2010.07.23.
Kulcskérdés a föld- és birtokpolitika
– Ángyán
József professzor urat, a Vidékfejlesztési Minisztérium
parlamenti államtitkárát faggatom, aki vallja, hogy az évek óta
halasztott birtokpolitikával érdemben kell foglalkozni.
– Aki nem tudja, melyik kikötőbe tart, annak nem lehet jó
egy szélirány sem. Világos stratégiát kell kialakítanunk,
ebben az egyik kulcskérdés a föld- és birtokpolitika. Ezen az
alapon lehet a stratégiát is megvalósítani. Talán nem véletlenül
nem beszéltek ebben a házban föld- és birtokpolitikáról,
mert egy egészen másfajta elképzelésű kört próbált
helyzetbe hozni az előző kurzus, mint amit mi gondolunk. Mit
gondolunk mi? Milyen irányba kéne mennie a föld- és
birtokpolitikának, és persze tágabban értelmezve, az agráriumnak?
Mi azt gondoljuk, hogy Magyarországnak minőségi mezőgazdaságra
van szüksége, ami a Kárpát-medencei termőhelyeknek a sokszínűségét
ki tudja fejezni a termékek sokszínűségével, amely így állít
elő értékes, szermaradványmentes, egészséges és biztonságos
élelmiszert, és mindegyik minősítő jelzőnek hangsúlyos
szerepe van. Szemben a korábbi tömegtermelő elképzeléssel,
amely néhány növény tömegtermelésére rendezkedne be a Kárpát-medencében.
A vidék nem gyár-csarnok. Mint ahogy ez az iparszerű elképzelésekben
sokszor megjelent. Nem egyedül a termelés hatékonysága határozza
meg a mezőgazdaságot, hanem a környezeti szempontok is. Egy élhető
vidék megteremtésének alapeszköze ebben a felfogásban a mezőgazdaság,
amely munkát, megélhetést teremt a vidéki térségekben. Kellő
jövedelemhez juttatja a vidéki közösségeket, és a vidék
megmaradásának az alapja.
– Ma 700 ezer földtulajdonos van és 150 ezer földhasználó.
Ez képtelenség. Rengeteg a nagyüzem, és sehol a családi gazdálkodásnak
még a nyoma sem látszik.
– Mert az elmúlt időszakban a támogatási rendszer, az
agrárpolitika minden eszköze a tőkés társaságok helyzetbe
hozásáról szólt. Az európai források odaítélésénél egy
egészen szűk kör részesült előnyben,
például a vidékfejlesztési operatív programból az európai
forrásokból négyezer szerződéssel vitték el a rendelkezésre
álló 110 milliárd forintot. Egy egészen szűk fölső kör, a
legerősebbeknek az erősítése zajlott. A tőkeérdekek mentén
történt a közpénzek elköltése, miközben a kicsik, akik
versenyhelyzetét meg kellett volna őrizniük, tönkrementek. Sőt,
olyan játékszabályokat szabott a tőkés társaságokat támogató
elképzelés, amelynek következtében nemhogy nem nyerhetnek
ilyen támogatási összegeket, be sem adhatják a pályázatukat.
Ha ezt a rendszert kényszerítjük rá a mezőgazdaságra,
annak ilyen katasztrofális következményei lesznek. Nem véletlen
a nagy Rt.-knél a tulajdonosi struktúra olyan, hogy nem tudjuk,
kik vannak a háttérben: Nagyrészt külföldi érdekeltségűek
a volt állattartó telepek. Az ország kirablásának hasznán
megosztozott a két kör, az egyik, aki a játékszabályokat
szabta, a másik, aki idehozta a tőkét. A helyi rezidensek, akik
itt a politikát alakították, azok is nagyrészt külföldön
alakítottak olyan társaságokat, ahová kimentették a vagyont,
az off-shore cégeik sora is ezt bizonyítja.
– Most, terveik szerint alaposan belenyúlnak a földtörvénybe?
– Három lépcsőt érdemes megemlíteni. Elsőként
visszaszerzi a vidékfejlesztési tárca a nemzeti földalapról
szóló törvényt, amely most van a parlament előtt, hamarosan
elfogadja, kiveszi a Magyar Nemzeti Vagyongazdálkodás Zrt.-ből,
ahová összetereltek mindenféle vagyonelemet és kivonták a
parlament hatóköréből, hogy ne lássunk rá semmire,
visszahozzuk a földművelési tárcához. A nemzeti földalap.
Ennek a célrendszere is megváltozik. Ez a társaság arra használta,
hogy éppen a tönkremenő kisparasztoktól a földet begyűjtse.
