2010.06.04.
Épített örökségünk védelmében
A kastélyépítészet
egyfajta gyűjtőhelye a különböző művészeti ágaknak, ezáltal
egy kastélyépület szinte jelképe lehetne a nemzeti kulturális
örökségnek. A magyar kastélyok, kúriák turisztikai szempontból
való hasznosításáról, és arról, hogy az államnak hol éri
meg invesztálni a kastélyokba, s mennyi idő alatt pörög
vissza a pénz a turisztikából és munkahelyteremtésből, dr.
Virág Zsoltot, a Magyar Kastélylexikon-sorozat szerzőjét, a
Magyar Kastélyprogram Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját
kérdeztem.
–Mit gondol, a jelenlegi gazdasági helyzetben, mikor
emberek sokasága attól retteg Magyarországon, hogy elveszíti
lakását, s családjával együtt az utcára kerül, mennyire
fontos az, hogy a magyar kastélyok újjászülessenek? Gazdaságilag,
az ország szempontjából – tudom, hogy csúnya szó – megéri
kastélyokba befektetni?
– A gazdasági válságban valóban úgy tűnhet első látásra,
hogy nem a kastélyok felújítása a legégetőbb feladat.
Viszont a kastélyok most zajló turisztikai vonzerővé fejlesztése,
amelynek a teljes felújítás is a szerves része, nem magyar állami
forrásból, hanem még a válság előtt meghatározott EU-s pályázati
keretekből kerül finanszírozásra. Így olyan kastélyok, a
nemzeti kulturális örökség legértékesebb szegmensét jelentő
épületek felújítására nyerhető el forrás, amelyek eddig
romosan pusztultak, s a fennmaradásuk is erősen kérdéses volt.
A turisztikai vonzerővé fejlesztett kastélyok segítségével
az ország elmaradott kistérségeiben is megtehető az első lépés
a helyi gazdaság beindítása felé, általuk munkahelyek
teremthetők. Ahová pedig évente több tízezer, esetenként százezres
nagyságrendű turista látogat el, már érdemes a helyieknek is
különböző olyan vállalkozásokba belevágni, amelyekből bevételük
származik, gondolok itt a rétessütéstől a helyi tájjellegű
termékek előállításáig, amelyet aztán a kastély ajándékboltjában
megvásárolhatnak majd a turisták. A kastélyok felújítása
tehát – épített örökségünk megmentésén túl – eszköz
arra is, hogy az eddig reménytelen helyzetben lévő térségekben
– merthogy kastély ott is van, ahol ipar kialakításának például
nincsenek meg a feltételei – történjen végre valami,
elindulhasson a gazdasági növekedés. A program az itt
elmondottaknál persze jóval komplexebb, most csak néhány elemét
tudtam felvillantani; az egyik modellértékű fejlesztés például
a barokk stílusú edelényi L’Huillier– Coburg-kastély felújítása.
–Tudjuk, hogy pontosan hány kastély és kúria áll
Magyarországon, s ezek közül mennyi a műemléki védettségű?
–Pontos adat nem létezik erről, a Magyar Kastélylexikon-sorozat
eddig megjelent 10 kötetében – amely 10 megye teljes felmérését
tartalmazza – eddig 2225 kastély és kúria történetét
dolgoztam fel egységes szempontok szerint. Az épületek 60%-áról
még soha semmi nem jelent meg nyomtatásban, további 20%-áról
pedig alig valami. A ma is álló épületeknek – megyénként
eltérő arányban – mintegy 20-25%-a védett műemlékileg.
– Mi védi az ízlésterrortól azokat a kastélyokat,
melyek nem állnak műemléki védettség alatt? Tudjuk, hogy ha
valakinek pénze van, még nem biztos, hogy műveltsége és ízlése
is. Ha egy újgazdag megvesz egy kastélyt, s annak külső falát
lilára akarja festetni, megteheti?
–Tulajdonképpen igen, amennyiben ez nem ellenkezik az általános
építésügyi szabályozással. Más kérdés, hogy az előző
rendszerben több épületet olyannyira átalakítottak – például
a falu főutcáján álló kúriában boltot alakítottak ki, és
főhomlokzatán nagy üvegportálokat vágtak –, hogy már nem
maradt olyan művészettörténeti értéke, ami a magasabb szintű
védelmet indokolná. Az önkormányzatoknak lehetőségük van
helyi védelem alá helyezni az épületet, főként településkép-védelmi
vagy kultúrtörténeti okokból – ez egy alacsonyabb szintű védelem
–, erre azonban ma még kevés példa van az országban.
