2010.07.30.
Visszaéltek a magyarigazolványokkal
Németh Zsolt, a
magyar Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, valamint Répás
Zsuzsanna, a magyar Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
államtitkár-helyettese ukrajnai látogatásuk során, július
10-én felkeresték a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség
(KMKSZ) ungvári székházát, ahol fogadták őket a szövetség
vezetői, élükön Kovács Miklós elnökkel. Erről, a
magyarigazolvánnyal kapcsolatos problémáról, s az őszi
ukrajnai helyhatósági választásokról Kovács
Miklóst, a KMKSZ elnökét kérdeztem.
– Miről folyt az eszmecsere az új magyar kormány képviselőivel?
– Az aktuális politikai helyzetről, különös
tekintettel a magyarországi támogatási rendszerek kárpátaljai
működéséről és az ukrajnai magyar közösség előtt álló
legkomolyabb és legközelebbi próbatételről, az októberi
helyhatósági választásról, ami a magyarság számára, létszáma
és elhelyezkedése miatt – egy 46 milliós országban 150 ezren
élünk, az állam nyugati, határmenti sávjában, Kárpátalja
megyében – a legfontosabb politikai megmérettetés, hiszen
ezen tudunk önállóan részt venni.
– Említette a támogatási rendszert. Elhangzottak itt
konkrétumok is, az, hogy a magyar kormány jobban fogja segíteni
a kárpátaljai magyar közösséget?
– A legnagyobb probléma az volt – s erről is folyt az
eszmecsere – , hogy az előző szocialista – SZDSZ-es kormányzat
a támogatáspolitikát egyértelműen arra használta föl, hogy
a hozzá közel álló Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetséget
(UMDSZ) helyzetbe hozza. Nem volt kétség afelől, hogy a státustörvényből
adódó oktatási-nevelési támogatást, amit a magyarországi
szocialista kormányok idején az UMDSZ intézett, az összes
eddigi ukrajnai választáson felhasználta a párt agitációs célra.
Az, hogy ez így történt helyi szinten evidencia, de Magyarországról
nézve nem feltűnő.
– A magyarigazolványokkal kapcsolatos visszaélés is az UMDSZ nevéhez
köthető.
– Így van. Kárpátaljai irodáikban lehetett igényelni
a magyarigazolványokat. A vizsgálat azt mutatja, hogy jóval több
magyarigazolványt adtak ki, mint amennyi kárpátaljai magyar azt
kérhetné a józan ész szerint. Sőt többet adtak ki, mint ahány
magyar él Kárpátalján. Ez nyilvánvalóan visszaélésekre
utaló jel.
– Ki kaphat magyarigazolványt? Mit kell hozzá felmutatni? Van egy
olyan mondás, miszerint magyar az, aki annak vallja magát.
– A státustörvény elfogadása után megszületett
konszenzusos megegyezés szerint a fő kritérium, hogy tudjon,
beszéljen magyarul az illető. Valóban az a magyar, aki annak
vallja magát – ez a szubjektív kritérium, az objektív pedig
az, hogy mindezt tegye magyarul. Tehát, aki magyarul képes magát
magyarnak vallani, azt tekintsük magyarnak.
– Ha valaki magyar dédszülőkkel rendelkezik, de idők folyamán a
család elszlávosodott, akkor ő nem igényelhet igazolványt, ha
nem beszél magyarul?
– Igen, gyakorlatilag ez a helyzet. Gondoljunk bele, hogy
a trianoni békediktátum előtt Kárpátalján mindenki magyar állampolgár
volt, s nagy valószínűség szerint beszélte is a nyelvet,
hiszen akkor mi voltunk az uralkodó nemzet. De mindenképpen kell
egy objektív kritérium is arra nézve, hogy valaki a magyar
nemzethez tartozónak mondhassa magát. Az, hogy megőrzi a nyelvét
egy minimalista elvárás. A nyelvtudás pedig egy objektív,
elfogultság nélkül értékelhető feltétel.
– Az UMDSZ viszont azt nyilatkozza, hogy ők nem is adhattak ki ilyen
okmányt, hiszen a kiadás joga csak a magyar kormány által
kijelölt államigazgatási szervet illeti meg.
– Ez egy ravasz
és félrevezető mondat. Nyilvánvaló, hogy az a hivatalnok, aki
a budapesti irodájában vizsgálja az igényeket, s utánanéz
annak a belügyi, titkosszolgálati nyilvántartásokból, hogy a
kérelmező büntetett előéletű-e, s nem tartozik-e valamelyik
alvilági gazdasági csoporthoz – érthetőbben fogalmazva, nem
tagja-e a maffiának – azt már nem tudja megállapítani, hogy
az illető tud-e magyarul. Az utóbbi a kárpátaljai UMDSZ irodahálózatának
volt a felelőssége.
– Tehát az UMDSZ döntötte el a jogosultságot, de az igazolványt
csak a magyar államigazgatási szerv állíthatta ki?
– Ha jól tudom, a magyar Belügyminisztérium döntött ténylegesen,
ami azt jelenti, hogy az esetek többségében az UMDSZ irodáiban
kitöltötték a kérelmeket, s rávezették azt, hogy az adott
illető tud magyarul, s ezek után a kérelmező megkapta a
magyarigazolványát. Tehát az esetek többségében
automatizmusról beszélhetünk. Csak azokat tudta kiszűrni a
magyar hivatal, akik pl. körözési listán szerepeltek. Ám ők
a kérelmezőknek csak igen csekély százalékát jelentik.
– Milyen veszélyekkel járhat, ha jogosulatlanok kapják meg a
magyarigazolványokat?
