2010.07.30.
A hatalom követte el a bűncselekményt
Kahler Frigyes: Rejtély
Öskün
„1957. december 7-én holtan találták Szekuli Pál segédlelkészt,
az ösküi plébánia kútjában. A 32 éves fiatalember halálával
kapcsolatban – először öngyilkosságról beszéltek a hatóságok,
majd arról beszélt a falu népe, hogy gyilkosság áldozata lett
– futótűzként terjedtek az ellentmondásoktól hemzsegő találgatások.
1959 januárjában letartóztatták a falu plébánosát, a 70 éves
dr. Miklós Józsefet, és 64 éves házvezetőnőjét, Miklós
Katalint. Azzal gyanúsították őket, hogy meggyilkolták
Szekuli Pált. Mindketten először tagadták a bűncselekmény
elkövetését, majd először Miklós Katalin, később Miklós József
is beismerő vallomást tett. Az első fokon eljáró Veszprém
megyei bíróság mindkettőjüket felmentette a vád és következményei
alól. Mindketten visszavonták a beismerő vallomásukat, és a többi
bizonyíték elégtelen volt a bűnösség megállapításához. A
legfelsőbb bíróság az ügyészi fellebbezést – amely a
felmentő ítélet hatályon kívül helyezésére irányult –,
elutasította, meggyőzőnek találva az első fokú ítélet
indoklását. Ezzel az ügy jogilag befejeződött, csak az ösküi
hívek körében maradt megoldatlan a kérdés.”
Kahler Frigyes könyvének
előszavából idéztem ezeket a szavakat. Figyeljünk a dátumra:
Szekuli Pál lelkész 1957. december 7-én halt meg. Sötét
korszak ez. A magyar állam és a párt teljes erővel beindította
az antiklerikális „meggyőző” munkáját. Csak néhány
nevet ebből a korszakból: Szekuli Pál Öskün halt meg, a
veszprémi egyházmegyében. A boldog emlékű Brenner János
1957. december 5-én, Rábakethelyen, az egyik a veszprémi egyházmegyében
található, a másik a szombathelyi püspökséghez tartozott.
Vegyünk egy harmadik esetet is: ugyanebben az időben a Szolnoktól
nem messze található Tiszavárkonyban eltűnt a római katolikus
lelkész, Kenyeres Lajos. A hatóságok azt terjesztették róla,
hogy disszidált. Egy évvel később a Tiszából fogták ki a
Tisza másik oldalán. Külsérelmi nyomokat is találtak rajta.
Ő is brutális gyilkosság áldozata lett. No nem csak ennyien
vesztették életüket az 1957-es megtorlás idején. Sokan mások
még. Nyomtalanul eltűnt az élők sorából Pap Béla karcagi
református lelkész. Megtalálták viszont a jobb lábát az erdőben,
rajta egy bakanccsal. Minden eszközt felhasznált az állam, aztán
az ÁVÓ jogutódja, hogy megfélemlítse különösen a falvak
lakosságát. Brenner János fiatal lelkészt 32 késszúrással
gyilkolták meg. A gyilkosságot ravaszul kitervelték. Volt ennek
forgatókönyve. A késő esti órákban egy gyerekforma
fiatalember felkereste a fiatal káplánt, hogy beteghez hívja. A
pap magához vette a szentelt olajat és az oltáriszentséget, és
a kísérővel egy erdőn keresztül mentek a megjelölt távolabbi
házhoz. A kísérő közben elhagyta a papot, aki magányosan
folytatta útját, és ekkor törtek rá rablók, a gengszterek, a
hatalom emberei. Végeztek Brenner Jánossal. Mi volt a baj a
fiatal pappal? Szerették a hívei. Rá illik a mondás: Tu es
sacerdos in aeternum (Pap vagy te mindörökké). Nemcsak a hívek
szerették ezt a papot, hanem Isten is. Dacára annak, hogy szörnyű
véget ért Brenner János, aki másik két testvére is
felszentelt pap volt. A hatalom sistergett a gyűlölettől, nem nézhette
tétlenül a sugárzó hivatást, az evangélium hirdetését.
Kenyeres Lajos halála
körül ma is még csend van. De nem sokáig, mert hírlik Tiszavárkony
környékén, hogy három korabeli ember még él a Tisza partján,
akik tudják mi történt, tudják, és nagyon félnek. Hogy részesei
voltak a gyilkosságban, ma még nem tudhatjuk, de ez is úgyis
majdcsak kiderül.
