2010.07.30.
Székely tudományos önrendelkezés
A XI. Gyergyóremetei
Falunapok keretében, július 10-én rendezték meg a Székely Előfutár
Alapítvány és a Székelyföld Fejlesztési Intézet konferenciáját
Kisebbségi Jövő a Tudásalapú Társadalomban címmel. Miként
lehet megvalósítani a székelyföldi autonómiát tudományos téren?
Többek közt erre a kérdésre keressük a választ Dr.
Bíró A. Zoltán egyetemi tanárral, a Sapientia Erdélyi Magyar
Tudományegyetem dékánjával, a Székelyföld Fejlesztési Intézet
szakmai igazgatójával.
– Ön ezen a konferencián „Egyetemi oktatás és kutatás Székelyföldön”
címen tartott előadást. Kérem, próbáljuk meg összefoglalni
ennek a témának a főbb ismérveit.
– Abból kell kiindulni, hogy a székelyföldi térségben
az utóbbi években elindult egy önmeghatározási, öndefiníciós
folyamat, amelynek vannak közéleti, politikai, de társadalmi
vonatkozásai is. Ennek a térségi szerveződési, identitásépítési
folyamatnak részévé kell válnia a szakmai, tudományos, felsőoktatási
életnek is. Az elmúlt 20 év során rendkívül sok sikeres
kezdeményezés indult el, így a tudományművelés és felsőfokú
képzés területén is. Ezek a kezdeményezések, melyek a maguk
helyén többé-kevésbé sikeresek, eredményesek, sajnos
pontszerűek. Az intézményesség különböző állapotában
vannak, alig állnak kapcsolatban egymással, s nem közös stratégiai
elgondolás alapján működnek. Elérkezett az idő arra, hogy próbáljuk
megteremteni azokat az együttműködési lehetőségeket, amelyek
az eddigi sikeres, de pontszerű fejlesztési intézményi elképzeléseket
összekapcsolják egy közös térségi stratégia keretében. Ez
az a kiinduló pont, amelyet mindenképpen el kell fogadnunk.
– Azt mondta előadásában a sajtó szerint: a Székelyföldön működő
állami és magánegyetemek, kihelyezett tagozatok szorosabb együttműködésére
lenne szükség az egyéni munkavállalás helyett. Hogyan képzeli
el ezt az együttműködést, s milyen szerepe lenne benne a
Sapientiának?
– Az együttműködés egy olyan kifejezés, amibe sok
mindent bele lehet gondolni. Együttműködni csak olyan társadalmi
szereplők tudnak, akiknek az érdekeik valamilyen mértékben közösek.
Minden székelyföldi intézményépítési kísérletnek
megvannak a külön intézményi elképzelései, céljai, működési
módjai, azt gondolom, hogy a térségi fejlesztéspolitikai érdekek
rá kell vegyék a szereplőket arra: keressék meg a közös
kapcsolódási pontokat is. Ez nem azt jelenti, hogy teljesen
hasonlóan működjenek, de az térségi szempontból teljesen értelmetlen,
hogy elmaradnak az egyeztetések szakmai, társadalmi szerepvállalási,
intézményépítési kérdésekben. Az információcsere is hiányzik.
A térségi oktatás iránt a leginkább elkötelezett a Sapientia
csíkszeredai campusa, hiszen abból a célból hozták létre,
hogy a székelyföldi térségi modernizáció hajtóereje legyen,
így az együttműködést ennek az egyetemnek lehet és kell
kezdeményeznie. Azt, hogy asztalhoz ültesse a térségi felsőoktatás
szereplőit. A tudományművelés terén más, kedvezőbb a
helyzet, mert létrejött a Magyar Tudományos Akadémia első határon
túli területi bizottsága, a Kolozsvári Akadémiai Bizottság,
mely csak nevében kolozsvári, hiszen szakbizottságai több városban
működnek. Csíkszeredában pl. kettő szakbizottság működikEz
már egy erős integrációs lehetőség, mint ahogy az MTA határon
túli köztestületi rendszere is. Ezért bízom abban, hogy a
tudományművelés terén is meg tudjuk találni az együttműködési
kereteket. Ez egy hosszú folyamat, s nem lehet abban reménykedni,
hogy bármilyen regionális autoritás egyik pillanatról a másikra
szerveződhet, de a Székelyföld Fejlesztési Intézetnek Hargita
és Kovászna megye önkormányzatával közösen él egy sikeres
kezdeményezése, a Sikeres Székelyföld szakmai fórumsorozat.
Az első rendezvény a múlt év októberében éppen a szakmai
tudás székelyföldi térségi hasznosításának a lehetőségeiről
szólt. Székelyföld egész területéről részt vettek felsőoktatási
intézményvezetők, s ez volt ebben a témában az első szakmai
kerekasztal. Ez a példája annak, hogy nem lehetetlen az együttműködés.
– Az együttműködéssel pénzt is lehetne megtakarítani?
– Inkább úgy fogalmaznék: pénzt lehetne szerezni,
hiszen az együttműködés közös stratégiával, közös
projektekkel, közös forrásbevonási lehetőségekkel járna.
– Mi arra a kérdésre a válasz: mi a feltétele a székely önrendelkezésnek
a tudományban? Elegendő az együttműködés?
– Nem vagyok politikus, hanem társadalomkutató, így óvatosan
kell fogalmaznom. Az intézményépítésben próbálok szerepet vállalni.
