2010.07.30.
Körhinta és haláltánc
Sarkadi Imre és Soós
Imre tragikus keresztútjai
Előfordulnak
olyan találkozások, melyek nem a szoros értelemben vett földi-emberi
világ keretei között történnek. A tudat kellőképpen tág
ahhoz, hogy megfelelő érzékenységgel társulva ráhangolódjon
egy-egy sorsra és megsejtse küzdelmes életek üzenetét akár
évtizedekkel a halál után is. Legutóbb Balmazújvárosban járva
kerített hatalmába ilyen kegyelmi állapot, amikor a Helytörténeti
Múzeumban megláttam egymás mellett Sarkadi Imre (Debrecen,
1921. augusztus 13. – Budapest, 1961. április 12.) író és Soós
Imre (Balmazújváros, 1930. február 12. – Budapest, 1957. június
20.) színművész portréját néhány személyes tárggyal együtt.
Balmazújváros mind a kettőjük számára fontos állomás volt,
ahogyan Debrecen is, majd következett a főváros, ahol életük
véget ért.
*
Mialatt Debrecen
utcáit járom, önkéntelenül meg-megállok egy-egy patika előtt
s arra gondolok: vajon akad-e ma olyan gyógyszerészsegéd, aki
író akar lenni, mint Sarkadi Imre?
Alkotó munkássága
és élete a tragédia szó jegyében zajlott.
A gyógyszerészsegédből
nyomdásszá, joghallgatóvá később újságíróvá, szerkesztővé,
majd dramaturggá és íróvá vált debreceni fiatalembernek kiváló
érzéke volt a drámai élethelyzetek ábrázolásához.
Minden műfajban
– riportban, novellában, regényben, drámában, filmben –
megtalálta a módot arra, hogy saját nyomasztó életérzéseit
és mások kudarcba fulladt kiútkeresését nagy formátumú művekké
ötvözze. Mitológiai tárgyú írásaiban, a parasztság ötvenes
évekbeli nyomoráról írott munkáiban és a hatvanas évek
megoldhatatlan emberi válságairól hírt adó műveiben egyaránt
kifejezésre jut a szerző lélektani megrendülése és katarzis
iránti vágya. Ha írt is olyasmit, melyet később szégyellt
vagy nem vállalt, eredendően az emberábrázolás hiteles szándéka
vezette az író pályára. Ettől nem tudták eltéríteni. Se
jutalmazással, se elmarasztalással.
A kommunista
rezsim hol keblére ölelte, hol kitaszította. Nehéz lenne eldönteni,
hogy melyikkel ártott többet neki.
Háromszor tüntették
ki József Attila-díjjal, harmincnégy évesen Kossuth-díjjal,
majd néhány éven belül segédmunkássá tették. Később a
hatalom látszólag visszafogadta kegyeibe: tudósíthatott a
szocialista tervgazdálkodásról és elnézték neki, hogy
alkoholmámorban ténfereg egyik művésztársaságtól a másikig,
néha az ablakpárkányon vagy az ereszen közlekedik, mint egy
akrobata.
Az irodalmi emlékezet
sok anekdotát őriz Sarkadiról. Az egyik arról szól, hogy hiába
közeledett a lapzárta, nem akarta tovább írni folytatásos regényét.
Ráadásul törött, begipszelt lába is kínozta. Kollégái bezárták
második emeleti szobájába, ők meg elmentek politizálni a
borozóba. Rövidesen nyílt az ajtó, bebicegett Sarkadi és megkérdezte:
„Az enyémet is kikértétek?”
Minek is büntették
vagy bántották volna tovább?
Életmódja és
természete magában hordozta az önagressziót, csak idő kérdése
volt, hogy bekövetkezzék a tragédia.
Ennyire tartották
érdemesnek azt a Sarkadit, akinek művei úgy kapcsolódtak a
kortárs világirodalom újító törekvéseihez, hogy megőrizték
gyökerüket a magyar literatúra hagyományában is.