Térjünk vissza
Szekuli Pál segédlelkész életéhez és halálához. Kahler
Frigyes könyvét azért írta meg, hogy kiderítse, kik és hol
írták a gyilkosság forgatókönyvét. A kutatómunka során a
szerző a korabeli jegyzőkönyveket nézte át, melyek megtalálhatók
a Veszprém megyei levéltárban. Ugyanis az történt, hogy az
eset után két évvel Miklós Katalint és dr. Miklós Józsefet
letartóztatták a rendőrök gyilkosság vádjával. De ezelőtt
– mert volt rá idő, csaknem két teljes esztendő – a hatóságoktól
megszokott módszerrel éltek, és suttogó propagandájukkal elérték,
hogy a falu közvéleményét teljes egészében megzavarják, ott
indulatokat keltsenek, melynek révén az egyház alapos presztízsveszteséget
szenved.
„1957 karácsonyán Szenteste a gyilkosság után majdnem három héttel
Öskün botrányos jelenetek zajlottak. Miklós a gyilkosság
bevallása után nincs letartóztatva, szentmisét próbál
bemutatni. A sekrestyéből félve megy ki az oltár elé. A hívek
az utolsó szálig kimennek a templomból. „Gyilkos pap nekünk
ne misézzen!” egyedül mutatott be rövid misét. A hívek a
templomkapunál nem oszlanak szét, várják Miklóst. Bent a
templomban nem akarják leköpni vagy megverni. A plébános érzi,
hogy forró a helyzet és zúg a tömeg. Előbb-utóbb ki kell jönni
a templomból. Ki is jön, de az oltáriszentséget tartja az arca
elé, védekezik. Köszönti a híveit, »Dicsértessék«… mire
a hívek: »Gyilkos!«. A hangulat forrósodik, Miklós
hazaszalad, kezében a monstranciával. Vajon kinek használnak
ezek a botrányos események?”
A szereplőkről
adalékokat szolgáltat Kahler Frigyes. Szekuli Pál segédlelkész:
A rendőrségi vallatások során feljegyzik, hogy Szekuli Pál
segédlelkésznél 1952-től könnyebb elmezavar jelentkezik.
Honnan vették e megállapítást a rendőrök vagy ávósok, vagy
faggatók, vagy pufajkások? Szekuli Pál mint piarista ifjú pap
levélben szólította fel Rákosi Mátyást, hogy fejezze be az
egyházüldözést. Ezért a fiatal szerzetes papot azonnal börtönbe
zárták, különböző kíméletlen nehéz munkahelyeken
dolgoztatták. Aki ilyet követ el, az nyilvánvalóan elmebeteg
– szólt a „fáma”. Később aztán azt is terhére írták
Szekulinak, hogy a szentelést elhalasztották, mert tudomást
szereztek arról, hogy Szekuli Géza nevű testvére idegösszeroppanást
kapott, és beszállították az ideggyógyintézetbe. Abban az időben
csak a jó Isten tudja megmondani, hogy hányan kaptak idegösszeroppanást.
Na de két elmebeteg gyanúsítás után jöjjön a harmadik, amit
a rendőrség plankolt fel. A segédlelkésznek volt egy lelki
gondozottja, Tibold Éva epilepsziás, szerencsétlen gyerek,
akinek a szülei 1954-ben meghaltak. A pap „az irgalmas szamaritánus”
szerencsétlen fiatal lányon segíteni akart. Ebből kerekítették
ki a zsaruk az örökzöld antiklerikális történetet, Szekuli
és Tibold Éva között szexuális viszony alakult ki. Alakult a
….! Minden meghallgatott tanú ellenkezőjéről beszélt, mert
ismerték a helyzetet, és a rendőri feltételezés lehetetlenség
volt. Na de még itt van ám a többi! Dr. Miklós József plébános.
