2010.07.23.
Egy a hangja a Jobbiknak és az MSZP-nek
Közös állásfoglalást
adott ki a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE), a Magyar Újságírók
Országos Szövetsége (MÚOSZ) és a Sajtószakszervezet, mivel
nehezményezik, hogy „az új médiatörvény-csomag a társadalmi
nyilvánosság és a szakmai szervezetek teljes mellőzésével készült.”
A szervezetek szerint a parlamenti vita elhalasztására is szükség
volna emiatt. A Társaság a Szabadságjogokért szervezet szerint
a javaslatcsomag egyes elemei az ’50-es éveket idézik. Közben
őszre halasztotta a médiatörvény-tervezet egyes elemeinek megtárgyalását
a parlament. A készülő sajtótörvényről, régészeti feltárási
jogról és az ún. Biszku-törvényjavaslatról L. Simon Lászlót,
az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottsága kormánypárti
elnökét kérdeztem.
– Elnök úr, esetünkben egy új médiatörvényről
van szó?
– Nem, szó sincs erről. A parlament elé Rogán Antal és
Cser-Palkovics András képviselők nyújtottak be egy öt részből
álló csomagot a médiatartalmak szabályozásával
kapcsolatosan. Ez tehát a médiatörvényt megelőző törvénycsomag.
A médiatörvény előkészítése pedig az őszi ülésszakra
marad. A csomag öt részének egyik eleme egy alkotmánymódosítás,
amit nagyon erősen támadtak mind a szocialisták, mind az LMP,
mind a Jobbik frakciójából. Sokan azt mondták, hogy egy olyan
alkotmány- és demokráciaellenes javaslatról van szó, amely
nem igazodik a jogállami normákhoz. Ha ez így lett volna, akkor
Sólyom László államelnök úr, aki mindig is szigorú és körültekintő
volt minden egyes alkotmánymódosítás kapcsán, nem írta volna
alá ezt a parlament által elfogadott törvényjavaslatot. Ez a módosítás
meg is jelent a Magyar Közlönyben. Az államelnök aláírása
jelzi azt, hogy a szocialisták vádjai megalapozatlanok. Én a törvénymódosítás
aláírását a demokrácia és a jogállamiság győzelmének
tartom.
Továbblépve: a törvénycsomag
egyes elemei a közmédiumok szabályozására vonatkoznak. Arra,
hogy a Magyar Televíziónak, a Magyar Rádiónak és a Duna Televíziónak
ne legyen külön-külön felügyelő közalapítványa, hanem
egyetlenegy nyolc fős médiatestület álljon fel. Ezzel hatalmas
összeget takarítunk meg az állami költségvetésben. Eddig
mindegyik közmédium közalapítványánál nagy összegű fizetéseket
adtak, az elnöknek önálló gépkocsihasználat, a tagoknak
pedig mobiltelefon és laptop járt. Még az MTV Közalapítványának
az MSZP által jelölt elnöke, Czeglédi László is azt mondta a
bizottságban zajló vitában, hogy ezeket a terveket a lehető
leggyorsabban meg kell valósítani. A legnagyobb vitát a törvénycsomag
utolsó, ötödik eleme, a médiatartalmak szabályozásáról szóló
törvénytervezet generálta. Ezt szokták a sajtóban médiaalkotmánynak
nevezni. Eleve azt terveztük, hogy ennek csak az általános vitáját
bonyolítjuk le a nyári ülésszak során, ugyanakkor meghosszabbítottuk
a módosító indítványok benyújtási határidejét, így
augusztus 30-ig a képviselők egyéni módosító indítványokat
is beadhatnak. Persze még ősszel a részletes vita során is van
lehetőség bizottsági módosítások benyújtására. Tehát a
szakmának lesz ideje megfogalmazni álláspontját.
– A már említett négy szervezet hiányolja a párbeszédet
a politika részéről.
