2010.06.04.
Te teremted önmagad
Gál Péter: A New Age keresztény szemmel 1.
Azt mondja az értelmiségi
kinézetű nő, hogy lement alfába. Gondold meg! Már a fejében
ott van a New Age. Lehet, hogy nem olvasott semmit az alfáról
meg a New Age-ról, de már zavar van a fejében. Azt mondja egy másik
ember: energiákat kapott, kozmikus energiákat a másiktól.
Gondold meg! Agyában már ott van a New Age szellemvilága. A jóga
tábor résztvevői kimentek az erdőbe, és ölelgették a fákat,
mert hogy a fából kozmikus energiát vesznek át. Gondold meg!
Az ölelgetésben ott van a New Age különös világa. Megjöttek
a fényevők, azzal táplálkoznak – mármint a fénnyel. Mi
lett a következménye? Az asszony meghalt, a gyerek majdnem
belepusztult, a fényevő férfit meg zártintézetben ápolják.
Gondold meg! Ez maga a New Age.
Mi
az a New Age? A keleti vallások, az újpogányság, valamint a
hajdani okkultizmus és ezoterika által befolyásolt egyéni és
személyes hitek széles sávja – szellemgyógyászat,
spiritizmus, parapszichológia és reiki – gyűjtőneve. Szerteágazó
megnyilvánulásaiban panteista, álvallási nézetekkel igyekszik
lecserélni mind a kereszténységet, mind a természettudományos
gondolkodás eddigi világszemléletét. A New Age kulcsszavaival
lépten-nyomon találkozhatunk. – Ébredj rá rejtett képességeidre…
Te teremted önmagad… Lélekvándorlás… Szellemi mesterek….
Földön kívüli kapcsolatok… Kozmikus energia. A New Age egy
szinkretista csőre töltött zűrzavar.
Én
magam a fogalommal és a jelenség magyarázataival a múlt század
nyolcvanas éveinek végén találkoztam, és a New Age mibenlétéről
a megboldogult Cserháti József pécsi megyéspüspök tájékoztatott.
A New Age azóta beborította Magyarországot.
Tartozom még egy
szómagyarázattal. Mi is az a szinkretizmus? Különböző vallások
és világnézetek, hitek felszínes összekapcsolása, finomabban
szólva különböző műveltségi elemek összeegyeztetése.
Joggal mondom tehát, hogy a New Age egy szinkretista jelenség,
csőre töltött zűrzavar.
A
Szent István könyvnapok slágerét elolvastam. Gál Péter tanár
úr, a pécsi Hittudományi Főiskola tanszékvezetője a New Age
keresztény szemmel című könyve óriási munka.
Lelkiismeretesen és aprólékosan elemzi és bemutatja a New
Age-et. Nem hagy kétség afelől, hogy a New Age alapvetően
keresztényellenes. Magyarországon úgy állunk a New Age-dzsel,
mint a táplálkozással. A táplálkozással az a helyzet, hogy már
lassan nem lehet tiszta élelmiszert kapni, mert beleraknak
mindenféle adalékanyagot, tartósítószert, ízfokozót,
szagelnyomót, töltelékanyagot, térfogatnövelőket, aromákat,
és ráadásul a kárminbogár váladékát is. És amikor ezt
elfogyasztotta a kedves magyar állampolgár, mehet a világnak.
Ilyen a New Age. Ízfokozó, tartósító, félrevezető, és
nemcsak haszontalan, de káros is. Gál Péter tanár úr nem hagy
kétséget afelől, hogy a New Age alapvetően keresztényellenes.
A New Age követőinek számára „bálvány lett az egészség,
a pénz, a gazdagság és a hatalom.”
A
szerző először is ismerteti a New Age gondolkodás fő
vonalait. Ennek a gondolkodásnak az egyik lényege, hogy „filozófiai
jellegűnek is nevezhetjük, egyúttal azonban az átlagember hitét
is befolyásolja: az egységelvű világnézet (monizmus), mint az
egyik lehetséges pogány gondolkodásmód. A New Age ideológiája
ugyanis követi a régi okkult gondolkodásmód egységelvűségét.
Követőit arra vezeti, hogy a mindenségen belül minden létezőt,
anyagot, Istent, isteneket, szellemeket, egyetlen egységbe vonva
ugyanazon világegység részének tekintsék, amikor anyag és
szellem, istenség és emberség végső soron egyneműek,
azonosnak vehető. Az alapelv: »minden egy«. Két változata
van. »Minden anyagi jellegű.« – »Minden alapvetően szellemi
jellegű.« (A monizmus vallásos változata a panteizmus,
amelyben minden isten, azaz az egész mindenség az Isten, minden
ami van, isteni.)”