Minden kétséget kizáróan rideg ember volt. Azon kívül vadászott,
azon kívül fegyvert rejtegetett. Ez nyilvánvalóan elég ok
volt arra, hogy gyanút keltsen a hatóságoknál, zsarolhatóvá
vált. No ez a Miklós nevű öreg plébános tartott egy házvezetőnőt,
aki Miklós Katalin néven szerepelt, ugyanis ezt a Miklós
Katalint a plébános szülei örökbe fogadták, hogy nehogy szóbeszéd
kerekedjék abból, hogy együtt él a plébános, meg ez a Miklós
Katalin, aki történetünk idején éppen 64 éves volt, a plébános
meg 70. Fonták-szőtték a forgatókönyvírók a rémségesnél
rémségesebb történeteket. Látott már a világ olyan csodát,
hogy a plébános beleszeretett vagy nem szeretett bele, de együtt
élt a házvezetőnőjével. Térjünk a téma fölött
napirendre, mert ennek megítélése az egyház és az Isten
dolga, nem az ÁVÓ-é. Ők csak ebben a maguk által kitalált
zaftos történetben tunkolgattak. Na két évvel később végül
letartóztatták Miklós Katalint és dr. Miklós Józsefet. Addig
fortyogott a levegő Öskün és környékén. Rendőrök úgy jártak
ki a faluba, mintha hazajártak volna vacsorázni. Végül vallomást
tett Miklós Katalin és Miklós József. Hogyan? A tárgyalásokon,
amikor már megvolt a két vallomás, a következő derült
ki, illetve leírjuk azt, hogy milyen módszerrel puhították
a rendőrök a gyanúsítottakat.
„A kihallgatást végző nyomozó azt mondta, hogy az Istennek a szeméremtestét
lehozom az égből, és a szájába tömöm, ha nem vall. Ezt
mondta Miklós Katalin 64 éves vádlottnak, aki vagy szeretője
volt a plébánosnak, vagy nem, de ez volt a stílus a vallatáskor.
A százados bárcás kibaszott kurvának, vén ringyónak nevezte
Miklós Katalint. A nyomozók, vagyis az egyik nyomozó a
kihallgatás során a hajamat húzta, és azt mondta, hogy a pincébe
patkányok közé dobnak, ha nem teszek beismerő vallomást. Egy
másik nyomozó pedig azt mondja, vagyis azzal fenyegetett, hogy
az írógépet a fejemhez vágja. Én mondtam, hogy nekem semmi közöm
nincs Szekuli halálához, én nem öltem meg Szekulit. Ez így
ment napról napra. A kihallgatást végző Vígh százados állandóan
azt kérdezte, „na mi történt december 7-én a plébánián?”
majd ezután, amikor nem tettem beismerő vallomást, háromszor
ököllel fejbevágott, majd mellen ütött, és lábamat
rugdosta. Ezután azzal bocsátott el, ha a holnapi kihallgatásomon
nem teszek beismerő vallomást, akkor meg fogom majd látni annak
következményeit.”
És az előzetesben
Miklós Katalinnak egy cellatárs segítségével megtaníttatták
a beismerő vallomást. Dr. Miklós Józsefnek úgyis vaj volt a
fején, a fegyverrejtegetés. Abban az időben ez nem volt egy ártatlan
bűnöcske.
Majd aztán később
a tárgyalást lebonyolító tanács elnöke egy ma is névről
ismert bíró volt, dr. Csiki Ottó. Csiki alapos munkát végzett,
és a rendőrség által összehordott, összelapátolt bizonyítékokat
és jegyzőkönyveket próbálta kitisztítani. Nehéz munka volt,
de Csikinek sikerült. A rendőrség taktikája csődöt mondott,
ugyanis az indítóokokat vizsgálva a megyei bíróság mindkét
vádlott esetében meggyőzően cáfolta a vád által indítóoknak
tekintett valójában bagatell – nézeteltéréseket. Nem cáfolható
azonban a politikai rendőrség indítóoka: zavart kelteni a
bomlasztás érdekében, olyan súlyú ellentéteket szítani,
amelyek alkalmasak tömegek leszakítására az egyháztól. Annak
felmutatása, hogy egy öreg pap meggyilkol egy fiatal – a falu
népe által kedvelt – papot, nos ez alapos ok, amely a politika
érdekeit szolgálja. Próbálkoztak szánalmasan próbálkoztak a
politikai rendőrök. Fecsegtek az öngyilkosságról. Fecsegtek
dr. Miklós József és Miklós Katalin gyilkosságáról, ami
szerintük úgy történt, hogy a 64 éves vénasszony egy nagyméretű
törölközővel megfojtotta a papot, mármint Szekuli Pált, és
az udvaron lévő kúthoz vonszolta dr. Miklós József segítségével
– tehát egy 64 éves vénasszony és egy 70 esztendős meszesedő
öregember húzkodta, vonszolta a termetes fiatal papot egészen a
kú-tig, ott aztán belelökte a már megfojtott halott embert a vízbe.
