2010.07.30.
A nemzeti opera megteremtője
200 éve született
Erkel Ferenc
Az Isten jókedvvel
ontotta áldásos ajándékait a Földre az 1810 körüli években.
Ekkor született Liszt, Verdi, Wagner, Chopin, Berlioz….és
Erkel, a magyar zene halhatatlana, összegzője és korszakalkotó
zsenije. Hogy miért nem emlegetik együtt a kor többi nagy
romantikus komponistájával? Ennek rendkívül egyszerű a magyarázata.
Vállalta, hogy itt, nálunk fejti ki nagyszerű tevékenyégét
– soha nem hagyta el Magyarországot – , operáinak témája
kizárólag a magyar történelem. Zenéjének drámai ereje, lírai
szépsége, nemzeti jellege, tömör magyarsága nálunk, magyar
embereknél kap visszhangot. Ha ezzel a tudással máshová született
volna, világhír övezi munkásságát.
A magyar őshazából
származó zene a pusztai tájakon keresztül vert gyökeret a Kárpát-medencében,
meggazdagodva a keresztény liturgia gregorián stílusával. Ez a
kincs elrejtőzött, de ott parázslott mélyen, hogy a 20. század
elején, hála Bartóknak és Kodálynak, vulkánszerűen a felszínre
törjön. A romantika korszaka előtt, így Erkel előtt is rejtve
maradt a régi stílus, az ősi siratók és a székely népballadák
világa. Annál nagyobb Erkel érdeme, hogy a magyar műzene sokirányú
forrásaiból egy csodálatosan gazdag folyamot hozott létre.
Erkel Ferenc
1810-ben született Gyulán. Munkássága felölelte Magyarországot;
a pozsonyi tanulóéveket Kolozsvár követte, ahol a színtársulatnál
működött. 1838-ban Pestre került, a Nemzeti Színház
karnagya, zenei vezetője lett. A Nemzeti Színház (a jelenlegi
Astoriával szemben, ahol most három külföldi érdekeltségű
bank „ékeskedik”) töltötte be az operajátszás funkcióját
is. Rendkívül rugalmasan reagált az európai zenei eseményekre;
ősbemutatójuk után egy-két évvel nálunk is játsszák Weber,
Bellini, Rossini operáit. Magyar operajátszás tehát volt, ám
a zenedrámák mind idegen nyelven hangoztak el. Egy német daljáték
fordítása szólalt meg először magyarul, a Pikkó herceg és
Jutka Perzsi. Erkel tehát éppen időben érkezett, hogy Kazinczy
törekvéseinek folytatója legyen, de a zene világában.
Az időszak nem véletlen.
A társadalmilag elmaradott, mások által, vagy saját maguktól
eltiport közép-európai nemzetek öntudatra ébredésének
korszaka ez. Ez hívta életre az orosz birodalomban a titán
Muszorgszkijt – neki is mindkét nagy operája nemzetének történelméből
merít –, a lengyeleknél Moniuszkót, a cseheknél Smetanát, nálunk
pedig Erkelt. Semmi sincs előzmények nélkül, így Erkel művészete
sem. A históriás énekek még magukon viselik az ősi magyar stílus
nyomait (a „Summáját írom…” egri históriás ének indítása
megegyezik a régi stílust idéző Psalmus Hungaricus „Mikoron
Dávid”-indításával.) Állandó függetlenségi harcunk termékeny
talaj volt, ahol gyönyörűen növesztett ágakat a magyar műzene.
A török megszállás históriás énekeit (Tinódi Lantos
Sebestyén) felváltotta a kuruc kor csodálatos, tárogatóval
„búsított”, megkapóan értékes dallamvilága. Innen már
csak egy lépés a verbunkos-stílus, ami lázba hozta egész Európát
(Haydn, Mozart és Beethoven műveiben is gyakran hallunk „alla
ongerese” verbunkos témát) és elindította a magyar romantikát.
Széchenyi
reformkora, Petőfi és Arany színrelépése, a füredi Anna-bál,
Szigliget, Keszthely…Csodálatos kor ez! Bihari János és világhírű
bandája szertehintik Európában a magyar verbunkos stílust.