–Turisztikai szempontból a kastélyok és kúriák hány
százaléka hasznosítható?
– Körülbelül 15%-a alkalmas erre a célra, de persze ez
attól is függ, hogy milyen jellegű turisztikai célról beszélünk.
Egy kisebb kúria például jó helyszín lehet a szinte minden
településen megtalálható helytörténeti gyűjtemény elhelyezésére,
a nagyobb kastélyok pedig összetett turisztikai kínálat kialakítására
is alkalmasak, így a kiállító tereken kívül kávézó, cukrászda,
ajándékbolt, étterem és szálláshely is elhelyezhető bennük,
amelyeknek a bevétele az állami tulajdonú kastélyt is
alkalmassá teheti arra, hogy saját bevételeiből fenntartsa magát,
és ne szoruljon állami támogatásra.
– Mit lehet tudni a turisztikai pályázatokról, mikor
nyerhet egy kastély támogatást?
– A pályázatok meglehetősen bonyolultak, összetett,
szigorú kritériumok alapján elkészített megvalósíthatósági
tanulmány, üzleti terv, építési engedélyes terv, valamint
saját forrás szükséges ahhoz, hogy a kemény versenyben –
amelyben nem csak kastélyok, hanem más turisztikai attrakciók
is részt vesznek – sikeres pályázat szülessen, és az épületben
kialakítandó turisztikai vonzerő támogatást kapjon. A
rendszer éppen azért ilyen bonyolult, mert azt kódolták benne,
hogy roszszul felépített program ne kapjon támogatást, amely pályázat
viszont eléri a kellő pontszámot, és forráshoz jut, az a
gyakorlatban is jól működik majd, és eléri a kívánt
munkahelyteremtő, gazdaságélénkítő, turisztikai bevételt
serkentő stb. hatásokat. Emellett egy kastély felújítása
igen komoly összeg, mindenképpen fontos, hogy objektív kritériumok,
sokrétű vizsgálat, és tucatnyi különböző szakember bírálata
alapján kerüljenek a győztes projektek kiválasztásra.
– Tudna példákat mondani a sikeres pályázatokra?
– Fertőd-eszterházai Esterházy-kastély, egri érseki
palota, edelényi L’Huillier–Coburg-kastély, hajósi érseki
kastély, egervári Nádasdy– Széchényi-várkastély, lökösházai
Vásárhelyi-kastély.
– Igaz, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél
egyetlen kastély-vagyonkezelési pályázatot sem írtak ki? S ha
igen, miért?
– Az MNV Zrt.-nél a műemlék épületeket a többi épülettel
együtt kezelik, pedig ezeket az épületeket különleges adottságaik
miatt szerencsésebb lett volna műemléki szakvagyonkezelőkre bízni,
mint ahogy az korábban a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnál történt.
– Miként lehet hasznosítani történelmünk építészeti
emlékeit magáncélra?
– A kisebb méretű, 5-6 szobás kúriák egyértelműen
egy család életterét jelenthetik, ott sok minden a helyén van.
Ezen épületek mintegy 60%-a a rendszerváltozás óta
viszszakapta eredeti lakófunkcióját, és ezek felújításra is
kerültek. Egy kúria megvásárlása és felújítása egy
budapesti belvárosi lakás árából megoldható. Arra viszont
nincs példa az országban, hogy egy család egy nagyobb 30-35
szobás kastélyban lakjon.
– Mennyi kastély van jelenleg magánkézben? Ebben az
esetben az egyéni érdeklődés, a családi kötődés, vagy a
sznobéria játszott vezető szerepet?
– Az épületek közül ma már magántulajdonú –
gazdasági társaságé és természetes személyé – 75%, állami
tulajdonú 10%, megyei és helyi önkormányzati tulajdonú 10%,
egyházi, alapítványi tulajdonú 5%. A kastélytulajdonosoknál
az egyéni érdeklődés, az üzleti lehetőségek felismerése és
a családi kötődés a jellemző, de azért arra is van példa,
hogy valaki azért vett meg egy kastélyt, hogy „amikor majd jönnek
a barátok, akkor lássák, hogy a kastély előtt szökőkút is
van”. Az egykori birtokos családok leszármazottai közül –
mivel Magyarországon nem volt reprivatizáció – többen
visszavásárolták a família egykori kastélyát, kúriáját.
