2010.06.04.
A művészetet megöli a pártos ideológia
Diénes Attila
szobrászművész 1942-ben született Marosvásárhelyen.
1968-ban végzett a kolozsvári Ion Andreescu Képző-és Iparművészeti
Egyetem szobrász szakán. 1970-től tagja a Romániai Képző-és
Iparművészek Szövetségének. 1980-tól tagja a Marosvásárhelyi
Műhelynek, a MAMÜ-nek. 1988-tól él Magyarországon. 1989-től
tagja a Magyar Alkotó Művészek Országos Egyesületének,
1990-től a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének.
1990-től 2004-ig tagja a Veszprémi Művészeti Céhnek, és
1990-től a Magyar Szobrász Társaságnak. Több mint 50 egyéni
kiállítása volt: Marosvásárhely, Bukarest, Budapest, Veszprém,
Szentendre, Kamen, Nürnberg, Washington, New York és a világ
sok más városában. Számtalan csoportos kiállításon vett részt:
Magyarország, Románia, Lengyelország, Hollandia, Franciaország,
Németország, Olaszország és az Egyesült Államok városaiban.
1995-ben megkapta a Pollock Krasner Foundation ösztöndíját.
2004-ben lett tagja az F-csoportnak. Díjai: A II. Világháborúban
elesettek emlékműpályázatán, kiemelt díj (1989), Ajka,
Veszprém Megyei tárlat, nívódíj (1989), Budapest, „Repülés
Szárnyalás”, Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti kiállítás,
kiemelt díj (1992), Veszprém Tavaszi Tárlat, nívódíj (1993),
Veszprém, Helyőrségi Klub, Veszprém a Művészetben I. díj
(1993), Veszprém, a Bakony fővárosa, II. díj (1994), Veszprém,
Tavaszi Tárlat, nívódíj (1995), Nagyatád, 5. Országos
Faszobrászati Kiállítás, Művelődési és Közoktatási
Minisztérium díja (1996), Balatonalmádi, Balaton Tárlat ‘97,
Balatonkenesei Díj (1997), Jubileumi Kortárs és Iparművészeti
Kiállítás nívódíja (1998), 1848-1998 Jubileumi kiállítás
díja, Veszprém (1998). Munkái megtalálhatók múzeumok és közgyűjtemények
tulajdonában. Köztéri munkái: 1975: Árkos (Erdély), Totem, kő,
1992: Magyarpolány, A Háborúban elesettek emlékműve, 1999:
Szentkirályszabadja, Szent István-emlékmű, 2000: Balatonszárszó,
Szárszó 43 emlékmű, 2000: Ópusztaszer, Megyék Történelmi
Szoborparkja, I. András, 2000: Vágkirályfa (Felvidék), Szent
István, bronz mellszobor, 2001: Kalotaszentkirály (Erdély),
Szent István-emlékmű, 2004: Királyfiakarcsa (Felvidék): Szent
István-emlékmű, 2007: Porrogszentkirály, Szent István-emlékmű,
2008: Székelyszentkirály (Erdély), Szent István-emlékmű,
2008: Szentkirályszabadja, Turul madár, 2005-2009: Marosvásárhely
(Erdély), Bolyai János-emlékmű, 2009: Ajka város emlékműve,
2009: Zabola (Erdély) Jákob lajtorjája, térplasztika, 2010:
Sepsiszentkirály, Szent István-emlékmű.
– Úgy veszem észre, hogy az ön munkái döntik meg
igazán azt a vádat, hogy ami figurális, az nem lehet kortárs,
vagy modern.
– Amit ki akar fejezni egy képzőművész, azt el
tudja mondani figurális és nonfiguratív módon is. Kétségtelen,
hogy jóval közvetlenebb a figurális módszer. A jelenlegi
figuratív módszer természetesen más eszközöket, megjelenítési
metódust követ, mint a régebbi, a nonfiguralitás korszakát
megelőző. A szürrealista hangulat is beáramlik a mai figurális
művészetbe. Ezen kívül sok a „kevert” alkotás, amiben a
figurálist keverik a nonfigurálissal. Az kétségtelen, hogy
jelenleg visszatér a figuratív művészet. 2009-ben részt
vettem egy erdélyi művésztelepen, Zabolán, ahol tájmisztika néven
átértékelt formában tértek vissza a résztvevők a figuralitáshoz.
