2010.07.23.
A kicsi, mérges öregúr
Barta János: Arany János és kortársai
A 60-as, 70-es években
a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar irodalmi intézetének
két állócsillaga volt: Bán Imre professzor és Barta János,
akit kortársai a Kicsi Mérges Öregúr néven emlegettek.
Ugyanis Barta roppant szigorú volt, és bizony fukarkodott a dicsérő
jelzőkkel, amikor irodalomtörténeti és irodalomelméleti
tanulmányait írta. Különösen nehéz korszak különösen nagy
fajsúlyú embere volt Barta János.
A
professzor úr 1901. augusztus 9-én született Szentesen, és
1988. április 18-án halt meg Debrecenben. Tanítványa, az
irodalomtörténész Görömbei András így ír a kétkötetes
Barta János-tanulmánysorozat élén:
„Életének első három évét egy
Szentes környéki tanyán töltötte, majd szülei beköltöztek
Szentesre, a város szélső házába. Tehetségét tanítója
hamar felismerte, és rábeszélte szüleit, hogy taníttassák a
jó képességű fiút. Így került a szentesi gimnáziumba. A
szegénységgel küzdő paraszti életforma, a család mélyen
vallásos és puritán szelleme nagy hatással volt a gimnazista
diákra. A szülők szűkös anyagi helyzete miatt házitanítóskodással
biztosította a megélhetését. Ekkor alakította ki azt a puritán
és takarékos életformát, melyet egész életében megőrzött.
Szelleme azonban szabadon kalandozott. Az önképző körben
verseivel, bírálataival, műfordításaival szerepelt, regény
és irodalomtörténet írását egyaránt tervezte. A
mélyről jött embereknek ahhoz a típusához tartozott, amelyik
nagy szellemi mohósággal próbálja birtokba venni azt a világot,
amelyet ősei elől elzártak a mostoha körülmények. A sokoldalú
szellemi kíváncsiság nehezítette meg pályaválasztását is:
egyszerre szeretett volna lenni tanár, irodalomtörténész,
filozófus, pszichológus lenni. Szellemi pályájának meghatározó
élménye volt, hogy 1920 őszén felvették az Eötvös Kollégiumba.
Horváth János és Kleinmayr Hugó óráit a szabadpolcos nagykönyvtárban
a szellemi kalandozás örömét a kiváló közeg felnövesztő
hatását később is hálával emlegette.”
Barta
tanár úr először Budapesten tanított, a kereskedelmi akadémián.
Aztán a háború után Debrecenbe került, ahol egy sajátos
szellemi közeg fogadta. Ahogyan végigolvastam a kétkötetes
tanulmánykötet Arany Jánosról szóló fejezeteit, meggyőződhettem
róla, hogy páratlan kincs a Barta-életmű a magyar irodalomban.
Természetesen korábban is ismertem őt debreceni diákéveim
alatt. Ebben az időszakban az irodalomtörténetben és
irodalomban a népi, a népies, a nemzet, és a magyar kultúra
fogalmairól ő beszélt a legtöbbet. Gondoljunk bele, milyen hatást
válthatott ki a kora kultúrájának marxista ihletettségű
irodalmi világában. Ekkor volt kézikönyv Lukács György műve,
„Az ész trónfosztása”. A mű a fasizmus születéséről
beszélt, meg annak az eluralkodásáról, meg arról, hogy a nép,
a népies, a folk egyenes következménye itt Magyarországon a
Volksbund. Innen már csak egy ugrás maga Hitler és hitleráj.
Ez Bartát nem zavarta, mert tudta, hogy gyökér hülyeségről
van szó.
És
milyen érdekes Barta története. 1956-ot követően – ne
legyen kétségünk, hogyan ítélte meg az 1956-os szabadságharcot
– tanítványai óvták és vigyázták a Kicsi Mérges Öregurat.
Abban az időszakban egy Juhász Béla nevű fiatal tanársegéd
vagy adjunktus volt a Kossuth Lajos Tudományegyetem párttitkára.