Művészetének
morális és filozófiai kérdéseit az antik mondakörből és a
magyar folklórból merített novellái ma ugyanolyan érvénnyel
vetik fel, mint az ötvenes években. Zseniálisan mutatott rá
arra a hiábavalónak tűnő viselkedési formára, ahogyan a végzet
által determinált hősök egy cél és értelem nélküli hazug
világban törekszenek szabadságuk megőrzésére, akár a korai
halál árán is (Párbaj az igazságért, 1948). A szatír bőre
(1948) című elbeszélés kiválóan meséli el, hogyan némítja
el az egyént a hatalom akár a kiszámíthatatlan szeszélye
miatt. A Kőműves Kelemen (1948) című novella, melybe az egyik
legismertebb népballadánkkal együtt beleszőtte A szívtelen
anya és A gyermekét elhagyó elcsalt menyecske motívumait, az
elkövetett bűn okozta szorongás korrajza is lehetne.
Saját vesszőfutása
is kellett ahhoz, hogy megteremtse drámai alakmásait.
Sarkadi az 1953-as
tanévben Balmazújvárosban tanított. Oda „száműzték”,
ahol a nála kilenc évvel fiatalabb „parasztzseni”, Soós
Imre született.
Balmazújvárosi
élményei alapján írta a Kútban című novellát, melyből a
magyar filmművészet egyik legjelentősebb alkotása, a Körhinta
készült 1955-ben Törőcsik Mari és Soós Imre főszereplésével.
A rendező és látványtervező Fábri Zoltán volt.
Mindez csupán a véletlen
műve lenne?
Vagy inkább az
„Isten szempillantása”, ahogyan azt Gyurkovics Tibor mondaná?
A Körhinta amúgy
is gyönyörűséges szimbólum.
A lelkek egymásra
találásának és szétválásának gyönyörrel és szenvedéssel
teli egymásba kapaszkodását fejezi ki.
*
Állok a vitrin előtt,
nézem Soós Imre munkakönyvét, benne van két munkahelyének
bejegyzése, a debreceni Csokonai Színház, illetve a Madách Színház.
Mélynyomorból
indult, nyolcgyermekes balmazújvárosi szegényparasztok voltak a
szülei, akik valószínűleg sohasem láttak se filmet, se színházat,
így azt sem igen tudták, hogy mi lesz a fiukból Budapesten, a
Színművészeti Főiskolán. A Szabad Népben olvasott egy hirdetést,
onnét tudta meg, hogy munkás- és parasztfiatalok jelentkezését
várják.
1947-ben vették
fel, 1950-ben már megkapta a Lúdas Matyi című film főszerepéért
a legjobb férfialakítás díját a Karlovy Vary-ban rendezett
filmfesztiválon.
Szenvedélytől
ragyogó arcát, ízes hangját, csibészes mosolyát napokon belül
megismerte az ország.
Dalolva szép az
élet, Civil a pályán, Állami áruház, Liliomfi...
Befutott.
Ma úgy mondanánk,
hogy sztár lett, de ez a szó méltatlan hozzá, mesélik azok,
akik személyesen ismerték.
Törőcsik Mari
szerint nemcsak a parasztot alakította hitelesen, hanem az
arisztokratát is, de erre nem adtak neki alkalmat. Idegösszeomlást
kapott, mert úgy érezte, hogy nem arra használták, amire való.
„Kishercegnek”
szánták Rákosi Mátyás tündérkertjében, a filmgyárban
sztahanovista tempóban gyártatták vele a sematikus
szocialista-realista karaktereket. (Például a pártállamnak
tetsző indulót daloló ifjú esztergályost, élsportolót, aki
mindig csillogó szemmel tekint a holnapba.)
Eljátszotta
ezeket a szerepeket, mert el kellett játszania, de hinni nem
tudott bennük. 1954 szeptemberében így tudósította Pesten
tanuló nővérét: „Szegény anyámnak már negyedik napja egy
deka zsírja sincs. Apám most jött haza, ő meg beteg, éppen
most mondja anyámnak, hogy főzzön egy kis pirított tésztalevest,
jólesne a gyomrának. Erre anyám, tudod, ő halkan nem szokott
beszélni, és nem féli Istent, miből? Se zsír, sem krumpli, se
tészta, már nem hallom, hogy milyen szép szavakat mond anyám,
mert megy hátra, lehet, hogy Esztitől kér egy főzet zsírt.