Lavotta, Csernák, Rózsavölgyi után, vagy éppen velük egy időben
Ruzitska József írta az első magyar nyelvű operát Erkel előtt,
a Béla futását. Ez az opera diadalmenetben hódította meg
Magyarországot Kolozsvártól Pozsonyig, míg Erkel meg nem
jelent. Hiszen ő a megnyitott ösvényt kiszélesítette és gyémántkövekkel
rakta ki azt. Erkel, műveiben imponáló mesterségbeli tudással
olvasztja egybe a magyar verbunkos, az olasz bel canto, a német líra,
s a virágénekek stílusjegyeit. Ha műveit fontosság szerint
taglaljuk, ne operáival kezdjük. A Kölcsey verssoraira írt
Himnusz nem vad, lelkes induló, nem nagyképű öndicséret,
hanem imádság.
Már a bevezetés
is térdre borulásra kényszerít. Himnuszunk remekmű. Ezt nem
saját nemzeti voltomból eredő elfogultságom diktálja, hanem
sok külföldi ismerősömnek is ez a véleménye. Rosszindulatú
pletyka szerint Erkel nem is beszélt jól magyarul. Óriási tévedés,
ugyanúgy, mint gróf Széchenyi István esetében is. A Himnusz kézirata
alá Erkel szép, hibátlan magyarságú mondatokat írt.
Első jelentős
operájának, az 1840-ben bemutatott Bátori Máriának szövegírója
Egressy Béni. Ő írta a Hunyadi László és a Bánk bán szövegét
is. Kettőjük baráti és kollegiális kapcsolatát Boito és az
idős Verdi közös munkásságához hasonlíthatom. Egressy
megható alázattal fordult Vörösmarty Szózatához, azt megzenésítve,
halhatatlanná tette magát és a költeményt is. A Hunyadi László
– első nagy nemzeti operánk – 1844-ben készült el. Több híres
részlete – a nyitány, a cabaletta ,s a
La Grange-ária
– az utána következő években keletkezett. Erkelt szoros barátság
fűzte a Doppler-fivérekhez, akik kiváló muzsikusok, zeneszerzők,
hangszerelők voltak. Hármójuk közös szerzeménye az Erzsébet
c. dalmű. Ferenc kiváló fuvolaművész, Erkel állítólag neki
– vagy vele együtt – írta a Hunyadi-nyitány és a cabaletta
fuvola-kadenciáit. Károly pedig honvédtiszt volt a szabadságharcban.
Az opera híres kórusrészlete, a „Meghalt a cselszövő”
1848 tavaszának forradalmi indulója lett. „Lamberg szívében
kés, Latour nyakán kötél”; a pesti tömeg ezzel a kórusrészlettel
kommentálta az eseményeket.
A Hunyadi Lászlót
és később a Bánk bánt is sokszor, kiváló szakemberek által
átdolgozott formában adták elő, némi rövidítéssel és szövegváltoztatással.
Mindez a darab előnyére vált, sűrűbb, drámaibb lett. Az
opera és Erkel értéke nem csorbult meg ezzel, mint ahogy Madáché
sem, amikor Arany néhány nagyszerű korrektúrával korszerűvé
tette a Tragédia szövegét. A Hunyadi László nyitánya az
egyetemes romantikus operairodalom egyik legnagyszerűbb zenekari
darabja. Az operában zárt számok, áriák, együttesek váltakoznak
rendkívül kifejező énekbeszéddel, recitatívóval. Az olasz
operák formavilágában találkozik a verbunkos stílus az európai
lírai kifejezésmóddal.
A következő
bemutatóval várni kellett. Noha Erkel már 1852-ben megírta a Bánk
bánt, Katona József drámájának operai feldolgozását, csak
1861-ben mutatták be. Az ok egyértelmű: a Bach-korszak nem nézte
jó szemmel a történetet, amelyben enynyire élesen fogalmazódik
meg az idegen elnyomás elleni lázadás. A Bánk bán átveszi
Katona dramaturgiáját (egyéni és nemzeti tragédia), de a
zenei építkezés fantasztikus hőfokra emeli azt. Nagy együttesei,
tablói Verdi-i nagyságokba emelkednek, a címszereplő kettősei
Peturral, Tiborccal, Melindával, Gertrudisszal csodálatos melódiaviláguk
mellett nagyfokú drámai feszültséggel szólalnak meg. Petur és
Tiborc mondatai a magyar történelem minden korszakában helytálló
vádakat harsognak az idegen zsarnokság különböző formái felé.