A New Age mozgalom
másik irányultsága merőben gyakorlati.
„Arra vezeti a tömegeket, hogy gondolkodásukban
és cselekedeteikben a mágiát alkalmazzák. A modern mágikus
alapállás így beszél: bármi lehetséges, mindent megtehetsz,
ha megfelelő »erőkre« szert teszel, (melyek nem az egy isten
erői, hanem önmagadban vagy a mindenségben szunnyadnak.), és
nekik megfelelő módszerrel kibontakoztatod őket. Ehhez
valamilyen beavatás és megváltoztatott tudatállapot szükséges.
(Például a modern beavatásra: befizetni az agykontroll kurzust,
behangolódni a reikivel, alávetni magam egy gurunak. Példa a
modern megváltozott tudatállapotra: transzcendentális meditáció,
alfába menni, transzrelaxáció, regreszsziós hipnózis, LSD),
és már ott vagy a sor végén.”
Amit hirdettek az
SZDSZ-ék, meg a többiek, a könnyűdrogról, meg aztán majd később
a nehezebbekről is.
Visszatérve
Gál professzor megállapítására. A New Age két irányulása
„a monista világnézet és a mágia gyakorlása, amely az új
korszak (New Age) világnézetében újra megelevenedik, ellentétes
a Szentírás alapján álló hittel és világnézettel, azzal a
keresztény világnézettel, amelyet az ószövetségi és újszövetségi
kinyilatkoztatás hozott létre. A kinyilatkoztatás által Isten
határozottan és világosan tiltja a mágia világképét
(„okkultizmus”) és gyakorlatát (a „fehér” vagy
„fekete” mágiát). Nem csupán mint pogány babonát, és
mint bálványimádással kapcsolatos tévelygést tiltja meg ezt
Isten szava, hanem mint olyat, amely mindenkor minden közösségére
nézve veszélyes és romboló.”
Gál
professzor egy második század végi szentre, Alexandriai Szent
Kelemenre hivatkozik, aki lényeglátóan megállapította, hogy
„az egész pogányság legnagyobb hibája: a Teremtő helyett a
kozmoszt isteníti.”
A
New Age az újpogányság hordozója, s majd látni fogjuk, hogy
az újpogányság milyen rohamosan nyert teret, ha nem is a magyar
közgondolkodásban, de bizonyos politikai alvilági körökben
is. Át nem gondolt, vagy nagyon is átgondolt újpogányság ez.
Az ősmagyar vallás így akart megjelenni katolikus templomokban.
Az őspogányság így üldözné Szent István királyt és ültetné
trónra Koppányt. No de egyelőre a magyar jelenségeket tegyük
fél-
re, lesz még róluk
szó, lesz még mondanivaló a magvasabb gondolkodásról is.
Szeretjük a táltosokat
a mondák világában. De mostanság új táltosok is megjelentek.
„Ezért nagy jelentőségű, hogy a
magyar katolikus püspöki kar 2009. szeptember 10-én egy körlevelet
adott ki a katolikus hit megőrzésének feladatával
kapcsolatban, amely felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztói
szemléletből fakadó hitetlenség jelenléte mellett napjainkban
az újpogányság szelleme is erősödik hazánkban. A nyilatkozat
szerint a hívek körében is terjed ennek többféle hatása, és
kiemeli az ősmagyar szinkretizmust, valamint az okkultizmust, a
spiritizmust és a bálványimádás különböző formáit.”
Gál Péter sorra
veszi, hogy mi mindent jelent a New Age mozgalom. Például azt,
hogy minden dolog azért van, hogy közelebb vigyen a
belső énedhez. Aztán „Az vagyok, amit gondolok.”
„Az anyag maga illúzió.” „Az élet szenvedés.”
(Buddha). A meditációról és fokozatairól a következőket tanítja
ez a mozgalom: „testi és szellemi kiüresedés”, eksztázis.
Gondoljunk Hack Péterre és a Hit Gyülekezetére. A neves országgyűlési
képviselő hanyattvágta magát a Vidám Vasárnapon. „Mágia=erő.”
„Maga az a tény, hogy tested van, már betegség.” Na de ne
folytassuk a New Age alapvetését, ennyi elég.