– Mi az oka annak, hogy visszatért a figuratív művészet?
– A fő ok, hogy lejárt az ún. polgárpukkasztás ideje.
Az emberek már nem vevők ezekre a „művekre”. Sok korábbi
irányzat idejétmúlt, értelmetlenné vált. Az is oka lehet a
visszatérésnek, hogy többen lejáratták az absztrakt és a
nonfiguratív művészetet különböző semmitmondó művekkel.
Azt azért újra ki szeretném hangsúlyozni, hogy esetünkben nem
arról van szó, hogy a mostani figuratív művészek pont úgy
alkotnak, mint a régebben, a 20. század első felében.
– Filep Sándor festőművész mesélte, hogy a főiskolán
azt kérik a növendékektől, hogy készíts rosszat, készíts
csúnyát. Ezért vetődik fel bennem a kérdés: a fluxus, a
nonfiguratív „mesterei” tudnának egyáltalán figurális műveket
készíteni?
– A fiatal művészek egy része nem tanulja meg így, magát
a mesterséget. Amikor jómagam Kolozsvárott tanultam,
kimondottan a mesterség elsajátítása volt a cél. Egy diák
addig nem is állíthatta ki műveit, nem vehetett részt országos
tárlaton, csak ha megtanulta a mesterséget, megszerezte az
alaptudást. Ez hiányzik a mostani oktatásban.
– Attól, hogy egy mű neoavantgard, vagy szürrealista,
még lehet figurális?
– Természetesen. Ez nem zárja ki egymást. Elvontabb
formáim is figurálisak. Én nem vagyok híve annak, hogy a művészetet
két pólus közé szorítsuk, ahogy annak sem, hogy egy művész
alkotását feltétlenül valamelyik izmusba soroljuk, vagy
valamilyen divatos irányzathoz kössük. Ez nálam nem így működik.
A művészet a társadalom lelkiismerete. Érzékenyen reagál
minden változásra, mindenre, ami az ember szubjektív világát
érinti. A művészet az emberhez kötött igazságok egyszeri
kimondója. Franz Kafka szerint az igazság elveszti igazát, ha pártossá
teszik és ezáltal másokra kényszerítik, vagyis minden igazat
csak egyszer lehet igazként kimondani. A művészi igazság a különlegesség
kategóriájába tartozik, ahol még a rabló-gyilkosnak is lehet
igaza. De álljunk le a filozofálgatással. Egyszerűbben
fogalmazva, amikor Erdélyben a Ceausescu-korszakként ismert sötét
idők jártak, szűknek találtam az addig használt kifejező
eszközeimet, és áttértem egy metaforikus figuratív formavilágra,
ami „Erdélyi életérzés” közös megnevezéssel bejárta
Amerikát, és Európát.
– Ez a két említett izmus annak idején lázadás
volt a szocreál ellen?
– Nem így fogalmaznám, mert a szocreál egy zsákutca.
Eleve hamisnak indult. Ha egy utópián születő hamis eszme a
kiinduló pont, akkor az is hamissá válik, ami belőle következik.
Egy színpadias, eltúlzott, életidegen stílusról van szó. Ezért
is tűnt el a művészetből. Bár fogják sokszor emlegetni, de a
művészettörténet meghatározó izmusai között nem fog
szerepelni.
– A ’60-as évek végén milyen izmus uralkodott a művészetekben
Romániában? A nyugati művészeti izmusok szabadabban beáramolhattak
oda, mint más szocialista országokba?
– Természetesen,
azonban ott Gheorghiu-Dej halála után, amikor egyetemista
voltam, a művészetben felszabadult a légkör. Magyarországon még
dühöngött a szocreál, de hozzánk már beengedték a nyugati
irányzatokat. Ceausescu akkor hatalma megszilárdításával volt
elfoglalva, s még nem figyelt oda a művészeti életre. Ez a művészeti
szabad világ a ’80-as évek elejéig tartott. Akkor a primitív
despota felfedte igazi arcát, és öreg, elfelejtett szocreál
figurákat szólaltatott meg, földbe döngölve mindazt, ami érték
volt abban az időben. Ekkor tömegesen felejtették magukat a román
művészek Franciaországban, Olaszországban, Németországban és
Amerikában, jelentős pozíciókat foglalva el a nagyvilágban.
