2010.06.04.
Új cigánypolitika felé
A Fidesz stratégiai
jelentőséget tulajdonít az ország egyik súlyos társadalmi krízisének,
a romaügynek. Milyen nemzetpolitikát és cigánypolitikát várnak
önök, roma értelmiségiek az új kormánytól? – kérdeztem
Raduly József zeneművészt, a Művészeti-Oktatási-Kulturális
Közéleti Alapítvány elnökét.
– Hálát adok a Jóistennek, hogy megszűnt a
szocialista-liberális kormány és vele együtt annak hazug, erkölcstelen,
embertelen, félrevezető, kizsákmányoló, becsapó politikája,
és a cigányság aspektusából nézve, az örökös bűnbakképzési
mechanizmusa. A Fidesz-KDNP kétharmados többsége reménnyel tölt
el bennünket, bízunk benne, hogy hazánk népe újra emberhez méltó
életet tud élni. Mi nem csodát várunk, csupán azt, hogy adják
meg mindenki számára a lehetőséget, hogy tudásának
kamatoztatásából élhessen. Bízom benne, hogy az új polgári
kormány megteremti a létbiztonságot, jogbiztonságot és közbiztonságot,
hiszen az elmúlt nyolc évben az állam elhagyta őrhelyét, s
most megvan az esély a visszatérésre, s így őrködhet a köztársaság,
s benne minden magyar állampolgár felett. A nemzet érdekében
oly’ fontos ügyek törvényben történő megfogalmazása,
illetve elfogadtatása elé senki sem gördíthet akadályt a kétharmados
többség meglétével. Ilyen nemzeti ügynek tartom a kisebb létszámú
parlamentet. Húsz éve mulasztásos alkotmánysértést követ el
az Országgyűlés a Magyarországon élő kisebbségek vonatkozásában.
Az 1993-as kisebbségi törvény kimondja, hogy biztosítani kell
a hazánkban élő kisebbségek országgyűlési képviseletét.
Eleddig ez nem történt meg. Erre most lehetőség nyílik.
Fontosnak tartom azt, hogy az 1949-es alaptörvényt már ne módosítgassuk,
toldozzuk-foltozzuk, hanem egy új alkotmányt hozzunk létre.
Tudjuk jól – jómagam joghallgató is voltam – ez az 1949-es
alapnorma az 1936-os szovjet alkotmányra épült. A mostani
alkotmány nem egy olyan norma, amihez az idők végezetéig
ragaszkodni kell, s a megváltozott politikai élethelyzet egy új
alaptörvényért kiált. Egy olyan alkotmányért, amely a Magyar
Köztársaság nemzetbiztonságát, az állampolgárok jogbiztonságát,
közbiztonságát, az egyenjogú és egyenrangú emberi élet
biztonságát képes szavatolni. Bátran ki kell mondani: a magyar
nemzet határa nem azonos az ország határával. Remélem, hogy
az új kormány – s a kettős állampolgárság bevezetése is
erre biztosíték – nem fogja magára hagyni az ország határán
túl élő magyarokat. Az új alkotmánynak ezt az igényt is ki
kell elégíteni.
– Ez tehát a nemzetpolitikai rész. Térjünk rá a cigánypolitikára.
– Egy szomorú adattal kezdeném. Egy felmérés szerint a
cigányok átlagéletkora 14 évvel alacsonyabb a magyarokénál.
A fejlett, EU-s országok állampolgárai pedig átlag 8-10 évvel
élnek tovább, mint a magyarországiak. Ha ezt nézem, akkor egy
Magyarországon élő cigányember 20-24 évvel él kevesebbet,
mint egy francia polgár. Ezen a helyzeten kéne változtatni
pozitív irányban.
Tudni kell: a cigányság
körében igen nagy százalékában a Kádár-nosztalgia élt az
MSZP vezetése kapcsán. Azt hitték, hogy még mindig a Kádár-korszakban
vannak. Legyünk őszinték: ez a szellemileg, gazdaságilag és
szociálisan alacsony szinten élő cigányság a Kádár-érában
98%-os foglalkoztatásban volt. Megvolt a cigányoknak a
mindennapi kenyerük, bár „vatta” munkaerők voltak, bizonyos
létbiztonságban éltek. Végül a cigányok – az
MSZP–SZDSZ-kormányok idején – rájöttek arra, hogy őket
becsapták, magukra hagyták és megalázták őket. Saját bőrükön
tapasztalták meg az eddigi kormánypártok hazug viselkedését.
Azt látom, hogy most a „felébredés időszakát” élik a cigányok.
