2010.07.23.
Trója Komáromban
Pintér Tibor,
színművész, énekes, a Magyar Lovas Színház művészeti vezetője,
a Sziget Színház igazgatója 1974-ben született. 1996-ban
diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem
operett-musical szakán, Szinetár Miklós osztályában. Színészként
több nagysikerű filmsorozat epizódszerepeiből ismerhetjük.
Első szólólemeze 2003-ban jelent meg, Pintér Tábortűz címmel.
Operett- és musicalénekesként nap mint nap bizonyítja tehetségét.
Játszott a Veszprémi Petőfi Színházban, a Miskolci Nemzeti Színházban,
valamint a Budapesti Operettszínházban is. A Sziget Színház
alapítója és igazgatója, több darab rendezője: A padlás, Mágnás
Miska, Hair, Cyrano, A kaktusz virága, Hippolyt, a lakáj, Jézus
Krisztus Szupersztár. A Kéktó Zenés Színházi Fesztivál megálmodója
és művészeti vezetője. Főbb szerepei: Ferenc József (Elisabeth),
Edvin herceg (Csárdáskirálynő), Woof, Berger (Hair), Hajnal Péter
(Katona dolog), Magaldi (Evita), Rocky (Rocky Horror Picture
Show), Hiú (A kis herceg), címszereplő (János vitéz), Rádiós
(A padlás), Baracs István (Mágnás Miska), Igor (A kaktusz virága),
Nagy András mérnök (Hippolyt, a lakáj), Pilátus (Jézus
Krisztus Szupersztár), Török Péter (Marica grófnő).
– Óriásplakátok hirdetik, hogy július 16-án lesz a
világpremierje a Magyar Lovas Színház Trója c. produkciójának,
Szűcs István és Koltay Gergely rockoperájának a komáromi Igmándi
Erődben.
– Ezzel az előadással szeretnénk a Lovas Színház fennállásának
ötödik esztendejét méltó módon megünnepelni. Ezért is
esett a választásunk szabadtérre, mégpedig az Igmándi Erődbe.
Így Trója híres falait az erőd külső várfala szinte eredeti
helyszínként jeleníti meg. A rockopera pedig a Magyar Lovas Színház
és a Sziget Színház közös megrendeléseként született. A
szereposztás parádés, s kiváló énekhangok jelentik a garanciát
arra, hogy azok a szép dallamok, melyeket a neves szerzőpáros
alkotott, magával fogják ragadni a nézőt. A publikum néhány
méter közelségből „valóban” részesei lesz az ütközeteknek,
melyekben több mint negyven lovas, ezen felül lovas harci
szekerek, kaszkadőrök, harcművészek, valamint statiszták és
tánccsoportok látványos tömegjelenetei idézik vissza Trója
ostromát.
– Hogyan is jött létre ennek a színháznak a létrehozása?
– Márkos Attilával, a Nemzeti Lovas Őrség egyik kiképző
parancsnokával 2004-ben vettem részt közös tereplovagláson. Közben
született meg az ötlet, s az elhatározás, hogy létrehozzuk
ezt a színházat. Akkor már a Sziget Színház igazgatója
voltam. Azt mondtam: én hozom a színészeket, a díszleteket,
jelmezeket, az erősítő berendezéseket Márkos Attila fedeles
lovardájába, kiképzett lovai és lovasai közé. Így nyitotta
meg a Magyar Lovas Színház 2005 nyarán a kapuit.
– Miért pont a Szép Heléna-sztorira esett most a választás?
– Alkotó kollegáimmal együtt „beleszerettem” a Trója
című hollywoodi filmbe. Egy régi, klasszikus történetről van
szó. A darab tehát Homérosz Iliásza alapján készült, merítve
a Trója film egyes jeleneteinek részletéből. Homérosz művében
minden benne van, ami egy olyan produkcióhoz kell, ami a Lovas Színház
ötéves születésnapjának megünneplését méltón fémjelzi.
A görög klasszikus a mai kornak is üzen. Akhilleusz azért ment
el háborúzni, hogy neve halhatatlan maradjon, igaz, ő elveszett
a harcban. Ez igen fontos üzenet a fiatalok számára: vigyünk végbe
valami igazán fontos dolgot az életünkben.