Elindította például a Földért életjáradékot programot. Az
volt a lényege, hogy fölajánlotta az egyébként kilátástalan
helyzetbe kerülő gazdatársadalomnak, ha átadja a földjét, ezért
életjáradékot fizet. Nagy értékesítési egységeket,
60-80 helyrajzi számot egyben kínáltak eladásra, kikiáltási
ár 1,4 milliárd forint a legnagyobb összeg, amit láttam,
5900 ha
egyberendezve sok-sok helyrajzi számmal. Nyilvánvaló, hogy erre
ajánlatot az a gazda, akinek ebből kéne
10 ha
, az életbe nem tud tenni, egy kör jöhet szóba, az a tőkés
spekuláns kör, aki előre tudott a pályázat kiírásáról. Két
hétig kifüggesztik, és akinek ott van a banki háttér a háta
mögött, azonnal le tudja tenni az 1,4 milliárd forintot. A gazdáknak
ehhez semmi közük nem volt. Ráadásul nyomott áron váltak meg
a földüktől, mert a magyar földárak és a nyugat-európai földárak
között van 550-szeres különbség, attól függ, az ország
mely részét vesszük alapul, és Európa melyik részét hasonlítjuk
hozzá. Ez akkora extraprofit ígéretét hordozza, hogy erre külön
projektet alakítottak ki, ilyen módon próbálták értékesíteni
a földet, amit egyébként a parasztság alól kihúztak. A földalap
visszaszerzi tehát az eredeti funkcióját, ami annak idején azért
jött létre, hogy a családi földgazdálkodás földhátterét
megerősítsük. Az a funkciója a nemzeti földalapnak, hogy ezt
a spekulációt állítsa le. Az államnak első lépésben elővásárlási
jogot akarunk biztosítania földpiacon. Miért? Nem azért, mert
mi államosítani akarunk, vagy állami birtokokat akarunk létrehozni,
erről szó nincsen, ez a másik oldal rágalma. Arról van szó,
hogy az államnak a köz érdekében be kell lépni ebben a
helyzetben a piacra. A fölkínált földeket a spekulánsok elől
fel kell vásárolnia. Majd az így hozzákerült földalapot –
akár eladva, akár tartós földbérlet formájában –,
25-50 éves időtartamra, örökíthető jogként adva,
bizonyos kritériumokhoz kötve, érvényesítve
a birtokpolitikai szempontokat a családi gazdálkodókat
kell megerősítenie
és nem a tőkés
spekulációt szolgálnia. Továbbá tervezünk egy olyan
programot, amit úgy hívunk, hogy demográfiai földprogram, mert
nemcsak a foglalkoztatási gondjaink sűrűsödnek vidéken,
hanem nagyon súlyos lesz az a demográfiai lejtmenet, amit itt
most átélünk. Azt tervezzük, hogy fiatal pároknak, akik vállalják,
hogy letelepednek, vállalják a gazdálkodást és 2-3 gyereket
világra hoznak és tisztességgel fölnevelnek, akkor az állam,
ebből a földkészletéből, amit folyamatosan gyarapít a piacról,
azonnal tartós földbérletre, 25-50 éves, örökölhető jogként
rendelkezésükre bocsátja ezt a földet.Ezzel próbálunk részben
a demográfiai folyamatokba is pozitívan beavatkozni. Hasonló
megoldásokkal Franciaországban sikerült ezt a lejtmenetet megállítani.
– A MIÉP indulásakor Csurka István programba
foglalta ezt, szinte szórul szóra.
– Igen és most megvan az egyik legfontosabb is, ennek
megvalósításához az erő, azaz a felhatalmazás, amit kaptunk.
De kell hozzá a törvényi környezet átalakítása, ezt gyors
ütemben elkezdte a társaság, olyan gyors volt az előkészítése,
hogy még kormány sem volt, s már
a parlamentbe be is mentek ezek a törvénytervezetek.
Persze kell a forrás is, amiből meg tudjuk valósítani. Egy
elemét meg szeretném említeni, hogy honnan lesz erre pénz,
mert azt szokták kérdezni, hogy az állam hogy fogja fölvásárolni
a sok földet. Ma másfél millió hektárnyi
állami föld 80%-át180 tőkés társaság bérli rendkívül
alacsony bérleti díjért. Olcsón. Ha az átlagos földbérleti
díjakat 100%-nak veszem, akkor 15-20%-os áron kapják a tőkés
társaságok az állam kezében lévő földalapot, ami arra volna
való, hogy a közjót szolgálja. Mi ebben a közjó, hogy
odaadjuk a tőkés társaságoknak? Ez az ő föltőkésítésük.