Szlovákiában és Romániában született törvény a reprivatizációról,
ez kiterjedt a kastélyokra is. Ha a visszaadott erdélyi és
felvidéki kastélyok sorsát nézzük, két jellemző példa körvonalazódik:
azon leszármazottak, akik Nyugatra emigráltak, általában
rendelkeznek olyan anyagi tőkével, amelyből helyre tudják állítani
a romosan visszakapott épületet. Akik viszont Erdélyben, a
Felvidéken vagy Magyarországon élték meg az előző rendszert,
azok értelemszerűen nem rendelkeznek egy kastély felújításához
szükséges anyagi erőforrással.
– Az államnak hol is éri meg befektetni a kastélyokba
és ez a pénz mennyi idő alatt érkezik vissza?
–Az államnak – a műemléki és a nemzeti kulturális
örökségi vetületén kívül – gazdasági szempontból is érdemes
foglalkoznia kastélyokkal, kúriákkal, a kiválasztott 18-20 –
az ország minden megyéjét reprezentáló – épület egy
Magyar Örökség Program részeként olyan egységes turisztikai
termékcsomaggá formálható, ami aztán megfelelő marketingeszközök
segítségével komoly vonzerővé válik, jelentős látogatószámot
generál, és jól felépített programokkal huzamosabb ideig ott
is tartja ezeket a látogatókat. Ily módon az egyes épületeknél
magas lesz a fajlagos költés. És ha megyénként van egy-egy
ilyen egységünk, amelyeket tematikus úttá formálva, egységes
megjelenéssel ellátva, jól kiválasztott értékesítési
csatornákat mellérendelve, utazási irodákat és az általuk
beutaztatott látogatókat rászervezve már egy olyan
programcsomagot kapunk, amibe érdemes pénzt fektetni. A megtérülési
idő persze mindenképpen hosszabb lenne, mint az átlagos üzleti
megtérülés, de ha a művészettörténeti, történeti és országimázs
szempontokat is hozzávesszük, akkor ez már nem is lesz olyan
jelentős különbség.
– Ön szerint mi a jobb, ha állami kézben maradnak a
kastélyok, vagy ha privatizálják őket?
–Mindenképpen kell egy szakmai szempontú minősítése,
megrostálása az állami tulajdonban lévő kastélyoknak, hiszen
ha valaki megnézi a törvény alapján kizárólagos állami
tulajdonban tartandó 77 kastély méltatlan, romos állapotát, a
felújításhoz szükséges költségeket, valamint azt, hogy az
elmúlt 20 évben gyakorlatilag semmilyen felújítási munkálatra
nem jutott pénz ezen kastélyok döntő többsége esetében,
akkor kijelenthető, hogy ennyi épületre a közeljövőben sem
lesz pénze az államnak, sajnos már csak az ismert gazdasági
okok miatt sem. A kastélyok egy sokrétű szempontok alapján kiválasztott
részét a Magyar Örökség Programba kell integrálni. Azon épületek
esetében pedig, amelyek kevésbé fontosak stratégiai szempontból,
felújítási kötelezettséggel terhelten – és persze ezen
szempont nem-teljesülése esetére a kellő jogi garanciával,
mint például opciós visszavásárlási jog vagy
tulajdonjog-fenntartás – esetleg el lehetne adni, amennyiben
ilyen politikai döntés születik. A lényeg, hogy az épületen
ne lehessen nyerészkedni, és ne kerüljön cseberből vederbe.
– Milyen intézkedéseket várnak ebben a témában a következő
kormánytól?
– Egy kastélyprogram következetes végrehajtását,
amelynél egyértelműen meghatározásra kerülnek a nemzet számára
stratégiai jelentőségű kastélyok, és ezek mellé forrást
rendelve beillesztésre kerülnek a Magyar Örökség Programba,
amely kulturális örökségünk méltó reprezentációjára is
kiválóan alkalmas. A stratégiai szempontból kevésbé jelentős
kastélyok megmentésének a forgatókönyvét is el kell készíteni,
és végre kell hajtani. A Magyar Fejlesztési Banknál végre létre
kell hozni a már sokszor beígért műemlék-felújítási
kedvezményes hitel konstrukcióját, hiszen egy műemlék méltó
felújítása közös kulturális örökségünk egy darabjának a
megmentése is. Emellett fontos lenne, hogy – a Nyugat-Európában
már jól bevált módszerek szerint – a szerencsejátékokból
származó állami bevételek egy részét is műemlék-felújításra
fordítsák.
Medveczky Attila
|