2010.07.30.
A legsúlyosabb büntetendő cselekmények
az Egyházban
Az Egyház küldetésének
középpontjában a lelkek üdvössége áll mint legfőbb törvény,
amit különösképpen a szentségek kiszolgáltatása révén valósít
meg. Indokolt tehát, hogy a szentségek szent jellegét különös
módon védelmezze, ha kell, büntetve a velük kapcsolatos visszaéléseket.
A vonatkozó előírásokat a hatályos kánonjogban II. János Pál
2001-es Sacramentorum sanctitatis tutela (A szentségek szent
jellegének védelme) kezdetű motu propriója, illetve a hozzá
kapcsolódóan a Hittani Kongregáció által szintén 2001-ben
kiadott, majd 2010. május 21-én módosított szabályok (Normae
de gravioribus delictis) foglalják össze.
A legsúlyosabb büntetendő cselekményeknek érthető módon
azok számítanak az Egyházban, amelyek küldetése lényegét
sodorják veszélybe: veszélyeztetik a hitet és az Egyház egységét,
visszaélnek az Eucharisztiával és a bűnbánat szentségével.
Ide tartozik továbbá két olyan büntetendő cselekmény, amik jóllehet
természetükben meglehetősen különböznek egymástól, valójában
egyaránt az egyházi rend szentségével való súlyos visszaélést
képeznek: az egyházi személy által elkövetett pedofil
cselekedet, valamint a nők pappá szentelésére tett kísérlet.
A hit elleni büntetendő cselekmények veszélyeztetik az
Egyházra bízott krisztusi üzenet hiteles megőrzését és továbbadását.
Az eretnekség (hitigazság makacs tagadása), a hitehagyás (a
keresztény hit teljes elutasítása) és a szakadárság (a pápának
való alárendeltség, illetve az egyházi közösség megtagadása,
ld. 751. kán.) elkövetője önmagától beálló kiközösítésbe
esik (1364. kán.).
Az Eucharisztia elleni legsúlyosabb büntetendő cselekmények
között szerepel az átváltoztatott színek – a Szentostya,
vagy a Szent Vér – meggyalázása (pl. szándékos ledobása,
eldobása), vagy szentségtörő céllal történő elvitele és
birtoklása (az Apostoli Széknek fenntartott önmagától beálló
kiközösítést von maga után, ld. 1367. kán.); a kenyér és/vagy
a bor szentségtörő céllal a szentmisében, avagy azon kívül
történő átváltoztatása; továbbá a szentmise bemutatásának
illetéktelen kísérlete (pl. nincs pappá szentelve az illető),
illetve színlelése. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik az
apostoli folytonosságot és az egyházi rend szentségét el nem
ismerő egyházi közösségek szolgálattevőivel koncelebrált
misézés (vö. 908. és 1365. kán.).
A bűnbocsánat szentsége elleni legsúlyosabb büntetendő
cselekmények közé tartozik ha a pap gyónás kapcsán, vagy
annak ürügyén a gyónót a hatodik parancsolat elleni bűnre csábítja;
ha a közösen elkövetett hatodik parancsolat elleni bűn alól bűntársát
feloldozza (ez utóbbi érvénytelen és automatikus kiközösítéssel
is jár, ld. 977., 1378. kán.); valamint az illetéktelen gyóntatás,
illetve annak színlelése (1378. kán. 2. §, 2., 1379. kán.).
Továbbá a gyónási titok közvetett vagy közvetlen megsértése
a gyóntató részéről (a közvetlen megsértés a Szentszéknek
fenntartott automatikus kiközösítéssel jár, vö. 1388. kán.
1. §.), illetve a gyónásban elhangzottak technikai eszközzel történő
rögzítése és nyilvánosságra hozatala.
Az Egyház szervezetének alapjai elleni súlyos bűncselekményt
képez a nők pappá szentelésére tett kísérlet (csak kísérlet,
hiszen az érvényes felszentelés nem valósul meg), ami mind a
szentelést megkísérlő, mind a „felszentelt” nő vonatkozásában
a Szentszéknek fenntartott önmagától beálló kiközösítéssel
jár. Amellett, hogy az így „felszentelt” nő további súlyos
büntetendő cselekményeket is elkövet, ha megkísérel szentségeket
kiszolgáltatni.
Az erkölcs elleni legsúlyosabb büntetendő cselekményt képezi
a klerikus által tizennyolc évesnél fiatalabb személlyel elkövetett
hatodik parancsolat ellen bűn („papi pedofília”), amellyel
egyenlő megítélés alá esik a szellemileg fogyatékos személlyel
elkövetett hasonló visszaélés is. Szintén e kategóriába
tartozik a tizennégy évesnél fiatalabb kiskorút ábrázoló
pornográf képek bármilyen eszközzel történő megszerzése,
birtoklása és terjesztése klerikus részéről.
Ezen legsúlyosabb
büntetendő cselekmények a Hittani Kongregáció számára
vannak fenntartva – mind a latin rítusú, mind a keleti
katolikus egyházak vonatkozásában –, azaz ilyen ügyekben a
Kongregáció hivatott eljárni mint legfelsőbb apostoli bíróság,
akár a magasrangú egyházi méltóságokkal, bíborosokkal, pátriárkákkal,
püspökökkel szemben is.
Az ordinárius (a helyi püspök) tehát, ha ilyen büntetendő
cselekményekről értesül, az előzetes vizsgálatot követően
köteles értesíteni a Hittani Kongregációt. Ez utóbbi rögtön
magához vonhatja az eljárást, de dönthet úgy is, hogy az eljárás
lefolytatását rábízza a helyileg illetékes ordináriusra,
akinek ítélete, határozata ellen a Kongregációhoz lehet
fellebbezni. Az eljárás rendes esetben büntetőperes eljárás
az egyházi bíróság előtt, de egyes esetekben a Hittani
Kongregáció engedélyezheti a gyorsabb és egyszerűbb peren kívüli
határozattal történő eljárást (1720. kán.).
Ezen büntetendő cselekmények esetében az elévülési idő
húsz év, amit a kiskorú elleni szexuális visszaélés esetén
az áldozat nagykorúvá válása napjától kell számítani.
Ugyanakkor a Hittani Kongregációnak joga van egyes esetekben
felmentést adni az elévülés alól (tehát már elévült
esetekben is ítélkezhet, ha az ügy súlya úgy kívánja).
A vonatkozó eljárások pápai titok alá esnek, ami a kánonjogban
a legszigorúbb minősítésű titokfajta, és az eljárásban érintettek
(vádlott, illetve áldozat) személyiségi jogainak védelme
mellett a botrány elkerülését is hivatott szolgálni. Hiszen a
botrány a közvetlen érintetteken túl mások számára is
potenciálisan károkat okoz, veszélyeztetve az Egyház legfőbb
küldetését, a lelkek üdvösségét.
Érszegi Márk Aurél
(Forrás: Magyar Kurír)
|