Létfontosságú, hogy ez a folyamat induljon el. A párbeszéd,
az eszmecsere, az információ cseréje azon intézmények és
emberek között, akik mindezt fontosnak tartják. Nekik kell azt
az intézményes keretet és formát kialakítani, hogy a térségi
önállóságban – ami vagy fejlesztési régióként, vagy önálló
területi autonómia formájában teremtődik meg – a tudás egy
aktív szerepet vállaljon, s a térségi innovációnak meghatározó
ereje legyen. Mindennek feltétele a már vázolt folyamat elindítása.
– Tekintsünk a székelyföldi helyzetképre. Elegendő-e, ha az önálló
regionális fejlődés mikéntjét a politikusok határozzák meg,
vagy szükséges a szakértők és a térség fejlesztési körében
érdekeltek körének is az aktivitása?
– A székelyföldi térség önállósodási folyamatának
legalább három pillérre kell támaszkodnia. Az egyik a közéleti,
érdekképviseleti, politikai vonal, a másik a szakmai rész, ami
lehet oktatási, vagy gyakorlati fejlesztési munka, de szükséges
a térségi adminisztratív döntéshozói szféra is. Itt az önkormányzatok,
a kivitelezők együttműködésére gondolok. E három szegmens
együttműködésével– amelybe a székelyföldi egyesületek,
alapítványok, civil szervezetek is közre tudnak működni –
lehet olyan visszafordíthatatlan térségi innovációs
folyamatot elindítani, amely bármilyen önállóságnak alapja
és hordozója lehetne.
– Tehát a civil társadalomnak is bele kéne szólni az autonómia
mikéntjébe?
– A civil társdalomnak a Székelyföldön nagyon sok összetevője
van, de a civil intézmények nagy szakmai tudást halmoztak fel.
Ennek oka, hogy régebben nem működtek szakmai intézmények. A
civil intézmények szakmai tudását is hasznosítani érdemes.
– Ön egyszer azt nyilatkozta, hogy „a fejlesztők törekedjenek
arra, hogy a szakmai beszéd és a problémamegoldási folyamat
egymásra találjon.” Kifejtené ezt bővebben is?
– Egy újszerű dologgal állunk szemben. Tudjuk, hogy Romániában
és a Székelyföldön is 20 évvel ezelőtt teljesen új világ
indult el. Ebben a folyamatban sokat kell tenni azért, hogy maga
a szakpolitikai gondolkodás, a tudás is gazdasági tényező
legyen. Nem csak a pénz, vagy a belső térségi gazdasági
kapacitás, hanem a tudás is fontos tényező ebben a
folyamatban. Ezt kellene evidenciává tenni. Egyetemként, vagy
fejlesztő intézetként a szemléletváltás, vagy a szakmai tudás
társadalmasítása ebben a térségben nagyon fontos feladat. A
Székelyföld Fejlesztési Intézetnek is egyik kulcsfontosságú
célkitűzése, hogy a legkülönbözőbb szakterületekről
sorban összekapcsolva az érintetteket ezt a társadalmi tudást,
a szakpolitikai tervezéseket, elgondolásokat regionális szinten
is hozzuk létre és működtessük.
– Jelenleg többféle célról lehet olvasni Székelyföld fejlesztésével
kapcsolatban. Vannak, akik a turizmust erősítenék, mások az
erdővagyont szeretnék hasznosítani, s vannak, akik a külföldről
jövő gazdasági beruházásokra esküsznek. Ki mondja meg tehát,
hogy melyik út a helyes? S hogy döntsön ebben a helyi közösség?
Népszavazással?
– Egy nagyon aktuális kérdésről van szó. Közel
harmincéves kutatói, elemzői tapasztalatom arról győzött
meg, s ez évről-évre csak erősödik, hogy a térség sokféle
adottsággal bír. Ezt nevezi a fejlesztéspolitika endogén
kapacitásnak. Ezekre gazdaságot, jövőt lehet építeni. Nem az
a lényeges kérdés, hogy turizmusra, vagy erdővagyonra
alapozzunk, hanem az, hogy megtaláljuk-e a belső kapacitások
legjobb hasznosítási módját. Mert ma ezen a területen, vagyis
a kivitelezési részben látom a gondokat. Néhány területen elöl
járunk, pl. a vidékfejlesztési ismeretekben, hiszen a témában
egyetemi képzés is létezik, de sokszor nem sikerül olyan a térségi
szakmai tudást kovácsolni, mely egyfelől a vidék érdekében,
másfelől eu-konform módon a helyi értékeket igazán tudja
hasznosítani. Hogy népmesei stílusban fogalmazzak: ezernyi
sikeres pontszerű történetről van szó, olyanokról, melyek még
nem állnak össze. A szemléleti, praktikus, problémakezelési,
feladat megoldási szakmai tudást kell erősíteni, s majd a piac
és az igények eldöntik, hogy a turizmus, az erdőgazdaság,
vagy éppen a nagy értéket képviselő családi gazdálkodási
gyakorlat lesz-e a hasznosítható.
– A fejlesztési munkában nincs meg az a szenzáció, amitől egy erről
szóló hír, tudósítás érdekessé válik. Itt nincsenek bulvár
dolgok. Éppen ezért, a helyi médiából kellő információt
kap a székely ember a fejlesztésekről?
–A fejlesztéspolitikai munka aprólékos, sok kis eredménnyel
jár, s nem szenzációval. A szakpolitikai tudásnak a társadalmasítása,
nemkülönben az elért eredményeknek, a térségi közvélemény
és médiával való együttműködés nélkül elképzelhetetlen.
Ennek a folyamatnak még az elején tartunk, de megtört a jég, s
fórumainkon már részt vesz a sajtó, sőt a csíkszeredai
Hargita c. napilap például naponta négyoldalas gazdasági
rovattal jelenik meg. Ez jó példa a média közreműködésére.
Medveczky Attila
|