– Úgy gondolja, hogy a mai fiatalok többsége nem
tesz semmi lényegeset életében?
– Ez a valóság. A számítógép, az internet ejtette őket
rabul, s egy művi világ rabságában élnek. Orvosok és
pszichológusok elég siralmas képet festenek a jövő fiatalságáról:
a tv és a számítógép rabságában élő fiatalok izomtalanok,
elhízottak, mozogni nemigen tudnak. Ha túl sokat ülünk a vibráló
monitor előtt, nemcsak a szemünk megy tönkre, de úgy érezhetjük,
a virtuális világ szinte beszippant minket. A számítógépen
feltáruló színes, információkban gazdag világ egyre
gyakrabban homályosítja el a valódi életet. A gátlásos tizenéves,
aki személyesen meg sem merne szólítani egy lányt, a képernyő
előtt ülve felbátorodik, és felszabadultan cseveg, vagyis üzenetekkel
ostromolja szíve választottját. És mivel az iskolában, diszkóban
továbbra is kerüli a fruskákat, azzal ellensúlyozza rossz érzéseit,
hogy hazaérve rögtön a gép mellé telepedik, hiszen ez az
egyetlen hely, ahol ő lehet valaki. A net csapdájába került
fiatal egy idő után nem is jár el otthonról, a virtuális térben
megismert figurák alkotják ismeretségi körét, s a komputer lép
elő első számú társává. Azt szoktam mondani azon kollegáimnak,
akik reggeltől estig a számítógép előtt ülnek: „amit ti
ebben a képzelt világban megtesztek, azt én a valóságban véghezviszem,
illetve vittem. Ti harcoltok egy virtuális világban, én viszont
valóban azt teszem a ló hátán. Ti az interneten chateltek a lányokkal,
míg én az udvarlásokat – amíg meg nem nősültem – nem egy
monitor segítségével tettem. Ti sportoltok, hegyet másztok a
netes játékokon, míg én igaziból kiugrok a repülőből és
ejtőernyőzöm.” Tehát rendkívül tönkreteszi az internet
hibás felhasználásának módja a fiatalok lelki és testi életét.
Azt hiszik, hogyha ebben a művi világban hősök, akkor az életben
is azok. Ennek a következménye, hogy érték nélküli emberek
élnek a földön. Alig vannak hősök, nem csak világot rengető,
de hétköznapi értelemben sem. Felépítenek egy kis világot a
számítógépen, külön jellemet, karaktert választanak
maguknak, s azt hiszik, hogy olyanok, mint a netes világban,
pedig az életben vesztesek, jellemtelenek. Pedig az az igazi hős,
aki jelleme szerint cselekszik. Tehát egy hatalmas pótcselekvésről
van szó.
– Egy színész nem eshet abba a csapdába, hogy az eljátszott
figurát veszi fel az életben?
– Nagyon ritkán. Aki a színházban győztes, általában
az életben is az. A színház annyiban szinonim az élettel, hogy
én, aki a Lovas Színházban lovon vágtatva éneklek, s
nyilazok, az életben is sok mindenre alkalmas vagyok. A színház,
s főleg a lovas színház egy nagyon kemény sport, ezért
fizikai teljesítményt kíván.
– Ön a Trója rendezője. A szerelmi, vagy a katonai
szál lesz erősebb a történetben?
– Mindkettőnek egyformán erősnek kell lennie. Ha csupán
a harci cselekedeteket emelnénk ki, akkor egy vérgőzös történet
lenne. Ha meg a szerelmi szál lenne a domináns, akkor egyesek túl
„rózsaszínnek”, unalmasnak ítélnék meg a darabot. Tehát
egy harcos és szerelmes történetről beszélhetünk. A szerelmi
részt egyszerűen igénylik a nézők mind a színházban, mind a
moziban.
– Említette Hollywoodot. Mennyire lesz amerikai típusú
ez a produkció?
– Annyiban, hogy a rockopera műfajában nagyon jók az
amerikaiak. Ők jól tudják, miként lehet a nézőt becsalogatni
egy előadásra. Igényesek is. Egyben viszont nem versenyezhetünk
velük, az anyagiak területén. Mi jóval szerényebb költségvetésből
fogunk – reményeim szerint – egy maradandó produkciót létrehozni.