Barta- tanítvány. Ez a Juhász Béla mindent elkövetett annak
érdekében, hogy sérelem ne érje Barta professzort. Nem is érte.
S
e kétkötetes könyvből, amit Imre László válogatott,
megtudtam azt is, hogy Sőtér István és Király István korának
két marxista irodalomtörténésze is vigyázott Bartára, nem
engedték nyírni a professzort, elősegítették, hogy élni
tudjon és dolgozni. Ezért hát magamnak is mondom: nagyon vigyázni
kell a szélsőséges jelzőkre és ítéletekre. Királynak és Sőtérnek
nemcsak rossz cselekedetei voltak, íme a példa, jó is.
Ha
már Király István szóba került, egy másik megjegyzés az ő
munkássága és Barta munkássága kapcsán. Király István váltig
állította, hogy Mikszáth Kálmán kritikai realista volt. Éppen
a napokban emlékeztünk Mikszáth Kálmán halálának 100. évfordulójára.
Barta professzor meg állította, hogy:
„Az 1961-ben megjelentetett kisebb
terjedelmű Mikszáth-problémák című tanulmánya a marxista
irodalomtudomány által kritikai realistának besorolt Mikszáth
művészetéről mutatta ki tüzetes elemzéssel és gazdag esztétikai
szempontrendszer következetes alkalmazásával, hogy világképében
a nem realista elemek viszik a főszerepet. Tarthatatlan tehát az
az álláspont, amelyik Mikszáth életművét kritikai realistának
minősíti.”
Király joggal méltó
vitapartnernek tekintette Barta Jánost.
Barta
János elkészítette a híres Madách Imre tanulmányát. Sok
tanulmányt írt a XVIII. századi magyar irodalomról. Sok rövidebb
lélegzetű tanulmány készült Arany Jánosról és Petőfi Sándorról.
Bár készült rá, nagy lélegzetű monográfiákat nem írt. Nem
volt már rá ideje. Érdekes megjegyzés Barta Jánostól:
„Ha az epikus életművet egészében nézzük,
azt kell tapasztalnunk, hogy Arany egyaránt magáévá tudja
tenni a világképek archaikus változatait: a mese mágikus,
babonás világképét, a hős dalok és az ősi epopeiák mitikus
emberfölötti atmoszféráját. De a legendák szakrális-karizmatikus
sugalmai sem idegenek tőle. A modern empíria és a lelki élet
szintjén lezajló folyamatok, a lelkiismeret, a szenvedélyek és
szenvedések szintje valami korszerű realizmus gyanánt jelen van
a balladák és a nagy epikai alkotások egy részében; lassan
kialakul, és egyre inkább formálja Arany epikus szemléletét a
legegyetemesebb szféra, az erkölcsi világrend, bűn és erény,
vétség és bűnhődés ellentéteivel, és amaz „örök törvény”
képzetével. Minden ismerő tudja, hogy erről a pontról nézve
Aranynak még a balladákat is beleértve nincs két egyforma
alkotása – az a bizonyos stabilitás, amelyről előbb a nagy
epikusokkal kapcsolatban beszéltem, az ő életművében nem észlelhető:
az ott kifejezett értelemben Arany soha nem ismétli önmagát.”
Majd így
folytatja Barta János:
„Amikor a kutató az elmondottakat bizonyítani
akarja, csak egy mozdulat elég, amellyel rámutat Arany epikai műveire,
arra a sorozatra, amely Az elveszett alkotmánnyal indul, és
Toldi szerelmével fejeződik be. Egyébként és összefüggésükben
beszélnek ezek a művek. – az persze későbbi vizsgálódás
feladata lesz, hogy sorra vegye és kielemezze a bennük megtestesült
dimenzióváltozatokat. Arany költészetében, amelynek mostanában
inkább a tragikus oldalát és belső válságait szokták
kiemelni, magunk is meglepődnénk az eredmény mennyiségén. Már
az emberi oldalon ott állnak kötődései baráti leveleiben Petőfivel
(Illyés Gyula szerint lélekóriások hancúrozása), majd
ameddig lehet, a lassan elsavanyodó pompával; eszünkbe juthat a
kőrösi tanári kar, majd Arany tréfás leckéztetései, a
Bach-korszak irodalmi életében.”
