2010.07.30.
Kitiltva
a pozsonyi koronázó templomból
Koltay Gábor a Szabadság ára c. filmjéről,
amelyet
Duray Miklós 65. születésnapján láthattunk az Urániában –
egy zártkörű filmbemutatón
Koltay Gábor:
Egy olyan igazságkereső, az ok-, okozati viszonyokat felismerő,
az összefüggéseket bemutató, őszinte emberről van szó, aki
ugyanakkor hiteles személy, semmilyen fogást sem lehet rajta találni,
tehát ebben a sokfajta hazugsággal és becstelenséggel terhes két
évtizedet ideszámítva
is azon kevesek közé tartozik, akik tiszták tudtak maradni. Ezért,
hát újra és újra megkísérelik őt eltávolítani az útból,
hiszen a korrupt szellemi és gazdasági összefonódások, a
hazudozások, valamint az ezekkel együtt járó történelemhamisítások
időszakában az ilyen ember, az ilyesfajta gondolkodásmód csak
„veszélyeket” hordoz, zavarja az „elit” köreit. Régóta
felfigyeltem a személyét övező szenvedélyek és a közéletből
való eltávolítási kísérletek fondorlataira, amelyből számomra
egy jellegzetes trianoni magyar sors elevenedik meg. Ugyanis a
trianoni következmények nélkül nem lenne szükség arra az önfeláldozó,
példamutató emberi és közéleti erőfeszítésre,
Duray Miklós
korunk szabadságharcosa, aki számomra azon kevés hiteles
’68-asok egyike, akik ma is igazodási pontnak tekinthetők.
Nemrég volt a 40. évfordulója a csehszlovákiai bevonulásnak,
és általában a ’68-as európai történéseknek. Sokan és
sokfélét mondanak, olyanok is, akik ma már a gyakorlatban réges-rég
megtagadták a ’68-as eszméket és betagozódtak a mai korrupt
társadalmakba, zsíros állásokba, nem kevés vagyont harácsolva.
1968-ban a mi agyunkat a táncdalfesztivállal kábították, s az
Illés zenekar díjesőjével fedték el az eredményhirdetéssel
szinte egy időben történő csehszlovákiai katonai intervenciót,
amelyben szégyenszemre magyar csapatok is részt vettek. Se a
sikeres beatzenészek, se a magyar értelmiség nem protestált,
leszámítva néhány tucat embert. Duray a ’68 utáni „normalizáció”
legkeményebb időszakában, a ’80-as évek elején a börtönt
is vállalva küzdött az iskolákért, azaz a magyar szó becsületéért,
hiszen a trianoni szándékok akkor fognak végképp beteljesülni,
ha nem lehet majd magyarul beszélni. Vagy azért, mert nem
engedik, vagy azért, mert már nincs, aki megszólalna magyarul.
Ezért is jár drámai következményekkel a magyar iskolák
elleni ma is tartó, nyílt vagy ravaszul álcázott támadássorozat,
valamint az a drasztikus népességfogyás határon innen és túl,
a Felvidéken párosulva az agresszív politikai asszimiláció
hatékony formáival, amelynek eredményeként folyamatosan fogy a
magyarság. Fikciós elemekkel folyamatosan átszőtt
dokumentumfilmről van szó, amely bővelkedik drámai részletekben.
Duray Miklós segítségével olyan helyekre is eljutottunk, ahová
nélküle egész bizonyosan nem sikerült volna. Forgattunk például
egykori börtöncelláiban, konspirációs lakásokban és helyszíneken,
rekonstruáltuk az ellene végrehajtott merényleteket, s beszélgettünk
olyanokkal is, akik tettüket ugyan mára megbánták, de egykor
beszervezett besúgóként nehezítették Duray szabadságharcát.
A film elgondolkodtató, sokfajta, ma is aktuális következtetés
levonására alkalmas, krimiszerűen izgalmas alkotás, amely feltárja
egy működésképtelen, beteglelkű társadalom jellegzetességeit,
de bármily fájdalmas kimondani, arra is figyelmeztet, hogy ezek
a módszerek a kelet-európai rendszerváltozásokkal sem szűntek
meg, legfeljebb átalakultak.
Duray Miklós
elmondja a filmben, hogy az 1990-es rendszerváltozásokat a két
nagyhatalom megállapodása alapján a titkosszolgálatok szervezték
meg és bonyolították le és ezek befolyása uralja a térséget
mind a mai napig.
De ami igazán fájdalmas,
hogy a titkosszolgálatok milyen mértékben tudtak beépülni az
anyaországi és felvidéki magyarok közé, s nehezítik a
kibontakozást. Duray likvidálása az 1990-et követő években
eldöntött politikai szándék volt, például még néhány évvel
ezelőtt is leszorították őt az útról, amikor kocsijával közlekedett.
S ne feledjük: Alexander Dubcek autóbalesetének és halálának
okait sem tárták fel a nyilvánosság előtt. Duray Miklóst
2008. augusztusában forgatócsoportunkkal nem engedték be a
Pozsony szívében magasodó Szent Márton- templomba, azaz a
magyar királyok koronázó templomába. Személye nem kívánatos,
mert „politikai indulatokat” gerjeszt. Így aztán egy közeli
presszóban várta meg, amíg a templomban munkánkat elvégezzük.
De ugyanez előfordult
egy másik szent helyen is. Fadrusz János híres korpuszát
akartuk felvenni, de az ottani plébánost az egyik magyar származású
szlovák Európa-parlamenti képviselő testvére „utasította”,
tehát egy magyar ember jelentette fel Durayt azzal, hogy ne
engedjék be a templomba. Ezeket a képtelen, megalázó és
hihetetlennek tűnő helyzeteket a filmben bemutatom, hiszen ha
nem forgatásunk idején történik mindez, bizony magam is
nehezen hittem volna el, hogy a XXI. század elején ilyesmikre még
sor kerülhet. Ezek mögött természetesen félelmeket, a velünk
élő Trianon összes gyötrelmes lelki következményét és
mindenekelőtt mélységes bűntudatot, rossz lelkiismeretet kell
feltételezni, hiszen csak ezek az okok vezethetnek az ilyen
irracionális történésekhez. Ma is egyszerűbb valakit a
szalagkorláthoz szorítani, mint gondolataival vitatkozni – főleg,
ha igaza van…
Kovács
Attila
|