Látványban, dimenzióban, spirituszban egy újszerű színházi
varázst szeretnénk megvalósítani. Ma sajnos többször előfordul,
hogy több millió forintos állami pénzből olyan alkotások születnek,
melyek nem vonzzák, hanem taszítják a nézőt. Sokszor nem is
érti a közönség, hogy miről is beszélnek a színpadon, a
filmvásznon. Egyesek művészieskednek a valódi művészet
helyett. Mi közben szinte nulla forintból próbálunk egy olyan
magyar rockoperát színre vinni, ami igényesen szórakoztat. Ebből
a műből nem akarjuk – nem is tudnánk – kihagyni magyarságunkat,
magyar mentalitásunkat, de maga az alaptörténet is arra sarkall
minket, hogy egy mozgalmas, látványos előadást hozzunk létre,
s ha a helyén kezeljük az amerikai mintát, a show-jeleneteket,
akkor abból nem lehet baj.
– Láttam már olyan szabadtéri produkciót, ahol a látványelemek
elnyomták a művészetet. Mennyire nehéz megtalálni az arany középutat?
– Nehéz, s nyilvánvaló, hogy egy olyan szabadtéri
helyszínen, mint amilyen az Igmándi Erőd, eléggé problémás
mondjuk csehovi művészetet produkálnunk. Nem is ez a fő célunk.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy egy cirkuszi show-ról van
csupán szó. Sok rendező egy tévhittől vezérelve egy
nagyvolumenű rockoperából mélyebb drámai mondanivalót akar
kihámozni. Bármilyen remek színészt küldök fel a várfalra
most játszani, nem fog tudni olyan drámai mélységekbe lemenni,
mint mondjuk egy kamaraszínházi előadás alatt. Tudomásul kell
venni, hogy a játszó térnek, a műfajnak megvannak a maga sajátosságai.
Amíg nálunk egy színész valamit elénekel, addig a statiszták,
a kórus továbbviszik a történet folyamát. Az ókori görögöknél,
amikor több napon át adták elő a drámákat, nem hiszem, hogy
a teljes mélységig le tudtak volna ereszkedni a színészek. Ebből
a kórból vették át a musicalek azt a szerkezetet, hogy a kórus
az, ami mindent elmond a nézőnek. Már nem csak a kórusról,
hanem a technikáról is szó van. Ha a színpadtechnikát ügyesen
kezeljük, az is a történet továbbvitelét segíti elő.
– A már említett statisztákat mi alapján válogatták
ki?
– Egy nagyon komoly, felkészült, saját csapattal
rendelkezünk. A lovasokat a Nemzeti Lovas Őrség csapata adja.
Ők a színház együttesét képezik. Mindamellett jómagam
vezetek Szigetszentmiklóson egy musical stúdiót, melynek növendékei
egyben színészei és statisztái is ennek a darabnak. Ha már a
görögökről van szó, tudjuk, 300 spártai harcos a Thermopülai-szorosnál
megállította a hatalmas perzsa sereget. Nincs mögöttünk állami
pénz, nincsenek szponzoraink, de van 300 „katonám”, akivel
olyan produkciót tudok véghezvinni, amelyet más színházak több
milliós költségvetésből sem bírnak profi módon színre állítani.
A színművészek pedig vagy úgy jöttek hozzánk, hogy már
tudtak lovagolni, vagy mi tanítottuk meg őket erre. Hábentius
György két évvel ezelőtt még nem tudott lovagolni, ám megtanítottuk
őt, s most Parist játssza majd igen tehetségesen.
– Hogyan zajlanak a próbafolyamatok a Lovas Színházban?
– Arra gondosan ügyelek, hogy minden lovas színházi
produkció először kőszínházban szülessen meg. Ennek gazdasági
oka is van: a kőszínházi produkciót tudjuk utaztatni, s a bevételből
gazdálkodunk. A kőszínházi előadás az esszenciája így a
lovas előadásnak. Ezt követi a darab „lovasítása”. Ugyanúgy
próbálunk –csak éppen lovakkal - , mint más színházaknál,
azzal a különbséggel, hogy nem engedhetjük meg magunknak az időhúzást.