– Ezt a kijelentést csak cáfolni tudom. Előzetes
egyeztetés valóban nem volt, hiszen egyéni képviselői indítványokról,
s nem kormányelőterjesztésekről van szó. Az Országgyűlés
Kulturális és Sajtóbizottságában viszont – értékelve ezt
az igényt – tartottunk egy olyan ülést, amelyre meghívtuk az
összes jelentősebb sajtószervezet képviselőjét, vezetőjét,
és a megyei, országos napi- és hetilapok főszerkesztőit. Erre
az ülésre sokan eljöttek, ám érdemi, erőteljes kritikát
nagyon kevesen fogalmaztak meg. Eötvös Pál, a MUOSZ elnöke is
visszafogottan nyilatkozott. Az ominózus ülés után egy héttel
tárgyaltam Kázmér Judittal, a Magyar Lapkiadók Egyesületének
elnökével, többek között a napilapok olvasottságának növelése
érdekében indítható programok jelentőségéről. Kázmér
Judit nem jelezte ezen a beszélgetésen azt, hogy súlyos
tartalmi kifogásaik lennének a jogszabállyal kapcsolatban. A már
említett, a sajtó képviselőivel zajlott bizottsági megbeszélés
után benyújtottam tíz olyan egyéni képviselői indítványt,
melyek az elhangzott szakmai állásfoglalások alapján születtek.
Tehát nem igaz, hogy a szakmai álláspontokat nem akarjuk beépíteni
a javaslatba.
– Azt is szemükre vetik, hogy a médiafelügyelet elnökét
a miniszterelnök nevezné ki.
– A felálló testület egyben hatóság is, így ebben
semmilyen problémát nem látok.
– Azt nyilatkozta az egyik köztévének, pont a médiatörvény
módosításával kapcsolatban, hogy Jobbik-MSZP ellenzéki
„nagykoalíció” alakult. Ezt mire alapozza?
– Azt állapítottam meg, hogy meglepően azonos érvekkel,
azonos logika mentén fogalmaz az MSZP és a Jobbik. Az is látszik,
hogy hasonló a két pártnak a médiához és a demokráciához
való viszonya.
– Elég mozgalmas az ön által vezetett grémium élete,
mert itt van a Biszku-botrány. Az Országgyűlés Kulturális és
Sajtóbizottsága általános vitára alkalmasnak minősítette
azt a határozati javaslatot, amely a személyiségi jogok felülvizsgálatára
kéri a kormányt. Mi is a határozati javaslat lényege?
– A Biszku-film rávilágított arra, hogy Magyarországon
a jelenleg hatályos jogszabá-lyok szerint dokumentumfilmeket és
bizonyos történelmi dokumentumokat nem lehet bemutatni, nyilvánosságra
hozni, amennyiben az személyiségi jogokat sért. A határozati
javaslattal azt próbáljuk elérni: a kormány adjon egyértelmű
választ arra, hogy miként lehet feloldani a személyiségi
jogok, a közszereplők személyiségi jogai és a társadalom széles
rétegeinek azon jogai közötti ellentmondást, miszerint jogunk
van a múltunkat, történelmünket megismerni. Ám ha valaki a
személyiségi jogaira hivatkozik, akkor ez mégsem történhet
meg. A határozati javaslat felkéri a kormányt, vizsgálja meg a
személyiségi jogok hatályos szabályozását, és tegyen
javaslatot arra nézve, hogy a történelmünk szempontjából
kiemelkedően fontos dokumentumfilmek és történelmi
dokumentumok nyilvánosságra hozatala ne legyen minden esetben
kizárható a személyiségi jogokra hivatkozással.
– A határozati javaslat meghozatala után önnek esett
a jobbikos Novák Előd, mert állítólag a Biszku-lányok pszichéjét
védte.
– Novák Előd azt akarta, hogy hívjuk be a bizottság elé
számonkérésre Biszku Bélát. Ennek nem láttam értelmét. Egy
parlamenti bizottság bárkit elhívhat kötelező jelleggel az ülésére,
de ha valaki megtagadja a részvételt, nem tudunk mit tenni, a távolmaradás
nem szankcionálható. Úgy gondolom: nekünk a jogalkotás a
feladatunk és nem az ítélkezés és a pellengérre állítás.
Olyan törvényeket kell hozni, melyek lehetővé teszik a már
említett nyilvánosság megteremtését, másrészt az előző
rendszer bűnöseinek bíróság elé állítását. A Biszku-lányokkal
kapcsolatos megjegyzés akkor hangzott el, mikor arról
vitatkoztunk a bizottsági ülésen, hogy a lányok nem járultak
hozzá az apjukról szóló film levetítéséhez. Akkor mondtam:
együtt tudok érezni azokkal a gyerekekkel, akik adott esetben szégyellik
az apjukat. Még a diktátorokat, a gyilkosokat is szereti valaki.
