vissza a főoldalra

 

 

 2010.07.30. 

Dan Gordon: Esőember (Belvárosi Színház)

A nagy port felverő, közszeretetnek örvendő alkotásokat általában mindig utoléri a végzet, ha film, akkor színpadi változatot, ha regény, akkor filmet, vagy drámát készítenek belőle. Az 1988-ban, Berry Levinson rendezte és két megasztárral, Tom Cruise-zal és Dustin Hoffmannal bemutatott Esőember – Rain Man osztatlan elismerést aratott: a földkerekség minden táján – mind a mai napig – imádják a nézők, annak idején a kritikusok sem fanyalogtak túl sokat, az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (Academy Award) kitüntetett figyelemmel kísérte, 1989-ben összesen négy Oscar-díjra taksálta, de két Golden Globe-ot is besöpört, sőt Berlinben egy Arany Medvét is. Szinte hihetetlen, hogy az Esőember színpadi változatára 20 esztendőt kellett várni, ennyi ideig tartott, amíg Dan Gordon amerikai írónak kipattant az isteni szikra a fejéből, és „színházasította” a filmet. Az ősbemutatót 2008 augusztusában tartották Londonban az Apollo Theatere-ben, a nyegle öccsöt igazi hollywoodi nagyágyú, Josh Harnett játszotta, autista bátyját pedig a sorozatszínészként ismert Adam Godley. Innentől már tényleg nem kellett sokat böjtölnie a magyar közönségnek, az Esőember ripsz-ropsz megérkezett: a minőségi szórakoztatás elterjesztésében élenjáró Orlai Produkciós Iroda szervezésében június 25-én volt a premierje a Belvárosi Színházban, a valamikori Filmmúzeum nevet viselő moziban.

Dan Gordon nem tesz mást, mint a film cselekményét a színpad másfajta - hol szűkebb, hol tágabb - műfaji követelményeire átfordítja. A két alapvető karaktert: a nagyszájú, hányaveti ficsúrét és a szánalomra, néha irigylésre méltó óriáscsecsemőét meghagyja, mert nélkülük semmit sem érne a darab. Már 20 évvel ezelőtt is a film az autizmusra, erre a Hippokratész által is leírt, idegi-fejlődési rendellenességre irányította rá a közvélemény figyelmét. Eddig a filmig az emberek döntő többségének fogalma sem volt arról, van ilyen betegség. Akkor jött át a köztudatba. Az azóta eltelt szűk negyedszázadban az autizmus lassan kikopott a fejekből, de a színmű újra reflektorfénybe állítja. Az Esőember testvérpárja egyáltalában nem hasonlít egymásra, nem olyanok, mint két tojás, hanem szakadéknyi űr tátong közöttük. Az idősebb testvér, Raymond Babbit szenved autizmusban. Olyan és úgy viselkedik, ahogyan az a kór patologikus leírásában olvasható, kommunikációs képességei korlátozottak, társadalmi kapcsolatai a nullával egyenlőek, ugyanakkor felsorolja a telefonkönyv neveit, számait, fejben elképesztő matematikai műveletekre képes. A fiatalabb Babbit, Charlie viszont gátlástalanul törtető alak, aki csak saját, önző érdekeit tartja szeme előtt. Őróla mondják: amolyan mai kor gyermeke. Az apjuk meghal, és tetemes vagyonát a zárt intézetben élő Raymondra hagyja, a pofátlan Charlie nem nyugszik ebbe bele, és ki akarja forgatni a félkegyelmű Raymondot az örökségből. Kiviszi a „vigyorgóból”, és elkezdik közös életüket. Eleinte Charlie-t halálra idegesíti testvérének együgyű, infantilis magatartása, hogy megrögzött szokásaihoz mereven ragaszkodik, de fokozatosan belejönnek egymás megismerésébe, megtanulják a másikat. Erről az összecsiszolódásról szól az Esőember. Vannak benne édes-bús, könnyfakasztó, vagy megdöbbentő, harsány nevetést kiváltó jelenetek, ennek következtében a végére mindkét figura szerethetővé válik: a nézők szimpátiája már eleve az esetlenebb, gyöngébb Raymond felé irányul, de a fejlődésen, lelki érésen átmenő Charlie-t is megkedvelik a végén.

A központi hősök megformálására Anger Zsolt rendező magyar viszonylatban két A kategóriás színészt kért fel: az autista Raymond szerepére Kulka Jánost, a pernahajder Charlie-éra pedig Nagy Ervint. Kettejük alakítása közül toronymagasan kiemelkedik Kulka Jánosé. Az biztos, hogy nehéz ezt az ügyfogyott, soha meg nem gyógyuló ember szerepét úgy életre kelteni, hogy a széksorokban ülők ne hasonlítsák össze Dustin Hoffman alakításával. Kulka ebben az összevetésben is megállja a helyét, testtartásával, hangjával, nézésével emeli ki Raymond bumfordiságát, a rohanó világ dolgaival egyáltalában nem törődő, gyermekien őszinte lényét. Nagy Ervin Charlie-ja az a fiatalember, aki csak önmaga körül forog, mert nem értékeli őt senki és semmi, ugyanis szent meggyőződése, neki minden földi jó alanyi jogon jár. Nagy Ervin ezzel az összetett figurával időnként nem tud mit kezdeni, ezért sikerül kissé egysíkúra a pipogya fiú megmintázása. Raymond pszichiáterét Garas Dezső a sima modorú, hűvös, szenvtelen, mindenkire felülről lefelé néző főorvosi embertípusnak megfelelően viszi fel a színre. Cseh Judit több szerepben is látható, szépen oldja meg feladatait. Észre-szívre ható élményt nyújt az Esőember színpadi verziója. Ritkán mondható el, hogy a „másolat” van olyan jó, mint az eredeti. Az Esőemberről viszont igen, tudniillik ugyanazt a katarzist váltja ki, mint a film.

 

Dr. Petővári Ágnes