Megkapóan szép, finom hangszerelés kíséri Melindát az önkéntelen
gyötrő bűntől a megtisztuló, de zavart Tisza-parti apoteózisig.
Katona szövegét természetesen Egressy Béni varázsolta
operalibrettóvá, de a híres Keserű bordal zenéje Vörösmarty
soraira íródott, a Keserű pohárra. A „Hazám, hazám”
kezdetű ária – túlzás nélkül mondhatjuk – második
himnuszunk.
A Bánkot időrendben
az olykor vidámabb hangvételű Sarolta követte, majd a Dózsa
György 1867-ben. A Brankovics György pedig egy határozott lépés
az utóromantika felé. Noha már nagy operáiban is használ
visszatérő motívumokat (Hunyadi-téma, a békétlenek motívuma,
stb.), ezek nem szövik át az operát, korántsem beszélhetünk
Wagner hatásáról. (Érdekesség, hogy a Brankovics György I.
felvonásában, amikor az ifjú Hunyadi László vezetésével megérkezik
a magyar küldöttség a szerb despotához, felhangzik a jól
ismert Hunyadi-téma.) A Névtelen hősök (1880) után már csak
az István király következett 1885-ben, amikor már állt az
Operaház. Erkel Ferenc operakomponista volt, de számos szép
zongoradarabot is írt. Élete vége felé írta Ünnepi nyitányát
a Nemzeti Színház 50 éves fennállására. Ebben a Szózat kezdő
sorait többször idézi, de a Himnusz harmónia-fordulatai is
felfedezhetők benne.
Zeneszerzői munkássága
mellett feltétlen méltatni kell törhetetlen és eredményes
szervezőenergiáját. 1853-ban a Nemzeti Színház zenekarának
tagjaiból megalapítja az ország első hivatásos szimfonikus
együttesét, a Filharmóniai Társaság Zenekarát. Ez a zenekar
ma is az Operaház muzsikusaiból tevődik össze, Európa-hírű
társulat, rendszeres bérleti hangversenyeket ad, nagy sikerrel.
Erkel nagy súlyt fektetett a zenepedagógiára. Bevezeti az intézményesített,
általános zeneoktatást. A fővárosban és vidéken zeneiskolákat
szervez. Aktívan segít Liszt Ferencnek a Zeneakadémia megteremtésében.
De Erkel teremtő erejének legékesebb példája az Operaház
(1884). Mint ahogy Zsigray Julianna is megírja könyvében, a
„Sugár úti palota” sok nehézség árán épült fel. Erkel
Gyula és Erkel Sándor megható alázattal segítették apjuk
munkáját. Részletmunkákkal olykor fényesebbre csiszolták a
frissen megkomponált anyagot. Erkel Sándor mint az Operaház
zeneigazgatója, korának legkiválóbb karmestere volt.
Az Erkelről
elnevezett színház lassan jelképe lesz az operakedvelő nagyközönség
és a kapita-lista privatizáció harcának. Kivonták a forgalomból,
mondván, hogy életveszélyes, ugyanakkor rendszeresen tartunk
benne próbákat. Nagy örömömre, újra napirendre került az
Erkel Színház, és valamilyen módon megmentik azt az átlagos
keresetű magyar operarajongók részére. Az Operaház – az elmúlt
évhez hasonlóan – megint nem Erkel-operával nyitja kapuit. Érthetetlen
– vagy éppen nagyon is érthető – , hogy egyes médiaszemélyek
és művészeti vezetők szívesen leszólják Erkel Ferenc művészi
értékét. Ez csak őket minősíti. Erkel művészete időtlen
időkig bevilágítja a magyar zenekultúra egét; alkotó zseni
és nagyszerű zeneszerző.
Medveczky
Ádám
|