Így gyorsan, hatékonyan, szinte két hónap megfeszített próba
után mutatunk be egy új darabot.
– Ez az első közös munkája Koltay Gergellyel?
– Így van. Azt mondtuk, hogy ezt a musicalt nem szabad
amatőr zeneszerzőkkel megíratni.
– Előadásaik nagy részét a komáromi Lovardában
tartják, egy fedett épületben. Azt olvastam honlapjukon : az előadásokat
mindenki saját felelősségére látogathatja. Mit értsünk
ezalatt?
– Ebben van egy kis ironizálás is. A lovas színház egy
veszélyes üzemmód, nekünk több előírást be kell tartanunk.
Ettől függetlenül nem kell attól tartani, hogy valakit megtámad
egy megvadult paripa. A mondat, a felszólítás itt a lelki töltetre
vonatkozik. Ha valaki azt szeretné, hogy adrenalin-szintje
emelkedjen, jöjjön el a Lovas Színházba.
– Minden olyan nemzetnek van valamilyen lovas produkciója,
amelynek kultúrájában valaha szerepet kapott ez az állat?
– Ez így van. Mi magunkat joggal lovas nemzetnek mondjuk,
bár az is igaz, hogy nagyon sok nép az. A németeknél lovagi
tornákkal, a spanyoloknál földről idomított andalúziai
lovakkal, Itáliában a sienai futammal, Amerikában
western-bemutatókkal idézik fel ezeket a hagyományokat. Mi
pedig a csikósokról és a huszárokról vagyunk ismertek. De
beszélni kell az íjászokról is. Mára világhírű lett a
Kassai Lovasíjász Iskola, melynek tagjai szintén közreműködnek
a Trójában.
– Tavaly felvetődött, hogy Sümegre költözne a
Magyar Lovas Színház, mert a komáromi önkormányzat nem biztosította
a kért támogatási összeget.
– Valóban szóba került az elköltözésünk, végül úgy
döntöttünk, hogy Komáromban maradunk. Mi az alapításkor azt
akartuk, hogy a Magyar Lovas Színház védjegy legyen, ami a városhoz
köthető. Igaz, Sümeg nagyon jó helyszín lett volna, de ott
lovagi tornákat mutatnak be, mi pedig lovas színházi produkciókat.
Lelkünk is Komáromhoz köt. Minden egyes országnak van egy
helyszíne a lovas színházi produkciókhoz. A spanyoloknál ez a
jerezi lovas iskola, a franciáknál a Cadre Noir de Saumur, akkor
nálunk a Magyar Lovas Színház maradjon Komáromban.
– Akkor jelenleg milyen forrásból gazdálkodnak? Csupán
a bevételből nem lehet megélni.
– Lehet, de nehezen. Mi azt tesszük. Vannak szponzoraink,
de nem sokan. Személyes jó barátom, Balogh Ottó magát, a
rockopera megírását támogatta. A produceri munka pedig Márkos
Attilára, a Lovas Színház igazgatójára hárul. Azt viszont ki
kell emelnünk, hogy a szigetszentmiklósi önkormányzat támogatja
egy csekély összeggel a Sziget Színházat. Ez az intézmény
pedig – amint már említettem – fúzióban áll a Magyar
Lovas Színházzal. Maga a Sziget Színház pedig állandó, saját
játszóhely, épület nélküli, főleg amatőr színészekből
álló társulat. A társulat tagjainak munkájából erőt merítek,
míg én átadom nekik azt a színházi tudást, amivel
rendelkezem. Így jönnek létre szinte nulla forintból olyan kiváló
produkciók, melyekre joggal irigyek a profi, támogatott színházak.
– Nyolcéves unokaöcsém mesélte nekem a minap, hogy
Veresegyházán látta egy iskola udvarában a Sziget Színház
Dzsungel könyve c. zenés játékát. Tehát egy utazó, vándortársulatról
beszélhetünk?