Kapkodja a nagy bütykös talpát, mert már hideg a föld. Mezítláb
jár, mint egy menyecske, az orra kezd nőni a hidegtől.
Szerettem volna jó dolgokat írni neked, hogy örülj, de nem
mertem, mert féltem, hogy saját magam is elhiszem. Sokszor csókollak:
Imre.”
Tehetsége már a
felvételi vizsgán nyilvánvaló volt, ösztönösen lényegült
át a szereppé, egy szempillantás alatt átvarázsolta magát Rómeóvá,
Aljosává (Éjjeli menedékhely), Curly-vé (Egerek és emberek)
vagy éppen a Sári bíró legifjabb fiává. Sokan irigyelték
emiatt. Soós Imre egyszer mégis így panaszkodott komájának és
barátjának, Szirtes Ádámnak, akivel egy ideig közös albérletben
lakott: „Te! Tudod, mit mondanak? Hogy mink nem is vagyunk
tehetségesek! Hogy mi csak népi káderek vagyunk, mi csak véletlenül
kerültünk ide! Mink tévedései vagyunk a népi demokráciának!”
A népinek
hazudott demokrácia volt tévedés, nem ők.
1956 őszén attól
rettegett, hogy rajta is számon kérik a kommunisták bűneit:
odaadta saját arcát, önnön tisztaságát, parasztbecsületét
a rezsimnek. Valójában nem a forradalmároktól volt félnivalója,
hanem a vérben fürdő hatalomtól.
A Film Színház
Muzsika 1957. május 31-én ezt írta: „Az elmúlt hónapokban a
magyar népi demokrácia megerősödött és megengedheti magának:
azokat is fiainak, leányainak fogadja, akik vétkeztek ellene. A
párt és kormányvezetés őszintén beszél a néppel, nem
akarja megismételni a régi vezetés hibáit, de nem udvarol
azoknak – bármily híresek, népszerűek, mégpedig joggal népszerűek
legyenek is Lúdas Matyi szerepében –, akik több mint egy félév
alatt még mindig nem látták meg, hogy a nép felemelkedésének,
a békének és becsületnek az az egyetlen útja, amelyen a párt
és kormány jár. E cikknek csak az a célja, hogy ráébresszen
egyes nagy tekintélyű, útkereső színészt, éppen tekintélyükből
fakadó nagy felelősségükre. Nem bosszúállást hirdetünk, de
nem is elvtelen megbocsátást.”
Soós Imre huszonhét
évesen nem akart többé azon az úton járni, melyet a párt és
a kormány kijelölt számára.
1956-ban disszidált
a szerelme, a szépséges Ferrari Violetta. A magára maradt Soós
Imre akkoriban már mértéktelenül ivott. Megpróbált végezni
magával. Ezután került be egy pszichiátriai intézetbe, ahol
beleszeretett a kezelőorvosába. Összeházasodtak. Hamarosan
mind a ketten öngyilkosok lettek. Kis teakonyhájukban találtak
rájuk, gázmérgezésben haltak meg.
Müller Péter drámaíró
szerint, aki az utolsó éjjelen együtt ivott és beszélgetett
velük, 1957-ben az orvos feleségen kívül már alig akadt
valaki, aki nem a paraszthőst, a népi kádert vagy az elsápadt
fényű hírességet látta benne, hanem a bajba jutott lelket.
Kezdetben mint
hozzáértő orvos, később mint szerelmes asszony, tudását és
szeretetét áldozta rá. Eközben a hivatásában felégetett
minden hidat maga mögött, amiért a színész hálás volt „A
saját szabadsága azonban - amit sok szerepében olyan
felejthetetlenül eljátszott, tüzes szemekkel perelve a világgal
- fontosabb volt neki mindennél.”
Soós Imre olyasféle
lázongó, szabadságvágytól teli, önpusztító karakter módjára
létezett, melyet Sarkadi Imre élete vége felé mesterien ábrázolt.
*
Az író
ugyanabban az évben, 1955-ben került a Madách Színházhoz,
mint Soós Imre. (A színész két Sarkadi-színműben is játszott:
a Szeptemberben, illetve az Út a tanyákról című darabban.) Egészen
1957-ig dolgozott ott, tehát Soós Imre halálának évéig.