A New Age mozgalom
két nagy gyökérből ered: egyfelől az ókori európai hagyományokból,
a gnoszticizmusból és újplatonizmusból, valamint a hozzájuk
tartozó mágikus okkult elemekből. A gnosz anynyit jelent, hogy
tudás.
„Az ókori gnoszticizmus a római
birodalom hanyatló századainak domináns szinkretista ezoterikus
vallási-filozófiai mozgalma volt, amely a kereszténység ellenében,
mint eretnekség ugyancsak jelentős szellemi harcot vívott meg
és veszített el az I-IV. században, ám teljesen soha nem tűnt
el a kereszténység környezetéből, mert újra és újra feléledt,
például a középkori katarok, albiak, bogumilek mozgalmaiban az
alkimisták műhelyeiben, bizonyos reneszánsz humanisták nézeteiben,
majd az egyébként legendás és vitatott rózsakeresztesek
mozgalmának állítólagos XVII. századi megjelenésében. A különféle
XX. századi és mai rózsakeresztes csoportok az ún. új vallási
mozgalmakhoz sorolhatók, csoportjaik keresztényellenesek és büszkén
vallják, hogy eszméikben az ősi gnosztikus mágikus ezoterikus
hagyományokat tartják ébren.”
Na
most tessék figyelni, kedves olvasó, mi van a legújabb keletű
mozgalommal, a New Age-dzsel.
„A New Age
legfontosabb műhelyét hosszú ideig (Findhorn Intézet, Skócia)
Dávid Spengler irányította (1976.). Ez a Spengler a teozófusok
világnézetéből merít, az emberiség kozmikus evolúciójáról,
felemelkedéséről beszél a »Világtanító« terveinek
megfelelően.”
„Los
Angelesben jelent meg Marilyn Ferguson könyve, ebben meghirdetik
a szelíd összeesküvést. Majd 1982-ben bejelentették az új
korszakosok, hogy »Lord Maitreya« mint a kozmikus »mesterek«
hierarchiájának feje, rövidesen fellép Krisztusi küldetésével,
és ezzel új korszak veszi kezdetét.”
Na most egy meglepetés. Számos New
Age szerző és csoport hivatkozik egy nagyon nagy tudósra, magára
Carl Gustav Jungra. Persze az idézetek során Jung számos, a New
Age-dzsel kapcsolatos nyilatkozatát elfelejtik idézni. De tény
az, hogy Jung és a New Age kapcsolatba hozható. Senki nem állítja
azt viszont, hogy Jung, a tudós Jung, aki szemben állt egy
bizonyos Sigmund Freud-dal, nem óriási gondolkodó. De a New Age
éppen szinkretista volta miatt mindenkit be akar húzni „a csőbe”,
így Jungot is.
A magyarországi
New Age-esek már nehezebb kérdést jelentenek. Itt van a mi
Hamvas Bélánk, a múlt század magyar értelmiségének kedvenc
filozófusa, gondolkodója. Joggal volt az, bár az ő kapcsolata
– mármint Hamvas Kapcsolata a New Age-dzsel – nyilvánvaló.
„Hamvas alkimista világrendjének
eredeti jámbor céljait, gyakran megtörténhet a divatnak
megfelelően, hogy legkevésbé sem a személyes istenszeretetére
fog törekedni, hanem az ókori hindu titkos hagyományok, a mágikus
immagináció fogalmának megismerésére, egy nagy kvalitású
gondolkodótól és szépírótól egy hatásosságában nem szegény
úton, egy okkult panteista világnézet elfogadására kap
serkentőt.”
Ez Hamvas bűne.
Hamvas mellé a többi szerző, akiről megemlékezik Gál Péter,
nem állíthat. Nemere István publicisztikája, írásai inkább
tartoznak az erotomán őrület világába, mintsem a tudomány tág
körébe. Uri Geller hajlítgassa csak a kanál nyelét kedve
szerint a tévé képernyőjén. És Szepes Mária a New Age-es,
sok könyvet írt, Göncz Árpád ki is tüntette, de ettől még
a filozófiához nem sok köze van, oda kell rakni, ahova való,
és nem szabad foglalkozni „tudományával”.
Szólni kell a
Scientology Church (dianetika) mozgalmáról is.
Olvasom a könyvben:
„Hubbard, a
szcientológia atyja szerint minden ellenfele megérdemli, hogy
becsapják, bepereljék, meghazudtolják vagy tönkretegyék.
