2010.07.16.
Vitányi baloldala ma
Lapozgatás közben
véletlenül szembesültem az adattal: a szocialisták egykor oly
táncos lábú csillaga – (ifjú korában táncszövetségi
vezető, majd a színművészetin tánctörténetet oktató) –
Vitányi Iván elvtárs nemrég lett 85 éves. El kell ismernem, a
táncot leszámítva is mozgalmas volt ez a 85 év. 1945-től
1956-ig tagja a vasöklű kommunista pártnak, ezt követően szünetet
tart, csak 1972-től lép be az MSZMP-be, és válik újra
intranzigens mozgalmárrá. Különösen érdekes, utólag nehezen
is rekonstruálható az a meghurcoltatás, amit 1956-os ténykedése
okozott az életében: büntetésül minden művészi tevékenységtől
eltiltották szigorú, de következetes elvtársai, úgy tűnhetett,
végleg elmúltak a táncos évek. 1957-ben vasesztergályos tanulónak
ment. Nem tudom, akkoriban milyen gyors és széleskörű lehetett
a fémipari képzés, de tény, hogy hamar végzett: 1958-ban már
a Muzsika c. lap munkatársa, pár év múltán a Valóság
rovatvezetője. A Kádár-rendszer megbízható, jellegzetes értelmiségi
figurája lett a legkülönfélébb beosztásokban. Az Antall-éra
óta, immár húsz éve folyamatosan az MSZP országgyűlési képviselője,
jelenleg pártja frakciójának a legöregebbje. (Ez a gerontológiai
teljesítmény egyben egyetlen sajátsága, amivel kitűnik.) A
rendszerváltozás hozta politikai szabadságot egyebek mellett
arra használta fel, hogy 1991-től a Magyar Ellenállási Szövetség
(?) elnökségének oszlopos tagja lett, így végre – életében
először – ellenállhatott, immár legálisan is.
Vitányi elvtárs a hosszú évtizedek alatt benne felhalmozódó
mozgalmi tapasztalatot egy ideológiai vallomásban foglalta össze
a Népszabiban – hol másutt? – A baloldal ma címmel. Ezt
olvasva, hosszasan eltűnődtem azon a létfilozófiai kérdésen,
hogy az agg kor megélése vajon jutalom vagy büntetés az Úristen
részéről? Netán egyszerre mindkettő: az érintett szempontjából
jutalom, a környezetében lévők szempontjából büntetés. És
most nem a notabilis szerző által kifejtett üvöltő ellentétekre
gondolok – (a tanulmány elején még legfőbb nemzeti
feladatunk a Szent István által elkezdett, ezeréves program mai
befejezése, a végén pedig megtudjuk, hogy csak a csacsi következetes,
Vitányi úr nem, mert ő ma másképpen magyar és szocialista,
mint húsz vagy negyven éve volt) –, sokkal inkább taszított
az a vegytiszta, ortodox bolsevizmus, amit Gyurcsány védelmében,
valamint imádott pártjának fényesítése okán kifejtett.
Megtudhattuk tőle, hogy a nemzeti politika valójában ókonzervatizmus,
hogy Trianont megérdemeltük a honi kisebbségek méltósága
ellen elkövetett bűneink miatt, hogy Gyurcsány őszödi beszéde
korszakos revelációt hozott, mert a Nyugatot jelenthette volna
nekünk, ha megértjük, nem „a magyar ugar mucsai rendjét”,
amit a jobboldal képvisel. Amikor szerzőnk ilyen lelkesen
belehecceli magát a baloldaliság bizsergetően izgalmas örömeibe,
nyilván újraéli – hat-hét évtizeddel korábbi – fiatalságát,
és egy történelmileg régen meghaladott magyar társadalmiság
igazságtalanságai ellen veszi fel a harcot – némileg megkésve.
Egy kipróbált
elvtárs kipróbált toposzai ezek. Ugyanakkor veszélyes
toposzok. Egy másik nagy öreg, bizonyos C. G. Jung figyelmeztetése
jutott eszembe Vitányi Iván taszítóan lelkes baloldaliasságáról:
a legveszélyesebb hazugságok nem a kitalációk, az illogikus,
spekulatív csúsztatások világából, hanem az elöregedett
igazságok felől fenyegetik a tudatot. Ezek ugyanis kezdetben,
valaha találóak, igazak, meggyőzőek voltak, de az idő haladtával
elveszítették az élettel való összefüggésüket, nem képesek
magukba foglalni az életjelenségek teljességét, így aztán
„a korábbi jó ártalommá változását jelentik”. A társadalmi
hazugságok nagyobbik része elöregedett igazság. Sokat tudna
erről beszélni az egyház, ha kérdeznénk, de sajnos semmit sem
hallott még e szomorú folyamatról a magyar baloldal, amely képes
egy 85 éves aggastyánnal képviseltetni magát a törvényhozásban.
