkor a képnek nincs hatása. Ma a technikának
engedett a művészet, s az egy szellemi tébolydába vezette. Ha
eljön a gyógyulás, s a művészet úrrá lesz a technikán,
akkor vissza kell fordulni a gyökerekhez. Akár az
Altamira-barlang freskóihoz, mert azok igazán kifejeznek
valamit. Harmincezer év telt el azok készítése óta, s lám-lám
mégis mennyire „modernek.” Hajmeresztő hűséggel adták
vissza az állat minden rezdülését. Ne fosszuk meg tehát a jövőt
a figuralitástól.
–Hogyan változott meg a festő és a befogadó
kapcsolata?
–Nemrég vetítette a televízió a Monet-ről szóló
filmet. Utána elgondolkodtam: mi történik velünk, képzőművészekkel?
Vajon miért nem lehet közkedvelt egy festő? Miért nincsenek
ebben a korban festőfejedelmek, Zichy Mihályok? Nem igaz, hogy
Picasso festőfejedelem volt, mert az emberek többsége érzelmileg
nem kötődik világához. Inkább azon csodálkoznak egy-egy
Picasso-kép előtt, hogy mi került ezen a képen 106 millió
dollárba. Ma a pénz cserél gazdát, s nem a kép. Ma a kép
csak ürügy, egy fiktív kacat, a lényeg a mögöttes, a pénz.
Ha egy szerény mázolmány ilyen sokat ér, akkor mennyibe kerülhet
egy Rubens-festmény? –teszik fel jogosan a kérdést. Hol a
realitás? Mintha meghibbant volna az emberiség.
– Az ön képeit meg szokták vásárolni?
– Ritkán, mert nincs médiabeli értékük. Ha majd
meghalok, akkor tán értékes lehet egy-egy képem, de csak
akkor, ha nem követek el olyan ma a műítészek szerint megbocsáthatatlan
dolgot, hogy történelmi tablókat festek, a magyar história
alakjait ábrázolom, s egyházi, vallási, mitológiai témák
szerepelnek a vásznaimon. A modern kórnak ezek tiltott gyümölcsei.
A modern kór a kisszerűséget jeleníti meg a képzőművészetben.
Emlékszünk az MSZP hajdani elnökének kijelentésére: „merjünk
kicsik lenni!” A kisszerűség viszi a prímet, merjük festeni
a semmit, a rondát, a visszataszítót. Ma nem kellünk, mint érző,
emberi lények. A festőnek, a művésznek „hallgass” a neve.
Ha gépként engedelmeskedünk, csak akkor engednek médiához.
Minden devalválódott, csak a pénznek van értéke. Mindennek más
előjelet adnak, amivel rendelkeztek valaha. Ma az erkölcstelen
az erkölcsös, s aki hazug, azt istenítik. A festőnek pedig
csak egy részletet lehet festenie. Részt az egész helyett. A részletnek
magának pedig alig lehet mondanivalója. Ráadásul ma a technika
az, amit dicsérnek a műítészek, de a mondanivalóról
hallgatnak. Igazi materializmus ez, mikor csak az anyagnak van
prioritása. Így jön létre az „orcátlan” művészet,
amivel kufárkodni lehet, meg lehet tölteni a világ múzeumait,
s az érték senkit sem érdekel. Kortársaink képén –
tisztelet a kivételnek – hányavetiség, fércelt nemtörődömség
látható. Ezzel a nézőt is félrevezetik. Ma az az újszerű,
ami csak vázlata valaminek. A próbálkozás lett a kész termék.
Ez a munkálkodási mód lett az éltetője sok ezer sarlatánnak.
Az igazi értékeket pedig elzárják a múzeumokba, s mondják,
ami régen volt, az nem folytatható. Mintha a régi korok festményeit
nem emberek alkották volna.
– Azt veszem ki az eddigiekből, hogy nem egy megalkuvó
ember.
– A Jóistennek és felmenőimnek tartozom köszönettel,
hálával, hogy életem folyamán sosem kellett földi nagyságok,
és törpe helytartók előtt toporognom. Jó korán eldöntetett,
hogy szabad ember leszek. Majdnem mindig azt tettem, amit bensőm
diktált. Bennem határtalan a kíváncsiság és a szabadságvágy.
Amit művészi téren csinálok, sosem kell magyaráznom. Ami az
emberi tényezőt illeti, szerintem évezredek óta nem változott
semmi, és nyugodt szívvel mondom, hogy nem is fog változni.
Tulajdonképpen arról van szó, hogy a múlt iránti mélységes
tisztelet, csodálat megmentett attól, hogy koldusa legyek a mának.
Igazi múzeumi ember vagyok, semmiféle furcsa kimenetelű harcban
nem tudom elképzelni magam.
– Az, hogy múzeumi ember, azt jelenti, hogy a múlt érdekli
jobban?
– Igen, mert a múlt megismerése nélkül nem tudunk
hitelesen alkotni a jelenben, s építeni a jövőt.
– Mint festőről, alig írnak önről, akkor, mint
muzeológust tartják számon?
– A muzeológusok nem ismernek el, mert egy, a festészetből
felkapaszkodott embert látnak bennem. A művészeti életben
pedig a már elmondottak miatt hallgatnak rólam. A múzeumi munkákat
el kellett viszont fogadnom, hiszen a festészetből nem tudtam
volna megélni. Édesapám, aki tisztviselő volt Székelykeresztúron,
nagyon szerette a történelmet, s ezért sokszor elvitt magával
a múzeumokba. Én pedig, akinek rajzbéli ügyességét korán
felismerték, gyerekként készítettem a székelykeresztúri múzeum
számára kisebb rajzokat. A régészet is kicsiny korom óta érdekelt.