Érdekesség, hogy mi, magyarok, erdélyiek jobban ragaszkodtunk
szülőföldünkhöz, mint a románok. Mi csak akkor hagytuk el
otthonunkat, amikor teljesen ellehetetlenítettek bennünket.
– Ha az életrajzában szereplő évszámokat nézem,
akkor azt látom, hogy 26 évesen végezte el Kolozsvárott a
szobrász szakot.
– Akkor hat évig tartott a képzés. Művészeti gimnáziumban
érettségiztem, s ezt követően a bukaresti képzőművészeti
egyetemre felvételiztem. Ez nem sikerült, mert akkor még kritérium
volt a munkásszármazás. Édesapám viszont pedagógus volt.
Viszont bejutottam a kolozsvári egyetem pedagógiai karára. Ez
azért is volt lényeges, mert különben elvittek volna katonának.
Egy év múlva újra felvételiztem, de már a kolozsvári Ion
Andreescu Képző-és Iparművészeti Egyetemre. Akkor oldották
fel a származási feltételt, s így felvételt nyertem.
– Később nem csak szobrokat, hanem festményeket és
faliszőnyegeket is készített. Mielőtt az egyetemre
jelentkezett volna, tudatosult önben, hogy szobrász, festő,
vagy iparművész szeretne lenni?
– Valóban festettem is, de számomra az egy „játék”
volt. A marosvásárhelyi képzőművészeti gimnáziumban Izsák
Márton, az igazgató volt a mesterem. Tehát több volt, mint tanár.
Így egyetemista koromra megtanultam faragni, hiszen nyaranta
sokat dolgoztam Izsák Márton műhelyében. Az igazgató úr kiválasztott
2-3 diákot tanítványának, és bevonta őket az egész alkotási
folyamatba. Nagyon hasznos volt számomra, hogy egy mester mellett
sajátítottam el a szaktudást. Kolozsvárott, az egyetemen már
más volt a módszer. Igaz, a mestereknek én öntöttem a
gipszszobrait. Az egyetemen Kós András, szobrászművész –Kós
Károly fia – volt a katedrafőnök, ha bármilyen problémám
volt művészeti kérdésben, akkor az ő segítségét kértem,
mert román tanáromat nem tudtam szakmailag elfogadni.
– Mi volt a diplomamunkája?
– Egy egész alakos, 2 méteres Madách Imre-szobor gipszből,
és meg volt mintázva fő műve Az ember tragédiája is. Az
egyetemen az elméleti oktatás szintjén volt román és magyar
tagozat. Rektorunk egy régi vasgárdista ember volt, s nem
tetszett neki, hogy én ezt a témát választottam. A diploma védésénél
feltette a kérdést: ki fordította le Madách művét románra?
Ezt nem tudtam, így 10-esről 9-esre húzta le az érdemjegyemet.
– 1968-ban végezte el az egyetemet. Ezt követően jöttek
az állami megrendelések?
– Nem, mert nem voltam hajlandó román történelmi figurák
megmintázására. Az ilyen művekre jó példa a Marosvásár-hely
főterén idétlenkedő Avram Iancu lovasszobor.
– Akkor miből tudott megélni?
– A szobrászat mellett foglalkoztam formatervezéssel,
saját készítésű bútorokkal. Bőrdíszműves munkám egyik
legszebbike a Peles kastély trónterme cordobai bőrtapétáinak
restaurálása volt. Ez azért is jelentős, mert ezt az aprólékos
munkát más nem vállalta el rajtam kívül senki. Ezenkívül
terveztem és készítettem sok apróságot – nyakékeket, kosztümöket
– bőrből. Mindig megtaláltam a megélhetés kreatív forrásait,
mivel a szobrászatban, és a művészetemben sohasem kötöttem
kompromisszumot. Egyszer az összes faliszőnyegemet meg akarták
venni a román pártvezetés számára, de én nem mentem bele.