Hozzávetőlegesen ötszáztíz cigánytelep van Magyarországon,
amely feudalisztikus és középkori állapotok közt tartja a cigányságot
egy modern európai időszakban. Ez hihetetlen, elképzelhetetlen,
s nem folytatható tovább. Az is fontos, hogy a cigány értelmiségnek
egyre nagyobb legyen a vezető szerepe. Ezt nem jogszabályokban
kell meghatározni, hanem a cigány értelmiségnek kell aktivizálódni.
A cigány értelmiségnek felkészültnek kell lennie és fontos,
hogy kellő alázat legyen benne a népe iránt, mert fejlődés
ész, értelem és iránymutatás nélkül elképzelhetetlen. Lássunk
néhány lesújtó adatot. A cigányok 85-95%-a munkanélküli. A
vidéki romák – melyek az ország cigányságának 80%-át
teszik ki – 72%-a halmozottan hátrányos azon a településen,
ahol nincs munkalehetőség, nincs infrastruktúra. A vidéki
falusi életet az egyszerű „gádzsónak” is nagyon nehéz megélnie,
hát még a nincstelen, sok gyereket eltartó, nincstelen cigánynak.
Egy cigány családfőre jutó „eltartottak” száma három és
félszer több, mint egy többségi társadalomhoz tartozó családfő
esetében. Tehát a vidéken élő cigányok olyan helyzetben élnek,
melyen saját erőből nem tudnak változtatni. A társadalomnak
kell a megfelelő segítséget megadni. A cigány még a falu előnyét
sem tudja a maga javára fordítani. Nem ismeri a mezőgazdasági
technikákat, s nem ért az állattenyésztéshez. Nem tudnak kis-
és középvállalkozókká válni, mert a vállalkozáshoz szükséges
anyagi hátteret nem tudják biztosítani, s a banki hitelhez szükséges
„háttérgarancia” kritériumainak nem tudnak megfelelni. Az
új kormánytól azt várjuk el, hogy legyen egy más és új vidékfejlesztési
politika, és szélesítsék ki a közhasznú foglalkoztatások
intervallumát. Teremtsenek új munkahelyeket, meg kell oldani a képzéseket,
átképzéseket. A szociális kártya léte pedig „fegyver” az
uzsorások és az önpusztítás ellen. A háztáji gazdaságot is
ki kell terjeszteni. Egy kis földet kéne adni a cigányoknak,
meg kell őket tanítani a növénytermesztésre, állattenyésztésre,
hogy élethelyzetükön pozitív irányban tudjanak változtatni.
– Említette a cigány értelmiség szerepét. Van arról
adata, hogy hányan is vannak?
– Hazánk cigányságának 0,7 százaléka végzett
egyetemet, főiskolát, míg az értelmiségiek száma mintegy két
százalékra tehető. Igen alacsony és elgondolkodtató ez a szám
– a 800 ezer főt számláló cigányság körében mindenképp.
– Mit jelent az értelmiségi?
– Megítélésem szerint nemcsak az egyetemet, főiskolát
végzett embert, hanem azt célozza meg a fogalom, aki ír, olvas,
értelmez, s ezek hatására dönt és cselekszik. Kiáll meggyőződése
mellett, majd ez manifesztálódik abban, hogy egy kisebb vagy
nagyobb csoport élére áll. Vagyis értelmiségi az, aki szembe
mer nézni azzal, hogy mi folyik körülötte, s megérti azt, ami
körülötte történik, s mindemellett erkölcsi, morális bátorsággal
is megáldott. Azonfelül pedig a cigány értelmiségnek globálisan
kell gondolkodnia, és lokálisan kell tevékenykednie, s közben
nem szakadhat el gyökereitől. Tudniillik mindnyájunk –cigányok
és nem cigányok– haszna az lenne, ha a cigány értelmiség, még
ha csak négy-öt évre is, de ott maradhatna abban a közegben,
ahonnan eljutott az egyetemre, főiskolára – vagy netán az OCÖ
elnökségébe. Így követendő példával tudna szolgálni ma még
mögötte álló vagy felnövekvő fiatal cigány testvérei számára.
– Milyen területen is kéne a cigánypolitikán belül
elindítani a munkát?
– Négy fontos elemről kell beszélni. Kihangsúlyozom:
nincs sorrendi hierarchia, hanem mind a négy elemet érintőleg
egyszerre és határozottan kell előre lépni. Vegyük sorra
ezeket az elemeket. Az első az oktatás. Már gróf Széchenyi
István is kimondta: kiművelt emberfőkre van szüksége a hazának.
A cigányság körében is kiművelt emberfők kerestetnek és szükséges
a konvertálható tudás megszerzése. Meg kell találni azt a módszert,
ami minél magasabb szintű és minél szélesebb körű oktatást
biztosít a cigányságnak. A második a foglalkoztatás kérdése.