Azokat, akik szembeszálltak a szektával, egykori tagokat, újságírókat,
ügyvédeket gyakran beperelték, figyeltették, koholt vádakat
hoztak fel ellenük, de az is előfordult, hogy megverték vagy
halálosan megfenyegették.”
Az okkultizmus szó
nyilván sokszor előfordul Gál könyvében. Az okkultizmusról
az Őshagyomány című újságban olvashatunk sokat.
Az Őshagyomány
5. száma idézi lapjain az okkult világszemléletet, a mágia,
valamint az alkímia alapjának számító Tabula Smaragdinának
nevezett töredéket. A középkori alkimisták hagyománya
szerint Nagy Sándor Egyiptomban felfedezte Hermés Trizmegisztos
sírját. Az ott talált múmia keze tartotta a smaragdtáblát,
amelyen a híres felirat állt volna. Ezt az alkimisták hagyományában
fennmaradt és hagyományozott háromszor nagy Hermés nevével fémjelezték.
Az iratot Hamvas Béla fordította.
És most jöjjenek
a kedvenceim: a szabadkőművesek. XIII. Leó pápa, ez az óriási
gondolkodó 1884-ben írta meg a Humanum Genus című enciklikáját.
Ezt mondja erről a pápa:
„Most pedig elődeink példáján
buzdulva arra határoztuk el magunkat, hogy a szabadkőművesség
egyesülését, ennek egyetemes tanát és célját, eljárási módját
és terveit választva tanításunk tárgyául annak káros hatását
kellően megvilágítsuk s így e gyászos társadalmi bajnak veszélyes
következményeit elhárítsuk.”
Majd később azt
írja XIII. Leó Őszentsége:
„A szabadkőművesek azon kívül minden
erővel arra törekednek, hogy az ifjúság nevelését is
magukhoz ragadják. Tudják ugyanis, hogy az ifjúság gyengéd
lelkületét tetszésük szerint idomíthatják, és kényük-kedvük
szerint hajlíthatják, hogy ennél nincs alkalmasabb eszköz oly
polgárok nevelésére, minőket ők óhajtanak. Amiért is semmi
befolyást s felügyeletet sem engednek az egyház szolgáinak az
ifjúság oktatására és nevelésére, s sok helyen máris
keresztülvitték, hogy az egész nevelés világiak kezébe tétetett,
hogy az erkölcsök képzésébe semmiképp sem folyjanak be ama
legmagasztosabb és legszentebb kötelemek, melyek az embert
Istenhez fűzik.”
A katolikus egyház
idejekorán felismerte a szabadkőművesség szörnyű álnokságát
és kártékony voltát, de tovább idézek Gál Péter könyvéből:
„Az 1917-es kódex iuris canonici 2335. kánonja
a szabadkőművességhez tartozást még kiközösítéssel büntette.
A hittani kongregáció 1981. II. 11-én nyilatkozatot adott ki,
melyben hangsúlyozza, hogy a korábbi kánoni fegyelem teljes egészében
érvényben van az 1917-es CIC-ben rendelt büntetésekkel együtt.
A hittani kongregáció 1983. XI. 26-án nyilatkozatban szögezte
le, hogy a kódex hallgatása nem a nézet megváltozásának,
hanem a szerkesztési elveknek köszönhető, az egyház negatív
véleménye továbbra is fennáll ezekkel a társulásokkal
kapcsolatban, mivel elveiket mindig az egyház tanításával
ellentétesnek tekintették, és ezért az ilyenekbe való belépést
az egyház továbbra is tiltja; akik szabadkőműves társulás
tagjai, súlyos bűnben vannak, és nem járulhatnak szentáldozáshoz;
a helyi egyházi hatóságoknak nincs felhatalmazásuk a szabadkőműves
társulások természetéről olyan ítéletet mondani, mely a
fenti megítéléssel ellenkezik.”
Róma szólt, tehát
a dolog be van fejezve.
Gál
Péter tanár úr könyvének még a felénél sem tartok. De
rendkívül sok és fontos mondanivaló van még ebben a nagyméretű
elemző műben. Éppen ezért azt javaslom a kedves olvasónak,
hogy most elégedjék meg ennyivel, jövő héten folytatjuk a könyv
második felével. Mert a New Age mozgalom vizsgálata – mégpedig
keresztény szemmel történő vizsgálata – a hazai magyar közgondolkodás
számára nélkülözhetetlen.
(Folytatjuk)
Győri Béla
|