Ezért megértettem a lányok első reakcióját, ami a film vetítésére
vonatkozott. Azt viszont nem állítottam, hogy együtt éreznék
a diktatúra szereplőivel. Minden fórumon ezt hangoztatom: fel
kell tárni a múltat, s ha elegendő a bizonyíték, akkor el
kell ítélni a bűnösöket. A rendszerváltás egyik nagy
deficitjének tartom, hogy elmaradt a számonkérés. Nem citálták
bíróság elé azokat, akik a kommunizmus évtizedeiben sok-sok
ember haláláért, személyes tragédiájáért felelősek. Ezt a
hiányt korrigálni kell, ha lehet, de csakis jogállami keretek között,
s nem úgy, hogy bíróságot kreálunk egy parlamenti bizottságból.
A Magyar Köztársaság Parlamentjének tekintélyét ne romboljuk
tovább, hanem erősítsük!
– Az Országgyűlés július 5-én 316 igen
szavazattal, 47 ellenében fogadta el az ön beterjesztését, a
kulturális örökség védelméről szóló törvény módosítását.
Azt mondta a Népszava az ön képviselői indítványára, hogy
szétforgácsolják a magyar régészetet, mert ön azt kezdeményezte:
adják vissza a megyei múzeumoknak a régészeti feltárások jogát.
Mi akkor a gond a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálattal,
amit az előző kormány hozott létre, s ami egy országos régészeti
intézmény?
– Hazánkban több mint száz éve a vidéki múzeumok területileg
illetékesek a régészeti feltárásban. A gyűjtőkörük is
meghatározott. A gyűjtőkörükben meghatározott területen belül
gyűjtik a régészeti leleteket, azokat feldolgozzák és kiállítják.
Ezt a több mint százéves jól működő rendszert több okra
hivatkozva – pl., hogy a régészeti feltárásokból befolyó
forrást működési célokra hasznosították a múzeumok, ami részben
igaz lehet, mert a működési forrásokat a szocialisták
drasztikusan csökkentették az elmúlt nyolc évben – azt találta
ki a Hiller-vezette tárca, hogy létrehoznak egy olyan központosított
szervet, amely a nagyberuházásokat kezelné, s így egy jelentős
forráskoncentráció jönne létre. Ennek következtében az amúgy
is nehéz helyzetben lévő megyei múzeumi intézményrendszer még
rosszabb helyzetbe került. Indítványom ezt kívánta orvosolni
azzal, hogy a megyei és a városi múzeumok kapják vissza a feltárási
jogot és az ezzel járó forrásokat. Tudom, hogy súlyos gazdasági
érdekeket sértett ez a javaslat, s egyesek megpróbálták ezt
baloldali-jobboldali kérdésként feltüntetni. Ebbe a sorba állt
be a Népszava is, mely szerint egy jól működő régészeti
rendszert forgácsolnánk széjjel. Valójában ezt a rendszert éppen
a központosítással aknázták alá. A beruházások sem
gyorsabbak, sem olcsóbbak nem lettek, egyes esetekben a központi
szervezet éppen a megyei múzeumokat versenyeztette. Azzal is
megvádoltak bennünket, hogy a munkatársak mind az utcára
fognak kerülni. A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat létrejöttekor
a megyei múzeumok szakembereit csábították el. Ezek után a régészek
visszamehetnek az eredeti munkahelyükre.
– Nem tudom, hogy az önök illetékességébe
tartozik-e az, hogy szükséges-e végzettség, előadóművészi
vizsga ahhoz, hogy valaki egy szórakozóhelyen felléphessen?
Ugyanis ezt Kóka anno egy rendelettel eltörölte. Az igényes
cigányzenét játszó muzsikusokat –akiknek a tudását meg
kell fizetni – kiszorították a „kamuzenészek”.
– Erről még konkrétan nem volt szó, de ismerem a problémát.
Igaz, hogy Magyarországon, ahol nagy hagyománya van a cigányzenének,
a roma muzsikusok jelentős hátrányba kerültek. A fellépéseiket
ellehetetlenítették, pedig jelentős turisztikai igény van rájuk.
Sokan azt is sajnálják, hogy a Magyar Rádióból is száműzték
a cigányzenét. Ennek a komplex problémának a kezelése a
kulturális kormányzat feladata, de a bizottságunkra partnerként
számíthat.
Medveczky Attila
|