Barta professzor
meghökkentő, ám eredeti megállapításokat tesz a magyar
irodalom XVIII. századáról. Ez Arany számára nincs is.
„A magyar irodalomtörténet új kora
kezdődik a mohácsi vész után, és tart Bessenyei György fölléptéig,
1526-1772; ezen belül a harmadik időszak a szatmári békétől
Bessenyeiig terjedő 60 évet foglalja magába. 1772-vel kezdődik,
1848-ig viszi a legújabb kort, mert a dolog természete úgy kívánja,
egy előkészítő s egy virágzási időszakra tagolja; az első
terjed a nyelvújítási vitákig, azaz 1811-ig. Bessenyeivel
kezdte el ő is. Ha kiadja verseit, íratásuk idejében; ma
nemzeti irodalmunk újjászületését nem Bessenyeitől Orczytól
számítanánk.”
Arany
János és a tudós Barta egyaránt korszakos embernek tekinti
Bessenyei Györgyöt. Nem érdektelen néhány mondattal Bessenyei
Györgynél megállnunk. Ki is ő? Tiszabercelen született
1747-ben, és Pusztakovácsiban (ma Bakonyszeg) halt meg 1811.
február 24-én. Bessenyei Zsigmond vármegyei táblabíró és
Ilosvay Mária fia. 1755-ig a szülőfalujában élt, majd Sárospatakon
volt diák. Később Bécsbe kerül, és Mária Terézia frissen
felállított magyar testőrségében teljesített szolgálatot.
Itt kezdett tanulni, az irodalomnak szentelte magát. 1772-ben
megjelent az Ágis tragédiája című műve. Az Ágis tragédiájának
megjelenése a magyar felvilágosodás kezdete. Pályáját a
protestáns ügyek képviselőjeként folytatta, majd a kalapos
király, II. József császár elvette a díjait és jövedelmét.
Visszavonult, és szinte remeteként élt. Emlékezzünk műveire:
Ágis tragédiája, A magyar néző, A filozófus, A
magyarság, A holmi, Egy magyar társaság iránt való jámbor
szándék, A természet világa, A tariménes utazása. Bessenyei
korszakos alakja a magyar irodalomnak. Arany János sűrűn
emlegeti, ennek nyomán Barta János behatóan foglalkozik életművével.
Olvasom a könyvben:
„Az irodalomnak a népköltészet forrásaiban
való megújhodása, tehát egy más típusú újjászületés.
Hogy eligazodjunk, a szemlélet kulcsfogalmait kell tisztáznunk.
Legelőször azt, milyen volt Arany népfogalma, mit tartott a népnek,
többé vagy kevésbé tudatosan milyen társadalmi hordozóra
gondolt, amikor népiességet és népköltészetet emlegetett.
Egy-egy levélbeli illetve tanulmányba beleszőtt nyilatkozatból
lehet kiindulni, amelyek a magyarság régi évszázadaira
vonatkoznak. „Ha én valaha népies eposz írására vetném
fejemet; a fejedelmek korából venném tárgyamat. Festeném a népet
szabadnak, nemesnek, fegyverforgatónak. A fejedelmet atyának,
patriarchának, elsőnek az egyenlők között. Festenék szabad
hazát, közös hazát.” (Levele Petőfinek 1847. február 28-án.)
A népeposz még tervben sincs meg, lehetne venni ilyet a vezérek,
főleg Árpád korából, akkor még az egész magyar nép szabad
és harcos volt.”
Majd később, néhány
sorral lejjebb azt írja Arany János:
„Én paraszt esztétikámmal a szépet
sem a népieshez, sem a nem népieshez nem kötöm kizárólag,
nekem a szép, szép minden alakban, hogy inkább a népiest mívelem:
oka hajlam, ismerése saját erőmnek, s talán némi princípium
is, mert azt hiszem, hogy amely népnek nem volt, nincsen gazdag népköltészete:
annak nem lesz önálló, nemzeti költészete, hanem mások
hulladékain fog élődni, mint Róma a Hellászén, Virgilje
lehet legföllebb; Homérja soha.”