– Azt írták önről, hogy a sokoldalúan eklektikus
alkotók közé tartozik. A stílusokat azonban eddig sohasem
keverte és posztmodernnek sem lehet nevezni. A különböző
izmusok önnél időrendben követik egymást?
–Az izmusok kifejezést nem szeretem, mert csak bajt
hoztak az emberiségre. Az elsőt, az útkereső szakaszt a
Metamorfózis címmel is jelölhetem. A második az erdélyi életérzést
kifejező állomás, a harmadik szakasz pedig az átlényegült
formáké. Ez a megnevezés kezdetben a konkrét ábrázolásokra
is vonatkozik, ahol a figuratív elemek növényi és mértani
formákká alakulnak át, vagy közösen egy csendéletszerű
kompozíciót alkotnak Metafizikus címmel. Ebből nőtt ki egy
szimbolistának is nevezett metafora, melynek egyik képviselője
a Szerelemvirág címet kapta. A virág, a nővények násza, a
szerelem ünnepe az élet alapját alkotja, ami általánosan igaz
az élet minden formájára, beleértve az embert is. A kezdeti
korszak másik fő alkotása a Büszke Nő, melyben olyan megalkuvásoktól
mentes erős női tulajdonságokat egyesítettem stilizált formában,
mint a tartás, az anyaság, valamint a büszkeség. A következő
lépésben ezeket szinte a nonfiguratívig absztraháltam. Már
kezdetben felismertem a művészet környezetalakító szerepét.
A művésznek meg kell találnia azt a formavilágot, ami öszhangban
van az aktuális korszak igényeivel, életérzésével. Az
absztrakció nálam a dekoratív egyszerűsítést jelenti. A Büszke
Nő példáját említve, aminek kiinduló pontja egy álló női
figura kihangsúlyozva a tekintélyt követelő nőies telt formákat,
ebből született az Anya és Lánya, az Ünnep és a Menyecske már-már
figurativitását is elvesztő, monumentális hatású szobraim.
Itt kell megemlítenem egyik legkorábbi kőből készült Árkoson
felállított művemet, a Totem-et. Azóta több térplasztikát készítettem,
ilyen a 2009-es Jákob lajtorjája. Ekkor, a ’70-es évek elején
jobban éltünk, mint magyarországi testvéreink.
– Akkor most térjünk rá az „erdélyi életértésre”.
– Fel kell tenni a kérdést: mit jelent erdélyinek
lenni? Erdélyinek lenni már-már egy magatartásforma, olyan
skizofrén állapot, ami elismeri a másságot, de egyben vérre
menő harcot folytat saját identitása védelmében. Az erdélyi
forrás pedig táplálkozik a magyarból, de ebbe keményen beleépül
a Romániára jellemző tendenciák hatása. Itt meg kell említeni
Brancusi, román szobrász művészetét. Brancusi művészetének
lényege és háttere rokon az erdélyi ember gondolkodásával,
ami a világra való rákérdezésben, a jelenségek újraértékelésében
hoz újat. Egyik példaképem lett a Párizsban tevékenykedő román
szobrász, akinek látásmódját magamévá téve alkotok.
Brancusi a modern művészet úttörője. Művészetét a filozófia
határáig tágította, ahol nehéz elkülöníteni egymástól a
formát és a tartalmat, lévén, hogy a kettő egy és ugyanaz.
Az erdélyi életérzéshez kapcsolódó műveim a sötét
Ceausescu-korszakhoz kapcsolódnak. Ahhoz a korszakhoz, melyben a
művészek csak metaforák segítségével mondhatták el véleményüket
a rendszerről. Az írók például csak a diktátorhoz hasonló történelmi
figurák ábrázolásával kommunikálhatták gondolataikat. Igazságérzetem,
valamint az a skizofrén állapot, hogy mást kell mondani, amit
érzünk, és nem lehet nevükön nevezni a dolgokat, értelmetlenné
tette az életről való mélyebb gondolkodást, így pedig szűkszavúnak
éreztem szobrászatomat. Így változtattam át absztrahált
formavilágomat egy figuratív, metaforikus kifejezőeszközzé.