(Érdemes ezt összevetni a Vatikán új álláspontjával, mely
szerint a 70 feletti püspököknek kötelező nyugdíjba
vonulni!)
Vitányi Iván
keresztény ember, de mert a balos-liberális értékek dominálják
világnézetét, olyan, mintha pogány lenne. Feltételezem egyetért
a Nyugat hangját képviselő strasbourg-i emberi jogi bíróság
döntésével: az olasz állami iskolák tantermeiből távolítsák
el a feszületet, hátha jár oda egy – talpig rituálisan öltözködő
– moszlim tanuló, akit a kereszt nyomaszthat. Feltételezem
egyetért az ugyancsak pedigrésen nyugati FIFA döntésével: a
futballisták meccs előtti izgalmukban, gól utáni örömükben
nem vethetnek ezentúl keresztet, mert más vallásúak is nézik
a meccset, akiket esetleg irritálhat a keresztvetés. (Nota bene:
2010-et írunk Krisztus születése után!). Túl korán
kapcsoltam be a tévét, véletlenül elkaptam egy amerikai limonádé
sorozat epizódjának zárómondatát: „Minden lehetséges, mert
ez New York!” Hosszú meditálásra inspirált a mondatot
lelkesen elsikongó Barbi-baba: ennek a mondatnak a hamissága és
beszűkült Amerika-őrülete szinte bántó. Talán bizony Párizsra,
Londonra, Rómára, Barcelonára, Athénra, Stockholmra, Bécsre,
vagy akár Budapestre nem érvényes ugyanez a „minden lehetséges”?
Csak egy dolog lenne, amit elképzelni tudok New Yorkban, de az
említett nagyvárosokban nem: a roppantul felszínes és híg tájékozottságot,
a kulturálatlanságot és a szellemi gyökértelenséget. Ha van
hely, ahol egyetértenek a feszület nélküli tanterem ideáljával,
és ahol semmiféle ellenállást nem vált ki a FIFA elvárása a
vallási hovatartozás eltitkolását illetően, az New York.
Vitányi apó és
az ő szertelen titánja, Gyurcsány Fecó, amikor célként a
Nyugatról beszélnek, és az euró-atlanti közeledést szeretnék
minél inkább megvalósítani, ennek az ostoba, műveletlen, múlt-,
történelem- és gyökérnélküli New York-i művilágnak az ide
importálását kívánják. Ki hogy van vele, de ennél még a mi
nehézkes, ugaros, feudalizmus-maradványos – de ezeréves! –
magyar életünk is különb és emberibb.
És noha a New
York-i szellemiség Budapestre telepítése még folyamatban van,
az MSZP máris fixre veszi, hogy minden magyar hülye. Ennek
bizonyítására érdemes átlapozni a 12 oldalas kis füzetet,
amely Horváth Csabát mint főpolgármester-jelöltet van hivatva
szíves figyelmünkbe ajánlani. Ami ebben a füzetben van, az
nincs benne ugyan Illyés Hetvenhét magyar népmeséjében, de
hogy annál nagyobb fantáziavilágot elevenít meg, az
vitathatatlan. Van benne minden: ingyen BKV, rengeteg parkolóhely,
tiszta levegőjű Budapest, felgyorsuló közlekedés, sok-sok pénz
a fejlesztésre, vadonatúj villamosok, buszok, trolik, jó tündérek
varázspálcával és piros szegfűvel. Mindezt összevetve az elmúlt
nyolc év városfejlesztési eredményeivel, amikor is –
egyetlenegy főnyi többségük révén – Horváth Csabáék
voltak az urak, vagy akár az elmúlt húsz évvel, Demszky regnálásának
fekete időszakával, joggal kérdezhető: Vitányi pártja
ennyire stupidnak tekinti a társadalmat, amelyet szolgálni lenne
hivatott?
A kérdést Vitányi
Iván kezdte el feszegetni, én csak csatlakoznék a témához,
mint afféle szerény lakossági véleményező, ugyanis kézenfekvőnek
tartom a választ arra, hogy milyen is a baloldal ma. Ugyanolyan,
mint Robespierre óta mindig is volt: kártékony és kétszínű.
Szőcs
Zoltán
|