Majd megállapítja
Arany János, a nagyszalontai jobbágyivadék:
„A Bessenyeitől Kisfaludy Sándorig
terjedő 35 év irodalmunk s főleg költészetünk valóságos újjászületési
kora.”
Az
ám, Kisfaludy Sándor, a sümegi, badacsonyi nagy költő, aki öt
éven keresztül hiába epekedett kedvese, szerelme, Róza után.
Aztán kikerült Franciaországba, és minden útjába kerülő
kedves francia hölgynek tette a szépet, meg mást is. Majd
visszatért Magyarországra öt év után, s ennek nyomán
olvashatjuk a Himfy-ciklust. Kis ékszerek ezek, sajátos költészet,
de más, nagyon más, mint mondjuk Petőfi, vagy Arany János költészete.
E két óriás a világirodalomban is egyedülállót teremtett.
De térjünk vissza arra, hogy Arany János megírta Az elveszett
alkotmányt. Ezt az eposzt Arany János százszor is megtagadta,
és le akarta tagadni. A darabot nem is szánta a nagyközönség
elé. Kereszturi Dezső azt írja róla, hogy egy spontán nagyarányú
rögtönzés. Szóval mondom, a művet a szerzője a legnyilvánvalóbban
és a legtöbbször megtagadta.
Arany János azt
mondta saját művéről:
„Az bánt, hogy víg eposz helyett csak
alant járó humoristico – satirico – allegorico – comicus
valami.”
Hála a Teremtőnek,
Az elveszett alkotmány nem vált a tűz martalékává, mint
ahogy Arany szerette volna.
Arany alkatával
és tehetségével szorosan összekapcsolódott a humorizáló képesség.
Szerinte:
„A komikum birodalma alapvetően két
nagy bár egymással határos területre bomlik: egyik első a
tiszta önmagáért való csak nevetésért vagy kinevetésért élő
nevetség, amely sem támadni, sem oktatni, sem javítani vagy pláne
megsemmisíteni nem akar; legfeljebb egy kis fölényérzés üdíti
fel. Ámde komikus hatás forrása lehet olyan tény is, amely önmagában
nem komikus, sőt olykor nagyon is komoly.”
És a lényeg:
„A szatirikusokat mindig az intellektuális,
morális fölény lendíti fel.”
Térjünk rá a lényegre,
Arany János Toldijára. Mielőtt sűrűn idéznénk Arany János
és Barta professzor véleményét, egy, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen
(Debrecen) egy kollokviumi párbeszédet idéznék Barta és a
kolokváló diákja között. A diák mondja: „És akkor
Toldi Miklós édesanyja egy vaskazettában száz aranyat küldött
bujdokoló fiának.” Ma is látom lelki szemeimmel, amikor a
kis mérges öregúr, Barta János professzor homlokán hirtelen
ezernyi ránc torlódik össze. „Mit mondott? Vas kazettában
küldte Toldi édesanyja a száz aranyat fiának? Az nem lehet.
Toldi Miklós édesanyja szelencében küldött száz aranyat dédelgetett
gyermekének. Micsoda különbség a vaskazetta és a szelence között!”
A legmélyebb mélységig ismerte Arany Jánost Barta, és tudta,
hogy milyen nyelven beszélt. Ezért írja:
„Arany ráébred önmagában és
szalontai környezetében egy olyan jellemkomplexumra, amelyet
speciálisan magyarnak és népinek érez. Ehhez aztán egyre mélyebb
átéléssel egész életében ragaszkodik, benne találja meg
egyik fő világnézeti támaszát, sőt egyénisége és költészete
erejével átsugároztatja korára és nyomában támadt egész
irodalmi mozgalomra. Végső megfogalmazását ez az ember és
magyarság ideál Horváth János nemzeti kalasszicizmus koncepciójában
kapta meg: minket most érdeklő vezérszavak: erkölcsi megfontolás,
tudatosság művelt akarat, világos, józan értelem és valóságérzék,
a történeti magyarság kifejlett erkölcsi öntudata és effélék.