Ekkoriban használt metaforáim a fal, a lázadás, a Harlekin, a
kapcsolatok, a manipuláció, az önmagunkkal való szembenézés
és a segítségnyújtás témái és motívumai közé
csoportosultak. A Fal a szellemi és a fizikai bezártságot, a
kirekesztést, a megfeszítettség érzését sugározta expresszív
módon. Minden évben megrendezték a „Megéneklünk Románia”
c. fesztivált, amire válaszul elkészítettem Zenegép c. művemet.
Az erdélyi életérzéshez kapcsolódó műveimet Marosvásárhelyen
állították ki. Ez egy hatalmas esemény volt, mert Dan Haulica
neves esszéista nyitotta meg. Ezt követően többször
felkerestek a szekusok azzal, hogy mit is akarok szobraimmal
kifejezni.
– Mind a Hamispróféta, mind a Manipulált arcán kaján
vigyort figyelhetünk meg. A Hamispróféta célja, hogy álomvilágba
ringassa az embert, míg a Manipulált jól is érzi magát ebben
az állapotban?
– Ez Harlekinnek, a bohócnak a mosolya, aki kifele
megalkuszik, de ugyanakkor belül ember marad. Harlekin motívuma
a bolondnak álcázott értelmet, a túlélés egy testileg megalázott
formáját jelképezi. Ő az, aki, ha belérúgnak, akkor is
vigyorogva leplezi fájdalmát.
– A harmadik korszaka már Magyarországhoz köti.
– Így van, de előtte volt egy USA-beli intermezzo. Nagy
sikerem volt az Egyesült Államokban, de végül is 1988-ban párommal
úgy döntöttünk, hogy Magyarországon telepedünk le. A
rendszerváltás vélt szabadsága pedig új formavilágot ébresztett
bennem. Az érzések kavalkádja új képzettársítások és
absztrahálási folyamatok kialakulását idézte elő. Így születtek
a főleg bronzból készült alkotások dekoratív csiszolt felülettel,
és a környezetet meghatározó, életérzésekhez igazodó formák,
mint pl. az Extázis, a Tájnéző, a Lovag és a Múzsa szobrok.
– Köztéri műveinek listáját olvasva feltűnt, hogy
nagyon sok Szent István-emlékművet készített.
– A Szentkirály Falvak Szövetségét 1997-ben alapították,
és arról szól, hogy a tizenhét település mindegyike felváltva
vendégül látja a többi tizenhat lakóit, lakosságának képviselőit,
hogy közösen emlékezzenek a keresztény magyar állam születésnapjára,
az alapító királyra, történelmünkre. Az államalapító király
nevét viselő települések az egész Kárpát-medencében a nép
érzéseit fejezik ki. A kezdeményezés, hogy Szent István
falvai a nagy nemzeti egységen belül alkossanak külön, szűkebb
kört falvak és városok ezrei meg ezrei között, két székely
településről indult ki. Az egyik Csíkszentkirály Csík székben,
a másik Székelyszentkirály, Udvarhely anyaszékben. Szentkirályszabadja
falu a legmódosabb a tizenhét település közül, s 2000 óta
szinte évente adományoz egy Szent István-szobrot. Mivel az első
Szent István-emlékművet 1999-ben Szentkirályszabadjára készítettem,
így engem kértek fel a többi szobor elkészítésére is.
– Létezik Diénes Attilának művészi hitvallása?
– Természetesen. A szobor: átszellemült anyag, az élet
káprázatával felruházott élettelen, anyagba kalapált eksztázis,
csiszolt felületre izzadt érzelem, kristállyá dermedt életérzés,
varázslat, üzenet, amelynek anyagisága csak megjelenésében
igaz. Ehhez csupán annyit fűznék magyarázatul, hogy a művészet
egy olyan kikristályosodott kövület, ami többet mond el rólunk,
az emberi nemről, mint bármilyen más tárgyilagos elemzés,
legyen az akár tudományos, vagy politikai vonatkozású.
Medveczky Attila
|