vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.23. 

Diploma előtt

(Madách Színház)

A jelenleg az idősebb nemzedékhez tartozó, 1939-ben született Charles Webb amerikai író a The Graduate, Diploma előtt című első regényét 1963-ban tette közzé, amiben leplezetlenül bírálja az Egyesült Államok akkori középosztálybeli társadalmának sekélyességét, merev szabályokba rögzültségét.  Magyarul 1971-ben jelent meg, és A nagykorú címet kapta. A regényből 1967-ben forgatott azonos című film vált mérföldkővé a világ mozgóképes történetében. Meghozta a világhírnevet a két forgatókönyvírónak, Calder Willinghamnek és Buck Henrynek, a főszerepet játszó Dustin Hoffmannak és még az Oscart is a rendezőnek, Mike Nicholsnak. Jó 30 év múlva, 2000-ben jutott eszébe a most 54 esztendős Terry Johnson brit írónak, hogy színre vigye a filmet. Először Londonban, a West Enden mutatták be, majd a Broadway-n, és mindkét helyen amolyan százas számokban mérhető előadássorozatot csináltak belőle. A szépasszony szerepében olyan világsztárok léptek fel, mint Kathleen Turner, vagy Linda Gray, a Dallas boldogtalan Samanthája. Ezt a változatot a Studio Canal különleges engedélyével mutathatta be – a várható hatalmas érdeklődés miatt két szereposztásban – április 24-én és 25-én a Madách Színház.

A Diploma előtt főhőse a jómód minden előnyét élvező és hátrányaitól szenvedő Benjamin Braddock, aki osztályelsőként végzett a középiskolában. Pályafutását már előre eltervezték a szülei: egyetemi tanulmányai befejeztével magas beosztással és fizetéssel járó állás, állandóan felfelé ívelő karrier, ugyanolyan státuszú lánnyal kötött előnyös házasság, pazarul berendezett otthon, három gyerek…Benjamin azonban irtózik ettől az eleve elrendezettségtől, nem akar az előző generációk kitaposott ösvényén végigmenni. Azzal nincs tisztában, hogy mit szeretne, csak azt tudja, mit nem: minden idegszálával tiltakozik apjának, anyjának üres, hazugságokon, féligazságokon alapuló életformája ellen. A szerelmet is keresi, eközben akad össze egyik barátjának unatkozó, amolyan női magazinosan elhanyagolt, erős erotikus kisugárzású anyjával, Mrs. Robinsonnal. A sokat tapasztalt asszony sec-pec alatt elcsavarja a tapasztalatlan fiú fejét, beavatja a testi szerelem rejtelmeibe. Benjaminnak imponál ez a gáláns kaland, mert olyan nagyfiúnak érzi magát tőle, ugyanakkor szégyelli is, zavarja is, a lelke mélyén érzi, valami nincs egészen rendben. Akkor változik meg a helyzet, amikor megismerkedik szeretője lányával, Elaine-nel, a hamvas ártatlansággal, és teljes szívéből beleszeret. Természetszerűn minden kitudódik, egymás után robbannak fel az anyja barátnőjével folytatott titkos viszonyának bombái, és az „apám életéből nem kérek” elhatározásának taposóaknái.

Néhány közönség-kedvenc filmmel – a Valami Amerika 1, 2-vel, a Lorával) – a háta mögött vállalkozott arra Herendi Gábor, hogy először színházban rendezzen. A filmes megfogalmazásmód látszik is produkción: az idő pörgő, vagy csigatempójú múlását számtalan háttérkép vetítése jelzi, erősen pásztázó vagy halványan pislogó fényeffektek a helyszínek változását segítik elő, Horváth Viktória és Nánádssy Zsolt díszletei a minimális szintet érik el. Herendi a regény és a film történetét leegyszerűsíti, Banjamin felnőtté válásának stációit, eközben átélt örömeit, bánatait, győzelmeit, kudarcait, önmaga keresését egyáltalában nem érinti, vagy csak a felszínét kapirgálja. Herendi inkább az érzelmi felnövekedésre, a fiúból férfivé érésre helyezi a hangsúlyt. Az erotikus jelentek is megmaradnak a még elviselhető és nézhető határokon belül.

Benjámin figurájából Kovács Lehel azt útját kereső fiatalembert emeli ki, aki tele van mindenfajta gőzökkel-gázokkal, naiv elképzelésekkel, és először tapasztalja meg, hogy a nagybetűs élet nem olyan, mint amilyennek elképzeli, hanem sokkal bonyolultabb és érzelmi viharoktól rázkódó. A lassan csordogáló hétköznapokba beleszürkülő, kis csiklandozásra vágyó, magányos Mrs. Robinsont Nagy-Kálózy Eszter (felső képen) remekül jeleníti meg: egyszerre csábító vamp és kétségbeesett negyvenes nő. Elaine-t, a butuska, a középosztálybeli feleség-státuszra hajtó, üde leányzót Fodor Annamária kelti életre. A karakter által megkívántan kedves és bájos. Benjámin konformista, igencsak tehetős apját Szerednyey Béla úgy alakítja, ahogyan az ilyesfajta gentlemant kell: csak vagyona gyarapodásával foglalatoskodik, s eközben nem jut elég ideje a családjára. Hűvölvögyi Ildikó személyesíti meg Mrs. Braddockot, Benjaminnak a pazar anyagi háttér biztosítása miatt a kevés törődésbe, imitt-amott a megcsalásba is belenyugvó édesanyját. A produkció ritmusa gyors, az ideális arányban adagolt humor és a jó ízlés határát át nem lépő ágyjelenetek miatt mindvégig fenntartja az érdeklődést, ennek ellenére nem biztos, hogy olyan magas előadásszámot fog produkálni, mint az Óperenciás-tengeren túl. (Alsó képen: Szerednyei Béla, Kovács Lehel és Hűvösvölgyi Ildikó.)

 

Dr. Petővári Ágnes