– Miután a bűnözőket így is kiszűrik, a legnagyobb
probléma az, hogy lejáratják a rendszert. Aki megvenne egy
magyarigazolványt, az nyilvánvalóan nem fogja a bíróság előtt
tanúként bevallani, hogyan is jutott hozzá az okmányhoz. Tehát
a bizonyítás elég nehéz. Viszont, ha tömegesen fordul elő
ez, s tudva- lévő, hogy van ennek a dokumentumnak egy szabott ára,
akkor az bizony rossz fényben tüntetheti fel mind a magyar államot,
mind a magyar közösséget.
– Térjünk rá a helyhatósági választásokra, melyek időpontja:
október 31. Tudtommal megváltozott a választási rendszer, s a
kampányidőszakot jelentősen lerövidítették. Ez gondolom a
nagy pártoknak kedvez.
– Ukrán viszonylatban azt kell mondanom, hogy az ún.
hatalompártnak kedvez, a magyarországi értelemben vett nagy pártok
nálunk igen erős túlzással léteznek.
– Tehát a kormánypártokról van szó?
– Az ukrán politika annyira különbözik mind a
magyarországitól, mind a többi állambelitől, hogy a kormánypárt
nem feltétlen azonos a hatalompárttal. A kormánypárt az,
amelyik a választásokon győztes, s kormányt alakít. A
hatalompárt pedig az, amely a választásokon az állami
alkalmazottakat – a tanítóktól a kórházi takarítónőkkel
bezárólag – ki tudja vezényelni kampánymunkára. Jó esetben
csak úgy, hogy megmondják nekik, hogyan kell szavazni. Durvább
esetben közlik velük, merre és hol agitáljanak, s berakják őket
a választási bizottságokba. Előttük lebeg az a sztalini mondás:
„Nem az a lényeg, hányan szavaznak az emberre, hanem hogy ki
számolja a szavazatokat.”
– Melyik párt most a hatalompárt Ukrajnában?
– A Régiók Pártja, és elvileg, valamivel kisebb mértékben
a vele koalíciót alkotó Litvin-blokk és az Ukrán Kommunista Párt.
Ukrajnában a helyzet még bonyolultabb is, mert ez a képlet
regionálisan is módosulhat. Előfordulhat, hogy egy-egy megyében
nem csak azok a hatalompártok, melyek országos szinten. Az
itteni pártok, ha megtehetik, hogy felhasználják az „admin-resurs-t”
– ami egy ukrán, poszt-szovjet térségbeli kifejezés, s az államapparátus
által bevethető, választásokkor hatásos intézkedések összegségét
jelenti – , amivel jó eredményt érhetnek el. A megyében az
egyik ilyen párt a Régiók Pártja lesz, s valószínűleg a korábbi
kárpátaljai „erős embernek” számító Viktor Balogának,
egykori kormányzónak is lesz annyi lehetősége, hogy pártja,
az Egységes Közép is hatalompártként szerepeljen.
– Én egy nagy veszélyt látok, mégpedig azt, hogy az ukrán pártok
magyarokat indítanak el Kárpátalján. S ezzel megtévesztik a választókat.
S például, ha a hatalompárt indít egy magyar jelöltet, az
azzal kampányolhat, hogy így több pénzt tud hozni az adott járásnak,
vagy településnek.
– Ez egy nagyon komoly probléma lesz. A KMKSZ ún.
megszakított kampánya is erre a veszélyre hívta fel a
figyelmet. Azért megszakított, mert eredetileg idén májusban
kellett volna megtartani a helyhatósági választásokat. Viszont
az elnökválasztásokon győztes Régiók Pártjának politikusai
úgy érezték, hogy addigra nem tudják konszolidálni teljesen
hatalmukat az „admin-resurs” felhasználásának szempontjából,
ezért felfüggesztették a kampányt. Amíg a KMKSZ úgy tudta,
hogy május 31-én választunk, addig számtalanszor kihangsúlyoztuk,
hogy a kárpátaljai magyaroknak magyar pártra kell szavazniuk,
ukránra pedig nem. Egy normális politikai helyzetben ez nem is kérdés,
de mi egy nem normális helyzetben élünk, kisebbségben, s a létért
folyó kiélezett küzdelemben. Tehát, aki rendes magyar ember, jó
szavazó, annak kötelessége voksával a magyar érdekképviseletet
erősítenie. Azok pedig, akik ukrán színekben fognak magyar
szavazatokra vadászni, a nemzet árulói.
– A jelöltek kiválasztásánál, önöknél a szakértelem, az
ismertség, vagy a megbízhatóság a legfontosabb?
– Az előbb
elmondottakból következik, hogy a megbízhatóság. Ahogy már
említettem régebben: Ukrajna nem jogállam, s demokráciának is
csak annyiban nevezhető: csupán néhány ember ragaszkodik hozzá,
hogy komolyan vegye hivatalos jogait. Ilyen körülmények közt lényeges,
hogy egy majdani KMKSZ-es képviselő fegyelmezett, megbízható
és elkötelezett legyen a magyar párt irányában. Aki jelölteket
állíthat, annak olyan embereket kell keresni, akik személyes
ismeretségükkel és elismertségükkel hozzátehetnek az ügy
sikeréhez. De! Mégsem lehet ez a döntő szempont a jelöltek
kiválasztásánál. A magyar érdekvédelem ugyanis csak
fegyelmezett frakciókon keresztül érvényesülhet. Ha a
fegyelmezettség nem létezik, akkor a hatalompárt emberei szétforgácsolják
a magyar frakciót, s akkor igencsak nehéz lesz az érdekvédelem.
Ezért nem kétséges az, hogy milyen szempont az elsődleges a
megfelelő jelöltek keresésekor.
Medveczky
Attila
|