– Így van. A társulat célja, hogy neves vendégművészek
segítségével ez a tehetséges és lelkes csapat szórakoztassa
és elvigye a színház légkörét, élményét azoknak az
embereknek is, akiknek kevesebb lehetőségük van színházi előadások
látogatására. De nem csak idehaza vagyunk ismertek. Játszottunk
már Németországban, Franciaországban, Svájcban, s Európa más
országaiban. Legutóbb a Hair c. musicalt vittük – angol
nyelven játszva – a kontinens államaiba.
– A Dzsungel könyvén kívül vannak még gyerekeknek
szóló előadásaik?
– A József és a János vitéz is az, vagy inkább ún.
családi darab. A Trója is az utóbbi kategóriába fér bele,
hiszen nézhetik a fiatalok is, mert egy olyan musicalről van szó,
amelyben nincsenek véres jelenetek, és az alpári beszédet is
elkerültük.
– Akkor most ez egy musical, vagy rockopera?
– Inkább rockopera, bár a műfajok között nagyon
komoly a keveredés. Szigorúan véve egy rockoperákban nincs próza,
míg a musicalben van. A Trójában van egy kevés próza, de mégis
több benne a rockos elem, mint a musicali. A hangszerelés is
nagyon rockos Szűcs Istvánnak köszönhetően.
– Rendezőként mi a véleménye arról, hogy sokan
aktualizálnak, modernizálnak darabokat?
– Ha ezt valaki jól teszi, s végigviszi a dramaturgiai
vonalat, akkor nincs vele gond. De ilyen rendező nagyon kevés
van. Ma az a divat, hogy nagy operetteket, operákat modernizálnak,
ám a legtöbb esetben a produkció csak rosszabb lesz. Azt hiszi
a rendező, hogy a klasszikusok elcsépeltek. Sajnos a mai rendezők
többsége nem a nézők fejével gondolkozik. Meg lehet valósítani
magunkat, csak kérdés, hogy minek? Nem kell ahhoz nagy tudás,
hogy valaki mai ruhát adjon a klasszikus hősöknek. A néző azért
megy be a színházba, hogy lássa a műfaj sajátosságait. Én még
nem hallottam olyat, hogy egy néző egy modernizált darabról
lelkesen mesélt volna.
– Idén egyik győztese volt a Nemzeti Vágtának. A
„hírességek” kategóriában indult. Milyen régre datálható
a lovak iránti rajongása?
– Hatéves lehettem, mikor édesapám felültetett
Balatonalmádin egy lóra. Valami akkor és ott megfogott és elkísért
mind a mai napig. Majd a Bakonyban tanultam meg lovagolni.
– Olvastam, hogy első hátasa egy Gino nevű ló volt.
– Gino az első saját lovam volt. Amin megtanultam
lovagolni, egy Fatima nevű arab telivér volt.
– Egy szenvedélyről van szó?
– Igen, de nem károsról. Erre is áldozni kell pénzt és
energiát, de cserébe a lovaglás szabaddá és értékessé
teszi az ember életét. Úgy hiszem, hogy a lovaglás vagy bele
van kódolva valakibe, vagy nincs. Én gyermekként szinte
otthonosabban mozogtam lóháton, mint a földön. Ez aztán
kihatott a jövőmre. A pápai mezőgazdasági szakközépiskolába
is csak azért jelentkeztem, hogy hódolhassak szenvedélyemnek.
Ebben az iskolában lehetőséget kaptam arra, hogy profi versenyző
lehessek.
– S hogy lett mindebből színészet?
– Édesapám előadóművész volt, édesanyám népművelő,
így megvolt a családi indíttatás. Az iskolában pedig énekeltem,
gitároztam. Az egyik országos Ki mit tud? megyei döntőjét
megnyertem mind a zenés, mind a versmondó kategóriában. Igaz,
az országos elődöntőben kiestem, de az elért eredmények önbizalmat
adtak ahhoz, hogy felvételizzek a Színművészetire. Elsőre
felvettek az operett-musical szakra, s Szinetár Miklós volt az
osztályfőnököm. Ezt követően sok színházban léptem fel, mígnem
létrehoztam a sajátomat. Ennek egyik oka, hogy inkább vagyok
alkalmazó, mint alkalmazott típus. Azóta az a célom, hogy egy
csodát adjak át a nézőknek, hiszen „színház az egész világ”
és ezt az életet játszani kell.
Medveczky
Attila
|