A modern karaterológia fogalmaival: ez az az etikailag is rögzíthető
típus, amelyben az egyéniség ösztönös, emocionális, szenvedélyes
erői és impulzusai megvannak ugyan, kell is, hogy meglegyenek,
de a fölöttük a személyiség felépítménye, az erkölcsi,
eszmei akarati intellektuális erők uralkodnak. Ellenőrzésük
kiterjed az egyéniség egész belső magjára, a személyiség
kiforrásában, magatartásában néhány nagy érzületé a vezető
szólam, aminek az önismeret és önbecsülés bizonyos erkölcsi
normákhoz való föltétlen igazodás, ragaszkodás a jellem
nemességéhez és tisztaságához.”
Ezt a nyelvet,
amivel Arany János beszélt: „A bihar megyei nép szájából
ismerte, amelyeket maga hallott azon nép közt, amelynek a Toldi
nyelvét köszönöm.”
Toldi remekmű.
Mondták róla, hogy Homérosz gyakorolt hatást Arany Jánosra a
Toldi megírásakor. Homérosz csak annyira gyakorolt hatást
Arany Jánosra, ahogy egy remekmű hat egy másik remekműre.
Arany soha semmikor nem akart írni, sem újabb Iliászt, és
Goethe nyomán sem akart írni újabb Faustot, de van ettől egy
nagyobb kérdés is: Petőfi Sándor. A gyerek géniusz János vitéze
pár évvel korábban született meg, mint a Toldi. Többen mondták,
a János vitéz nagy hatással volt a Toldi születésére és megírására.
Egészen biztos, hogy így igaz. Nem is hatással volt a János
vitéz a Toldira, hanem felhajtóerőként működött, mint egyik
remekmű a másikra. De nem János vitézt írt Arany János,
hanem Toldit. Vegyünk egy példát. Először a példaadó János
vitéz:
„Tüzesen süt
le a nyári nap sugára
Az ég tetejéről
a juhászbojtárra.
Fölösleges
dolog sütnie oly nagyon,
A juhásznak úgyis
nagy melege vagyon.”
Csak néhány
versszak. Megvan a helyszín, a történet helyszíne, az egyik főszereplője
a juhász, a nyáj, amely legelész, aztán rögtön a szőke kislány,
akinek karcsú a termete, és
a szoknyája térdig föl van hajtva. Tehát Kukorica Jancsi és
Juliska. Aztán feltűnik a gonosz, ronda boszorkány, a mostoha.
Néhány versszak, és Petőfi az egész költeményt elhelyezi térben,
időben és lélekben. Mi hát ez a Petőfi? Zseni, géniusz. De
mi Arany János? Figyeljük csak!
A Toldi első
versszaka:
„Mint ha pásztortűz
ég őszi éjtszakákon,
Messziről
lobogva tenger pusztaságon:
Toldi Miklós képe
úgy lobog fel nékem
Majd kilenc-tíz
ember-öltő régiségben.
Rémlik, mintha
látnám termetes növését,
Pusztító csatában
szálfa-öklelését,
Hallanám dübörgő
hangjait szavának,
Kit ma képzelnétek
Isten haragjának.”
Az egyik tehát a
János vitéz szavai csilingelnek, elbűvölnek, mesét mondanak,
a másik szinte mélytengeri áramlás. Ha zenéről lenne szó,
azt mondaná az ember, meleg, mély és barna. De hogy a János
vitéz nyomán írta Arany a Toldit, az nem valóságos. Ezt Barta
János kimutatta. Ihlette! Az más! És amiért hálás lehetünk
Barta professzornak, miközben Arany és Petőfi barátságát
elemzi, felmutat arcokat a magyar költők közül: Tompa Mihályét,
Lévai Józsefét, és még sok más arcot, teljes magyar népi,
nemzeti arcképcsarnokot kapunk. Barta János nem a múlttal
foglalkozik, üzen nekünk ma és holnap.
(Barta János: Arany János és kortársai, Debrecen, 2003.)
Győri Béla
|