A cigány munkavállalók 87 %-a segéd-, illetve betanított munkás;
a munkanélküliséget pedig már említettem. Ezen a helyzeten is
változtatni kell. A szocialista-liberális kormány eddig a cigányságot
egy bűnbakképzési mechanizmus alanyának tartotta. Volt egy nép,
akire ujjal mutogathatott: ők veszik el a dolgos emberek elől a
kenyeret. Szeretném, ha a cigányságról alkotott sötét kép
kifehéredne. A cigány ember alkotó, cselekvő. De! A lehetőséget
ehhez a mindenkori kormánynak kell megadni, ezután a felelősség
– hogy ki hogyan él ezzel a kapott lehetősséggel – a cigány
ember és a cigány szervezetek kezében van. A cigány ember meg
szeretné mutatni szűkebb és tágabb környezetének, hogy képzett,
ért valamihez, s adófizető állampolgárként hasznos tagja tud
lenni a társadalomnak. A harmadik a szociális és az egészségügyi
kérdés. Tehát emberhez méltó életkörülményeket kell
biztosítani a cigányoknak. A negyedik a lakhatás kérdése.
Ezen a téren fontosnak tartom a szociális bérlakások kérdését.
Ezt a négy elemet szinte dicsőségszalagként fogja át a kultúra
és a hagyomány. A kultúra a nemzetnek, a társadalomnak, a személynek
minden időben emberi méltóságot és karaktert ad. A kultúra
olyan tudatformáló erő, amit nem lehet örökölni, azzal együtt
kell élni és mindennapokban meg kell élni. Sikeres Magyarország
pedig nem képzelhető el a közel egymillió sikeres cigányság
nélkül. Orbán Viktor elnök úr személye és eddigi munkássága
a garancia arra, hogy hazánkban a cigányság olyan sikeres
lehessen, mint a többségi társadalom tagjai.
–Konkrét jövendő miniszterelnöki ígéret van arra
két éve, hogy biztosítani fogják a cigányság kulturális
autonómiáját. A művészi, kulturális életük szervezését,
az ehhez való segítség megadását, a szükséges közösségi
terek biztosítását. Jól tudom, hogy ennek tervezetét ön
dolgozta ki?
– Így van, én dolgoztam ki ezt a teóriát, melynek címe:
A magyarországi cigányság kulturális autonómiájának és intézményrendszerének
koncepciója. Munkám a kultúrára és a hagyományra épült. A
lényeg: a cigányságon belül jöjjön létre egy cigány kultúrpalota.
Az is fontos: ne „vízfejű” intézményeket hozzunk létre,
hanem a kultúrával befolyásoljuk a cigány ember életminőségét,
gondolkodását, közösségben való cselekedetét, értékének
megmentését. Létesüljön egy cigány színház, egy 150 tagú
cigány együttes. Legyen nemzeti érzelmű cigányzenekar és cigány
népi együttes. A roma képzőművészek számára létesüljön
egy állandó kiállítóterem. Fontosnak tartom egy cigánymúzeum,
archívum és könyvtár létrehozását is. Szintén nélkülözhetetlen
egy olyan országos cigány információs és módszertani központ,
ahol képzéseket, továbbképzéseket dolgoznak ki.
– Beszéljünk a cigánypasztorációról. Már csak azért
is, mert a szélsőliberális körök arrogáns támadást intéztek
a római katolikus egyház ellen. Ezek azok a körök, akik szóban
kiállnak a cigányok mellett, ám arról nem beszélnek, hogy a
papok – megemlíthetjük Dúl Géza atyát is – milyen sokat
tettek a hazai cigányság érdekében.
– Azt látom, hogy ami igazán működik mentálisan –
én nagyon sok helyen jártam már ebben a világban –, az a cigányok
esetében még mindig a vallás. A történelmi egyházak pedig
nagyon sokat tesznek a cigányok tanítása érdekében is. A cigányság
vallásos nép, kb. 70%-ban római katolikusok. A görög-katolikusok
aránya kb. 10%-ra, a reformátusoké 15%-ra tehető. A többiek
az ún. szabad vallások, szekták bűvkörében élnek. Ezek a
divatos, tévében is reklámozott gyülekezetek cigány embereket
is elcsábítottak. Az már más kérdés, hogy a cigányok járnak-e
rendszeresen templomba. Az egyházzal való együttműködésnek
egyik szép példája a szabolcsi Hodászon álló katolikus
templom, amit cigányok építettek. Így mi nem csak a civil
szervezeteknek, de az egyházaknak is meg szeretnénk köszönni
azt, hogy emberhez méltó körülményeket akarnak teremteni a
cigányok számára.
Medveczky
Attila
|