Azt játszottam, hogy elások egy kis ládát a föld mélyébe,
majd megtalálom. Talán bizarrnak tűnik a következő: előfordult,
hogy egy halott gémet ástam el a kertben, s egy kis idő múlva
kiástam, s a csontjait kifőztem, s elkezdtem elemezni. Egy idő
után egyre több történelmi könyvet olvastam a sumérokról, s
az ősmagyarokról.
– Elvégezte Kolozsvárott az akadémiát, majd egy kis
kerülővel visszatért a múzeumhoz.
– Először művészeti vezető voltam a szilágysomlyói
kultúrháznál. Ez után négy éven keresztül a szászrégeni
elemi művészeti iskola rajztanára lettem. Be kell vallanom, a
tanári pályát nem éreztem magaménak. Így 1968-tól szabadúszó
lettem, s közben a múzeum külső munkatársaként dolgoztam.
– Mit is jelent a szabadúszás?
– Munkavédelmi pannókat festettem, mint képzőművész
társaim többsége. Az volt a hatalom célja, hogy ne éljünk
meg a képzőművészetből, ne vegyenek tőlünk képeket, így
olyanokat kellett festenünk különböző bádogtáblákra:
„vigyázz, a tetőn dolgoznak!” Ez egy borzalmas dolog volt.
– Első múzeumi gyümölcse a Csontkarcolatok
porszaruk rajzai volt.
– Majd a múzeum kollegája lett Benkő Elek, s vele
megalkottuk a Székelykeresztúri kályhacsempék c. könyvet. Érdekesség,
hogy az erdélyi régészek, muzeológusok többségét Magyarországra
sem engedték ki, nehogy beszámoljanak egy-egy kutatási eredményükről.
Akkoriban csak dák és római kori ásatásokat lehetett végezni.
Így mi ún. mentőásatások álcájával kutathattuk a magyarság
múltját.
– Miért is fontos a kályhacsempékről beszélni?
–Mert a korabeli házak a kályha, a tűzhely köré épültek.
Ez volt a központ. S ha a központot ismerjük, akkor következtethetünk
az egészre.
– Ön volt az egyik létrehozója a múzeum képtárának.
– Egy kortárs képtárat hoztunk létre. Meglepett, hogy
még a bukaresti román művészek is sok képet adományoztak a múzeumnak.
Jelenleg kb. 3-4 képem látható Székelykeresztúron.
–1986-ban miért szakított a székelykeresztúri múzeummal?
– Beadtam a visszahonosítási kérelmemet. Arra
hivatkoztam, hogy apai nagyszüleim Magyarországról származnak.
Ez így is van, az Ughyak a Bakony településein élnek, s ezért
is választottam Pápát lakhelyemül.
– Ahol a helyi múzeumban dolgozott több éven keresztül.
– 1990-ben a múzeum akkori igazgatója, Ilon Gábor azt
mondta: „nagyon vártalak téged.” Főleg régészeti rajzolóként
tevékenykedtem és a képzőművészeti anyag gondozójaként.
– 1964-től állították ki festményeit. Önt főleg
a társadalmi problémák foglalkoztatták. Gondolom ezért több
képét visszautasították már akkor is.
– Egyszer Dózsát úgy ábrázoltam, mint az Árpád-házi
királyokat szokás. Tehát nem az akkori kommunista-módon.
Tudjuk, Dózsa Györgyben a kommunizmus előfutárát látták. A
zsűrinek nem tetszett az én festményem, mert túlzottan
misztikusnak találta. Máskor pedig, amikor a diktátor
„aranykorszaka” volt, egy petróleumlámpát és egy gyertyát
festettem. Ez egyértelműen a sötét korra utal. Sötét is volt
szó szerint, hiszen megbüntették azt, aki nagyobb erősségű
égőt használt a megengedettnél. Természetesen ezt a festményt
sem lehetett kiállítanom.
–
Beszéljünk most két festményéről. A Kaotikáról és az
Adjátok viszsza a falumat! címűről.
– A 2007-ben készült Kaotikában erős társadalomkritika
fogalmazódik meg. A kép közepén ott az aranyborjú, melyet egy
fekete ruhás figura imád. Bal szélen egy vörös ruhás, jobb
oldalon egy kék ruhás alak szónokol a népnek. Tehát a
szocialisták és a liberálisok butítják, kábítják a népet.
Fent, az égi szférában pedig, piros, fehér, zöld színben a
magyarság viaskodik a két torz alakból áradó ördögökkel. A
másik kép egy nagyon szomorú eseménynek állít emléket. Bözödújfalu
az erdélyi falurombolás jelképévé vált település, melynek
templomtornya még ma is áll. Málladozó falával, üresen tátongó
ablakkereteivel csendben hirdeti: itt valaha emberek éltek és
haltak. A diktatúra bukása túl későn jött 1989 decemberében:
addigra már a víz volt az úr a völgyben. A tragédiát
feloldottam a szépre való emlékezés momentumaival. Életkép
kerekedett ki belőle, de az ördög ott van a sarokban és
figyel.
– Ha ennyire szókimondóak a képei, akkor nem csodálom,
hogy nem vesznek önről tudomást.
– Egyetlenegy diktatúra sem fogadja el a bírálatot. A
mai, globalista sem. Ettől függetlenül nem fogom meghajtani a
fejem előttük csak azért, hogy beszéljenek rólam.
Medveczky
Attila
|