Mindezek után „a véreskezű plébános” e szörnyű
cselekedetét követően utasította a plébánia harangozóját,
hogy Szekuli Pált harangozza ki. Ami azt jelenti, hogy az elhunyt
lelki üdvéért ez volt az első cselekedet. Majd a pap lemászott
– mármint a 70 éves plébános – a kútba, és feladta
Szekuli Pálnak az utolsó kenetet, ráadta az utolsó áldást.
Na most így együtt, ahogy a csőretöltött zűrzavaros rendőrök
elképzelik a történetet, meg az életet, maga a képtelenség.
De a kérdés fennmarad: hogy vízbe fulladt-e a sértett, vagy
holtan került a kútba? A vízbefulladás tipikus tünete – a
habgomba – nem volt észlelhető. Az igazságügyi orvostan
ismeri a szárazfulladást, amely csak csekély mennyiségű
folyadék bejutását jelenti a légutakba. Szekuli Pál esetében
ilyen képletet nem írt le a boncolás.
„További kérdés: hol történt a gyilkosság? Erre a kérdésre
pontos választ nem tudunk adni – írja Kahler Frigyes. A legvalószínűbbnek
az látszik, hogy kint az udvaron. A likvidálási parancs végrehajtója
aligha ment be a plébánia épületébe, ahol könnyen lelepleződhet.
Nem tudjuk, miért ment ki Szekuli Pál a hátsó kertbe. Lehet
hogy éppen valamilyen házimunka után, de nem zárható ki, hogy
korábban megbeszélt találkozóra ment ki. Nem hihető, hogy a
gyilkos a holttestet hosszan hurcolta az udvaron – kitéve magát
annak, hogy megláthatják –, így a gyilkosság helyszínét a
kút közelében kell keresni.”
És az utolsó érv:
Szekuli Pált háromszor exhumálták, és csak az utolsó exhumálásnál
derült ki, hogy a koponya és a nyak találkozásánál durva
fejsérülést találtak. Addig miért nem? Noha erről a fejsérülésről
a nyomozati szakaszban már beszélni kellett volna, ha észre
akarják venni. De nem akarták észrevenni, mert történeteket
konfabulált a politikai rendőrség.
Dr. Miklós Józsefet
és Miklós Katalint Csiki doktor, a bíróság tanácselnöke
bizonyítottság hiányában felmentette a vád alól, dr. Miklós
József a fegyverrejtegetésért egy év és hat hónap börtönbüntetést
kapott. Fölöttébb enyhe ítélet. Talán fájdalomdíjként adták
ezt a „kegyelmet” az öreg plébánosnak? Nem tudni. Miklós
Katalin röviddel szabadulása után eltűnt, az ösküiek szeme
előtt köddé vált. Bizonyára korán elköltözött ebből a
zavaros világból.
A könyv szerzője
összegzésként a következőt írja le:
„Szekuli Pál piarista pap volt politikai elítélt ösküi segédlelkész
haláláért Kádár diktatúráját, közvetlenül annak pártutasításra
cselekvő politikai rendőrséget terheli a felelősség. Szekuli
Pál meggyilkolásának indítéka abban az átfogó egyházüldözésben
keresendő, amely a forradalom után célul tűzte ki botrányok
előidézésével a hívek eltántorítását az egyháztól.
Szekuli Pál – aki önnön személyét nem kímélve tiltakozott
a kommunista diktatúra ellen – így lett egy kitervelt gyilkosság
áldozata. Egyházáért adta életét. Dr. Miklós József és
Miklós Katalin – akiket Öskü lakossága nem szeretett –
ugyancsak áldozatok. Olyan bűncselekményt fogtak rájuk,
amelyet nem követtek el. Igaza lett Hetényi Varga Károlynak: »Az
ő esetében a hatalom követte el a bűncselekményt.«”
Ez történt Öskün
1957-58-59-ben. Az egyház elleni támadások kisebb-nagyobb
rohamokban ma is vannak. Mostanság meg éppen hogy felélénkültek.
50 éves történeteket koholt és valóságos történeteket hírelnek
szerte az egész világban. Pedofil vagy szeméremsértő papokról.
Homoszexualitással vádolnak főpapokat. És éppen manapság
mondja ki az egyik bíróság, hogy nem adnak helyt a tiltakozó főpapnak,
mert tiltakozott a homoszexualitás vádja ellen, mondván, a
homoszexualitás nem bűn. Nem az állam szerint, a liberális állam
szerint, de bűn Isten előtt, így az egyház megítélése
szerint is.
(Kahler Frigyes: Rejtély Öskün, Kairosz Kiadó, 2007.)
Győri Béla
|