2010.06.07.
Az ihlet ára
Az Uránia Nemzeti
Filmszínházban mutatta be Puszt Tibor Elillanó évek című,
Csurka Istvánról készült portréfilmjét. A rendező így vall
Csurka Istvánról: „Nemzetünk meghatározó egyénisége, aki
a magyar történelem, közélet és kultúra legmélyebb bugyrait
tárja fel írásaiban.” E portréfilm arra vállalkozik, hogy
Csurka István bemutathassa saját bugyrait, egyszerűbben szólva:
valljon az életéről, az elvégzett munkáról, mindarról, ami
az írói munkálkodást sorssá emelte. Kétszer tapsolt az Uránia
közönsége: először – még a film kezdete előtt – Csurka
István megjelenésekor, majd amikor Puszt Tibor rendező és
Kurucz Sándor operatőr társaságában meghajolt a vászon előtt
a film végén. E két taps között „történt” a film. Az
első helyszín Balatonederics volt, a hely, ahová vissza tudott
az író vonulni, alkotni, barátokat fogadni, tavasztól őszig
tartott itt az élet, az igazi, a teljes. Bevágott fotók igazolják
a családias örömöt, a barátok – sokak közt Csengey Dénes,
Für Lajos – támogató jelenlétét, miközben Csurka a vásznon
szüleiről, ifjúságáról mesél, nem a sérelmeit sorolja, tárgyilagos,
pátosztalan, pedig regénybe illő, ahogy kisfiúként eljutott
Nyugatra, az amerikai megszállási övezetbe. (Csak zárójelben:
lóvontatta kocsival mentek át az égő falvakon, a lovak iránti
feltétlen szeretete talán innen származtatható.) Családtörténeteinek
elmesélése nem jellemző rá, s noha a sajátja sem érdektelen,
de novelláiban, regényeiben, drámáiban ritkán és áttételesen
mondja el önmagát.
Csurka a
hetvenes–nyolcvanas években Magyarország legsikeresebb drámaírója
volt, megszerették a színházak, a nézők, úgy tudott dialógusokat
írni, mint Molnár Ferenc óta kevesen. A lovak szeretete vitte
el a pályára, az ügetőre, s mint a portréfilmben megvallja,
azért jó fogadásokat kötni, mert az ember ilyenkor azt hiheti,
hogy átlát az időn, belelát a jövőbe, ha nyer. Ha nem, akkor
a csalás, a manipulálás miatt tiltakozhat, pedig tudhatta, hogy
trükkök százaira képesek a zsokék, miként lehet a rendelt
helyen beérkezni a célba. A jövőlátás képessége rettenetes
erő és gyötrelmes önpusztítás. Erő, mert ahogy egyik blogjában
írja, „az Isten észt, szájat és talán lelket is adott, beszélnünk
kell. 75 éves elmúltam, nem akarok diadalt ülni, de amit tudok,
azt el kell mondanom, csendet, nyugalmat akarok. Nem a pénzért
teszem, de a kötelesség igazmondásra kényszerít”. Önsorsrontás,
mert kijelöli az irányt. Csurka – egy szilencium folyományaként
– belesodródott a politikába, a monorierdei találkozó óta
aktív szervezője és résztvevője volt a Magyar Demokrata Fórumnak,
majd kiválva onnan új pártot alapított – sokak szerint pártot
ütött – bejutott a parlamentbe, majd kikerült onnan, szövetségeseket
keresett, de magára maradt, jövőlátó képességétől sokan
megijedtek, mások elárulták, megint mások úgy érveltek
ellene, ahogy a gyerekek szoktak: Pista bátyám, neked igazad
van, de nem vagy politikus. A jövőbelátás, a jóslat csak
ihletett állapotban lehetséges, a sámánok ezt a képességüket
üzemszerűen működtették, mert az ihlet olyan tudás, amelyet
a kegyelem állapotában nyer el a beavatott. Az ihlet a művészetben
alapkövetelmény, a politikai gyakorlatban zavaró, kizáró körülmény,
az ihlet nem ismeri a kompromisszumot, fogalma sincs az elkövethető
kis bűnök sokaságáról, kijelöli az utat a két oldalról
fenyegető szakadékok közt, vállalni kell teljes önmagunkat és
a világ teljességét, a létet, a létezést, melybe egyformán
beletartozik a test mindenféle kívánsága és az Isten. Kevesen
képesek erre. A film vége felé már biztos lehet a néző, hogy
Csurka sorsos ember, csillagzat óvta Rákosi alatt, Kádár
alatt, és akkor is, amikor nem jutott valódi hatalomhoz. A világi,
politikai-gazdasági hatalom könnyen téríti el az embert valódi
önmagától, s észre sem veszi, már olyan utakon jár, ahonnan
nem lehet visszafordulni. Csurka nem kesereg, nem okolja a sorsot,
nem gyűlöli embertársait, orvosolhatatlan keserűséget csak
hazája sorsa képes kiváltani belőle. Azon is csak morog, hogy
miért nem veszik elő a színházak korábbi sikerdarabjait, talán
az egy Turai Ida Színházat leszámítva nincs olyan társulat, műhely,
amely vállalná, hogy megmutassa a Csurka-darabok sajnálatos
aktualitását, vérfagyasztó komikumát, a tragédiák túlélésének
esélyét.
Elillanó évek, mondja rezignáltan a portréfilm címe,
ami egyrészt pontos megfogalmazás, másrészt kételyeket ébreszt
az elillanás komolyságát illetően. Lehet, a politikai működésre
szánt évek elillantak, de, mint tudjuk, az írás megmarad.
Csurkának erős szövetségese a nyelv, amely közös kincsünk
ugyan, de az övét az aggodalom és az indulat izzítja, csak
annyira, hogy mindenki értse.
Különleges esemény minden filmbemutató az Urániában:
balról Sára Sándor operatőr-rendező, a dokumentumfilmek
felkent szakértője, jobbról Szűrös Mátyás, a köztársaság
kikiáltója és elnöke, köztük a néző. Sára a hitelesség
őre, Szűrös a politikai erőtér jeles tudója. A film rendezője
és Csurka István maga is arra törekedett, hogy mindkét
szempontnak megfeleljen.
A néző tapsol a mutatványnak: 78 perc alatt ismert és
ismeretlen évtizedek történelmébe avatták bele az ihletett, jövőtudó,
reményt adó alkotók.
Apáti Miklós
(forrás: MHO)
|