Közpénzből föltőkésítem, mert elengedem a bérleti díj
nagy részét. Mit kapok ezért? Azt szokták mondani, hogy adót
fizetnek. Ha az egyenleget megnézzük, egyedül a földbérleti díjelengedés
ellensúlyozza az adóbevételt, már ettől nullszaldós az állam
szempontjából, a köz szempontjából az egész, és nem születnek
meg a köz számára hasznos teljesítmények. Mert az adóbevételt
elviszi az itt elengedett földbérleti díj. És ez éppen azt a
tőkés társaságot hozza versenyelőnybe, akivel szemben a családi
gazdaságokat kéne erősítenünk a köz rendelkezésére álló
eszközökkel, mert ők vannak versenyhátrányban a tőkés társaságokkal
szemben. Honnan lesz pénz? Vagy onnan, hogy visszaszerezzük
ezeket a földeket, vagy egyszerűen fölemeljük a földbérleti
díjakat. Ha piaci alapon értékesítjük a földeket, tehát a
piaci alapon adjuk bérbe a földeket, akkor a bérleti díjakat a
piacnak megfelelően kell megállapítani. Ha egymillió hektárnál
fölemeljük 10 ezer forintról 50 ezer forintra, a piaci szintre
a bérleti díjakat, az 40 milliárd forintot jelent, amiből földet
lehet vásárolni. Aztán az állam aktív módon azok felé irányítja
a földet, ahol a köz számára
obban hasznosul. Ez egy olyan tétel, ami fedezheti. Akkor
már ott kedvezményesen érdemes a családoknak vagy a fiatal pároknak
odaadni a földbérleti díjat, de ami ebből bejön, azt is
visszafordítjuk újrafölvásárlásra, és adjuk tovább. Önjáróvá
tehető a földalap, és minden darab föld, ami fölszabadul a
piacon, nem a spekulánsok felé megy, hanem az államon keresztül
éppen ennek a kedvezményezett körnek a megerősítésére.
– A pénzvilág mit szól ehhez? Mert az agrárpolitika
a birtokpolitikából, a termeléspolitikából és a pénzpolitikából
áll össze
– Nyilván konfliktushelyzetek alakulnak ki először,
mint ahogy a mostani kormánybejelentés sem okozott nagy örömet,
de olyan elképesztő extraprofitra tesz szert a banki világ
ebben a térségben, hogy az, amit a nehézségek kapcsán a kormány
el akar tőlük vonni, könnyedén megoldható, ha a piacot meg
akarják tartani, meg is fogják oldani. Erről szól a történet.
Nem kell az első kiabálásra azonnal pánikba esni a magyar kormánynak,
mint ahogy Matolcsy György, a főtárgyaló nem is esett pánikba
azoktól a fenyegetésektől sem, amelyek a Világbanktól, vagy más
irányból, vagy európai bankárkörökből érkeznek. Nyilvánvalóan
összetartó társaságokról van szó és egymást is védik. De
nekünk, az államnak, a nemzeti érdekeinket kell szem előtt
tartani. Fölmerül a saját bankrendszer kialakítása, egy olyan
vidékbankhálózat kialakítása, amely ezeket a szempontokat részesít
előnyben, és olyan termékeket kínál, amelyek ebben a körben
finanszírozás szempontjából fontosak. Ennek az előkészítése
zajlik, tehát magunknak a nemzeti érdekeink mentén föl kell építeni
azt a hálózatot, amely a finanszírozását is megoldja. Nyilván,
ha megjelenik ez a fajta nemzeti érdekeltségű konkurencia a
bankpiacon, azt gondolom, hogy ez önmagában befolyásolja ezt a
piacot, ha a bankvilág részt akar venni itt a finanszírozásban,
és látja azt, hogy az állam infrastruktúrát kezd el építeni,
hogy saját kézbe vegye ezt a fajta hitelezési, finanszírozási
politikát is, nyilván sokkal együttműködőbb lesz. Én azt
gondolom, ha a piacokat meg akarja tartani, ki lehet kényszeríteni
az együttműködést ebből a körből, az extraprofit, amit
innen elvittek, bőven fedezi ennek bármilyen következményét.
– Jól hangzanak ezek a dolgok.
– Elszánt a társaság, én magam is azért jöttem ide,
hogy ezt a programot végrehajtsam. Miniszterelnök úrral ezekről
az ügyekről beszéltünk, én addig vagyok itt, és azért jöttem
ide, hogy ezt a programot végrehajtsam. Az élet egyszeri és
megismételhetetlen, másra nem akarok szegődni, erre szegődtem,
hogy a magyar parasztságot, a gazdaságot végre helyzetbe
hozzuk, a magyar családokat, a vidéki családokat, a vidék
gazdaságát erősítsük meg, a helyi közösségeinket is, mert
így lesz az egész nemzet is erősebb. A helyi gazdaságot
akarjuk erősíteni, és ebben kulcsszerepe van azoknak a gazdálkodó
családoknak, akik vidéken túlélték mindazt a viszontagságot,
ami őket a rendszerváltás óta érte, amikor szép reménnyel
elindultak. Azt
hiszem, megéri, még ha személyes kockázatot is vállal az
ember, megéri ezért a körért, ezekért az emberekért, hogy
ezt a kockázatot elvállaljuk. Érzem a támogatást az emberek részéről,
a magyar társadalom messze túlnyomó többsége egyetért ezzel
az iránnyal, aki másra számított, annak a szempontjait azt
hiszem, az államnak nem kell figyelembe vennie. Olyan politikát
úgysem tudunk csinálni, hogy mindenkinek kedvezzen. A magyarság,
a magyar nép, a vidék, a magyar családok, a gazdálkodók érdekeit
kell képviselnünk, semmi más érdek nem számít.
Győri Béla
|