Életművének
utolsó szakaszában önsorsrontókról, szörnyeteggé aljasult
emberekről, a szabadság és a szabadosság határait átlépő mániákusokról,
társadalmon kívül rekedt, bukott angyalokról írt az Oszlopos
Simeon, A gyáva illetve az Elveszett paradicsom című művében.
Mindannyian felébresztik magukban a démont, amely felett nincs
hatalmuk többé: kihívják az öngyilkosság kockázatát, a halál
meredélyén egyensúlyoznak, kilátástalannak látnak mindent
maguk körül. „Egy őrült ül az agyamban, s keveri a kártyákat”,
mondja Sebők Zoltán a Sarkadi-életmű csúcsát jelképező
Elveszett paradicsom című drámában, de mondhatná az Oszlopos
Simeon vagy A gyáva főszereplője is.
És mondhatta
volna Soós Imre is. Odahaza, a színpadon vagy egyszerre mind a két
helyen.
Az ember
beleborzong, ha arra gondol: hogyan alakította volna Soós Imre
Sebők Zoltánt a Madách Színházban?
Hogyan változik
meg az arca, milyen tűz támad a szemében, miközben azt mondja:
„Nem ismertem magam fölött törvényt mást, mint a saját
magam törvényét - s most se ismerek. Erkölcs, társadalom törvényét
- magamra nézve kötelezőnek nem éreztem, evék a tiltott gyümölcsből
s ez gyümölcsből, ahogy a halotti beszéd mondja: halálut evék.
Kiűzettem a paradicsomból, s ezen már semmi nem változtathat.
A szörnyű csak az benne, hogy most találkoztam veled, nem
akkor, amikor még mindent jól lehetett volna tovább folytatni.
A lángpallosú kerub még egy pillantást engedett az elveszett
paradicsomba. De úgy látszik, ez is hozzátartozott, ezt is megérdemeltem,
ezt a leckét. Úgy búcsúzom tőled, hogy örökre búcsúzom.”
Ha a Rómeó és Júliában
nyújtott alakításáért 1954-ben megkapta a Jászai Mari-díjat,
akkor Sebők Zoltánért mit érdemelt volna?
És mit érdemelt
volna az Elveszett paradicsom című művéért az a Sarkadi Imre,
akinek harmincnégy évesen átadták a Kossuth-díjat, majd elnézték
hogyan száll pokolra? Meg sem érte legnagyobb művének bemutatóját.
Egy átvirrasztott
éjszakán, Kondor Béla festőművész ötödik emeleti műtermének
ablakából zuhant a mélybe, ugyanazon a napon, amikor Jurij
Gagarin űrhajóst fellőtték a világűrbe. Négy esztendővel
élte túl Soós Imrét.
Memento című írásában
(1956) ezt mondja hőse:„Kiáltani akartam, nem volt hangom.
Kezem s lábam már régen nem volt. S ekkor, egy pillanat alatt
sikerült, amire vágytam: kívül kerültem magamon.”
Azok az ismerősei,
akik együtt voltak vele azon utolsó éjszakán, Ágh István költő,
András Ferenc filmrendező és mások még napjainkban is megrendülve
beszélnek róla.
Miért tette?
Nincs rá emberi
ésszel elfogadható magyarázat.
Ahogyan Soós Imre
és felesége tettére sincs.
Lehet vádolni érte
a rendszert, a kulturális élet visszásságait, az álszent
kritikusokat, a féltékeny művésztársakat.
Mind felelősek azért,
hogy fiatalon kifulladt az életerejük, reményeik elértéktelenedtek,
életük céltalanná vált.
Egyik ütközés a
másikat követte a katarzis legcsekélyebb esélye nélkül.
Úgy vélték,
minden és mindenki az ő kínzójukká válik, ha módjukban állt,
másokat büntettek, de legkeményebben önmagukkal bántak.
Bárhol vannak, a
szeretettel teli gondolat vagy az imádság, könnyít rajtuk.
(Írásunkkal két
tragikus sorsú művészre emlékeztünk: Soós Imre színművészre,
aki idén töltötte volna be nyolcvanadik életévét és egyik
legnagyobb sikerét a Sarkadi Imre által írt Körhinta című
filmben aratta.)
Borbély László
|